Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pelle Svanslös 2019

Startat av E, 7 juni 2018 kl. 10:14:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2019 kl. 12:18:08
Egentligen ingen, men de har animerats utifrån tillfälliga engelskspråkiga röster - främst för att nästan hela animationen förlagts till Taiwan, och de lär knappast kunna animera utifrån svenska. Med all säkerhet har det skett av ekonomiska skäl; det är svårt att få lönsamhet vid animation i Sverige i dagens läge (marknaden är så pass liten), och än mer påtagligt om det ska ske genom handanimation.

Efter att filmerna släppts i Sverige som första land i världen har de dock släppts i bl.a. USA, Storbritannien och Australien, men jag vet inte huruvida de länderna fått de "tillfälliga" engelska rösterna eller nyinspelade sådana. Man kan väl gissa att marknaden för Bamse i USA torde vara begränsad...

Så du tror att dom tre nya Bamse filmen fick någon sorts release i England ?

USA kankse är lite väl mycket tror på.

Om Bamse släppets i England vet dom om den hade Engelsk tal eller bara text ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2019 kl. 12:18:08
Egentligen ingen, men de har animerats utifrån tillfälliga engelskspråkiga röster - främst för att nästan hela animationen förlagts till Taiwan, och de lär knappast kunna animera utifrån svenska. Med all säkerhet har det skett av ekonomiska skäl; det är svårt att få lönsamhet vid animation i Sverige i dagens läge (marknaden är så pass liten), och än mer påtagligt om det ska ske genom handanimation.

Efter att filmerna släppts i Sverige som första land i världen har de dock släppts i bl.a. USA, Storbritannien och Australien, men jag vet inte huruvida de länderna fått de "tillfälliga" engelska rösterna eller nyinspelade sådana. Man kan väl gissa att marknaden för Bamse i USA torde vara begränsad...

Jag antar att Bamse dubads till engelska när den släppets i England och  Australien. Jag har bra hört om en gång en animerad barn film släppets i ett engelskspråkig land utan engelsk tal.

detta var när Disnet släppt den datoranimerad Bollywood musikalen Roadside Romeo. En barn film dom hjälpt göra med ett indisk bolag på dvd i Amerika med bara Hindi tal och engelsk text.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erik Friman

Citat från: gstone skrivet 15 december 2019 kl. 13:02:02
Så du tror att dom tre nya Bamse filmen fick någon sorts release i England ?

USA kankse är lite väl mycket tror på.

Om Bamse släppets i England vet dom om den hade Engelsk tal eller bara text ?
Den första filmen Bamse och tjuvstaden hade åtminstone premiär både i England och USA enligt från IMDB.
https://www.imdb.com/title/tt3129656/releaseinfo?ref_=tt_ov_inf

Det finns en engelskspråkig version av Bamse och tjuvstaden från en hemsida, som jag såg för några år sen och kom troligen före premiären i USA och i England. De engelska rösterna lät mindre lyckande som om de görs av bara högt fem eller fler personer, exempelvis Lille Skutts röst görs av en kvinna. Förtexten och eftertexten har samma svensk bildversion.
https://kisscartoon.ro/watch/bamse-and-the-city-of-thieves-movie.989O6CID.html/

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet 15 december 2019 kl. 14:09:13
Den första filmen Bamse och tjuvstaden hade åtminstone premiär både i England och USA enligt från IMDB.
https://www.imdb.com/title/tt3129656/releaseinfo?ref_=tt_ov_inf

Det finns en engelskspråkig version av Bamse och tjuvstaden från en hemsida, som jag såg för några år sen och kom troligen före premiären i USA och i England. De engelska rösterna lät mindre lyckande som om de görs av bara högt fem eller fler personer, exempelvis Lille Skutts röst görs av en kvinna. Förtexten och eftertexten har samma svensk bildversion.
https://kisscartoon.ro/watch/bamse-and-the-city-of-thieves-movie.989O6CID.html/
Tack för länken. Mycket intressant att höra, men det var minsann inga suveräna röster... :(

Vi kan nog på goda grunder förmoda att det där är de "tillfälliga" engelskspråkiga rösterna som animationen gjorts utifrån, och läppsynken stämmer i alla fall bra. Det vore dock väldigt intressant att veta om dessa "tillfälliga" röster även använts vid lanseringen i USA, England och Australien, eller om filmen där "dubbats om" med nya engelskspråkiga röster. Åtminstone lär ju Bamse och tjuvstaden ha fått en engelskspråkig bildversion i USA och England, för jag kan inte tänka mig att något verkligen skulle släppas i USA med svensk bildversion...

Som du ser på samma IMDb-sida har filmen även släppts i Australien (om man nu kan lita på IMDb).

Eriksson

Om jag inte tar fel så var Doreen Denning röstregissör för de tecknade Pelle Svanslös-filmerna från 80-talet (utöver de båda regissörerna Stig Lasseby och Jan Gissberg), och de har väl ändå tecknats utifrån de svenska rösterna?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 17 december 2019 kl. 14:40:58
Det finns redan ett ämne om den här filmen
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=4986.0

Kan Daniel eller Erika sammanfoga ämnena

... Du länkade till exakt samma tråd du är i ;D

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2019 kl. 06:20:18
Lena-Pia Bernhardsson
Jag gissar på att hon gör rösten till Gammel-Maja. Det är hennes tredje gång som hon medverkar om Pelle Svanslös fast i en annan karaktär. Första gången gjorde hon rösten som Gullan på de två animerade 80-tals filmerna Pelle Svanslös och Pelle Svanslös i Amerikatt. Andra gången spelar hon Majas mamma i 1997 års julkalender och långfilmen Pelle Svanslös och den stora skattjakten.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 18 december 2019 kl. 16:26:11
Nu har en ny trailer släppts

https://www.youtube.com/watch?v=LhMCilR2Lok

Och som Daniel sa innan så är det Adam Pålsson som är Pelle

Den verkar lovande, absolut bättre än de tecknade 1980-talsfilmerna!  :)

Det lät som att Christer Fant spelade Måns i trailern, de övriga rösterna lät bekanta men jag kunde inte placera dem...

Vem är förresten Adam Pålsson? (låter som han är släkt med Lizette "Askungen" Pålsson)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 december 2019 kl. 17:41:38

Vem är förresten Adam Pålsson? (låter som han är släkt med Lizette "Askungen" Pålsson)

Spelade huvudrollen i radioteater versionen av den hyllade brittiska boken Den besynnerliga händelsen med hunden om natten för svensk radio.

Boken är berätta i första person så han är berättare med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2020 kl. 19:38:05
Spelade huvudrollen i radioteater versionen av den hyllade brittiska boken Den besynnerliga händelsen med hunden om natten för svensk radio.

Boken är berätta i första person så han är berättare med.

Han spelade väl också huvudkaraktären i Ted - För Kärlekens Skull om jag inte minns fel
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 10 januari 2020 kl. 20:18:06
Han spelade väl också huvudkaraktären i Ted - För Kärlekens Skull om jag inte minns fel

JA. Har personligen inget intresse av den filmen själv dock.

Grädstal  var min typ av sångare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2020 kl. 20:51:38
Grädstal  var min typ av sångare.

"Grädstal" kan ha varit det roligaste jag har lärt ännu i år. Åååh jisses, skratta så jag grät <'''3

Tack! ;D

Elios

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2020 kl. 20:51:38
JA. Har personligen inget intresse av den filmen själv dock.

Grädstal  var min typ av sångare.

Filmen var rätt så bra. Men Grädstal vad är det!?  ::)

gstone

Citat från: Elios skrivet 12 januari 2020 kl. 17:58:52
Filmen var rätt så bra. Men Grädstal vad är det!?  ::)

Jag enar sångaren som skrev sången att ha en måne. Jag dålig på stavning och  det är svårt efternamn att stav ! :( >:(

Du behöver gör mig till åtlöje för att jag har Dyslexi >:( :'( !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erik Friman

Här är rollistan av samtliga röster.
https://www.imdb.com/title/tt11617584/fullcredits?ref_=tt_cl_sm#cast

Det finns låtar med sammanlagt sex stycken från filmen. Joakim Jennefors gör som sagt Måns sångröst och Cecilia Wrangel gör troligen Majas sångröst.
https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mJin-IuD5xlJHwKFSm7vqY_c3uq9MGAsc