Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Väsrta dubbar

Startat av gstone, 31 mars 2023 kl. 10:43:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag funderar på att starta en tråd om dom dubbar jag gillar minst.

Men jag är inte säker på om jag ska göra det.

Det kan ju vara elak :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2023 kl. 10:43:28Jag funderar på att starta en tråd om dom dubbar jag gillar minst.

Men jag är inte säker på om jag ska göra det.

Det kan ju vara elak :(
Det är säkerligen bäst att undvika det, för det riskerar bara att skada forumets anseende då risken tyvärr är alltför stor att personerna som omnämns tar illa vid sig ifall de skulle besöka forumet och diskussionerna kanske går överstyr och börjar likna personangrepp.

Lillefot

Som Disneyfantasten är inne på skulle jag råda dig att undvika trådar som är utformade så. Det finns alltid en risk att det kan gå överstyr. Det kan förstås fungera så länge alla som postar i den håller sig till saklig, konstruktiv kritik (exempelvis tråden som handlar om vilka röstval man tycker är minst passande), men rubriken kan fortfarande tolkas som en aning nedsättande.

Men när vi väl är inne på ämnet kan jag säga direkt att den sämsta dubbningen som jag har sett hittils, är DVD-dubben av The All-New Dennis the Menace. Främst är det för att många av de vuxna skådespelarna passar illa till de karaktärer som de spelar, drar på dialekterna på tok för mycket eller talar stelt en stor del av avsnitten.

Till råga på allt är även översättningen inkonsekvent, exempelvis namnges Farbror Nilsson med sitt ursprungliga namn "Wilson" i ett avsnitt under en replik.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Jag skulle också avråda från sådana trådar. Om inte alla är väldigt noggranna med att motivera sina åsikter utförligt är risken överhängande att det går över gränsen till personangrepp, och historiskt sett har liknande trådar här alltid spårat ur... :(

Citat från: Lillefot skrivet 31 mars 2023 kl. 11:23:12Men när vi väl är inne på ämnet kan jag säga direkt att den sämsta dubbningen som jag har sett hittils, är DVD-dubben av The All-New Dennis the Menace. Främst är det för att många av de vuxna skådespelarna passar illa till de karaktärer som de spelar, drar på dialekterna på tok för mycket eller talar stelt en stor del av avsnitten.
Den är för all del inte särskilt bra, men nog tycker jag personligen att DVD-utgåvan Stålmannen med vänner (som Film-Factory också släppte) har en dubbning som är sju resor värre - där kan vi tala fullständigt horribelt; en lektordubbning med två "skådespelare" som med största sannolikhet aldrig någonsin har befunnit sig i en dubbstudio förut (fast ljudkvaliteten är så pass dålig att det sannolikt inte är en riktig dubbstudio de befunnit sig i)... Det låter som en oseriös fandubbning som ett par personer gjort enbart för skojs skull, men som av någon outgrundlig anledning har kommit ut på en skarp DVD-utgåva i handeln...! :o

(Har du inte hört den redan, så följ länken ovan - men gör det på egen risk, för risken att man får men för livet av att höra dubbningen är nog ganska påtaglig... ;))

MOA

Mitt personliga bidrag blir VHS dubben av Super Mario Bros Super Show
(Kommer int skriva mer saker som gör att jag troligen blir avstängd)

MOA

Vi har ju redan ämnet om sämsta dubbningar

gstone

Om vi inte kan prata om värsta dubbare kanske vi kan parata om bästa ? 

Frågan är om vi ska ta alla eller bara sådanna som fortfarande är aktiva.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 april 2023 kl. 21:03:59Om vi inte kan prata om värsta dubbare kanske vi kan parata om bästa ?

Frågan är om vi ska ta alla eller bara sådanna som fortfarande är aktiva.

Det går lika bra med båda, och det låter som en klart bättre idé, om dubbare läser att de är en persons "favorit" så lär de säkert inte ta illa vid sig.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  1 april 2023 kl. 21:03:59Om vi inte kan prata om värsta dubbare kanske vi kan parata om bästa ?

Frågan är om vi ska ta alla eller bara sådanna som fortfarande är aktiva.
Det kan du absolut göra, och det finns redan sådana trådar som du kan fortsätta i. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2023 kl. 21:50:28det finns redan sådana trådar som du kan fortsätta i. :)
Jag vet men jag har svårt att hitta den.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.