Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Favoritdubbare

Startat av clash, 8 mars 2006 kl. 16:18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Cadpig

Citerar Kloppstock: "Roffes bästa insats var snarare som Gollum i Radioteatern Sagan Om Ringen"
Kanske det, men jag sa aldrig något om insats eller hur? Bästa/roligaste roll-karaktär menade jag snarare. Plus att Bambi 2 var det senaste jag hört honom i när jag skrev inlägget och överraskningen att höra honom lyfte den redan utmärkta filmen ytterligare.

TonyTonka

Någon kanske har frågat före mig, men koppla inte ihop den med  nån annan.


Vem/Vilka är dom bästa dubbarna?

Själv tycker jag Lizette Pålsson, Annica Smedius, Mia Kihl, Linus Wahlgren mmf

Skriv gärna mottivering.

Lizette Pålsson är asbra som Mimmi Pigg.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lisa

Vem är Mia Kihl? Är hon vuxen?

TonyTonka

Mia Kihl är född 1979. Har spelat Max i Långbens Galna Gäng, Pepper An, Molly i Luftens Hjältar, Tjatte i Ouack Pack bla.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det finns inget skäl att ha mer än en öppen tråd om ens favoritskådisar/dubbare, så jag väljer att sammanfoga Tonytonkas nya tråd med den äldre tråden om samma ämne.

Mina åsikter om favoriter har jag redan skrivit i den tidigare tråden, och till största delen har de inte ändrats sedan dess. På senare tid har jag dock blivit mer och mer förtjust i Mikaela Ardai Jennefors, vars röst jag från början hade svårt för, men som jag nu har börjat uppskatta mer och mer. Bland yngre förmågor tycker jag också mycket bra om Emelie Clausen, Mikaela Tidermark, Amanda Renberg, m.fl. Och Hilda Eidhagen är också omöjligt att inte tycka om.

Lisa

Citat från: Tonytonka skrivet 24 februari 2009 kl. 09:02:34
Mia Kihl är född 1979. Har spelat Max i Långbens Galna Gäng, Pepper An, Molly i Luftens Hjältar, Tjatte i Ouack Pack bla.

Jaha okej , tack för infon!


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2009 kl. 09:50:16
Det finns inget skäl att ha mer än en öppen tråd om ens favoritskådisar/dubbare, så jag väljer att sammanfoga Tonytonkas nya tråd med den äldre tråden om samma ämne.

Mina åsikter om favoriter har jag redan skrivit i den tidigare tråden, och till största delen har de inte ändrats sedan dess. På senare tid har jag dock blivit mer och mer förtjust i Mikaela Ardai Jennefors, vars röst jag från början hade svårt för, men som jag nu har börjat uppskatta mer och mer. Bland yngre förmågor tycker jag också mycket bra om Emelie Clausen, Mikaela Tidermark, Amanda Renberg, m.fl. Och Hilda Eidhagen är också omöjligt att inte tycka om.


Jag tycker nog bättre om Emelie Clausen än Mikaela Ardai Jennefors, och håller med om Hilda Eidhagen!! Hon gör London i Suit life of Zack and Cody superbra! London är i och för sig en väldigt överdriven rollfigur och kanske lättare att spela (få fram det väsentliga i rollfiguren) än en "mer normal" rollfigur, men hon gör fortfarande ett mycket bra jobb!


TonyTonka

Dessa är min favoriter bla, Annica Smedius, Andreas Nilsson, Lizette Pålsson, Mia Kihl, Mariam Wallentin, Jimmy Björndahl, Samuel Elers-Svensson, Monica Forsberg, Gunnar Ernblad, Fredrik Dolk,
MM
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Jag har många favoriter
Kvinnliga gillar jag: Annica Smedius,Charlotte Ardai Jennefors,Elina Raeder,Louise Raeder,Annelie Berg,Maria Weisby,Anna Nordell,Pernilla Wahlgren,Monica Forsberg och Christel Cörner.

och manliga: Mattias Knave,Johan Hedenberg,Nils Eklund,Bert-Åke Varg,Fredrik Dolk,Staffan Hallerstam,Leo Hallerstam,Joakim Jennefors,Kenneth Milldoff,Ingemar Carlehed,Dick Eriksson,Ole Ornered,Axel Karlsson,Andreas Nilsson,Hasse Jonsson,Steve Kratz,Jakob Stadell och Stefan Frelander narturligt vis är det många fler. 8)

SwedishKuriboh

Jag är väldigt förtjust i Elina Raeders röst... liksom alla i Raeder-familjen (ie Louise Raeder och Antoner Raeder). Gillar även Andreas Nilsson, Anders Öjebo, Stephan Carlsén, Kim Sulocki, Jasmine Heikura, Roger Storm och många många fler!

Pontus

#54
Per Sandborgh, Gunnar Ernblad, Kenneth Milldoff, Hans Jonsson, Bertil Engh, Stefan Ljungqvist (som kanske inte räknas som en "professionell" dubbare men allt han gjort i den svängen är i alla fall lysande tycker jag!).

Lilla My

Tycker det är smått tragiskt att Tomas Bolme bara har nämnts av en enda medlem än så länge (är det någon mer ursäkta jag)

Ska dock inte rabbla upp min lista, eftersom jag alltid glömmer bort ett ex antal stycken x)

Anders

Några dubbare vars röster jag verkligen saknar är Peter Wanngren, Monica Forsberg och Bertil Engh. Deras röster förgyllde min barndom. De hör till favoriterna.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

dennis

Citat från: Akilles skrivet  7 september 2007 kl. 11:55:33
Jag säger bara en sak! jag gillar verkligen Bert - Åke VArg grovt mycket! jag hoppas han kommer leva länge till, så att han kan göra många bra röster till många härliga och färgsprakande karaktärer.

Jag tycker hans röst är så tilltalande på något sätt som jag inte ens kan beskriva, varm, djup och käsloladdad. Lev i ömhet Bert-Åke Varg, lev i ömhet.  :-*

Instämmer till 100%!

TonyTonka

Eftersom att min smak har ändrat sig sedan jag postade här senast, så uppdaterar jag nu.

Mina favoriter bland de manliga röstskådespelarna inkluderar Kim Sulocki, Ola Forssmed, Fredrik Hiller, Jakob Stadell, Figge Norling, Allan Svensson, Andreas Nilsson, Björn Granath, Per Andersson, Anders Öjebo, Roger Storm, Steve Kratz, Nick Atkinson, Dan Ekborg, Leif Andrée och Hans Lindgren.

Mina favoriter bland de kvinnliga röstskådespelarna inkluderar Lizette Pålsson, Myrra Malmberg, Linda Olsson, Sofia Källgren, Anna Norberg, Marie Kühler, Åsa Bjerkerot, Anna Engh (fd Nordell), Annica Smedius, Annelie Berg, Louise Raeder och Lena Ericsson.

Mina favoriter bland barnskådespelarna (och ja, jag vet att en del av dem inte är barn längre, men de var barn när de började dubba, eller när de dubbade xD) inkluderar Leo Hallerstam, Johan Halldén, Samuel Elers-Svensson, Jimmy Björndahl, Ulf Bergstrand, Sebastian Paulsson, Lucas Krüger, Niels Pettersson, Anton Nyman, Anton Raeder Olofsson, Mia Kihl, Mariam Wallentin och Alexander Lundberg.

^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Epiphany

#59
Fyra absoluta favoriter är Magnus Rongedal (Megamind), Mattias Knave (Dr. James Harvey & Robby Stewart, Jakob Stadell (Sinbad) och Jacob Ericksson (Larry Dailey) Just dessa röstskådespelare har alla något speciellt i sina röster, portrayals & performances att jag glömmer att det är 'bara' är personer bakom en mic: Acting skills jag inte finner i de flesa Svenska röstskådespelare.

Magnus som Megamind: Han må vara 10~ år för gammal för karaktären, men han förstod Megamind's charm och attityd; han ger även honom en mycket mognare, humble sida Will Ferrell inte gjorde. Vad får honom att stå ut, är hans enorma diversity i sin mjuka, varma röst och vassa performance. Ingen replik låter detsamma, vilket ger en fräsch ny upplevelse i varje mening:
Magnus' starkaste sida, är när hans karaktär 'tar ett steg tillbaka', slappnar av och låter sina ord ta sin tid: Speciellt i den scen Megamind erkänner sina misstag för Warden, hör man verkligen Magnus ge sin själ i sin roll. Hans acting är inte bara övertygande, men man får intrycket att det är Magnus själv som erkänner, inte bara karaktären.
Igen, Magnus är något för gammal för att spela Megamind, men det är den inlevelse och själ han lägger ner på sin roll så övertygande att han stjäl ditt hjärta. Magnus är Megamind.

Mattias Knave har en modern, jazzy och cool röst, riktigt unik, och utmärkt för karaktärer som Dr. James Harvey och Robby Stewart. I vissa repliker kan han i första intryck tyckas ge lite väl mycket i sin performance, men med Mattias' unika röst, är mer, bara bättre. Vad som gör honom en så bra röstskådis, är att trots det höga tempo han har i sin performance, kan han även sakta ner när en scen kräver det. Han har definitivt inte samma diversity som Magnus, men var gör att han aldrig låter uttjatad, är att han har bara ett fåtal roller.

Sinbad har attityd, och medan Jakob klarar det utmärkt, vet han även när han ska lägga ner svärdet och ge karaktären en mjukare, mognare sida. Jakob's unika acting, är hans oerhörda kontroll av sin röst. Han vet precis när rösten ska låta djupare, hur stavelserna ska levereras och förstår karaktären's personlighet till 100%. Det blir aldrig tråkigt eller ensidigt när Jakob säger sina repliker.

Precis som Sinbad, Jacob Ericksson's portrayal av Larry Dailey är klockren; från ålder, attityd och inlevelse. Varje gång jag hör hans röst, glömmer jag att det är Ben Stiller som är originalrösten.

Andra röstskådespelare som är minst lika bra, är Kristian Ståhlgren (Joseph, Proteus & Dr. McPhee)  {Tre helt olika karaktärer; en röstskådis.} Figge Norling (Emperor Kuzco & Pi) {Från en bortskämd brat, till en vuxen, mogen man; mycket bra röstskillnader}, Annelie Heed {Med så många karaktärer i My Little Pony, lyckas hon göra alla sina roller med [nästintill] helt olika röster}, Roger Storm (Teddy Roosevelt), Torsten Wahlund (Cecil), Rafael Edholm (Ronin), Magnus Krepper (Mandrake), Dominique Pålsson (M.K) och Anders Ekborg (Mose/s)