Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vad har de emot skrivbord?

Startat av Mathilda Gustafsson, 19 mars 2023 kl. 21:09:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Om man tittar på amerikanska talkshows så är det alltid någon som sitter vid ett skrivbord och gäster i en soffa bredvid. Men i alla svenska talkshows sitter även programledaren i soffan! Vad har de emot skrivbord?

RC

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 mars 2023 kl. 21:09:07Om man tittar på amerikanska talkshows så är det alltid någon som sitter vid ett skrivbord och gäster i en soffa bredvid.
Du menar så här?

Fred

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 mars 2023 kl. 21:09:07Om man tittar på amerikanska talkshows så är det alltid någon som sitter vid ett skrivbord och gäster i en soffa bredvid. Men i alla svenska talkshows sitter även programledaren i soffan! Vad har de emot skrivbord?
Även i brittiska The Graham Norton Show sitter de i soffor, så det är nog inte bara i Sverige det är så. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 mars 2023 kl. 21:09:07Om man tittar på amerikanska talkshows så är det alltid någon som sitter vid ett skrivbord och gäster i en soffa bredvid. Men i alla svenska talkshows sitter även programledaren i soffan! Vad har de emot skrivbord?
Jag kan bara gissa att de flesta i Europa har dragit slutsatsen att det ser mer avslappnat ut om alla sitter i soffor, så att det inte ska bli någon tydlig hierarki mellan programledaren och gästerna. Åtminstone tycker jag att det känns mer avslappnat så...

Gustav Jonsson

Sveriges största talkshow Hylands hörna hade ett skrivbord.


Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 20 mars 2023 kl. 08:10:29Sveriges största talkshow Hylands hörna hade ett skrivbord.


På den tiden var det nog åtminstone delvis av rent praktiska skäl - då fanns ju ännu inte hörsnäckor, för att kunna kommunicera med kontrollrummet och få veta hur man ligger till tidsmässigt, om det är något problem, o.s.v. Alltså behövdes ett bord för teknisk utrustning, manuskort och liknande, som det inte finns samma behov av idag när alla programledare har hörsnäckor i öronen.

Hur det gick till på Hylands tid vet jag inte, men så sent som på 1980-talet minns jag att de flesta programledare i svensk TV hade en (analog) telefon framför sig, som de om något strulade brukade lyfta luren på för att prata med kontrollrummet. Då var det ju alltså nödvändigt med ett skrivbord för att ha telefonen på.

Faktum är att det är nog mycket möjligt att skrivbordens närvaro vid amerikanska TV-program ursprungligen berodde just på sådana praktiska skäl, som sedan har levt kvar av gammal tradition.