Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sago-stereotyper

Startat av Disneyfantasten, 30 januari 2023 kl. 22:05:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2023 kl. 19:58:14Tack för påminnelsen, jag hade glömt många av dessa...

Jag tänkte faktiskt inte på träsktroll när jag skrev "troll"...

Men Shrek är iallafall hursomhelst på den goda sidan.

Vad gäller din fråga om varför det skulle finnas goda demoner så har jag tyvärr inget bra svar, det är förstås ingen garanti där... (samma sak med västern-banditer)

Men vad gäller goda tjuvar: vad skulle då till exempel Robin Hood, Lille John, Aladdin, Flynn Rider och Chel ur Vägen Till El Dorado vara?
Åh, jo, såna tjuvar. Fast du glömde kanske lägga till dessa? Och att en del togs redan upp, också att denna tråden verkar syfta endast på mänskliga karaktärer, så... 

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 februari 2023 kl. 20:03:11Åh, jo, såna tjuvar. Fast du glömde kanske lägga till dessa? Och att en del togs redan upp, också att denna tråden verkar syfta endast på mänskliga karaktärer, så...

Beror väl på vilken version av Robin Hood man menar...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2023 kl. 20:04:26Beror väl på vilken version av Robin Hood man menar...
Såklart, men när det kommer till snälla tjuvar så är annars Robin Hood vad jag först har i tanken, förstås.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 februari 2023 kl. 20:05:23Såklart, men när det kommer till snälla tjuvar så är annars Robin Hood vad jag först har i tanken, förstås.

För att han tar från de rika och ger till de fattiga.

Skokaka


Skokaka

Nåja, jag föreslog ju utomjordingar förut. Utomjordingar kan vara onda, men det finns ju goda också. Jag kan väl nämna många, dock...

Goda: Rymdisarna från Toy Story, Stitch, Jumba och Pleakley från Lilo & Stitch, De flesta utomjordingarna från Skattkammarplaneten, Gonzo från Mupparna, Titelkaraktären från Megamind och Hejduk, Oh från Home, Lu-la från Fåret Shaun - Farmageddon, Titelrollen i Kirby, och Hattflickan från A Hat in Time.  

Onda: Gantu från Lilo & Stitch, Scroop från Skattkammarplaneten, Swackhammer och Nerdlucks från Space Jam, Mars-Marvin från Looney Tunes, Gallaxhar från Monsters vs Aliens, och Kang och Kodos från The Simpsons.

Några fler förslag eller några som jag har glömt? :)

Disneyfantasten

Bybor;

(bybor kan vara sådana på öar, sådana i Indien, sådana i Afrika, sådana i Sydamerika, osv.)

Goda: Mowgli, Shanti, Ranjan, Ranjans pappa, Ranjans mamma, Shantis mamma, Vaiana, Tui, Sina, Tala, Pacha, Chicha, Chaca, Tipo, Kida, folket i Atlantis.

Onda: Buldeo ur Djungelboken (plockades ur filmen).

(det kan även vara indianer och inuiter, varav jag nämnt exempel förut)

Dubintrested

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 mars 2023 kl. 19:09:32Bybor;

(bybor kan vara sådana på öar, sådana i Indien, sådana i Afrika, sådana i Sydamerika, osv.) 
Bybor är alla som bor i en by, en by eller en stad kan finnas var som helst. Så varför specifiera? 

Enligt din beskrivning så räknas inte byborna i Skönheten och odjuret som Bybor 

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 mars 2023 kl. 19:09:32Bybor;

(bybor kan vara sådana på öar, sådana i Indien, sådana i Afrika, sådana i Sydamerika, osv.)

Goda: Mowgli, Shanti, Ranjan, Ranjans pappa, Ranjans mamma, Shantis mamma, Vaiana, Tui, Sina, Tala, Pacha, Chicha, Chaca, Tipo, Kida, folket i Atlantis.

Onda: Buldeo ur Djungelboken (plockades ur filmen).

(det kan även vara indianer och inuiter, varav jag nämnt exempel förut)
Villagers i Minecraft ;D

Skokaka


MOA


Skokaka

Citat från: MOA skrivet  4 mars 2023 kl. 21:38:08Långa huven & långa näsor som alla har olika yrken
Men ja, de är också de första jag kom på när det gäller bybor.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  4 mars 2023 kl. 21:38:55Men ja, de är också de första jag kom på när det gäller bybor.
Också Villagers i Animal Crossing

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  4 mars 2023 kl. 22:05:40Också Villagers i Animal Crossing
Såklart, om man syftar på spelarna.

Soscla

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2023 kl. 13:21:41Gudar;

Goda: Herkules, Zeus, Hera, och de andra gudarna på berget Olympus

Onda: Hades
Det här är en klurig indelning, då de grekiska gudarna har en så lång historia av att porträtteras med allehanda mänskliga drag och de bråkar, slåss, är otrogna till höger och vänster, så jag vet inte om man kan rita upp en så här skarp linje mellan "goda" och "onda". Om man utgår från Disney-filmen, ja absolut, men du skrev i första inlägget "varelser som *brukar* vara hjältar" och Hera beskrivs sällan i goda ordalag haha! I grekisk mytologi är väl Hades oftast en knegare som försöker hålla ordning i sin underjord? Fast jo, då blir han oftast en stand-in för en djävulsfigur, inte den bästa looken för honom...

Jag tycker också ordvalet med "varelser" är lite konstigt, då du har tagit med cowboys, detektiver, SAMER OCH INUITER. Det ena är en yrkesroll och det andra är folkgrupper. Varför skriver du inte lika gärna upp läkare, poliser och amerikaner (goda) och tjuvar, mördare och ryssar (onda)? 

Men jag visste inte att Ursula var en cacaelia, så då fick jag lära mig nåt nytt, tackar tackar!  ;D ;D
It's so fluffy I'm gonna die!