Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den lille prinsen(1974)

Startat av gstone, 12 februari 2024 kl. 18:58:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag had hört på detta forum att det tydligen ska finnas  en svensk dubbning av denna film gjord av och visade på SVT( tror jag) som någon som är rätt väst vid den filmen skulle jag älska att se se den svenska dubbningen, jag är även nyfiken på vem som spelade vem i dubbningen och om även sångerna dubbade  :)

Kort sagt att se den påstådda svenska dubbningen av Den lille prinsen(1974) vore härligt ☺️
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Hittar inte inlägget ifråga, men vet ändå exakt vilket du menar. 

Tyvärr måste jag göra dig besviken, det var inte spelfilmen från 1974 som sändes svenskdubbad i SVT utan en leranimation - troligtvis den här från 1979, även den baserad på samma bok.

gstone

Citat från: Erika skrivet 12 februari 2024 kl. 21:12:59Hittar inte inlägget ifråga, men vet ändå exakt vilket du menar.

Tyvärr måste jag göra dig besviken, det var inte spelfilmen från 1974 som sändes svenskdubbad i SVT utan en leranimation - troligtvis den här från 1979, även den baserad på samma bok.
Men då fattar jag ;D ;D

Det är faktiskt en lättnad :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Var har du sett att det ska finnas en svensk dubbning av Den lille prinsen? Jag har själv sökt på forumet, men inte hittat något inlägg som antyder något sådant. Kan du länka dit?

Jag hittar inget som tyder på att 1974 års film har sänts på SVT. Den visades på bio 1976, men Svensk Filmdatabas har ingen notering om svenskt tal, varför jag misstänker att den gick i textad originalversion på bio. Filmen har även släppts på hyr-VHS 1981 av Esselte Video, men Svensk Mediedatabas skriver "Språk: Engelska", varför jag antar att den inte var dubbad - den norska VHS-utgåvan som Esselte Video gav ut var i alla fall på engelska med norsk text.

Jag har även letat i KBs tidningstjänst, men hittar inget där som ser ut som TV-tablåer, utan allt jag hittar när jag söker på "Den lille prinsen" refererar antingen till barnboken eller verkar röra sig om bioannonser. Svensk Mediedatabas har heller inte med något om någon SVT-sändning, vilket visar att den inte kan ha sänts sedan 1979. Svensk Filmdatabas uppger heller inget datum för någon TV-sändning alls, utan bara biopremiär 1976-02-21.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2024 kl. 21:25:12Var har du sett att det ska finnas en svensk dubbning av Den lille prinsen? Jag har själv sökt på forumet, men inte hittat något inlägg som antyder något sådant. Kan du länka dit?

Jag hittar inget som tyder på att 1974 års film har sänts på SVT. Den visades på bio 1976, men Svensk Filmdatabas har ingen notering om svenskt tal, varför jag misstänker att den gick i textad originalversion på bio. Filmen har även släppts på hyr-VHS 1981 av Esselte Video, men Svensk Mediedatabas skriver "Språk: Engelska", varför jag antar att den inte var dubbad - den norska VHS-utgåvan som Esselte Video gav ut var i alla fall på engelska med norsk text.

Jag har även letat i KBs tidningstjänst, men hittar inget där som ser ut som TV-tablåer, utan allt jag hittar när jag söker på "Den lille prinsen" refererar antingen till barnboken eller verkar röra sig om bioannonser. Svensk Mediedatabas har heller inte med något om någon SVT-sändning, vilket visar att den inte kan ha sänts sedan 1979. Svensk Filmdatabas uppger heller inget datum för någon TV-sändning alls, utan bara biopremiär 1976-02-21.
Det jag ju framgått att jag blandade ihop.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 februari 2024 kl. 21:56:50Det jag ju framgått att jag blandade ihop.
Jag började skriva mitt inlägg innan Erikas inlägg fanns, så det såg jag inte när jag svarade. :)