Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Space Ark (1995)

Startat av Erika, 1 juni 2023 kl. 18:37:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Rosa Mannen lade igår ut ett svenskdubbat avsnitt av den brittiska tv-serien Space Ark på Youtube. I Sverige sändes Space Ark som en del av Runt i naturen som är ett program från UR. 

Det står credits utsatta, om än bristfälliga sådana. Antar (utifrån tidsperioden) att det är UR själva som legat bakom dubben?

spaceark.png

Översättning:

Cecilia Andrén

Röster:

Anna-Carin Franzén
Stefan Ekman

Källa:


https://youtu.be/t2kfs8vM81k 

Elios


Erika

Citat från: Elios skrivet  1 juni 2023 kl. 23:07:00Gillar du den serien Erika? ^^
Svårt att säga då detta avsnitt är det enda jag har sett. :)

Elios

Citat från: Erika skrivet  2 juni 2023 kl. 05:01:33Svårt att säga då detta avsnitt är det enda jag har sett. :)
Gillade du avsnittt då? ^^

Daniel Hofverberg

Mycket intressant. Jag minns att jag åtminstone ibland brukade se på Runt i naturen på 1990-talet, men Space Ark har jag faktiskt inget minne av. Frågan är hur mycket av serien som sändes i Sverige...?

Tyvärr hittar jag väldigt lite uppgifter om Space Ark på nätet, men det verkar som att det ska finnas två säsonger av serien. Jag hittar inga säkra uppgifter om antal avsnitt, men enligt högst overifierade uppgifter (ett inlägg på ett forum) verkar det finnas 24 avsnitt av serien - men jag hittar ingen avsnittslista eller liknande på nätet, och utan det får vi nog ta de uppgifterna med en nypa salt...

Någon annan som hittar någon form av avsnittsguide eller avsnittstitlar för serien på nätet? Frågan är hur många avsnitt som sändes i Sverige, och om alla avsnitt sändes här eller inte? Och vilket avsnitt i ordningen är det i YouTube-klippet?

Enligt SMDb verkar Runt i naturen ha sänts i smått absurda 1392 avsnitt (!), från 1979 och fram till 2017; så det blir man inte så mycket klokare av...
(Eller okej, det kan säkerligen förekomma repriser under den tiden, så antagligen inte 1392 unika avsnitt; men ändock...)

Citat från: Erika skrivet  1 juni 2023 kl. 18:37:32Antar (utifrån tidsperioden) att det är UR själva som legat bakom dubben?
Ja, det borde vi väl kunna anta. På 1990-talet hade väl visserligen Utbildningsradion (såväl som Sveriges Television) börjat att oursourca dubbningar till andra studior, men om röster crediterades borde väl ett externt företag rimligtvis ha krävt att även företagets namn namngavs under eftertexterna - så när det nu inte står något, känns det ju rimligt att Utbildningsradion gjort dubben in-house.

Men varför har ingen regissör namngivits...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2023 kl. 09:19:01Mycket intressant. Jag minns att jag åtminstone ibland brukade se på Runt i naturen på 1990-talet, men Space Ark har jag faktiskt inget minne av. Frågan är hur mycket av serien som sändes i Sverige...?

Tyvärr hittar jag väldigt lite uppgifter om Space Ark på nätet, men det verkar som att det ska finnas två säsonger av serien. Jag hittar inga säkra uppgifter om antal avsnitt, men enligt högst overifierade uppgifter (ett inlägg på ett forum) verkar det finnas 24 avsnitt av serien - men jag hittar ingen avsnittslista eller liknande på nätet, och utan det får vi nog ta de uppgifterna med en nypa salt...

Någon annan som hittar någon form av avsnittsguide eller avsnittstitlar för serien på nätet? Frågan är hur många avsnitt som sändes i Sverige, och om alla avsnitt sändes här eller inte? Och vilket avsnitt i ordningen är det i YouTube-klippet?

Enligt SMDb verkar Runt i naturen ha sänts i smått absurda 1392 avsnitt (!), från 1979 och fram till 2017; så det blir man inte så mycket klokare av...
(Eller okej, det kan säkerligen förekomma repriser under den tiden, så antagligen inte 1392 unika avsnitt; men ändock...)
Ja, det borde vi väl kunna anta. På 1990-talet hade väl visserligen Utbildningsradion (såväl som Sveriges Television) börjat att oursourca dubbningar till andra studior, men om röster crediterades borde väl ett externt företag rimligtvis ha krävt att även företagets namn namngavs under eftertexterna - så när det nu inte står något, känns det ju rimligt att Utbildningsradion gjort dubben in-house.

Men varför har ingen regissör namngivits...?
Vad är dessa två program ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Jag håller på att kolla igenom Svensk Mediedatabas, och det verkar som Space Ark sändes redan 1996 i svensk tv. Den tidigaste tv-sändningen jag har lyckats hitta hittills är från 1996-02-29.

Dessa avsnitt (svenska avsnittstitlar, då engelska originalavsnittstitlar lär vara svåra att hitta...) har jag hittills lyckas hitta:

På farligt uppdrag (sändes första gången 1996-02-29 med repris 1996-03-05)
Hjälp, jag rostar!  (sändes första gången 1996-03-07 med repris 1996-03-12)
Brinnande hetta (sändes första gången 1996-03-14 med repris 1996-03-19)
Hur blir liv till (sändes första gången 1997-01-23 med repris 1997-01-28)
På liv och död (sändes första gången 1997-01-30 med repris 1997-02-04)
Rök och hälsa (sändes första gången 1997-02-06 med repris 1997-02-11)
Luftmotståndet (sändes första gången 1997-02-13 med repris 1997-02-18)
Att göra ljud (sändes första gången 1997-02-20 med repris 1997-02-25)

Åtminstone åtta avsnitt verkar ha sänts i svensk tv.

Citat från: Elios skrivet  2 juni 2023 kl. 06:58:41Gillade du avsnittt då? ^^
Det verkar vara en okej tv-serie som lyckas blanda pedagogik och underhållning, men cgi:n har inte åldrats väl alls - vilket ju inte alls är konstigt, det är trots allt en 1990-talsserie som antagligen även har haft en liten budget... 

Elios

Citat från: Erika skrivet  5 juni 2023 kl. 13:08:08Det verkar vara en okej tv-serie som lyckas blanda pedagogik och underhållning, men cgi:n har inte åldrats väl alls - vilket ju inte alls är konstigt, det är trots allt en 1990-talsserie som antagligen även har haft en liten budget...
Nice.  ;D