Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Jonny Quest (90-tals serien)

Startat av Igthorn, 27 maj 2010 kl. 12:31:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Undrar lite över vilka röster som medverkar i 90-tals-versionen av Jonny Quest som gick på Cartoon  Network för massa år sedan. Vet att bl.a. Linus Wahlgren, Dick Ericsson, Tommy Nilsson och Annelie Berg är med.

Erika

Dessa kommer jag ihåg:

Linus Wahlgren - Jonny Quest
Tommy Nilsson - Dr. Benton Quest
Dick Eriksson - Hadji
Joakim Jennefors - Race Bannon
Annika Rynger - Jessie Bannon
Andreas Nilsson - Jeremiah Surd och Ezekiel Rage
Annelie Berg - Julia (tror jag att Surds kvinnliga assistent hette)

Övriga röster: Stephan Karlsén, Hans Wahlgren, Pernilla Wahlgren, Niclas Wahlgren, Peter Sjöquist, Malin Berghagen, Hasse Jonsson, Charlotte Ardai-Jennefors, Gunnar Ernblad och säkert fler som jag har glömt. 

Jag önskar att Cartoon Network eller TV4 (som också visade den ett tag under 90-talet) kunde visa tv-serien i repris, men det är väl bara att glömma. :(

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för listan. Var det Eurotroll som gjorde den dubben, eller?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 maj 2010 kl. 03:42:41
Tack så mycket för listan. Var det Eurotroll som gjorde den dubben, eller?


Ja, jag tror det.

Igthorn

#4
Det var en gedigen lista. Tack Erika!  ;D
Jag håller med om att den borde visas i repris, inte för att jag tror vi får in Cartoon här ute på landsbygden. TV4 känns nog lika otroligt som att de skulle reprisera Sailor Moon >_< Men men, får hålla tummarna.

Daniel Hofverberg

Någon som vet något om översättare och regissör/tekniker? Eller minns ni om det stod utsatt dubbcredits när serien gick på TV4? På Cartoon Network förutsätter jag kallt att det i vanlig ordning inte stod ett ord om dubbcredits...

SwedishKuriboh

Citat från: Igthorn skrivet 28 maj 2010 kl. 15:59:06
Det var en gedigen lista. Tack Erika!  ;D
Jag håller med om att den borde visas i repris, inte för att jag tror vi får in Cartoon här ute på landsbygden. TV4 känns nog lika otroligt som att de skulle reprisera Sailor Moon >_< Men men, får hålla tummarna.
Kanal 5 visade repris av Sailor Moon vid... 2003, eller när det var.

Igthorn

#7
Citat från: SwedishKuriboh skrivet 28 maj 2010 kl. 23:17:16
Kanal 5 visade repris av Sailor Moon vid... 2003, eller när det var.
Utnötte snarare än repriserade jo. Hade varit ett lyft om de vågat sig på att dubba vidare på serien men men, det lär vara en dröm som aldrig slår in. Men känns som vi halkat av ämnet lite...

De videofilmer som gavs ut med svensk dubb kom från Egmont (kanske heter nått annat nu?), men undrar om det är de som låg bakom dubbningen eller om Cartoon Network själva gjorde den. Eller det är inte så att det finns två dubbningar?

*Edit* Brukar förresten inte Sun Studio göra dubbningar åt Cartoon, eller är jag helt ute och cyklar då?

Daniel Hofverberg

Jag kan ha fel, då det var länge sen jag såg serien, men jag har ett svagt minne av att VHS-utgåvorna av Johnny Quest hade en annan dubb än TV-visningarna.

Cartoon Network brukar mycket riktigt anlita Sun Studio (numera SDI Media) för merparten av sina dubbningar, men även Eurotroll och Dubberman har förekommit då och då. I det här fallet misstänker jag dock att dubben beställdes av TV4 och inte av Cartoon Network, även om jag inte är 100% säker.

ShootingShark

Detta är serien som fullkomligt gjorde min barndom.

Jag undrar helt enkelt om den går att få tag i på svenska. Har hört nåt om att Hannah & Barbera har vägrat släppa den på dvd av någon outgrundlig anledning, så det enda jag vet som finns är på vhs. Jag har själv nån gammal kassett hemma hos päronen, men finns det fler?

Tack vare det stora internetbiblioteket *host*pirate bay*host* har jag lyckats få tag på serien i originaldubbning. Men det är verkligen inte samma sak utan Linus Wahlgren, han gör hela serien.

Daniel Hofverberg

Tyvärr har The Real Adventures of Jonny Quest inte släppts på DVD i Europa. I USA släpptes det en 2-discutgåva på DVD med de första 13 avsnitten av serien 2009, men resten av serien har till dags dato inte givits ut. Jag misstänker att den första utgåvan inte sålde särskilt bra, så att Warner Home Video därför inte varit så angelägna att ge ut resten. Det bör i alla fall inte finnas någon illvilja från Hanna-Barbera om saken - dels har som sagt en volym getts ut i USA, och dels ägs Hanna-Barbera sedan ett antal år tillbaka av Time Warner (som också äger Warner Bros.), så det bolaget kan nog inte påverka så mycket längre.

Såvitt jag vet gavs det ut två VHS-filmer i Sverige 1996, som tillsammans innehåller 6 avsnitt av serien. VHS-filmerna innehöll samma dubbning som på TV4; dubbat av Eurotroll. Det är:

I havets djup:
I mörkrets djup / The darkest fathoms
Anasazis återkomst / Return of the Anasazi
Öster om Zanzibar / East of Zanzibar

Resan till Serengeti:
Ndovus sista färd / Ndovu's last journey
Attacken mot Questworld / Assault on Questworld
Alkemisten / The alchemist

I övrigt har serien mig veterligen bara visats på TV, där TV4 visade ett antal avsnitt av serien under hösten 1996. Märkligt nog verkar TV4 dock aldrig ha visat ett flertal avsnitt av serien, utan visade bara delar av den första säsongen.

Jag har inspelningar från TV4 av alla (tror jag) avsnitt som de visade, och jag kan gärna göra DVD-kopia åt dig om du vill. Tyvärr är kvaliteten allt annat än bra, men det är fullt sevärt och ljudet är bra.

Jag blir för övrigt inte riktigt klok på TV4s logik vad gäller visade avsnitt. De avsnitt jag lyckats få tag i, vilket jag tror är allt TV4 sände även om jag inte är 100% säker, är (enligt ursprunglig amerikansk visningsordning):
Avsnitt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16 och 17

Då säsong 1 bestod av 26 avsnitt innebär det alltså att det verkar ha varit 11 avsnitt som TV4 inte sände (plus de 26 avsnitten av den andra säsongen, som inte visats alls).

Till råga på allt visades avsnitten i fel ordning...

På VHS-omslagen skyltade dem med att serien också visats på Cartoon Network, men personligen har jag inget minne av det så jag vet inte om det stämmer och i så fall vilken (eventuell) dubbning de använde. På 1990-talet var det ju inte alls allt på Cartoon Network som dubbades heller, så det är ju inte alls otänkbart att de bara visade serien i otextad originalversion.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 september 2011 kl. 12:25:51
På VHS-omslagen skyltade dem med att serien också visats på Cartoon Network, men personligen har jag inget minne av det så jag vet inte om det stämmer och i så fall vilken (eventuell) dubbning de använde. På 1990-talet var det ju inte alls allt på Cartoon Network som dubbades heller, så det är ju inte alls otänkbart att de bara visade serien i otextad originalversion.

Jo, tv-serien har allt visats på Cartoon Network. Första gången var 1997 och då i otextad originalversion. Ca 2003 visades den igen och då i svenskdubbad version och det var samma dubbning som användes vid visningar på TV4.   

Daniel Hofverberg

Tack för informationen; det visste jag inte.

Har du koll på om Cartoon Network visat fler än de 15 avsnitt som TV4 verkar ha sänt, när de visade den dubbade versionen?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 september 2011 kl. 15:22:21
Tack för informationen; det visste jag inte.

Har du koll på om Cartoon Network visat fler än de 15 avsnitt som TV4 verkar ha sänt, när de visade den dubbade versionen?

Vad jag kommer ihåg så visades alla 52 avsnitt på Cartoon Network.   

ddubbning

Jag minns också att serien visades på Cartoon Network, och har ett svagt minne av att jag kan ha sett den dubbad där, så det måste ju vara visningen ca 2003 som Erika beskriver.

Dock finns det väl flera versioner av Jonny Quest? En äldre version och (minst?) en nyare version  ? Jag tror att det var den äldre versionen jag har sett på Cartoon Network.