Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är bäst som Pettson

Startat av E, 12 oktober 2018 kl. 15:23:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Pettson

Tord Peterson (dom 4 första filmerna)
6 (50%)
Hilding Slut (spelen)
3 (25%)
Claes Månsson (dom tyska filmerna)
0 (0%)
Nils Eklund (Skymningssagor)
2 (16.7%)
Ingvar Hirdwall (julkalendern)
1 (8.3%)
Dan Ekborg (dom två senaste tyska filmerna)
0 (0%)
Henric Blomberg (musiksagorna)
0 (0%)
Helge Skoog (ljudböckerna)
0 (0%)
Per Eggers (den senaste tv-serien)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 12

E

Vem tycker ni är bäst som Pettson

Alexander

Tord Peterson får min röst, men Nils Eklund var också väldigt passande som Pettson i SVTs Skymningssagor:)

Disneyfantasten

Vem är Hilding Slut?

Hursomhelst, du har också glömt Ingvar Hirdwall, som gjorde rollen i julkalendern Tomtemaskinen!  :)

E

Hilding är Pettsons röst i spelen ;)

Jag tänkte ta med Ingvar, men jag tänkte mest på rösterna. Jag kommer ändra omröstningen ;)

E

Nu står Nils och Ingvar med ;)  ;) ;) Tog bort Dan eftersom många inte har sett den nya filmen vid det här laget

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 oktober 2018 kl. 18:39:32
Nu står Nils och Ingvar med ;)  ;) ;) Tog bort Dan eftersom många inte har sett den nya filmen vid det här laget

Men om några månader kommer fler personer ha hört honom...  ;)

TonyTonka

Som parantes kan nämnas att Hilding Sluts riktiga namn är Sven Hedman. :)

För övrigt saknas också Henric Holmberg som gjorde Pettsons röst i ett gäng cd-skivor från omkring 1990-talet. På de skivorna skiftade Findus röst mellan Johan Ulveson och Jonas Uddenmyr.

Och om man ska vara petig så har väl Ingvar Hirdwall aldrig varit rösten till Pettson, utan spelade honom bara i live action-julkalendern från 1993. :)

Jag röstar på Hilding Slut/Sven Hedman, då Pettson-spelen är grymt mycket barndom för mig. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

E

Jag vet att han inte är en röst. Men jag tog med honom ändå ;)

Adam

Tord Peterson för mig. Inte bara p.g.a. nostalgin, utan också för att rösterna i de tecknade filmatiseringarna faktiskt är ungefär hur jag skulle föreställa mig att karaktärerna skulle låta när jag läser originalböckerna. Alla dessa Pettsonröster är för övrigt bra på sina olika sätt enligt mig, jag gillade t.o.m. Henric Holmberg och Helge Skoog. (som du glömde att ha med här. Henric Holmberg var Pettsons röst i en del musiksagor om P&F, och Helge Skoog gjorde alla röster när han helt var berättare i andra ljudboksutgåvor)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2018 kl. 19:37:40
Som parantes kan nämnas att Hilding Sluts riktiga namn är Sven Hedman. :)

Hur vet du det? Men varför heter han inte sitt riktiga namn då?

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 12 oktober 2018 kl. 23:58:13
Hur vet du det? Men varför heter han inte sitt riktiga namn då?

Det hörs klart och tydligt att Sven Hedman har samma röst som "Hilding Slut", så därför är jag rätt så säker på det. :)


https://www.youtube.com/watch?v=pTup_PmbmpM

Hilding Slut är antagligen hans artistnamn i gruppen Bröderna Slut, som dels producerade ett gäng teaterföreställningar med Pettson & Findus som blev cd-skivor (växte själv upp med Rävjakten) och dels gjorde rösterna i minst fyra Pettson & Findus-spel, nämligen "Snickarboden", "Trägården", "Mucklornas värld" och "Pettson & Findus Julkalender". Jag vet idagsläget inte hur det ligger till med "Spökskrämmarmaskinen", "Höndans och Kattcirkus", "Födelsedagskatten" och "Julspel", men jag har läst någonstans (troligen i Dataspels tråden här på forumet) att Tord Peterson från de tecknade Pettson & Findus-spelen medverkar som Pettson där. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

All right. Röstade med på Hilding Slut. Då är han helt slut med andra ord. :) ^^
Nej men iallafall så låter han lite som Jonas Sjöstedt på något sätt men han ser ju som han påpekat ut som Pettson också.  8)

E

Citat från: Adam skrivet 12 oktober 2018 kl. 23:10:28
Tord Peterson för mig. Inte bara p.g.a. nostalgin, utan också för att rösterna i de tecknade filmatiseringarna faktiskt är ungefär hur jag skulle föreställa mig att karaktärerna skulle låta när jag läser originalböckerna. Alla dessa Pettsonröster är för övrigt bra på sina olika sätt enligt mig, jag gillade t.o.m. Henric Holmberg och Helge Skoog. (som du glömde att ha med här. Henric Holmberg var Pettsons röst i en del musiksagor om P&F, och Helge Skoog gjorde alla röster när han helt var berättare i andra ljudboksutgåvor)
Henric och Helge tog jag inte med för att jag inte har hört dom som Pettson

gstone

Jag önskar att Pettson sprängde  byggnader med sin syn. Då skulle jag se en Pettson och Findus film.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Ja spränga saker med sin syn hade varit något. Eller kanske om han skonade om sig till superhjälte då hade jag verkligen kunnat se den.  8) :o