Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

region-locked DVD - datorn

Startat av Richardo, 12 januari 2018 kl. 19:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Kan man spela upp region-locked DVD:er på en stationär dator, laptop eller MacBook Pro?

Anders M Olsson

Ja, det går. Det officiella sättet är att en regionskod sätts i läsaren som matchar den första regionslåsta skivan man spelar. Därefter ska man normalt bara spela skivor från samma region, men det går i nödfall att ändra region fyra gånger innan läsaren blir fast på den sista regionen man ställt in.

Teoretiskt ska man sen kunna skicka in läsaren till tillverkaren och få den nollställd så att man får ytterligare fem regionsändringar. Efter att man har skickat in läsaren fyra gånger för nollställning blir sen regionen fast och låst för alltid. Dock vet jag ingen som har försökt skicka in sin läsare för nollställning.

Då är det enklare att använda något program som kringgår regionsskyddet, t.ex. AnyDVD eller DVDFab. Då kan man spela skivor från vilken region man vill.

Richardo

Kan man RIPPA från vilken skiva från man vill med ett program, även om man inte kan spela upp innehållet?

Kust

vet inte om det går men enligt denna länks så kan man låsa upp sin dvd spelare http://www.wisebread.com/make-your-dvd-player-region-free-in-seconds
vet inte om det funkar

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 12 januari 2018 kl. 21:48:33
Kan man RIPPA från vilken skiva från man vill med ett program, även om man inte kan spela upp innehållet?

Frågan känns lite hypotetisk. I datorn går det säkert att både spela och rippa vilka skivor man vill, bara man har rätt program.

Men låt oss tänka oss att man har en stationär DVD-spelare (kopplad till TVn) som INTE är regionsfri, och som inte går att göra regionsfri. I Sverige betyder det vanligtvis att den är låst till region 2.

Om man då har en skiva från t.ex. region 1 (USA) kan man rippa den i datorn, bränna innehållet till en ny skiva UTAN regionsskydd och spela den i den stationära spelaren.

Var det så du menade?

Richardo

Ja, just det.

Bränna innhållet på en ny skiva, för att se innehållet på en vanlig DVD-spelare inkopplad till TV:n.

D.v.s om jag har en region 2 DVD-spelare, kan jag använda ett rippnings progrma för att rippa region 1 DVD.

Eller läser DVD-spelaren inte ens av innehållet på DVD, på grund av region-lock?

Anders M Olsson

Kopian kommer normalt att sakna regionsskydd och kan spelas i vilken spelare som helst. (Dock finns det i en del rippningsprogram möjlighet att välja att rippa skivan som den är med bibehållna kopierings- och regionsskydd.)

Richardo

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2018 kl. 09:02:20
Kopian kommer normalt att sakna regionsskydd och kan spelas i vilken spelare som helst. (Dock finns det i en del rippningsprogram möjlighet att välja att rippa med eller utan bibehållna kopierings- och regionsskydd.)

Rippa med skyddet?

Jag trodde att rippningsprogrammen bara rippar individuella avsnitt.

Lite underligr att DVD-läsaren kan läsa in en DVD, men inte spela upp dess innehåll.

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 09:04:23
Rippa med skyddet?

Jag trodde att rippningsprogrammen bara rippar individuella avsnitt.

Det finns båda varianterna, rippa bara filmen/avsnitten eller rippa hela skivan med menyer och allt.

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 09:04:23
Lite underligr att DVD-läsaren kan läsa in en DVD, men inte spela upp dess innehåll.

Varför det? Det är ju så filmbolagen ville ha det från början. Genom att dela in världen i olika regioner tänkte sig filmbolagen kunna maximera vinsten och släppa ut filmer vid olika tidpunkter på olika ställen i världen. Apparattillverkarna måste foga sig i filmbolagens önskemål, annars skulle det bara finnas spelare, men inga filmer att mata dem med.

I verkligheten har världen "krympt" genom Internet och blivit en stor gemensam marknad, så det blir allt svårare att hålla fast vid gamla affärsmodeller.

Därför har man successivt lättat på regionsskyddet för nya skivformat. På DVD finns sex regioner, på Blu-ray bara tre, men många filmbolag bryr sig inte om att regionsskydda Blu-rayfilmer. På det senaste formatet, Ultra HD Blu-ray, finns inga regionskoder.

Richardo

jag menade att det var förvånande att man ens kan rippa när det inte går att spela upp.

Det gör ju regionskyddet värdelöst nuförtiden nu när det finns rippningsprogrammen.

Så jag kan importera en DVD från t.ex Japan, rippa dess innehåll och på så sätt så behöver jag inte ha en region-3 DVD-spelare.

Richardo

Jag vill bara påpeka en skillnad mellan att se en film lagligt och att "support the industry", vilket betyder att man stödjer industrin.

Det är väldigt enkelt att se en populär film, eller annat material för den delen, lagligt. Man kan antingen köpa filmen i affärer, se den på kabel-TV (e.g TV4), låna den på ett bibliotek, eller låna en väns köp-DVD (eller liknande scenarios). Det mest konsekventa och minst kostsamma alternativet vore det andra.

När man "support the industry", betyder det främst att man köper material på release date, d.v.s när en DVD-film kostar 149 SEK (alternativt rea-pris) eller när man går på bio för att se filmen. Alternativt, att man hyr filmen digitalt från en officiell källa (t.ex Itunes, Youtube etc), men det är inte första man associerar när man "support the industry" dock. 

Här är några scenarios när man INTE "support the industry" även när man köper filmen i fråga:
• Om en film re-releases av t.ex Music Service, vilket kan få en film att kosta 49 SEK, är det inte "support the industry" utan det är främst MusicService som får pengarna, eftersom filmerna har ursprunglingen returnerats till företaget som publicerar filmen och sedan re-releases med MusicService. 
• Det är inte heller "support the industry" när man köper en film begagnad, då är det individen som säljer filmen som får pengarna.
• När man lånar en film på biblioteket är det "support the industry" delvist, då företaget får några pengar, men inte lika mycket som det skulle vara om man köper de på release-date. 
• Om man hittar en bok som INTE publicerats nyligen (t.ex år 2006) i en butik (t.ex Bokia) är det stor sannolikhet att det är butiken som får pengarna när du köper boken och inte distiributörerna, eftersom boken förmodlingen inte har returnerats till förlaget av olika skäl, vilket betyder att förlaget redan har fått betalt.