Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Spindelmannen (Spider-Man, 1994-1998)

Startat av Akilles, 17 maj 2007 kl. 13:53:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Akilles

Tja allt folk... :-X

Undrar lite om Spindelmannen (Spiderman:P) när de gick på tv....
Är de nån som vet den rollistan och credists för Spindelmannen??
Jag vet att bland dom stora var Niklas Wahlgren, Johan Hedenberg, Johan Wahlborg,
Tommy Nilsson, Hasse Jonsson, Peter Sjöquist, Gunnarr Ernblad mfl.....är de nån här som vet den fullständiga rollistan??

PS. Teckande Spindelmannen slår f*n allt tecknat någonsin. Bra stroy och snabb och go action.. ;D

Erika

Jag kommer ihåg att det var otroligt många skådespelare som medverkande i den här dubben (omkring 40 st), men jag ska rensa lite i minnesbanken och försöka komma ihåg vem som spelade vem osv.


Akilles

Citat från: Erika skrivet 17 maj 2007 kl. 15:41:21
Jag kommer ihåg att det var otroligt många skådespelare som medverkande i den här dubben (omkring 40 st), men jag ska rensa lite i minnesbanken och försöka komma ihåg vem som spelade vem osv.



Gött Erika...man kan alltid räkna med dig ;)

Thomas

Förutom de du har sagt kan jag bara säga Pernilla Wahlgren, Jasmin Wigartz och Maria Weisby (är inte säker)

Anders

Tacksam för svar.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Ingen annan som vet? Synd. Jag försöker att klura ut alla rösterna i Spindelmannen. :/
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Jag har hört rösten i andra program. Det är för övrigt Hobgoblin i Spindelmannen. Jag vet att Andreas Nilsson gjorde hans röst i de flesta avsnitten, men det här låter inte som han.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Jim Ström

Hör klart och tydligt att det är Dick Eriksson som rösten tillhör här.

Elios

Jag hör inte klart och tydligt men nog är det Dick Eriksson alltid.  ::)

Anders

Jag tyckte rösten påminde mycket om honom, men jag var inte säker. I så fall borde det vara det enda avsnittet som han medverkade i.  :o
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Apropå Spindelmannen, jag hittade ett dubbat avsnitt till svenska av 60-talets TV-serie på Youtube.


http://www.youtube.com/watch?v=YgydRf2YEOc

Liksom i 90-talets serie är det Johan Hedenberg som gör Dr. Octopus, men istället för Niclas Walhgren är det brodern Linus som gör Spindelmannen. Och istället för Johan Wahlström gör Peter Sjöquist Jonah Jameson. Notera även att han kallas "Spider-Man" istället för Spindelmannen. Jag blev faktiskt förvånad över att hitta detta.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Jag sitter här och vill identifiera vilka som har gjort Gamens röst i de olika avsnitten av Spindelmannen, men tyvärr saknar jag tillgång till alla avsnitt då Disney har blockerat alla svenska avsnitt som fanns tillgängliga på YouTube. I alla fall – i vissa avsnitt har Gamen haft förmågan att absorbera andras ungdom, och har i dessa ibland haft olika röster när han har varit ung respektive gammal man. Jag vet att bland andra Tommy Nilsson och Peter Sjöquist har gjort hans röst. Jag vill minnas att Tommy gjorde hans röst som gammal man i sina tidigare framträdanden, samt både när han var ung och gammal i slutet av serien, och att Peter gjorde hans röst som ung i något avsnitt. Jag har ett svagt minne av att Dan Malmer även gjorde hans röst som ung i något avsnitt. Är det någon som kan hjälpa mig att kartlägga dessa, samt tillägga i vilka avsnitt rösterna har medverkat?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

jimstrom

Hej Anders, i avsnittet Partners gör Tommy både Gamen som gammal och som ung, ska se om jag kan hitta fler avsnitt med gamen och återkomma med mer info.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

jimstrom

Och i avsnittet Shriek of the Vulture så är det Kim Sullocki som gör Gamen som ung.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Ok. Tack för infot. Det är iallafall en början.  :)

Men är du säker på att det var Kim Sulocki och inte Dan Malmer? Sulocki ska tydligen ha kontaktat Ahturos på YouTube och sagt att det i själva verket var Malmer som gjorde rollerna som många av oss trodde Sulocki gjorde. Deras röster påminner nämligen om varandra i vissa lägen.

Nåja.

Enligt följande video gjorde Peter Sjöquist rösten till Gamen som ung i avsnittet "The Final Nightmare".

https://www.youtube.com/watch?v=iIX7xjLJdtI

Sedan minns jag att Tommy Nilsson gjorde hans röst i hela "Six Forgotten Warriors"-sagan, där han för övrigt var ung hela tiden.

Detta bör vara en fullständig lista över alla hans framträdanden i serien:
* "Ravages of Time" (dyker upp i slutet av avsnittet, men talar inte)
* "Shriek of the Vulture"
* "The Final Nightmare"
* "Partners"
* "Six Forgotten Warriors", kapitel I
* "Six Forgotten Warriors", kapitel II
* "Six Forgotten Warriors", kapitel III
* "Six Forgotten Warriors", kapitel IV
* "Six Forgotten Warriors", kapitel V


Nästa gång, Gadget! Nästa gång!