Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Superbook

Startat av Alexander, 8 mars 2019 kl. 19:54:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Såg att säsong 1 av den nya versionen av Superbook ska nu börja visas på Kanal 10 med svensk tal.

Tydligen är det kanalen själva som står för dubbningen när jag har pratat med dem.  :)

Första säsongen består av 13 avsnitt.

https://m.youtube.com/watch?v=oimF6vddBwM

Klipp från serien.
https://m.youtube.com/channel/UCr2tzNfOzRAo7DA_OkMGxsA/videos

Roligt att en sån här mindre kanal bestämmer sig för att satsa på barnprogram.  ;)


Daniel Hofverberg

Onekligen mycket intressant att någon annan kanal än de renodlade barnkanalerna satsar på barnprogram, vilket ju i stort sett alla kanaler slutat med sedan länge... Och som sagt trevligt att mindre kanaler satsar på barnprogram och dubbning; det händer ju minsann inte varje dag. :)

Sen hade jag väl dock hoppats på en lite bredare kanal än Kanal 10, och helst någon som hade nått ut till en lite större publik - det är ju trots allt en religiös/kristen kanal (således en relativt smal målgrupp), som ju heller inte så många har tillgång till. Jag tror exempelvis inte att jag har den kanalen. :(

Jag blir för övrigt lite konfunderad när jag tittar på tablåerna för kanalen, då det nu i afton (för ett par timmar sedan) står "Superbook - Del 3". Vad hände med avsnitt 1 och 2...? Har serien redan sänts ett par veckor, eller?

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2019 kl. 20:39:03
Onekligen mycket intressant att någon annan kanal än de renodlade barnkanalerna satsar på barnprogram, vilket ju i stort sett alla kanaler slutat med sedan länge... Och som sagt trevligt att mindre kanaler satsar på barnprogram och dubbning; det händer ju minsann inte varje dag. :)

Sen hade jag väl dock hoppats på en lite bredare kanal än Kanal 10, och helst någon som hade nått ut till en lite större publik - det är ju trots allt en religiös/kristen kanal (således en relativt smal målgrupp), som ju heller inte så många har tillgång till. Jag tror exempelvis inte att jag har den kanalen. :(

Jag blir för övrigt lite konfunderad när jag tittar på tablåerna för kanalen, då det nu i afton (för ett par timmar sedan) står "Superbook - Del 3". Vad hände med avsnitt 1 och 2...? Har serien redan sänts ett par veckor, eller?

Jo, avsnitt 1 och 2 hade premiär för ett par månader sedan fristående, men nu ska serien gå regelbundet vilket kanalen vill fira som den stora premiären för serien enligt pressmeddelandet jag fick.

Man kan se kanalen på deras hemsida om man inte har den, och man kan beställa Superbook på DVD från Kanal 10 också tydligen.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  8 mars 2019 kl. 20:50:33
Man kan se kanalen på deras hemsida om man inte har den, och man kan beställa Superbook på DVD från Kanal 10 också tydligen.  :)
Visserligen, men just Superbook verkar inte gå att se i efterhand; eller åtminstone hittar jag ingenting när jag söker på deras webbsida. Även den serien går säkert att se på live-TV:n på deras hemsida, men då måste man ju faktiskt ha möjlighet att se exakt den tiden och kan inte spela in... :(

Inte heller hittar jag något på deras hemsida om någon DVD...

Alexander

#4
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2019 kl. 20:55:56
Visserligen, men just Superbook verkar inte gå att se i efterhand; eller åtminstone hittar jag ingenting när jag söker på deras webbsida. Även den serien går säkert att se på live-TV:n på deras hemsida, men då måste man ju faktiskt ha möjlighet att se exakt den tiden och kan inte spela in... :(

Inte heller hittar jag något på deras hemsida om någon DVD...

Det står i beskrivningen på deras Youtube videor det med DVD. De videorna med klipp från avsnitten.

Går beställa på


Enligt pressmeddelandet ska sändningstiden se ut så här:

Sändningsmönstret blir:

Fredagar kl.18.30  (PREMIÄR)
Lördagar KL.10.30 (repris)
Måndagar kl. 18,30 (repris)

Daniel Hofverberg

#5
Citat från: Alexander skrivet  8 mars 2019 kl. 21:01:02
Det står i beskrivningen på deras Youtube videor det med DVD. De videorna med klipp från avsnitten.

Går beställa på

På det domännamnet lyckades jag mycket riktigt hitta åt de nämnda DVD:erna; men billigt var det inte... :(
https://www.kanal10forlag.se/start/produkter/kategori/superbook/139

Det verkar alltså som att de tänker släppa ett enda avsnitt per DVD (alltså 13 DVD-utgåvor för de 13 avsnitt som de tydligen tänker visa), och begär 129 kr för varje enskild DVD på 25 minuter. Om de fortsätter i samma stil kommer det alltså kosta 1677 kr (!) plus frakt för de här 13 avsnitten. Att påstå att det är sinnessjukt dyrt är ju tidernas största underdrift... :o

Sen finns det ju fler säsonger än denna första säsong på 13 avsnitt, men det verkar ju bara vara säsong 1 som är aktuell nu - möjligen kanske de fortsätter med fler avsnitt till hösten. Det är i alla fall trevligt att den nya serien Superbook från 2011 äntligen dubbas till svenska, även fast jag misstänker att den inte kommer nå upp till samma höga klass som 1980-talsserien...

Alexander


Daniel Hofverberg

Sent omsider har jag nu äntligen haft möjlighet att se ett par avsnitt av Superbook på Kanal 10. Dubbningen är riktigt bra och välgjord, och fastän de allra flesta som medverkar är obekanta för mig så gör de bra ifrån sig. Jag är också mycket imponerad över den fantastiska svenska bildversionen, där titeln i början står på svenska och där eftertexterna gjorts om för att visa svenska röster istället för originalrösterna. Likaså visas också kompletta dubbcredits under sluttexterna, så Kanal 10 förtjänar en eloge för de fina svenska bildversionerna och för deras välgjorda svenska dubbning. :)

Men tyvärr är jag inte lika begeistrad över serien i sig. Datoranimationen är för all del ganska välgjord, och i små doser kan serien vara hyfsat underhållande och lärorik. Men tyvärr är den också övertydlig, och ibland går serien över gränsen till ren kristen propaganda; på ett sätt som jag inte tycker att den japanska 1980-talsserien någonsin gjorde... :(

När det handlar om berättelser från Bibeln är det förstås en svår balansgång mellan upplysning och propaganda, men jag tycker den här serien går över gränsen till kristen propaganda lite för ofta vilket ger den en något osmaklig känsla.

Men man borde väl i och för sig inte bli förvånad, då den nya serien producerats av den amerikanska kristna TV-kanalen Christian Broadcasting Network, som väl inte precis blivit känd för att vara subtil och lågmäld av sig. Dessutom lär väl ärligt talat en renodlad kristen TV-kanal knappast kunna vara opartisk i tillräcklig grad för att kunna ta sig an det här ämnet utan att det har en tendens att förvandlas till propaganda.

Den klassiska 1980-talsserien var avsevärt bättre och inte alls övertydlig på samma sätt. Åtminstone vid de avsnitt jag sett höll sig den serien på en rimligare nivå, som upplyste om Bibeln utan att kännas som propaganda. Jag hade mycket hellre sätt att Kanal 10 kunnat köpa in och dubba den gamla serien istället för den underlägsna nyversionen, för den japanska animeserien var så pass välgjord att den hade förtjänat att nå ut till en svensk publik i större grad än den nu gjort - den har ju tyvärr aldrig sänts i svensk TV, utan bara släppts på en VHS-utgåva med några ynka avsnitt...

Samlaren

Har övriga säsonger dubbas eller visade de endast säsong1?

Trubaduren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2019 kl. 07:23:59


Det verkar alltså som att de tänker släppa ett enda avsnitt per DVD (alltså 13 DVD-utgåvor för de 13 avsnitt som de tydligen tänker visa), och begär 129 kr för varje enskild DVD på 25 minuter. Om de fortsätter i samma stil kommer det alltså kosta 1677 kr (!) plus frakt för de här 13 avsnitten. Att påstå att det är sinnessjukt dyrt är ju tidernas största underdrift... :o

Sen finns det ju fler säsonger än denna första säsong på 13 avsnitt, men det verkar ju bara vara säsong 1 som är aktuell nu - möjligen kanske de fortsätter med fler avsnitt till hösten. Det är i alla fall trevligt att den nya serien Superbook från 2011 äntligen dubbas till svenska, även fast jag misstänker att den inte kommer nå upp till samma höga klass som 1980-talsserien...

Jag kan nämna att Kanal 10 inte tjänar mer än ett par kronor på varje såld dvd. Priset täcker nätt och jämt produktionskostnaden. Men det finns nu en box med samtliga 13 avsnitt från säsong 1, med 2-3 avsnitt per skiva.

Jag gör själv rösten till Chris i säsong två, och vi har just nu 3 avsnitt kvar att spela in från den säsongen - vilket vi beräknas göra i nästa vecka. Exakt när säsongen blir tillgänglig på Kanal 10 eller när den släpps på dvd vet jag inte.

Jag vet heller inte om övriga säsonger kommer att dubbas. Camilla Larsson som är ansvarig för regin har nämligen slutat.

Jag kan också nämna att avsnitt 1 från första säsongen ("Den Första Julen") har blivit omdubbat, med samma röster som för de övriga 12 avsnitten.

Trubaduren

#10
En kul detalj med serien är att den är regisserad av Disney-animatören Tom Bancroft, som även har arbetat som character designer för serien.

Daniel: Jag håller med om att dvd:erna är väldigt dyra. Är du intresserad så kan jag säkert ordna fram ett par exemplar att skicka till dig när säsong 2 blir tillgänglig. 

Mathilda Gustafsson

Citat från: Trubaduren skrivet 24 april 2021 kl. 10:10:02
Jag kan också nämna att avsnitt 1 från första säsongen ("Den Första Julen") har blivit omdubbat, med samma röster som för de övriga 12 avsnitten.
Varför hade inte det avsnittet samma röster från början?

Trubaduren

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 april 2021 kl. 11:39:20
Varför hade inte det avsnittet samma röster från början?

Som jag har förstått det hela så hade Kanal 10 bara för avsikt att köpa in rättigheterna till och dubba det första avsnittet - som en julspecial. När man sen bestämde sig för att dubba hela säsong 1 så förändrades hela produktionen och man tillsatte en ny producent/regissör.

Daniel Hofverberg

Citat från: Trubaduren skrivet 24 april 2021 kl. 10:19:25
Daniel: Jag håller med om att dvd:erna är väldigt dyra. Är du intresserad så kan jag säkert ordna fram ett par exemplar att skicka till dig när säsong 2 blir tillgänglig.
Det vore uppskattat. :)

Citat från: Trubaduren skrivet 24 april 2021 kl. 10:10:02
Jag kan nämna att Kanal 10 inte tjänar mer än ett par kronor på varje såld dvd. Priset täcker nätt och jämt produktionskostnaden. Men det finns nu en box med samtliga 13 avsnitt från säsong 1, med 2-3 avsnitt per skiva.
Det må så vara, men jämfört med vad man förväntar sig att kunna köpa DVD-filmer för är det ändå väldigt dyrt.

Den nya boxen med hela säsong 1 kostar 849 kr från Kanal 10s förlag, vilket visserligen är betydligt billigare än de individuella DVD:erna, men är ändå hutlöst dyrt i mina ögon - i normala fall brukar man ju kunna förvänta sig att köpa TV-serier med samma längd för inte mer än max 200 - 300 kr i Sverige. Det blir visserligen en något orättvis jämförelse, då Kanal 10 förstås inte har samma möjligheter som de stora multinationella distributörerna, men det gör ju inte saken bättre för slutkunderna. 849 kr är tyvärr långt över vad jag är beredd att betala och har råd med. :(

Trubaduren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2021 kl. 11:57:39
Det vore uppskattat. :)
Det må så vara, men jämfört med vad man förväntar sig att kunna köpa DVD-filmer för är det ändå väldigt dyrt.

Den nya boxen med hela säsong 1 kostar 849 kr från Kanal 10s förlag, vilket visserligen är betydligt billigare än de individuella DVD:erna, men är ändå hutlöst dyrt i mina ögon - i normala fall brukar man ju kunna förvänta sig att köpa TV-serier med samma längd för inte mer än max 200 - 300 kr i Sverige. Det blir visserligen en något orättvis jämförelse, då Kanal 10 förstås inte har samma möjligheter som de stora multinationella distributörerna, men det gör ju inte saken bättre för slutkunderna. 849 kr är tyvärr långt över vad jag är beredd att betala och har råd med. :(

Jag instämmer i din kritik. Samtidigt får man tänka på hur stora upplagor som distribueras av de stora företagen. Jag har förvisso inga exakta siffror, men Kanal 10 har förmodligen inte mer än ett par hundra upp till maximalt tusen exemplar av varje film.

Det är helt klart en saftig prislapp oavsett vilket.