Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Skolor utan klassrum

Startat av Mathilda Gustafsson, 27 mars 2023 kl. 19:32:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Vad tycker ni om skolor utan klassrum som tydligen är en grej nu för tiden? Vet att det finns en skola utan klassrum i Göteborg

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 mars 2023 kl. 19:32:36Vad tycker ni om skolor utan klassrum som tydligen är en grej nu för tiden? Vet att det finns en skola utan klassrum i Göteborg
Ursäkta språket men det är ren idioti att bygga en skola med bara öppen plan yta det är ju ingen villa. Självklart behövs klassrum!

Fred

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 mars 2023 kl. 19:32:36Vad tycker ni om skolor utan klassrum som tydligen är en grej nu för tiden? Vet att det finns en skola utan klassrum i Göteborg
Är du säker på att finns på fler platser? Annars skulle jag inte kalla en enskilt fall i Göteborg för "en grej nu för tiden".

Mathilda Gustafsson

Citat från: Fred skrivet 27 mars 2023 kl. 20:27:02Är du säker på att finns på fler platser? Annars skulle jag inte kalla en enskilt fall i Göteborg för "en grej nu för tiden".
I Sverige känner jag bara till Göteborg men det finns också i andra länder.

Disneyfantasten

En sak jag alltid stört mig på i moderna skolor (som hände när jag gick i skolan) är att de har ett stort framför tavlan som eleverna sitter runt istället för att ha varsin bänk för varje enskild elev framför tavlan, samt att det är så många lärare och så få elever.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 mars 2023 kl. 20:33:18En sak jag alltid stört mig på i moderna skolor (som hände när jag gick i skolan) är att de har ett stort framför tavlan som eleverna sitter runt istället för att ha varsin bänk för varje enskild elev framför tavlan, samt att det är så många lärare och så få elever.
I en klass med exempelvis 30 elever kan inte en enskild lärare klara att hålla koll på alla och hjälpa alla så att de hänger med och förstår.

Undertecknad vet hur det är...

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet 27 mars 2023 kl. 20:27:02Är du säker på att finns på fler platser? Annars skulle jag inte kalla en enskilt fall i Göteborg för "en grej nu för tiden".
Jag har för mig att det finns en i Bjuv också.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 mars 2023 kl. 20:38:54I en klass med exempelvis 30 elever kan inte en enskild lärare klara att hålla koll på alla och hjälpa alla så att de hänger med och förstår.

Undertecknad vet hur det är...

Jag glömde säga att det i filmer och serier ofta är flera elever och en lärare samt att eleverna har varsin bänk framför tavlan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 mars 2023 kl. 20:39:33Jag har för mig att det finns en i Bjuv också.
Hur sjutton fungerar egentligen det då, rent praktiskt sett...? Är det bara en enda klass på hundratals eller tusentals elever, eller försöker lärarna att överrösta varandra genom flera klasser i samma rum...? Ingetdera låter särskilt praktiskt...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2023 kl. 20:45:39Hur sjutton fungerar egentligen det då, rent praktiskt sett...? Är det bara en enda klass på hundratals eller tusentals elever, eller försöker lärarna att överrösta varandra genom flera klasser i samma rum...? Ingetdera låter särskilt praktiskt...
Det lär inte funka rent praktiskt sett och det är väl därför skolor har haft och fortsätter att ha klassrum. Det enda jag kan säga är stackars anställda...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 mars 2023 kl. 20:52:40Det lär inte funka rent praktiskt sett och det är väl därför skolor har haft och fortsätter att ha klassrum. Det enda jag kan säga är stackars anställda...
Men hur gör de vid de fåtal skolor som faktiskt har så...?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2023 kl. 20:55:10Men hur gör de vid de fåtal skolor som faktiskt har så...?
De verkar inte ens ha traditionella korridorer så jag antar att det bara är öppenplanyta med olika sittplatser så får man välja var man ska sitta.

Tänk om man skulle börja bygga alla skolor så här då skulle allt bara bli kaos och ingen skulle lära sig något. Det här låter ju väldigt skevt skola utan klassrum det kan ju omöjligt funka ordentligt.

MOA

Va e de för en pajas som kommit på denna ide?
Rent Idiotiskt!