Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Flintstones filmerna fråga

Startat av gstone, 10 december 2018 kl. 22:35:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

#30
Citat från: Samlaren skrivet 29 december 2018 kl. 16:57:54
Om man går in på de animerade filmerna vilka har dubbats av dem?

Filmer som jag vet har dubbats

I Yabba-Dabba Do! (1993) - Svensk titel - Familjen Flintas Bröllop

Varifrån kommer titeln Familjen Flintas Bröllop?

Jag hittade en bit av filmen på svenska och den är dubbad av Sun Studio och heter Yabba-Dabba Ja.
https://youtu.be/SlZNgurvynw

Den verkar också finnas på HBO med ovan nämnda titel vet dock inte om det finns svenskt tal.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2021 kl. 23:54:58
Varifrån kommer titeln Familjen Flintas Bröllop?
Familjen Flintas bröllop var den ursprungliga svenska titeln, när filmen första gången sändes i Sverige på FilmNet 1994. Då var den dock endast i textad originalversion, så därför kan man väl hävda att Yabba-Dabba-Ja är den officiella svenska titeln till den svenskdubbade versionen.

Jag gissar också att Familjen Flintas bröllop var en titel som FilmNet själv hittade på, och som inte var någon officiell titel från distributör eller produktionsbolag - men det kan jag förstås inte vara säker på.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2021 kl. 23:54:58
Den verkar också finnas på HBO med ovan nämnda titel vet dock inte om det finns svenskt tal.
På HBO Nordic har Yabba-Dabba-Ja svenskt, norskt, danskt, finskt och engelskt ljudspår; men inga undertexter alls.

Av någon anledning visas dock bara finska dubbcredits efter filmens slut, och inga andra språk. :(

Min bästa gissning är att det beror på att HBO själva beställt den finska dubben, medan de svenska, norska och danska dubbningarna är inköpta från annat håll (filmen lär väl ha sänts på Cartoon Network och/eller Boomerang på de tre språken?).

Jabberjaw

Finns någon utav dessa att streama?

The Man Called Flintstone (1966)  - Svensk titel - Vår man Fred Flinta - Alternativ titel -   Agent Flinta

The Jetsons Meet the Flintstones  (1987) - Svensk titel - Familjen Flinta möter Familjen Jetson

I Yabba-Dabba Do! (1993) - Svensk titel - Familjen Flintas Bröllop

Hollyrock-a-Bye Baby (1993) - Svensk titel - Familjen Flinta i Hollyrock


Blev så sugen på att se alla Hanna-Barbera specialer men tror inte att jag varit efterklok nog att spara hela filmerna när de fanns på HBO Nordic :-[ Och Flinta möter Jetson har väl inte ens funnits på streaming. Finns det flera dubbningar av alla dessa?

Har någon TV special 3 eller fyra dubbningar...?
Tex Eurotroll, TV3, Cartoon Network, Stream eller DVD omdubb.

Steffan Rudvall


Jabberjaw