Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Alvar Bergsäker

Startat av TonyTonka, 3 april 2009 kl. 22:23:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har två musiksagor med Stål-Kalle på en cd. På den andra medverkar en figur vid namn Alvar Bergsäker. På Omslaget står det att Peter Wanngren spelar honom men det LÅTER inte som honom. Jag bifogar ett klipp på honom så kan ni bedömma.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det inte låter som Peter Wanngren. Personligen tycker jag snarare att det låter som Roger Storm.

jimstrom

Instämmer, däremot så är jag nästan helt säker på att berättaren är Peter Wanngren dock.

TobDub

Jag har den där skivan hemma och Peter Wanngren är rösten till Alvar Bergsäker.

Mysan

Citat från: Tonytonka skrivet  3 april 2009 kl. 22:23:49
Jag har två musiksagor med Stål-Kalle på en cd. På den andra medverkar en figur vid namn Alvar Bergsäker. På Omslaget står det att Peter Wanngren spelar honom men det LÅTER inte som honom. Jag bifogar ett klipp på honom så kan ni bedömma.

av klippet att bedömma låter det som Roger Storm tycker jag

TonyTonka

Citat från: TobDub skrivet 28 maj 2009 kl. 12:52:08
Jag har den där skivan hemma och Peter Wanngren är rösten till Alvar Bergsäker.

Låter som Roger Storm tycker jag. Kan det finnas två dubbar? så att på skivan glömde dom att skriva att Roger är Alvar?

Citat från: jimstrom skrivet  9 april 2009 kl. 02:31:47
Instämmer, däremot så är jag nästan helt säker på att berättaren är Peter Wanngren dock.
På Skivan Står det att Stephan Carlsen spelar Berättaren
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Hos Statens ljud- och bildarkiv finns bara en CD med Stål-Kalle plus ett kassettband som jag gissar är identiskt. Men jag skulle gärna vilja höra närmare om TobDub verkligen har ett ex där han tydligt hör att Alvar Bergsäker görs av Peter Wanngren, eller om han bara utgått ifrån den tryckta texten. För utifrån det där ljudklippet, så kan den rösten rimligen inte tillhöra någon annan än Roger Storm - hans röst är svår att ta miste på.

Däremot kan det nog stämma att berättarrösten är Stephan Karlsén. Jag är osäker på hur hans riktiga röst låter, men jag kan höra en viss likhet med Stephans diverse dubbningsroller.

ddubbning

På mitt ex av Stål-Kalle -cd:n låter sekvensen i alla fall såvitt jag kan höra likadant som i ljudklippet och med såvitt jag kan höra är det samma röster.

Jag anser dock också att rösten låter mer som Roger Storm.

Även på mitt ex är "Stefan Carlsén" ,som väl måste vara samma person som Stephan Karlsén, crediterad som berättare. Jag kan för övrigt också höra en likhet med hans andra dubbningsroller.

Elios

Gillade alltid Alvar Bergsäker!