Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bots/indexing stor mot Dubbningshemsidan.se?

Startat av paddingtonbear, 3 juli 2016 kl. 16:39:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddingtonbear

Har märkt att "gäst" vanligtvis  10-25 är aktiva dygnet runt. Då jag vet att jag själv  är ganska  unik på den punkten  om att kunna sitta uppe 24/7 så vill jag bara ställa frågan

1. Förekommer det mycket Bots mot dubbningshemsidan.se/ indexing crawlers
2. I offtopic brukar det ofta förekomma "creating New topic" men därefter  händer  ingeting

Vet att många andra "större" forum tex står helt tomma på nätterna.

TonyTonka

Citat från: paddingtonbear skrivet  3 juli 2016 kl. 16:39:39
Har märkt att "gäst" vanligtvis  10-25 är aktiva dygnet runt. Då jag vet att jag själv  är ganska  unik på den punkten  om att kunna sitta uppe 24/7 så vill jag bara ställa frågan

1. Förekommer det mycket Bots mot dubbningshemsidan.se/ indexing crawlers
2. I offtopic brukar det ofta förekomma "creating New topic" men därefter  händer  ingeting

Vet att många andra "större" forum tex står helt tomma på nätterna.

Jag har också undrat över detta, och också upptäckt att många gäster verkar starta nytt ämne i Off-Topic, för att sedan försvinna. Jag har ofta undrat varför just botarna (om de nu är botar) ofta försöker skriva i Off-topic.  ???

Jag har också märkt att ibland står det "Handling okänd", "Ingenting, eller ingenting som du kan se..." på några gäster, vad betyder det?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

paddingtonbear

Ja exakt  ???

Det har varit konstant 15-30 gäster online hela veckan, och idag bara 7 för stunden. Känns märkligt hur som helst.
Häromkvällen var det inte mindre än 5 "Creating new topic in Offtopic" plus en "Posting in..." och ingenting av detta skedde.


Daniel Hofverberg

Tyvärr är det ett problem över hela Internet att spamrobotar försöker att posta på alla forum som finns - det är inget unikt för Dubbningshemsidan, utan förekommer i ungefär samma utsträckning på varenda forum som finns och även andra slags sajter. Det är nog en rimlig gissning att en ganska stor andel av alla "gäster" i själva verket är robotar, och i synnerhet de som försöker att skapa nya trådar/inlägg men faktiskt inte gör det. Det kan både röra sig om legitima robotar som exempelvis Google (som ju försöker följa alla länkar som finns; inklusive de för att skriva svar) och oseriösa spamrobotar som faktiskt försöker att skriva reklaminlägg över hela Internet.

Det faktum att forumet ändå har så pass små problem med spam (på sin höjd någon enstaka incident i veckan, trots att även gäster kan skriva inlägg) visar ju dock att de anti-spamtekniker som finns på plats än så länge verkar väldigt effektiva, så att de flesta spamrobotar ger upp utan att lyckas att posta.

Men det här är alltid en katt-och-råtta-lek mellan spammare och utvecklare av forumprogramvaror, så risken är överhängande att spamrobotar en dag blir så pass sofistikerade att de här skydden inte längre duger. I så fall kan det bli nödvändigt att begränsa forumet så att enbart registrerade användare kan skriva inlägg, på samma sätt som de flesta forum är idag. I och med att vi fortfarande har relativt många gäster som postar utan att vara medlemmar vill jag dock helst undvika det ingreppet, om det inte blir nödvändigt.

Citat från: TonyTonka skrivet  8 juli 2016 kl. 19:54:09
Jag har också märkt att ibland står det "Handling okänd", "Ingenting, eller ingenting som du kan se..." på några gäster, vad betyder det?  ???
På gäster betyder det gissningsvis att det rör sig om spamrobotar som försökt sig på att hacka sig in på sidor de inte borde komma åt - exempelvis administratörssidor och liknande - utan att lyckas. Det är ju ganska vanligt med robotar som testar med alla tänkbara adresser och välkända säkerhetshål för alla möjliga kända programvaror (bl.a. för Wordpress och dylikt), för att se om något fungerar.

"Ingenting, eller ingenting som du kan se..." betyder i allmänhet just att personen ifråga gör något som du inte har behörighet att se; exempelvis bör det stå så om jag loggar in i administratörssidorna för att ändra inställningar, i och med att ju vanliga medlemmar förstås inte kommer åt dem. Det är ju dock knappast ett alternativ om det rör sig om gäster, för de lär ju inte komma åt något som inte registrerade medlemmar gör...

paddingtonbear

Förmodligen en spam användare av något slag.
AAlungume e-post     

Har "försökt" skapa trådar flera gånger i sektionen offtopic.  ;)

TonyTonka

Citat från: HALLUCIN8 skrivet 21 juli 2016 kl. 22:32:05
Förmodligen en spam användare av något slag.
AAlungume e-post     

Har "försökt" skapa trådar flera gånger i sektionen offtopic.  ;)

Idag så har AAlungume postat tre spaminlägg på raken, bestående av en massa spamlänkar, så du har nog rätt.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D