Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bästa svenska film

Startat av TonyTonka, 12 november 2012 kl. 01:39:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 november 2012 kl. 15:55:49
Jag vill rekommendera Ingrid Bergmans film Fanny och Alexander 1982.

Ingmar Bergman

JRL

Kan nämna att det inte bekymrar mig det minsta att någon tycker att jag generaliserar för mycket. Jag står för det jag tycker. Jag har sett extremt mycket film genom åren, både svensk och utländsk, och jag skäms inte det minsta för att säga att kvalitén på svenska filmer är pinsamt låg jämfört med filmer från andra länder. Att amerikanska filmer i regel är bäst beror till stor del på att de ofta har större budget, men det är långt ifrån hela förklaringen eftersom även amerikanska lågbudgetfilmer är vida överlägsna svenska lågbudgetfilmer. Allt som kommer från USA är inte bra, men 999 gånger av 1000 är det bättre än svenska filmer.

Jag tror att vi skulle kunna göra rätt bra filmer i Sverige, för jag vet att det finns gott om kompetenta människor inom den svenska filmbranschen, men av någon anledning väljer vi att vräka ut dussindeckare och "komedier" där man undrar om någon ens har läst manuset innan man började filma. Jag tror att det handlar om feghet från beslutsfattarnas sida (eftersom det i princip är omöjligt att göra film i Sverige utan stöd från SFI). De som är villiga att göra något annorlunda har svårt att få sina projekt finansierade. Men det är inte bara där problemen finns. Den tekniska kvalitén håller inte heller alltid.

Eftersom det här främst är en hemsida för dubbning så förtjänar det därtill att nämnas att det märks direkt när någon har eftersynkat (dvs. en skådespelare gör om sina egna repliker i efterhand) i en svensk film. Dålig eftersynk försämrar filmupplevelsen ganska ordentligt. En mycket namnkunnig branschperson som jag pratat med (vars namn jag inte tänker avslöja, men som har omnämnts på den här sidan) berättade att svenska skådespelare ofta är mycket dåliga på att göra eftersynk. Det där problemet har jag aldrig varit med om i amerikanska filmer (eller för den delen filmer från andra länder, det verkar vara vi svenskar som inte kan det där).

Men smaken är som baken, det bekymrar mig inte alls att alla inte tycker som jag. I slutänden handlar det ju om tycke och smak. Vill dock framhålla Johan Falk-filmerna som ett lysande undantag. De är det enda som gjorts inom svensk film på år och dag som håller någon form av internationell klass.

Lilla My

Jag reagerade mest på att Tony frågade efter bra svenska filmer och du kommer direkt med "Finns inte! Alla svenska filmer är skit! Du vet inget om film verkar det som. Glo på amerikanska filmer, det är bra grejjer det!".

Är inte det lite som att någon vill ha hjälp att leta efter grädde, men istället ger man dem mjölk eftersom det inte är lika fett?

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet 13 januari 2013 kl. 19:04:48
Kan nämna att det inte bekymrar mig det minsta att någon tycker att jag generaliserar för mycket. Jag står för det jag tycker. Jag har sett extremt mycket film genom åren, både svensk och utländsk, och jag skäms inte det minsta för att säga att kvalitén på svenska filmer är pinsamt låg jämfört med filmer från andra länder. Att amerikanska filmer i regel är bäst beror till stor del på att de ofta har större budget, men det är långt ifrån hela förklaringen eftersom även amerikanska lågbudgetfilmer är vida överlägsna svenska lågbudgetfilmer. Allt som kommer från USA är inte bra, men 999 gånger av 1000 är det bättre än svenska filmer.

Jag tror att vi skulle kunna göra rätt bra filmer i Sverige, för jag vet att det finns gott om kompetenta människor inom den svenska filmbranschen, men av någon anledning väljer vi att vräka ut dussindeckare och "komedier" där man undrar om någon ens har läst manuset innan man började filma. Jag tror att det handlar om feghet från beslutsfattarnas sida (eftersom det i princip är omöjligt att göra film i Sverige utan stöd från SFI). De som är villiga att göra något annorlunda har svårt att få sina projekt finansierade. Men det är inte bara där problemen finns. Den tekniska kvalitén håller inte heller alltid.

Eftersom det här främst är en hemsida för dubbning så förtjänar det därtill att nämnas att det märks direkt när någon har eftersynkat (dvs. en skådespelare gör om sina egna repliker i efterhand) i en svensk film. Dålig eftersynk försämrar filmupplevelsen ganska ordentligt. En mycket namnkunnig branschperson som jag pratat med (vars namn jag inte tänker avslöja, men som har omnämnts på den här sidan) berättade att svenska skådespelare ofta är mycket dåliga på att göra eftersynk. Det där problemet har jag aldrig varit med om i amerikanska filmer (eller för den delen filmer från andra länder, det verkar vara vi svenskar som inte kan det där).

Men smaken är som baken, det bekymrar mig inte alls att alla inte tycker som jag. I slutänden handlar det ju om tycke och smak. Vill dock framhålla Johan Falk-filmerna som ett lysande undantag. De är det enda som gjorts inom svensk film på år och dag som håller någon form av internationell klass.


Varför tänker du inte avslöja namnet? Är personen påhittad eller bad den själv att få vara anonym?


Nu vet jag inte om du menar på just denna sidan eller om du syftar på hela forumet/sajten, men om du menar exakt denna sidan så gissar jag på Ingemar Bergman.


I övrigt håller jag med Fantasygold.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

moviefan

#19
Vilka svenska filmer gillar ni ? Jag är inte så förtjust i svenska filmer. Men det finns en del som är bra. Jag äger  Tusen gånger starkare, Sjön, Sunes sommar, Den bästa sommaren och  Strandvaskaren.   :D  Jag gillar även Livet är en Schlager, Angel samt Eva och Adam fyra födelsedagar och ett fiasko.

Alexander

Jag tyckte om Hundraåringen och uppföljaren med Robert Gustafsson. Även Morran & Tobias filmen.  :)

moviefan

Jag har nu köpt Vingar av Glas och Angel. Jag gillar även Sherdil. Har ni sett den ?   :D

Hey Arnold på svenska

Jönssonligan filmerna är bra.

Men sen har jag svårt att komma på något som jag skulle verkligen kalla för bra svensk film.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

MOA

Jag gillar nästan all svensk film

Steffan Rudvall


MOA


Mathilda Gustafsson


gstone

Dom filmer som har dubbare i sig är bra ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 november 2020 kl. 21:41:54
Dom filmer som har dubbare i sig är bra ;)
Då måste du gilla John Harryson och Tor Isedals TV serie Spanarna från 1983 i den dyker många dubbare upp.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 november 2020 kl. 21:45:32
Då måste du gilla John Harryson och Tor Isedals TV serie Spanarna från 1983 i den dyker många dubbare upp.

Jag det gör jag  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.