Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle ni ha gjort det?

Startat av Skokaka, 17 mars 2023 kl. 23:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 13:43:52Trollet i Parken: Jag tycker personligen inte alls att filmen är så dålig som många hävdar, även om jag förstår (och faktiskt också håller med om) en del kritik som framhävts av många på internet, på YouTube, på detta forum, på en del sidor, av filmkritikerna, osv.

Men jag tycker att animationen är fantastisk, samma med musiken och soundtracket, plus skådespeleriet, men det jag tycker är mest synd med filmen är att den inte slutar så bra, då Stanley förvandlar hela New York till grönska, personligen tycker jag det borde ha räckt med att bara återställa Central Park till sin forna grönska.
Jag hade gjort Stanley till en mindre obehaglig karaktär & slutet e läskigt egentligen

Will Siv


Disneyfantasten

Askungen 2 Drömmen Slår In: jag skulle ha uteslutit Pom-Pom och Beatrice & Daphne.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2023 kl. 22:01:19Askungen 2 Drömmen Slår In: jag skulle ha uteslutit Pom-Pom och Beatrice & Daphne.
ursäkta, men såg du vad jag delade?

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 25 mars 2023 kl. 22:14:03ursäkta, men såg du vad jag delade?

Det gjorde jag, och jag tycker artikeln var riktigt påhittig, alltså kreativ.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2023 kl. 22:01:19Askungen 2 Drömmen Slår In: jag skulle ha uteslutit Pom-Pom och Beatrice & Daphne.

Och just det, Grevinnan också.

gstone

Om ni var ansvariga för en svensk dubbning av Strange Magic.

Hur skulle ni hanetera sångerna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Shrek: I filmen sjunger Prinsessan Fiona med så hög ton att fåglar blåser upp och spricker av dem, jag tycker faktiskt synd om fåglarna vid det laget, sen tycker jag även synd om den stackars grodan och ormen som Shrek och Fiona blåser upp till ballonger, så i min version skulle Fiona fortfarande kunna sjunga med lika hög ton som i den färdiga filmen, men fåglarna skulle inte alls spricka av den höga tonen.

Prinsessan och Grodan: Jag hade gett Tiana mycket mer tid på scen som människa.

Hos Musse & Musses Verkstad: Jag hade uteslutit Fru Sköldpadda och Sköldis

Trassel Serien: Jag hade uteslutit Monty

Avförtrollad: Jag har ännu inte sett hela filmen, men har läst om den samt sett bilder och klipp och trailers och tycker att premissen är väl absurd, så jag hade ändrat i den, istället för att hotas att förvandlas till ond styvmoder så hade jag gjort att Giselle fick handskas mellan livet i New York och livet i Sagovärlden på ett helt annat sätt, på samma sätt hade jag också sett till att Morgan var trevligare i filmen, ungefär som med dynamiken mellan Långben och Max i Janne Långben The Movie

Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.

Dumbo (2019): Jag hade dels hållit Annie Holt vid liv och dels sett till att Fru Jumbo och Dumbo fått hamna på ett zoo istället (för att Dumbo är en flygande elefant och världen hade sett konstig ut om flygande elefanter fått vara i naturen)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2023 kl. 14:17:34Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Skulle du haft med Bert och Winifred Back ?


Både Dick Van Dyke  och Glynis Johns är fortfrande vid livet.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

FabulousSloth

#24
"Lilo & Stitch 2: Stitch Has A Glitch".
Spoilers och egna åsikter:
Spoiler
Egentligen känns hela filmen rätt onödig eftersom handlingen inte bidrar med mer information (att Stitch inte blev färdigladdad) och det är plågsamt att se Pleakley "förbättra" Nani och Davids förhållande.
Hade föredragit mer bakgrundsinformation och mindre cringe/bråk-scener.

Huset är lite annorlunda jämfört med första filmen/filmerna och serien; att de har en våningssäng istället för två separata sängar och trappa upp istället för hissen.
Men jag tror att det ska utspela sig innan "Stitch! - Experiment 626".

Har alltid tyckt att slutet var lite för hastigt:
Hulatävlingen avbryts av Stitch anfall och man får inte veta vem som vann.
Hade föredragit att:
Stitch blev bra innan tävlingen så att båda kunde framföra den tillsammans (och inte ha det som bara en slutscen).
[close]
Profilbild av SundaysPlayzone.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 19 mars 2023 kl. 23:07:10Okej, min första film i tanken som jag tänker prata om är Pingvinen och Lyckostenen. Jag tycker dock att det är en bra film, och utav de tre sista filmerna hos Don Bluths egna studio så var denna definitivt bäst. Kanske inte perfekt, men den var utmärkt och slutade studion med en hög ton. Jag skulle dock vilja ändra på en del misstag som att figurerna i bakgrunden inte rör sig, kan faktiskt göra det. Och det händer andra misstag med animationen, men nja, det är inte mycket att klaga på...

Kanske lite för mycket sånger, förutom om det är meningen att det ska vara en musikal, förstås... Och Drake kan ses som en cliche skurk, då han verkar lite generisk. Han känns som en rip-off av Gaston, Bluto, och Bowser. (Detta påpekas till och med i Loathsome Characters Wiki.) Jag tycker nog att han känns också lite grann som en rip-off av Svarte-Petter... Men eftersom att han är skurken så är det ju såklart meningen att vi inte ska heja på honom. Tycker dock att han har för lite tid på scen, han borde ha fått mer scener. Och att han blir arg på sina medhjälpare och stormfåglarna, även om det är han som får dom att skratta, så tror jag att han bara tycker om att skrika på dom. Han är också rätt envis och ses som en pervert, men som sagt, jag tycker att det passar hos en skurk. Pingvinerna som är på hans sida och stormfåglarna tycker jag borde ha större roller, också. De borde väl tala och ha namn, skulle vara intressant hur det vore då.

Att han är stor och muskulös känns ganska onaturligt, och han ser mer ut som en skurk från en tecknad serie. Men att pingvinerna i filmen har kläder, fingrar och även tänder stör jag inte direkt på så mycket. Det behöver inte vara 100% riktigt, eller hur? Kanske 90%. Det vore som att klaga att Musse Pigg har kläder på sig... Jag tror även att kläderna ä' för att ge dom gulliga utseenden. Men det är inget fel i hela fall på Hubbe, Marina och Rocko. (De två första är till och med i Incredible Characters Wiki. :)) Marina älskar ju Hubbe för den han är, istället för att bli kär över någon bara för att de har muskler.

En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.

Och även om Drake förtjänade det så var hans död lite för brutal... Det hade funkat om han faktiskt föll till sin död, eller om han kanske föll från klippan, och landade rakt i gapet på en späckhuggare. Det hade varit kanske mindre våldsamt?

Men i hela fall, filmen har ju också en bra Svensk dubb, och jag tycker inte att SÅ många saker behöver ändras. Men om den blev som jag beskrev så skulle den kanske bli så bra och fick mer bra kritik? Det är i hela fall bra att den inte fick för mycket dålig kritik...

Det här var min egna tanke om jag hade gjort filmen och ändrat lite saker i den. Tyckte inte att den hade många problem i hela fall.

Förlåt att jag svarar så sent, jag skulle ha svarat för längesedan för jag såg den men jag visste inte vad jag skulle svara.

Jag håller med om en del av de saker du säger, bland annat det där med att karaktärerna är stilla i vissa scener, märks mest i sångnumret "Good Ship Misery".

Har du händelsevis några fler filmer i tankarna?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2023 kl. 23:11:42Förlåt att jag svarar så sent, jag skulle ha svarat för längesedan för jag såg den men jag visste inte vad jag skulle svara.

Jag håller med om en del av de saker du säger, bland annat det där med att karaktärerna är stilla i vissa scener, märks mest i sångnumret "Good Ship Misery".

Har du händelsevis några fler filmer i tankarna?
Ja, jag har mer i tankarna. ;)

Skokaka

#27
Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...

Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...

Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...

Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...

Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...

Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.

Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 13:08:27Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...

Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...

Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...

Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...

Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...

Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.

Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...
Det är okej, huvudsaken är att du har förklarat din syn på filmen.

Även jag tycker att filmen är bra, och enligt min åsikt den mest Disney-liknande av alla Don Bluth's filmer (även om jag alltid vetat att den inte kommer från Disney), sen är jag ju också prinsess-nörd, även jag blev förvånad när jag läste att filmen mottogs av dålig kritik (och till råga på allt så fick en av sångerna Razzy Awards!  :o ), jag började att tycka om filmen under 2010-talet.

Filmen har ju till och med likheter med Disney genom den svenska dubbningen då Doreen Denning varit ansvarig som regissör, och framförallt så är den i likhet med Den Lilla Sjöjungfrun baserad på en klassisk saga av H.C Andersen.

Jag håller med om att filmen är bra (som sagt) och jag håller med om det där med karaktärerna och sångerna och animationen, jag kan även hålla med om några av de konstiga saker du säger.

(jag tycker absolut inte att Tummelisa är "gnällig", jag tycker att hon är vacker och så tycker jag också att hon är vänlig, det märks att hon är inspirerad av såväl Ariel som de klassiska prinsessorna från Walts tid)

Och precis som med dig så finns det faktiskt många filmer som inte är särskilt omtycka men som jag själv tycker är bra, och Tummelisa är ett sådant exempel, samma med Pingvinen och Lyckostenen som du tog upp förut, plus flera stycken därtill.

Fun fact: Filmen var under produktion 1991 till 1993 och filmen skulle ursprungligen släppas under hösten 1994, men man bestämde sig för att släppa den mars samma år istället då den såg ut att vara en "money grabber".

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 13:08:27Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...

Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...

Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...

Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...

Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...

Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.

Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...
Jo förresten, borde inte Gaston och Jafar ses som pedofiler också? (speciellt Jafar) (jag menar, Gaston är 20 medans Belle är 17, sen vet jag inte hur gammal Jafar är men han är mycket äldre än Jasmine iallafall, och Jasmine är 16)