Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

KBs tidningstjänst fritt tillgänglig under april månad

Startat av Daniel Hofverberg, 8 april 2020 kl. 20:59:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

En trevlig nyhet för er som inte redan upptäckt detta: På grund av coronapandemin har Kungliga Biblioteket under april månad släppt sin tidningstjänst Svenska Dagstidningar (Tidningar.kb.se), där man kan söka och läsa i gamla nummer av en lång rad tidningar, fritt på nätet. I vanliga fall kan man bara läsa dessa på plats i KBs lokaler och vissa andra bibliotek, medan man hemifrån bara kunnat se ett par meningars förhandsgranskningar av varje artikel; men nu är alltså hela tjänsten öppen precis som om man hade befunnit sig i KBs lokaler.
https://tidningar.kb.se/

Kan vara mycket värdefullt för att exempelvis leta i gamla TV-tablåer (för att se vad som sänts i Sverige och ev. dubbats till svenska), läsa gamla recensioner av tecknade långfilmer, bioannonser, och så vidare.

Åtminstone just nu har KB dock tyvärr stora problem med överbelastning, så att tjänsten går segt som sirap, men förhoppningsvis blir det bättre.

gstone

Kan du kolla oM invader Zim visat på tv i Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

#2
Tack för tipset! :)

När tjänsten väl börjar bli normal (dvs inte seg) igen så ska jag söka efter information om den västtyska (numera tyska) ungdomsserien "Fyra på äventyr" som ska ha visats i svenskdubbad version 1975.

Daniel Hofverberg

Nu verkar sajten fungera lite bättre, och inte alls lika olidligt segt.

Ett tips för er som vill spara ned tidningssidorna till hårddisken, för att komma åt de senare: När ni klickar på förstoringsglaset för att se hela den scannade tidningssidan, ser ni först att spalten/artikeln där texten förekommer har en gul bakgrundsplatta. Klicka då först på dokumentsymbolen (symbolen som ser ut som pappersark). Då försvinner den gula plattan, och efter det går det bra att högerklicka och välja "Spara bild som..." för att spara ner hela tidningssidan som en JPEG-bild.

Det luriga är nämligen att om den gula plattan fortfarande visas, så går det inte att spara bilden - då vill webbläsaren bara spara ned en SVG-fil som bara innehåller själva bakgrundsplattan...

Citat från: gstone skrivet  8 april 2020 kl. 21:11:10
Kan du kolla oM invader Zim visat på tv i Sverige ?
Jag hittar ingenting under titeln Invader Zim - den enda träffen på den titeln är en artikel i Aftonbladet från i höstas om långfilmen Invader Zim: Enter the Florpus på Netflix, som bygger på TV-serien (som är dubbad till svenska).

Men det finns förstås alltid en möjlighet att serien kan ha gått under någon svensk titel, och utan att tablåerna har uppgett originaltiteln. Men jag har sökt på de logiska titlar jag kan komma på, och hittar ingenting. Att bara söka på "Zim" är dock hopplöst, för då får man flera tusen träffar och det blir omöjligt att läsa igenom alla...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2020 kl. 13:20:55
Nu verkar sajten fungera lite bättre, och inte alls lika olidligt segt.

Ett tips för er som vill spara ned tidningssidorna till hårddisken, för att komma åt de senare: När ni klickar på förstoringsglaset för att se hela den scannade tidningssidan, ser ni först att spalten/artikeln där texten förekommer har en gul bakgrundsplatta. Klicka då först på dokumentsymbolen (symbolen som ser ut som pappersark). Då försvinner den gula plattan, och efter det går det bra att högerklicka och välja "Spara bild som..." för att spara ner hela tidningssidan som en JPEG-bild.

Det luriga är nämligen att om den gula plattan fortfarande visas, så går det inte att spara bilden - då vill webbläsaren bara spara ned en SVG-fil som bara innehåller själva bakgrundsplattan...
Jag hittar ingenting under titeln Invader Zim - den enda träffen på den titeln är en artikel i Aftonbladet från i höstas om långfilmen Invader Zim: Enter the Florpus på Netflix, som bygger på TV-serien (som är dubbad till svenska).

Men det finns förstås alltid en möjlighet att serien kan ha gått under någon svensk titel, och utan att tablåerna har uppgett originaltiteln. Men jag har sökt på de logiska titlar jag kan komma på, och hittar ingenting. Att bara söka på "Zim" är dock hopplöst, för då får man flera tusen träffar och det blir omöjligt att läsa igenom alla...

Tack d+å tror jag INTE den gått i Sverige  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Fantastiskt! Äntligen något gott som coronaviruset har fört med sig.

Men rubriken är lite missvisande: "KBs tidningstjänst gratis under april månad". Det har väl aldrig varit en betaltjänst som har kostat pengar? Skillnaden mot tidigare är inte priset utan att man inte längre behöver befinna sig i KBs lokaler eller i något annat bibliotek som samarbetar med KB. Man kan komma åt hela tjänsten utan begränsningar från vilken dator som helst. Men tjänsten som sådan har väl alltid varit gratis.

Daniel Hofverberg


Hampus.J

Riktig guldgruva det här. Förlängt till 31 maj nu också.
In Donaldismo Veritas

Hampus.J

In Donaldismo Veritas

Anders M Olsson

Så är det tyvärr tillbaka som vanligt igen. Man kan visserligen söka i tidningarna men inte längre få fram hela tidningssidor. Tråkigt. Jag hade hoppats på ytterligare förlängning.

Daniel Hofverberg

Det hade jag också... :(

Lite märkligt, då ju det här gjordes för att minska fysiska besök hos KB i och med coronakrisen; och den är ju inte alls över.

Anders M Olsson

Undrar hur den ekonomiska delen av uppgörelsen ser ut, d.v.s. får tidningarna betalt för att forskare ska kunna sitta på biblioteken och läsa arkiven, och fick tidningarna i så fall extra betalt för de två månadernas fri tillgång på internet? I så fall, hur mycket?

Man kan förmoda att det kommersiella värdet av gamla nyheter är obetydligt. Tidningarna lär väl leva på att förmedla dagsaktuella nyheter och annonser, inte gammal skåpmat. Däremot är arkivmaterialet ovärderligt för icke-kommersiell forskning. Man kan ju ändå alltid komma åt materialet gratis om man befinner sig fysiskt på KB eller något bibliotek som de samarbetar med. Det blir bara lite besvärligare än att göra det från sin egen dator.

Därför borde arkiven alltid vara öppna för allmänheten, från vilken dator som helst.

Daniel Hofverberg

Jag håller med. Trots allt är det långt ifrån alla forskare och journalister som bor i närheten av någon av de 20-tal bibliotek som samarbetar med KB för tillgång till tidningstjänsten, och för både journalister, forskare och många andra kan gamla tidningar vara ovärderliga för research.

För mig som bor i Skellefteå är det ju inte direkt realistiskt att regelbundet åka till Umeå, 13 mil bort, för närmaste bibliotek som har tidningstjänsten. Och råkar man bo i Kiruna är det ännu värre, med 34 mil till närmaste bibliotek... :( Förmodligen finns det ännu värre exempel, då vi ju trots allt bor i ett avlångt land med stora geografiska avstånd.