Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Är röstlikheten med originalrösterna de viktigaste?

Startat av Mathilda Gustafsson, 6 september 2021 kl. 19:23:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Är röstlikheten med originalrösterna de viktigaste?

Ja
0 (0%)
Nej
5 (33.3%)
Ibland
4 (26.7%)
Inte alltid
6 (40%)

Antal personer som röstat: 15

Mathilda Gustafsson


Steffan Rudvall

#1
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 september 2021 kl. 19:23:08
Är röstlikheten med originalrösterna de viktigaste?
Oftast men inte alltid, för ibland kan rösten passa karaktären utan att vara lik originalet till exempel John Harryson som Joakim von Anka.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2021 kl. 19:26:55
Oftast men inte alltid, för ibland kan rösten passa karaktären utan att vara lik originalet till exempel John Harryson som Joakim von Anka.

Precis så är det för mig också, oftast känns det bäst om rösten liknar originalet, men det som är viktigare är att "förstå kärnan i karaktären" alltså att bibehålla rätt röstkaraktär/andemening, så är det iallafall oftast hos Disney (inkl. Pixar) och andra stora amerikanska filmföretag...

Det andra man kan utgå ifrån är utseende och personlighet, framförallt när det gäller filmer som INTE har engelska som originalspråk...

jimstrom

Nej absolut inte enligt mig.

Det viktiga är dock att rösten har rätt karaktär för att passa karaktären exempel är Mikael Samuelsson som Jafar som inte är särskilt lik Jonathan Freemans original röst, men passar karaktären som hand i handske.

Samma med Per Sandborgh som Jokern som jokern som har en röst som inte är särskilt lik Mark Hamill, men som är så passande så att jag anser att Per är bättre än Hamill som jokern.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Disneyfantasten

Citat från: jimstrom skrivet  6 september 2021 kl. 21:39:02
Nej absolut inte enligt mig.

Det viktiga är dock att rösten har rätt karaktär för att passa karaktären exempel är Mikael Samuelsson som Jafar som inte är särskilt lik Jonathan Freemans original röst, men passar karaktären som hand i handske.

Samma med Per Sandborgh som Jokern som jokern som har en röst som inte är särskilt lik Mark Hamill, men som är så passande så att jag anser att Per är bättre än Hamill som jokern.

Likaså är Per Myrberg som Sebastian inte särskilt lik Samuel E. Wright men matchar karaktärens personlighet, Peter Rangmar/Per Fritzell och Jan Rippe som Timon och Pumbaa är inte särskilt lika Nathan Lane/Kevin Schon och Ernest Sabella men passar ändå karaktärerna som handen i handsken och gör naturliga tolkningar...

gstone

Det viktigaste är såklart att dom är kända och om dom inte är kända ska dom i alla vara bra skådespelare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 september 2021 kl. 22:14:20
Det viktigaste är såklart att dom är kända och om dom inte är kända ska dom i alla vara bra skådespelare.
Om de är kända ska de väl också vara bra på att skådespela...

Lilla My

Nej. Att känslan funkar och karaktären känns levande är allt jag kräver.

Christer

Inte viktigt alls tycker jag, ett barn som kollar på en dubbad film eller serie har ju ingen aning om hur originalet låter. Det är självklart viktigt att rösten passar karaktären, och då blir det väl ofta så att det blir ganska likt originalet även om det inte är en imitation.