Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Varför lämnar vissa studios inte ut creditslistor?

Startat av Steffan Rudvall, 24 augusti 2021 kl. 17:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Varför lämnar vissa studios inte ut creditslistor? Finns det någon anledning eller är det bara något de har fått för sig?

Jabberjaw

Förmodligen för att dom som sitter i Servicedesk/kundtjänst inte har tillgång till dessa frågor alternativt inte bryr sig. Alla företag nuförtiden har ju hundratals olika avdelningar och tyvärr har det väl blivit mer eller mindre en "trend" att inte göra mer än nödvändigt. Fortsätter man att skicka in mail till kundtjänst så kommer man med största sannolikhet tillslut komma till en person som faktiskt lägger ett (!)ärende vidare till rätt avdelning.

Kan ju också vara så att dom arkiven inte ligger särskilt lättåtkomliga och att ingen orkar gå ner och kolla såvida dom inte gör en större upphandling och säljer rättigheter till ett streaminföretag som ber om dessa uppgifterna i samband med uppköpet för att licensiera ytterligare rättigheter; utöka från TV till streaming osv?  :o :(

Men håller med om att det är helt hopplöst att få vettiga svar. Dom som faktiskt kommit med svar är Nickelodeon och Warner Bros för min del, även om det tar tid.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 augusti 2021 kl. 17:43:47
Varför lämnar vissa studios inte ut creditslistor? Finns det någon anledning eller är det bara något de har fått för sig?
Det är en bra fråga. En anledning kan vara ifall vissa kunder har inskrivet i kontraktet att dubbningsstudiorna inte får lämna ut uppgifter, så att allt ska gå genom dem istället. Så är exempelvis fallet just nu med Netflix produktioner, där KM Studio inte får lämna ut uppgifter.

Om det är tillräckligt många eller stora kunder som begär detta, så är det möjligt att företagen tycker det är smidigast att göra så med allt istället för att försöka välja ut vilka dubbningar de får lämna ut uppgifter för eller inte. Åtminstone gissar jag att det är anledningen till att KM Studio fram tills 2004 inte lämnade ut några uppgifter alls, medan de nuförtiden lämnar ut creditlistor till allt utom Netflix produktioner - med andra ord var antagligen kontraktet med Disney orsaken till att de inte lämnade ut några uppgifter alls (ens för andra produktioner än Disneys).

Möjligen skulle det kunna vara något liknande just nu med SDI Media, men det förklarar dock inte att de under ett par års tid faktiskt lämnade ut uppgifter även till Disneys dubbningar innan de slutade med det.


När jag hade en mailkonversation för många år sedan med en anställd på Sun Studio (innan det blev SDI Media), så skyllde hen helt plötsligt på att ledningen inte uppskattade att jag hade varit kritisk mot deras Köpenhamns-baserade dubbningar av Scooby-Doo (bl.a. Stefan Frelander som Scooby) i recensioner, och att deras anställda därför inte fick lämna ut uppgifter längre. Jag vet inte om det är sant, eller om det bara var en ursäkt - men är det sant, så känns det ju som att deras (dåvarande) ledningsgrupp måste ha varit minst sagt överkänsliga... :o

Trots allt har jag ju inte varit så orimligt hård i mina ögon, och de enda recensioner jag skrivit av Sun Studios dubb av Scooby-Doo fick ändå skapliga betyg; och jag hittar inga tecken på att det jag skrivit skulle ha kunnat tolkas som personangrepp eller osakliga angrepp. Plus att dubbningsstudior rimligen måste kunna ta saklig kritik, och inte borde blanda ihop det med utlämnande av dubbcredits - som i mina ögon är två vitt skilda saker utan någon som helst koppling... I synnerhet om dessutom alla andra drogs med i fallet, och inte bara utlämnande av uppgifter till just mig.

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 augusti 2021 kl. 18:38:02
Kan ju också vara så att dom arkiven inte ligger särskilt lättåtkomliga och att ingen orkar gå ner och kolla såvida dom inte gör en större upphandling och säljer rättigheter till ett streaminföretag som ber om dessa uppgifterna i samband med uppköpet för att licensiera ytterligare rättigheter; utöka från TV till streaming osv?  :o :(
Det kan förstås vara en rimlig förklaring vid gamla dubbningar, från 1990-talet och bakåt; möjligen även från tidigt 2000-tal - men i dagens läge har givetvis alla företag alla sådana här uppgifter digitalt på datorsystem, varför det inte lär ta många sekunder att plocka fram.

Ibland har dock KM Studio (som enda dubbningsstudio) till och med tagit sig tid att gå ner till deras pappersarkiv och leta fram papperskopior av manus och rollistor, när jag har bett om gamla dubbcredits - vilket är mycket imponerande att någon tar sig tid till. :)