Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: MOA skrivet  4 oktober 2024 kl. 09:31:153D Animationen är mycket bättre i dom gamla filmerna, blä!
va inte så dryg >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Finns Kirby: Right Back At Ya! På svenska? Kan inte komma på någon annan svensk översättning

gstone

Vilka är rösterna på denna DVD
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Historielektions Soveren

Hur kommer det sig att originaldubbningen av Solens tempel inte har samma rollsättning som Tintins äventyr på SVT?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

MOA

Är det sant att Asterix & Cleopatra har 2 berättare? Hör ingen skillnad om dom har skrivit fel. Tacksam för att credits finns

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  5 oktober 2024 kl. 21:58:53Är det sant att Asterix & Cleopatra har 2 berättare? Hör ingen skillnad om dom har skrivit fel. Tacksam för att credits finns
Var kommer den informationen ifrån?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2024 kl. 22:15:03Var kommer den informationen ifrån?
Creditslista i slutet av filmen på DVD:n som jag nyss köpte på Tradera

MOA

Vad är originaltiteln? Är inte så bra på tyska men är säker på att originaltiteln är helt annorlunda

https://www.youtube.com/watch?v=EMTpBrcIaRI

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 oktober 2024 kl. 19:08:31Vad är originaltiteln? Är inte så bra på tyska men är säker på att originaltiteln är helt annorlunda

https://www.youtube.com/watch?v=EMTpBrcIaRI
Originaltiteln är Geschichten aus Mullewapp det vill säga att den svenska titeln Berättelser från Mullewapp är väldigt trogen originalet till skillnad från den norska.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 oktober 2024 kl. 19:22:22Originaltiteln är Geschichten aus Mullewapp det vill säga att den svenska titeln Berättelser från Mullewapp är väldigt trogen originalet till skillnad från den norska.
Den titeln var så bra att jag aldrig kunnat gissa den. Norska dubbningen har en manlig berättare medans svenska har en kvinnlig. Någon anledning?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 oktober 2024 kl. 19:47:12Den titeln var så bra att jag aldrig kunnat gissa den. Norska dubbningen har en manlig berättare medans svenska har en kvinnlig. Någon anledning?
Jag tror inte det finns någon bakomliggande anledning en berättar det kön spelar ju inte någon roll för själva serien...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 mars 2024 kl. 22:40:18Kan troligtvis ge några svar på några av dina frågor gällande:

Peter och Draken Elliot

Micke och Molle

Mästerdetektiven Basil Mus

Lady och Lufsen (1989)

Fern Gully - Den sista regnskogen

Resten så blir det svårare, och omständligt att få svar på.
Vad gäller KM eller Sun Studio så tror jag att du helt enkelt får etablera en kontakt själv, för att det blir effektivare för dig. (vad jag kan se så har du kommit med en bra början och första steg till det :D).
Okej, vet att det är jättemycket, så jag tar detta inlägg till att börja med, hur har det gått här?  :)

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  8 oktober 2024 kl. 21:18:19Kan ingen svars på min fråga :'( :-\
Jag antar att det är en Köpenhamns baserad dubbning mer än så kan jag väl inte säga.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 oktober 2024 kl. 23:13:21Vilka är rösterna på denna DVD
Jag tror att jag ska ha exakt samma Karl-Alfred-DVD, eller också är det volym 1, men har aldrig spelat den. Ska se om jag kan hitta åt den, så kan jag ta mig en titt på den. :)

Med utgångspunkt från distributören tror jag dock precis som Steffan att det sannolikt är en Köpenhamnsbaserad dubb, men vilken studio och vilka rösterna är låter jag vara osagt...