Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Videokällor streamingtjänster

Startat av Zebastian, 26 augusti 2022 kl. 21:16:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Jag undrar vad som är streamingtjänsters videokällor. När jag kollade på en film som fanns både på Viaplay och C More var versionen på Viaplay restaurerad medans C More versionen var suddig och verkade vara tagen från DVD. Men jag tänker om en streamingtjänst skaffa sig rätten att borde man väl materialet från distributören och då borde det väl vara samma material för alla

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 26 augusti 2022 kl. 21:16:05Jag undrar vad som är streamingtjänsters videokällor. När jag kollade på en film som fanns både på Viaplay och C More var versionen på Viaplay restaurerad medans C More versionen var suddig och verkade vara tagen från DVD. Men jag tänker om en streamingtjänst skaffa sig rätten att borde man väl materialet från distributören och då borde det väl vara samma material för alla
För nya filmer kanske. Då borde det väl vara samma källa. Men äldre kan faktiskt nymastrade vara lite dyrare så de väljer en äldre. Vet inte riktigt tanken bakom eller varför.

Frågade en streamingtjänst (ej svensk ifs), och de valde 5e elementet från en lägre upplösning istället för remastrad pga att den skulle kosta några gånger om mer vilket de inte såg värde i då de är reklambaderade.

Misstänker nog det kan vara samma i sverige. Repmånad fanns på svt i låg kvalite och hade flicker samt brusigt ljud som från vhs, medan den samtidigt fanns på tv4play i hd och bra ljud.

Men jag är inte 100% säker på hur det funkar. Bara en teori.

TVARK Sweden

Har märkt att det är samma MacGyver tv serien på TV12 där de sänder den ej remastrade versionen trots att CBS / Paramount remastrat alla avsnitt i HD för några år sen.

Kommer även ihåg när TV6 sände Knight Rider så var det inte samma som DVD utgåvan.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

Goliat

Citat från: joakim95 skrivet 27 augusti 2022 kl. 16:32:15Har märkt att det är samma MacGyver tv serien på TV12 där de sänder den ej remastrade versionen trots att CBS / Paramount remastrat alla avsnitt i HD för några år sen.

Kommer även ihåg när TV6 sände Knight Rider så var det inte samma som DVD utgåvan.
Kan dock inte svara på tv-sändningar. Men något jag är förvånad över är Pantertanter (Golden Girls) på disney+ är i SD medans den visas på Hallmark Movies i HD (1440*1080). Vet dock ej vem som remastrat utan det står bara HD Remastered och årtal bara. Dock kan det gälla att det är en form av uppskalning men bilden är väldigt, väldigt fin om jag får säga så.