Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Avatar och Pocahontas

Startat av moviefan, 25 oktober 2019 kl. 22:01:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Kan det vara så att  de tog inspiration till kärlekshistorien (själva love storyn) i Avatar, från Disneys Pocahontas ? 

Elios

Nej det kan jag inte tänka mig. Sådan här kärlek har nog funnits i flera generationer. Liksom i både Titanic och Scarface är det ju så.  ::)

gstone

Jag ass trött på filmer som är Anti- colialism !

Åtminstonde visade Disneys Poachontas att indianerna också var krigas och något främlingsflntoilga. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Avatar hade åtminstonde den goda smaken att ha aliens som sina syndabockar. ::) Jag tror dock inte de kollade specifikt på Pohatonas som inspiration, för samma handling och klicheér har varit med i så många olika sorters filmer, sagor och berättelser nu att det är svårt att pin-pointa var den kommer ifrån. Romeo och Julia är väl det djupaste jag kan tänka mig.

Här är föresten en välgjord amatördokumentär för er som tycker Pocahontas har en bra representativ för Amerikas ursprungsbefolkning;
https://youtu.be/2ARX0-AylFI

Opabinia

Citat från: gstone skrivet 12 november 2019 kl. 19:01:39
Jag ass trött på filmer som är Anti- colialism !

Åtminstonde visade Disneys Poachontas att indianerna också var krigas och något främlingsflntoilga. 

Kan inte säga att jag håller med. Jag påstår inte at urinvånarna aldrig gjorde något fel men jag kan utan att tveka säga att "den onda sidan" var de som koloniserade bebott land och systematiskt fördrev och massmördade urinvånarna.

Tycker att Youtubern Lindsay Ellis formulerade de problematiska aspekterna av Pocahontas väl i sin video "Pocahontas was a mistake, and here's why" (Hade gärna länkat, men kan inte göra det som gäst)


Och när det kommer till Avatar så skulle jag inte säga att Avatar nödvändigtvis influerats av Pocahontas, utan snarare ett ganska typiskt "white savior"-narrativ. vad jag personligen tycker är mest fascinerande med Avatar är det faktum att den slog box office-rekord med stora marginaler och samtidigt inte gjorde något som helst popkulturellt avtryck...

Soscla

Har inte sett "Dansar med vargar" själv, men har hört att den också har samma handling. Själv tycker jag Avatar har element av Ferngully (utöver alla andra redan nämnda filmer). För övrigt tycker jag Avatar är helt okej. Det var magiskt att se den i 3D på bio.

Citat från: Lilla My skrivet 12 november 2019 kl. 22:51:57
Här är föresten en välgjord amatördokumentär för er som tycker Pocahontas har en bra representativ för Amerikas ursprungsbefolkning;
https://youtu.be/2ARX0-AylFI

Lindsey är bäst! Men oj, amatör är hon väl inte, hon får väl betalt för sina videor?
It's so fluffy I'm gonna die!

gstone

Citat från: Opabinia skrivet 13 november 2019 kl. 10:08:02
Kan inte säga att jag håller med. Jag påstår inte at urinvånarna aldrig gjorde något fel men jag kan utan att tveka säga att "den onda sidan" var de som koloniserade bebott land och systematiskt fördrev och massmördade urinvånarna.

Tycker att Youtubern Lindsay Ellis formulerade de problematiska aspekterna av Pocahontas väl i sin video "Pocahontas was a mistake, and here's why" (Hade gärna länkat, men kan inte göra det som gäst)


Och när det kommer till Avatar så skulle jag inte säga att Avatar nödvändigtvis influerats av Pocahontas, utan snarare ett ganska typiskt "white savior"-narrativ. vad jag personligen tycker är mest fascinerande med Avatar är det faktum att den slog box office-rekord med stora marginaler och samtidigt inte gjorde något som helst popkulturellt avtryck...

"den onda sidan" var inte koloniserade ! Inte i min åsikt

Europeerna kom ju till alla dessa primitiva och barbariska länder och försök lära folk att uppföras som civiliserade människor. Tacken dom får idag är en massa klagomål från folket i dessa länder. Väldigt otacksamt !

Förbannar otrevligt av dessa folk tycker jag !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Opabinia skrivet 13 november 2019 kl. 10:08:02
Kan inte säga att jag håller med. Jag påstår inte at urinvånarna aldrig gjorde något fel men jag kan utan att tveka säga att "den onda sidan" var de som koloniserade bebott land och systematiskt fördrev och massmördade urinvånarna.

Tycker att Youtubern Lindsay Ellis formulerade de problematiska aspekterna av Pocahontas väl i sin video "Pocahontas was a mistake, and here's why" (Hade gärna länkat, men kan inte göra det som gäst)


Och när det kommer till Avatar så skulle jag inte säga att Avatar nödvändigtvis influerats av Pocahontas, utan snarare ett ganska typiskt "white savior"-narrativ. vad jag personligen tycker är mest fascinerande med Avatar är det faktum att den slog box office-rekord med stora marginaler och samtidigt inte gjorde något som helst popkulturellt avtryck...

Jag gillar många av Lindeys videos särkilt hennes serie Lopes cannon. Men jag hatar hennes senast vieo"Woke Disney" en av dom värsta skit vidonserna jag sätt i hela mitt liv. Totalt skärp ! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag hatar Avatar för Na'vi, så himla själviska dom vägrade ge människorna sitt unobtainium bara för att dom vägrade hugga ner sitt jävla skit träd. Jag tycker människor har all rätt att döda varenda jävla Na'vi på hela Pandora önskar att filmen  slutade  med all Na'vi döda och blodiga i hög på marken medan minskoarmen firade sin seger !

Det hade varit mitt  perfekta slut !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: Opabinia skrivet 13 november 2019 kl. 10:08:02
Tycker att Youtubern Lindsay Ellis formulerade de problematiska aspekterna av Pocahontas väl i sin video "Pocahontas was a mistake, and here's why" (Hade gärna länkat, men kan inte göra det som gäst)

Det var den jag länkade! :) Tycker också den är fantastisk.

Citat från: Soscla skrivet 13 november 2019 kl. 11:38:47
Lindsey är bäst! Men oj, amatör är hon väl inte, hon får väl betalt för sina videor?

Det är debatterbart. Hon är ju inte amatör så sätt att hon är ny och hon får ju betalt via sin Patreon (och det lilla som Youtube adds ger) men hon kan ju inte heller räknas som profesionell eftersom hon inte blir anlitad och får uppdrag eller är anställd av någon för det hon gör, och Youtube är inte heller hennes heltidssyssla såvitt jag förstår. Jag skulle fortfarande räkna henne som amatör. Amatör behöver inte nödvändigtvis vara negativt :)

Citat från: gstone skrivet 13 november 2019 kl. 22:43:13
Jag tycker människor har all rätt att döda varenda jävla Na'vi på hela Pandora önskar att filmen  slutade  med all Na'vi döda och blodiga i hög på marken medan minskoarmen firade sin seger !

Ju mer inlägg du gör desto mer börjar jag undra om du inte är ett troll ändå.

Soscla

Gstone, nu börjar du gräva ned dig i ett riktigt djupt hål. Klart man får ha sina egna åsikter, men inte när det gäller huruvida folkmord är bra eller dåligt. (Det är nämligen bara dåligt, om det var otydligt)
It's so fluffy I'm gonna die!

E

Citat från: Soscla skrivet 14 november 2019 kl. 15:27:54
Gstone, nu börjar du gräva ned dig i ett riktigt djupt hål. Klart man får ha sina egna åsikter, men inte när det gäller huruvida folkmord är bra eller dåligt. (Det är nämligen bara dåligt, om det var otydligt)
Instämmer fullständigt, han borde bannas nu tycker jag

gstone

Citat från: Soscla skrivet 14 november 2019 kl. 15:27:54
Gstone, nu börjar du gräva ned dig i ett riktigt djupt hål. Klart man får ha sina egna åsikter, men inte när det gäller huruvida folkmord är bra eller dåligt. (Det är nämligen bara dåligt, om det var otydligt)

Det är fiktivt  folk mord. Panodera är påhittat hela handlingen till Avatar är fiktion Jag kritisera en bit av fiktion. Det är  det kritiker gör !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 14 november 2019 kl. 19:19:38
Instämmer fullständigt, han borde bannas nu tycker jag

Sluta säja att jag ska bannas nästan en gång per vecka. Jag tar väldigt illa upp ! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: gstone skrivet 14 november 2019 kl. 20:05:57
Det är det kritiker gör !
Är det ens ditt jobb

Citat från: gstone skrivet 14 november 2019 kl. 20:07:23
Sluta säja att jag ska bannas nästan en gång per vecka. Jag tar väldigt illa upp ! >:(
Då får du sluta med ditt dåliga beteende