Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juni 2024 kl. 21:21:21Den finns ju dock på DVD så jag vet inte om det är helt okej att dela den där länken.
Ser ingen dvd till salu på tradera iallafall.....
Men tar bort länken om så önskas

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 21:28:12Ser ingen dvd till salu på tradera iallafall.....
Men tar bort länken om så önskas
Konstigt, för det finns ju 13 stycken.

https://www.tradera.com/search?q=Sportfavoriter

DingoPictures2005

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juni 2024 kl. 21:21:21Den finns ju dock på DVD så jag vet inte om det är helt okej att dela den där länken.
Jag har den på DVD & älskade den när jag var barn ;D

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 10 juni 2024 kl. 23:32:40Jag har den på DVD & älskade den när jag var barn ;D
Är den omdubbad på dvd:n vet tyvärr att många Långben relaterade grejer blivit omdubbade med Johan Lindqvist.
Vilket är tråkigt då Johan inte alls är bra som Långben, i min personliga åsikt.

Daniel Hofverberg

Ja och nej. Just kortfilmen Sportfånen Långben som fotbollsstjärna finns ju på DVD som del av Disneys Sportfavoriter, men hela VHS-filmen Sportfånen Långben som fotbollsstjärna finns inte på DVD.

VHS-filmen innehåller ju även flera klassiska kortfilmer, så VHS-filmen som helhet tycker jag är på sin plats att ladda upp - just den här länken innehöll ju dock enbart den 20 minuter långa "huvudfilmen", och då håller jag med dig att det blir mer tveksamt...

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 23:41:42Är den omdubbad på dvd:n vet tyvärr att många Långben relaterade grejer blivit omdubbade med Johan Lindqvist.
Vilket är tråkigt då Johan inte alls är bra som Långben, i min personliga åsikt.
Jag tror att den filmen har fått behålla sin ursprungliga dubbning på DVD, men det kan jag inte svära på här och nu. Jag är fortfarande krasslig, och orkar därför inte kolla upp saken ordentligt.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 01:25:32Jag tror att den filmen har fått behålla sin ursprungliga dubbning på DVD, men det kan jag inte svära på här och nu. Jag är fortfarande krasslig, och orkar därför inte kolla upp saken ordentligt.
Det stämmer att filmen har fått behålla sin dubbning.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2024 kl. 05:05:28Det stämmer att filmen har fått behålla sin dubbning.
Kul🙂.
Det är synd att många filmer som Prinsen och Tiggarpojken har haft Långben omdubbad med Johan Lindqvist som Långben☹️.
Dock får vi var tacksamma att Disney än så länge har originaldubben av Prinsen och Tiggarpojken upplagd på Disney+.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 08:39:48Det är synd att många filmer som Prinsen och Tiggarpojken har haft Långben omdubbad med Johan Lindqvist som Långben☹️.
Dock får vi var tacksamma att Disney än så länge har originaldubben av Prinsen och Tiggarpojken upplagd på Disney+.
Många filmer och många filmer... Är det någon mer än just Prinsen och tiggarpojken? Jag kommer inte på någon mer just nu, men jag är ju krasslig än så jag har kanske glömt bort en del...
(Jämfört med 1970-talet och liknande är det förstås ett antal klassiska kortfilmer med Långben som dubbats om, men i jämförelse med modern tid)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 08:49:56Många filmer och många filmer... Är det någon mer än just Prinsen och tiggarpojken? Jag kommer inte på någon mer just nu, men jag är ju krasslig än så jag har kanske glömt bort en del...
(Jämfört med 1970-talet och liknande är det förstås ett antal klassiska kortfilmer med Långben som dubbats om, men i jämförelse med modern tid)
Det skulle väl vara Musse Piggs julsaga i sådana fall. 

DingoPictures2005

Någon som har Animal Farm med Svensk dub/Exsisterar dubben Osis nämnde?
Undrar då jag äger ett inspelat Betamax band av filmen som är på Engelska med text och det känns konstigt att man visar textat när det finns en dubbad version.....
Dubbat är ju det bättre alternativet när det kommer till tecknat.....

DingoPictures2005

Tänker du borde se dessa du som tror att Disney filmer hamnade på vift utan att bli stulna.
Vill inte låta elak men Disney filmer var aldrig något som hamnade i allmänna händer om det inte blev stulna.

Sedan så litar jag på det Oscar säger då han är expert på Dubbningar och dubbningshistoria.

Det som för mig känns orimligt är.
Hur en kopia kan hamna på vift?
Om Disney hade stenkoll och indexerade saker hur kom då en kopia på vift om den inte blev stulen?
Trycktes 500 kopior upp och något liten bio som Visby bio glömt returnera sin kopia så lär Disney ha efterfrågat den och sagt "Hej ni har glömt returnera vi anmäler detta till polis om ni ej returnera filmen inom så här många dagar".
Ja visserligen så kanske det inte var skyddat men det lär ha funnits larm på biografer som startar om någon bryter sig in.
Visserligen så kanske Sveg:s lokal bio är obemannad klockan 04:00 en måndag kväll men biografer brukar ligga i stan och det lär höras om en ruta slås sönder och om någon lastar in biofilmer i en bil och drar iväg.
Visserligen så är det möjligt att någon kom undan med ett inbrott på någon mindre biograf i typ Sveg.
Men varför skulle någon göra inbrott på en bio till och börja med?
Du lär ju inte ha kunnat sälja filmerna inom de kommande 10 åren då preskriptionstiden för grov stöld är 10 år.
Sedan så lär väll inte särskilt många ha varit intresserade av 35mm filmer i jämförelse med andra saker.
Tror tjuvar hellre snodde en random förstärkare från någon privatperson dock eller bara tog en cykel som stod olåst och sålde då dessa kan säljas nästan direkt.
Om ett inbrott sker på en bio så lär det ha skrivits om även i småstäder.
Om någon snodde typ Törnrosa och la in en annons i tidningen Disney film Törnrosa på 35mm säljes 1 år efter inbrottet så är ju det bara för polisen att arrestera personen då det i princip hade varit som att erkänna ett brott.
Även om det sålde filmerna 10 år senare när brottet preskriberats så är det ju som att erkänna stölden.

Visserligen så kan det ha varit möjligt att sno biokopior på transporten till återvinning om man typ brött sig in i en lastbil och tog grej när chauffören var på fikapaus eller liknande.

Vill bara att du ska förstå hur minimala chanserna är för att Lady & Lufsen, Törnrosa och Askungen ska bli hittade och vilka mirakel det är med de originaldubbningar som blivit funna.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 juni 2024 kl. 00:29:44Tänker du borde se dessa du som tror att Disney filmer hamnade på vift utan att bli stulna.
Vill inte låta elak men Disney filmer var aldrig något som hamnade i allmänna händer om det inte blev stulna.

Sedan så litar jag på det Oscar säger då han är expert på Dubbningar och dubbningshistoria.

Det som för mig känns orimligt är.
Hur en kopia kan hamna på vift?
Om Disney hade stenkoll och indexerade saker hur kom då en kopia på vift om den inte blev stulen?
Trycktes 500 kopior upp och något liten bio som Visby bio glömt returnera sin kopia så lär Disney ha efterfrågat den och sagt "Hej ni har glömt returnera vi anmäler detta till polis om ni ej returnera filmen inom så här många dagar".
Ja visserligen så kanske det inte var skyddat men det lär ha funnits larm på biografer som startar om någon bryter sig in.
Visserligen så kanske Sveg:s lokal bio är obemannad klockan 04:00 en måndag kväll men biografer brukar ligga i stan och det lär höras om en ruta slås sönder och om någon lastar in biofilmer i en bil och drar iväg.
Visserligen så är det möjligt att någon kom undan med ett inbrott på någon mindre biograf i typ Sveg.
Men varför skulle någon göra inbrott på en bio till och börja med?
Du lär ju inte ha kunnat sälja filmerna inom de kommande 10 åren då preskriptionstiden för grov stöld är 10 år.
Sedan så lär väll inte särskilt många ha varit intresserade av 35mm filmer i jämförelse med andra saker.
Tror tjuvar hellre snodde en random förstärkare från någon privatperson dock eller bara tog en cykel som stod olåst och sålde då dessa kan säljas nästan direkt.
Om ett inbrott sker på en bio så lär det ha skrivits om även i småstäder.
Om någon snodde typ Törnrosa och la in en annons i tidningen Disney film Törnrosa på 35mm säljes 1 år efter inbrottet så är ju det bara för polisen att arrestera personen då det i princip hade varit som att erkänna ett brott.
Även om det sålde filmerna 10 år senare när brottet preskriberats så är det ju som att erkänna stölden.

Visserligen så kan det ha varit möjligt att sno biokopior på transporten till återvinning om man typ brött sig in i en lastbil och tog grej när chauffören var på fikapaus eller liknande.

Vill bara att du ska förstå hur minimala chanserna är för att Lady & Lufsen, Törnrosa och Askungen ska bli hittade och vilka mirakel det är med de originaldubbningar som blivit funna.
Som tidigare nämnts är det väldigt osannolikt att någon skulle bokstavligen stjäla 35 mm-rullar; alldeles för stora risker och alldeles för bökigt. Det finns heller knappast någon anledning till det - det är mycket lättare att helt enkelt med biografpersonalens goda minne filma av 35 mm-filmen inne på biografen; i stort sett riskfritt och filmrullen behöver aldrig lämna biografen. Allt som krävs är någon som kände någon som jobbade på biografen, så kunde man spela filmen och filma av någon gång när det inte var besökare i närheten. Uppenbarligen är det så som Snövit och de sju dvärgarna läckt ut, och troligt även med andra originaldubbningar.

Askungen
är förstås osannolikt att någon filmat av den vägen, som dubbades om väldigt tidigt, men Lady och Lufsen och möjligen även Törnrosa är fullt möjligt då det var så pass sent som de dubbades om. Men 16 mm är nog större chans än 35 mm i de fallen, åtminstone med Törnrosa, även om vi nu inte vet om det fanns något mer exemplar av respektive film än det som Swedish Film hade som nu enligt uppgift ska ha lämnats in till Svenska Filminstitutet.

Om en fysisk 35 mm-film väl har kommit ut är det knappast via stöld, utan kvarblivna exemplar på nedlagda biografer eller liknande. Jag har inte sett till sådana i Sverige, men från andra länder händer det då och då att gamla 35 mm-rullar med Disney-filmer dyker upp.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 juni 2024 kl. 00:29:44Tänker du borde se dessa du som tror att Disney filmer hamnade på vift utan att bli stulna.
Att läsa på om någonting i efterhand är en sak men att faktiskt ha varit med om det som Anders M Olsson är en annan. Anders har ju också nämnt att Disney inte vara hårdare än andra men såklart ville de inte att deras filmer skulle sprida hur som helst. Dessutom skriver ju Oscar ingenting om stöld utan använder "kom på vift".

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juni 2024 kl. 07:15:22Att läsa på om någonting i efterhand är en sak men att faktiskt ha varit med om det som Anders M Olsson är en annan. Anders har ju också nämnt att Disney inte vara hårdare än andra men såklart ville de inte att deras filmer skulle sprida hur som helst. Dessutom skriver ju Oscar ingenting om stöld utan använder "kom på vift".
Precis. Jag jobbade som biografmaskinist av och till under 30 år från 1976 till 2006, och jobbade dessutom med både filmuthyrning och biografdrift under några år omkring 1980, när jag var delägare i ett mindre filmbolag. Visst kunde det hända i enstaka fall att 35mm-kopior försvann spårlöst, även om det inte var speciellt vanligt. Det var då främst under transporten, när filmerna skickades på järnväg.

Efter många år i branschen har jag fått många vänner runt om i världen som liksom jag är f.d. biografmaskinister. Några av dem har berättat att de har blivit tillkallade för att röja upp på gamla nerlagda biografer när husen skulle rivas, och där hittat kvarglömda 35mm-filmer...