Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Electric Banana Band Sånger

Startat av Elios, 22 oktober 2019 kl. 14:40:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios


Lilla My


Elios


Lilla My

"Flockrock", "Var som en anka", "Alf Lundin" och "Alla förstår mig utom min katt" har länge nu varit några favoriter som aldrig blir tråkiga :)

Elios

Själv gillar jag mest några av dem jag skrev här uppe som Banana Bwana, Rap-Hönan,
Pelikanen, Kameleonten, Jag vill bo i en svamp, Olyckan & Vi är Electric Banana Band.  ;D
Kanske inte alla låtarna heter så men jag utgår med att ni vet vad jag menar.  ;D

För övrigt roligt att Rongedal bröderna var med och turnérade med dem där ett tag i kören.  ;D

Elios

Stavas förresten rap med ett eller två P?^^

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 29 oktober 2019 kl. 22:23:07
Stavas förresten rap med ett eller två P?^^

Rap, alltså musikstilen, stavas enbart med ett p, annars skulle det inte innebära musik utan en synonym till snabb (typ)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 29 oktober 2019 kl. 22:29:58
Rap, alltså musikstilen, stavas enbart med ett p, annars skulle det inte innebära musik utan en synonym till snabb (typ)

Okej. Tack för svaret. Då som i att rappa på kanske!?^^

Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Sabelöga

Fast, där har ni väll ändå fel? Att rappa kan ju både betyda att rappa på (snabba på) och att rappa i bemärkelsen musinstilen. Inte skulle man väll skriva ut det sistnämnda som rapa. Som för övrigt betyder att utsläppa gaser ur munnen.

Det blir ju lite löjligt om rap (gaserna, långt a) samt rap(p) (musikstilen, kort a) skulle stavas likadant då båda uttalas olika.
Houba !

Daniel Hofverberg

I det svenska språket är det fullt giltigt att stava musikstilen både som rap och som rapp. Den förstnämnda varianten är nog vanligare, i och med att det stavas så i engelskan, men det betyder inte att inte rapp också är korrekt. Tvärtom är nog det att ses som rekommenderat, för att följa svenska språk- och grammatikregler.

Ska man böja ordet till rappa eller rappare, så är det ju som sagt ett måste med två P i svenskan, för annars kommer det ju bli obegripligt... Att någon är en rappare till yrket är ju liksom inte samma sak som att denna är en rapare... ;)

Elios

Tänkte ju allra mest på deras sång Rap-Hönan.
Men dem menar ju förstås Bröderna Rongedal att det är en höna som rappar och inte rapar. Hehe!^^  ;D

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2019 kl. 10:52:00
I det svenska språket är det fullt giltigt att stava musikstilen både som rap och som rapp. Den förstnämnda varianten är nog vanligare, i och med att det stavas så i engelskan, men det betyder inte att inte rapp också är korrekt. Tvärtom är nog det att ses som rekommenderat, för att följa svenska språk- och grammatikregler.

Ska man böja ordet till rappa eller rappare, så är det ju som sagt ett måste med två P i svenskan, för annars kommer det ju bli obegripligt... Att någon är en rappare till yrket är ju liksom inte samma sak som att denna är en rapare... ;)
Jo precis, instämmer, och därför tycker jag att det blir logiskt att även stava det så i substantivsform för att vara konsekvent.
Houba !

Elios

Om man ser på thumbnailen här så står det iallafall ett P på rap. Det står där: "Han släpper Rap Musik."  :o

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  7 november 2019 kl. 22:36:30
Om man ser på thumbnailen här så står det iallafall ett P på rap. Det står där: "Han släpper Rap Musik."  :o

De uttalar också "rap" med engelsk uttal i hela låten igenom. Allt talar för att de ska stavas med ett P i just den här låten.