Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Har svensk tv tappat rättigheterna till Disneys långfilmer?

Startat av TVARK Sweden, 24 juli 2022 kl. 12:48:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TVARK Sweden

Hej.

Jag har märkt att det sedan nått år visas det inga Disney filmer längre på varken SVT, TV3, TV4 och Kanal 5.

Har detta något med att Disney+ lanserats i så fall borde ju tv visningar bara vara extra pengar för Disney?

20th FOX filmer och serier visas ju som vanligt och de finns ju också på Disney+
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

Lillefot

Hm... det var intressant det. Nu är det en gissning här, men det kan vara ekonomiska skäl som står bakom filmernas avsaknad.

Familjer tycker nog det är smidigare att barnen kan kolla på filmerna direkt via Disney+, på eget behag än att vänta och hoppas på att någon av kanalerna ska sända de. Disneydags går ju dock fortfarande på SVT, så för tecknade serier verkar det finnas intresse kvar hos publiken.

Du skulle kunna maila SVT och fråga de varför Disneyfilmer lyser med sin frånvara på kanalerna.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

BPS

Citat från: joakim95 skrivet 24 juli 2022 kl. 12:48:19
Hej.

Jag har märkt att det sedan nått år visas det inga Disney filmer längre på varken SVT, TV3, TV4 och Kanal 5.

Har detta något med att Disney+ lanserats i så fall borde ju tv visningar bara vara extra pengar för Disney?

20th FOX filmer och serier visas ju som vanligt och de finns ju också på Disney+
I november 2020 sände SVT Den lilla sjöjungfrun II – Havets hemlighet & Micke och Molle 2.

TVARK Sweden

Skickade iväg ett mail till SVT nu och se vad de svarar.

Minns att alltid vid juletid typ annandag jul så sändes en Disneyfilm i SVT1 och Barnkanalen, tänkte på det i julas att det inte var nått sådant.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

TVARK Sweden

Detta svar fick jag:

Ja när Disney+ lanserades vet jag att Disney körde en rejäl kampanj för att få bort allt Disneymaterial från alla andra plattformar.

Med vänlig hälsning,
Clara
Kommunikatör
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

Will Siv

#5
Fast SVT är väl ett undantag.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 19 februari 2023 kl. 13:37:17Fast SVT är väl ett undantag.
åtminstone när det gäller klipp från nya filmer/serier ( SVT kan inte vissa trailers eftersom det nog räknas som "marknadsföring"'/reklam ).