Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv, Skokaka och 3 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag tror att Hans Lindgren (med samma stämma som Majestix i Asterix 12 Stordåd) och Charlie Elvegård (med samma stämma som Kvalrossen i Noaks Ö) hade passat bra som Kung Stefan i Törnrosa, båda hade kanske rentav överträffat Åke Lagergren...

gstone

Ingemar Wallén skulle passat som Dim i Ett småkryps liv.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Jag vet inte om jag nämnt detta förut, men jag tycker att Per Sandborgh hade passat ypperligt som Råttigan...

gstone

Jan Modin skulle passa som Rektorn i Herr Peabody & Sherman.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2020 kl. 23:09:05
Jag vet inte om jag nämnt detta förut, men jag tycker att Per Sandborgh hade passat ypperligt som Råttigan...
Han borde haft rollen i musiksagan ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.



Steffan Rudvall

Jag tror att Allan Svensson skulle passa som Baloo Vad tycker ni?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2020 kl. 22:13:36
Jag tror att Allan Svensson skulle passa som Baloo Vad tycker ni?

Utan tvekan, faktum är att jag tycker att han hade passat till alla de tre Phil Harris karaktärerna (de två andra är Lille John och Thomas O'Malley), det hade blivit en bra kombination med John Goodman, där de övriga karaktärerna spelats av Allan Svensson...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2020 kl. 22:16:13
Utan tvekan, faktum är att jag tycker att han hade passat till alla de tre Phil Harris karaktärerna (de två andra är Lille John och Thomas O'Malley), det hade blivit en bra kombination med John Goodman, där de övriga karaktärerna spelats av Allan Svensson...
Jag tycker han har borde ha spelat Baloo i den planerade omdubbningen 1993 och även Thomas O'Malley om det skulle ha varit problem med ljudet på Aristocats så att man var tvungen att göra en omdubbning

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2020 kl. 22:24:34
Jag tycker han har borde ha spelat Baloo i den planerade omdubbningen 1993 och även Thomas O'Malley om det skulle ha varit problem med ljudet på Aristocats så att man var tvungen att göra en omdubbning

Robin Hood också kanske? (som visserligen inte hade nypremiär på 1990-talet till skillnad från dessa två, men som sannolikast hade försetts med detta i samband med 1994-års VHS-utgåva, även om den eventuella omdubbningen mest troligt hade spelats in hösten 1993 i och med att VHS-utgåvan gavs ut januari 1994)

John Goodman spelade Baloo i Djungelboken 2, därför tror jag att Allan Svensson hade varit ett ypperligt val, han har ju också spelat Sulley, Pacha och Big Daddy La Bouff, som alla dessa tre dubbades av Allan Svensson...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2020 kl. 22:28:56
Robin Hood också kanske? (som visserligen inte hade nypremiär på 1990-talet till skillnad från dessa två, men som sannolikast hade försetts med detta i samband med 1994-års VHS-utgåva, även om den eventuella omdubbningen mest troligt hade spelats in hösten 1993 i och med att VHS-utgåvan gavs ut januari 1994)
Ja absolut Baloo och Lille John är ju nästan samma karaktär samma röst och väldigt likt utseende
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2020 kl. 22:28:56
John Goodman spelade Baloo i Djungelboken 2, därför tror jag att Allan Svensson hade varit ett ypperligt val, han har ju också spelat Sulley, Pacha och Big Daddy La Bouff, som alla dessa tre dubbades av Allan Svensson...
Synd att Monica Forsberg inte tänkte på det :-\

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2020 kl. 22:32:47
Synd att Monica Forsberg inte tänkte på det :-\

Å andra sidan kände hon inte till det där med den planerade omdubbningen heller, lite märkligt tycker jag...

Men Olof Thunberg var iallafall enligt honom själv påtänkt att upprepa sin roll i den icke-genomförda omdubbningen av Djungelboken och han var faktiskt med i 2an...

Vad beträffar Lilla Djungelboken, så tog Monica Forsberg in Gösta Prüzelius och Hans Lindgren till att upprepa sina roller som Bagheera och Kaa i ramberättelsen...

Oavsett vad så skulle det vara intressant att veta hur den restrerande planerade omdubbningen var påtänkt att se ut, för tydligen var det inte KM Studio som hade planerat trots att detta var påtänkt 1993, det är dock inte helt omöjligt att det var Filmmixarna (som ganska kort därefter dubbade Aladdin)...

Om det hade varit ljudproblem med 1967-års dubbning av Askungen och filmen försågs med ny dubbning 1991 så skulle jag iallafall vilja ha Lizette Pålsson i titelrollen för hon var så bra... (på samma sätt skulle jag vilja ha Pålsson i rollen som Snövit om filmen fått tredje dubbning 1992 samt Sandra Caménisch som Törnrosa om filmen fått tredje dubbning 1995, skillnaden är dock att dessa två omdubbningar - Törnrosa 1979/1980 och Snövit 1982 - är gjorda såpass sent att ljuden borde vara problemfria, det skulle isåfall vara om filmerna aldrig dubbades om de årtalen), i fallet med Askungen har iallafall Kristina Adolphson upprepat sin roll både i 2an och 3an...