Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2024 kl. 20:29:34Ingen annan av Disneys omdubbningar ser ut på det sättet, även Disneys övriga omdubbningar av KM Studio på 1990-taket håller betydligt högre klass i jämförelse, så hur KM Studio kunnat misslyckas med Dumbo är bortom mitt förstånd...
Ja, oavsett om det är Disney Character Voices eller KM Studios "fel" (eller en kombination), så förstår jag inte heller hur man kunnat misslyckas så katastrofalt med 1996 års dubbning av Dumbo...

Visst finns det flera Disney-dubbningar som man inte är jättenöjd med av en eller annan anledning, men ingen annan där dubbningen har "förstört" en film på det här sättet. Så väldigt olyckligt att alla barn i dagens läge tvingas stå ut med en så undermålig dubbning, då ingen annan finns att tillgå idag. :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2024 kl. 21:55:20Ja, oavsett om det är Disney Character Voices eller KM Studios "fel" (eller en kombination), så förstår jag inte heller hur man kunnat misslyckas så katastrofalt med 1996 års dubbning av Dumbo...

Visst finns det flera Disney-dubbningar som man inte är jättenöjd med av en eller annan anledning, men ingen annan där dubbningen har "förstört" en film på det här sättet. Så väldigt olyckligt att alla barn i dagens läge tvingas stå ut med en så undermålig dubbning, då ingen annan finns att tillgå idag. :(
1972-års dubbning användes så sent som 1996 så jag undrar om den andra omdubbningen kan bero på något slags rättighetsproblem som gjorde att man snabbt behövde dubba om den igen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 januari 2024 kl. 22:05:331972-års dubbning användes så sent som 1996 så jag undrar om den andra omdubbningen kan bero på något slags rättighetsproblem som gjorde att man snabbt behövde dubba om den igen.
Det tror jag inte, det enda logiska är att det inte fanns bevarade separerade ljudband för den dubbningen.

Sen har 1972-års dubbning även använts flera gånger efter 1996.

Den första VHS-utgåvan med 1996-års dubbning gavs ut 1997-01-22 och själva dubbningen genomfördes augusti-november 1996.

Jag är född 1996-07-26 och hade 1972-års dubbning inspelad från SVT som barn som jag skulle tro var antingen 1997, 1998 eller rentav 1999, om jag minns rätt så hade forumsmedlemmen Eriksson filmen inspelad från SVT med Doreen Dennings dubbning och det var i samband med att Herkules hade biopremiär och i Sverige hade den filmen premiär 1997-11-14.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 januari 2024 kl. 22:05:331972-års dubbning användes så sent som 1996 så jag undrar om den andra omdubbningen kan bero på något slags rättighetsproblem som gjorde att man snabbt behövde dubba om den igen.
Ja, inte omöjligt.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2024 kl. 22:09:51Det tror jag inte, det enda logiska är att det inte fanns bevarade separerade ljudband för den dubbningen.
Men varför skulle det behövas separerade ljudband, då den ju släpptes direkt på VHS...? På VHS fanns ju trots allt inget surroundljud, och det borde inte bli så stor skillnad mellan mono och stereo på VHS. Visst kan Disney ha resonerat så, men på VHS känns det ändå lite otroligt.

Hade den gått upp på bio däremot hade det ju absolut behövts separerade ljudband, och likaså när den senare skulle släppas på DVD.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2024 kl. 22:09:51Jag är född 1996-07-26 och hade 1972-års dubbning inspelad från SVT som barn som jag skulle tro var antingen 1997, 1998 eller rentav 1999, om jag minns rätt så hade forumsmedlemmen Eriksson filmen inspelad från SVT med Doreen Dennings dubbning och det var i samband med att Herkules hade biopremiär och i Sverige hade den filmen premiär 1997-11-14.
Jag hittar inget som tyder på att SVT sänt Dumbo vid något annat tillfälle än den 28 december 1996, och det var då med 1972 års dubbning. I varken Svensk Mediedatabas eller KBs tidningsarkiv hittar jag några spår av någon senare sändning än så, och SMDb ska ha med allt som SVT sänt sedan 1978.

TV3 sände filmen 2000, 2002 och 2004; och det var med den senaste dubbningen - men till skillnad från DVD vill jag däremot minnas att den delvis hade svensk bildversion.

Så allt tyder nog på att december 1996 var den sista gången som 1972 års dubbning användes.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2024 kl. 22:20:38Ja, inte omöjligt.
Men varför skulle det behövas separerade ljudband, då den ju släpptes direkt på VHS...? På VHS fanns ju trots allt inget surroundljud, och det borde inte bli så stor skillnad mellan mono och stereo på VHS. Visst kan Disney ha resonerat så, men på VHS känns det ändå lite otroligt.

Hade den gått upp på bio däremot hade det ju absolut behövts separerade ljudband, och likaså när den senare skulle släppas på DVD.
Jag hittar inget som tyder på att SVT sänt Dumbo vid något annat tillfälle än den 28 december 1996, och det var då med 1972 års dubbning. I varken Svensk Mediedatabas eller KBs tidningsarkiv hittar jag några spår av någon senare sändning än så, och SMDb ska ha med allt som SVT sänt sedan 1978.

TV3 sände filmen 2000, 2002 och 2004; och det var med den senaste dubbningen - men till skillnad från DVD vill jag däremot minnas att den delvis hade svensk bildversion.

Så allt tyder nog på att december 1996 var den sista gången som 1972 års dubbning användes.
För det första, jag tänker såhär att 1991-års VHS-utgåva är utgiven av Egmont (som distribuerade Disneys VHS-utgåvor från 1988 fram till våren 1992):medans 1997-års VHS-utgåva är distribuerad av Buena Vista (som sedan hösten 1992 distribuerat utgivningar av Disneys VHS-utgåvor).

I fallet med Pongo och De 101 Dalmatinerna (där omdubbningen spelades in februari 1995 i samband med nypremiären på bio 1995-03-17) så var det ursprungligen tänkt att originaldubbningen skulle användas, men på grund av tekniska problem tvingades man dubba om filmen med väldigt kort varsel, så detsamma kan nog ha hänt med Dumbo...

För det andra, allt kanske inte finns bevarat på internet av någon anledning utan det kan mycket väl ha varit mycket som fortfarande fattas...

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2024 kl. 22:20:38Ja, inte omöjligt.

Jag har en VHS inspelning från när jag var mindre med orginaldubbningen, inspelad från SVT. Och det förefaller högst osannolikt att mina föräldrar skulle ha suttit och spelat in VHS band till mig när jag var 3 år gammal.

Mina föräldrar spelade bland annat in följande långfilmer från TV
* Oliver och gänget
* Dumbo
* Landet för längesedan
plus några fler.

Jag tror att inspelningen med Dumbo spelades in på bandet år 2000 - 2001. Så sista gången bör varit runt dom åren. :)

BPS

Så då har alltså Dumbo haft svensk bildversion i alla fall på TV i Sverige?  Eller vad menar du med delvis?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  7 januari 2024 kl. 01:13:27Så då har alltså Dumbo haft svensk bildversion i alla fall på TV i Sverige?  Eller vad menar du med delvis?
Nu var ju det här runt 20 år sedan, så jag kan minnas fel - men när den senaste omdubben sändes på TV vill jag minnas att förtexterna fortfarande var på engelska, men att tidningsartiklarna/löpsedlarna mot slutet (just innan slutscenen) helt eller delvis stod på svenska. Och sen i slutet fanns det utsatt dubbcredits för 1996 års dubbning, som jag vill minnas var lite mer utförliga än de som står på DVD.

Tyvärr tror jag dock inte att jag har någon inspelning från TV3, för att kunna bekräfta att jag minns rätt.

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 januari 2024 kl. 00:52:20Jag tror att inspelningen med Dumbo spelades in på bandet år 2000 - 2001. Så sista gången bör varit runt dom åren. :)
I så fall måste det rimligtvis ha varit från någon annan kanal än SVT, för du ser ju själv att Dumbo bara har sänts en enda gång på SVT1:
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Dumbo+kanal%3ASVT1&x=0&y=0

Visserligen är det väl teoretiskt möjligt att det kan ha ingått som del av något annat program, så att det därför inte står med i tablåerna, men i så fall måste det ha varit ett väldigt långt program om de inte ansåg att en 1 timme 5 minuter lång film var värd att ens nämna i tablåbeskrivningen...

När jag söker i KBs tidningstjänst hittar jag heller inget som ser ut att tyda på att någon annan kanal än SVT och TV3 har sänt filmen - allt verkar antingen stämma överens med SMDbs datum för TV3s sändningar eller komma från dansk TV:
https://tidningar.kb.se/?q=Dumbo&from=1997-01-01&to=2002-01-01&page=1

(Däremot är det förstås möjligt att någon av TV3s sändningar var med 1972 års dubbning - jag såg nog bara filmen en gång på TV3, så de andra två tillfällena kan jag inte svara för)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2024 kl. 02:46:19Nu var ju det här runt 20 år sedan, så jag kan minnas fel - men när den senaste omdubben sändes på TV vill jag minnas att förtexterna fortfarande var på engelska, men att tidningsartiklarna/löpsedlarna mot slutet (just innan slutscenen) helt eller delvis stod på svenska. Och sen i slutet fanns det utsatt dubbcredits för 1996 års dubbning, som jag vill minnas var lite mer utförliga än de som står på DVD.

Tyvärr tror jag dock inte att jag har någon inspelning från TV3, för att kunna bekräfta att jag minns rätt.
I så fall måste det rimligtvis ha varit från någon annan kanal än SVT, för du ser ju själv att Dumbo bara har sänts en enda gång på SVT1:
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Dumbo+kanal%3ASVT1&x=0&y=0

Visserligen är det väl teoretiskt möjligt att det kan ha ingått som del av något annat program, så att det därför inte står med i tablåerna, men i så fall måste det ha varit ett väldigt långt program om de inte ansåg att en 1 timme 5 minuter lång film var värd att ens nämna i tablåbeskrivningen...

När jag söker i KBs tidningstjänst hittar jag heller inget som ser ut att tyda på att någon annan kanal än SVT och TV3 har sänt filmen - allt verkar antingen stämma överens med SMDbs datum för TV3s sändningar eller komma från dansk TV:
https://tidningar.kb.se/?q=Dumbo&from=1997-01-01&to=2002-01-01&page=1

(Däremot är det förstås möjligt att någon av TV3s sändningar var med 1972 års dubbning - jag såg nog bara filmen en gång på TV3, så de andra två tillfällena kan jag inte svara för)

En annan kanal med en SVT/1 logga i hörnet menar du...?
Dumbo sändes även på TV3 under julen 1988. Men utifrån TV hallåan och klippet med filmen som spelas verkar det vara 1972 års omdubbning som sändes här med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 januari 2024 kl. 02:53:40En annan kanal med en SVT/1 logga i hörnet menar du...?
Men enligt både Svensk Mediedatabas och KBs tidningsarkiv verkar ju SVT bara ha sänt filmen en enda gång; i december 1996. Enda andra möjligheten är som sagt om filmen ingick som del i något annat program, men har de inte ens nämnt det i beskrivningen måste det i så fall rimligtvis vara ett minst tre timmar långt program.

Men vill vi vara helt säkra kan jag i och för sig fråga SVT om saken. :)

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 januari 2024 kl. 02:53:40Dumbo sändes även på TV3 under julen 1988. Men utifrån TV hallåan och klippet med filmen som spelas verkar det vara 1972 års omdubbning som sändes här med.
Det var långt innan de började referensbanda till KB, och innan jag hade tillgång till TV3, så det kan jag inte uttala mig om.

Scoobydoofan1

Kan man säga att Snobben specialerna från Scanbox är en ovanlig dubbning med tanken på att Apple Tv har dubbat om dom specialerna som var utgivna på DVD eller? Frågar bara för att utifrån DVD utgåvorna från Scanbox så är det omöjligt att få tag på den dubbningen och SVT kommer inte visa dom avsnitten eller anses det vara fel? Det är bara om eurotroll dubbningen anses vara en ovanlig dubbning nu med tanken på att det inte är lätt att få tag på box 1 och box 2.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2024 kl. 22:29:50För det första, jag tänker såhär att 1991-års VHS-utgåva är utgiven av Egmont (som distribuerade Disneys VHS-utgåvor från 1988 fram till våren 1992):medans 1997-års VHS-utgåva är distribuerad av Buena Vista (som sedan hösten 1992 distribuerat utgivningar av Disneys VHS-utgåvor).

I fallet med Pongo och De 101 Dalmatinerna (där omdubbningen spelades in februari 1995 i samband med nypremiären på bio 1995-03-17) så var det ursprungligen tänkt att originaldubbningen skulle användas, men på grund av tekniska problem tvingades man dubba om filmen med väldigt kort varsel, så detsamma kan nog ha hänt med Dumbo...

För det andra, allt kanske inte finns bevarat på internet av någon anledning utan det kan mycket väl ha varit mycket som fortfarande fattas...
Jo förresten, jag vill påminna om detta inlägg som inte borde gå att misstolka;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11289.msg94950#msg94950

Så den teorin bör vi som sagt kunna utesluta, då återstår som sagt bara Disneys krav på stereo/surround-ljud som är Disneys vanligaste orsak till omdubbning alternativt tekniska problem som fallet med Dalmatinerna, jag har iallafall svårt att tänka mig någon annan orsak...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 januari 2024 kl. 10:18:20Jo förresten, jag vill påminna om detta inlägg som inte borde gå att misstolka;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11289.msg94950#msg94950

Så den teorin bör vi som sagt kunna utesluta, då återstår som sagt bara Disneys krav på stereo/surround-ljud som är Disneys vanligaste orsak till omdubbning alternativt tekniska problem som fallet med Dalmatinerna, jag har iallafall svårt att tänka mig någon annan orsak...
Då är det nog snarare felbehandling/felförvaranig av ljudbanden för ljudbanden för en dubbing gjord 1972 borde ju ha funnits kvar när den var den enda som användes under 24 år.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 januari 2024 kl. 11:42:08Då är det nog snarare felbehandling/felförvaranig av ljudbanden för ljudbanden för en dubbing gjord 1972 borde ju ha funnits kvar när den var den enda som användes under 24 år.
Så måste det nog vara, för det var ju inga problem med Aristocats som dubbades året innan.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2024 kl. 22:29:50För det första, jag tänker såhär att 1991-års VHS-utgåva är utgiven av Egmont (som distribuerade Disneys VHS-utgåvor från 1988 fram till våren 1992):medans 1997-års VHS-utgåva är distribuerad av Buena Vista (som sedan hösten 1992 distribuerat utgivningar av Disneys VHS-utgåvor).

1972 Års Dumbo dubbning fanns ju dock i bra kvalite på vhs.
Den släpptes ju 2 gånger på VHS, så Disney kunde ju ha digitalisera vhs ljudet och använt på nyutgåvan istället för alt göra en avskyd omdubbning.