Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Oskar skrivet 20 maj 2020 kl. 21:35:37
Regeringen har tagit fram vaccinprogram. 
Jag har titta presskonferensen på tv idag.
Det står på nyhetersajer t.ex Expressen och Aftonbladet och svt nyheter och sveriges radio.
Har nånting nytt dykt up om dom kommer massproducera vaccinet för folket eller gör dom fortfarande prövningar i labben?

Oskar

Jag såg Stefan Löfven på presskonferens vid 13:30 han pratar bl.a vaccin i Sverige.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 21 maj 2020 kl. 01:25:04
Jag såg Stefan Löfven på presskonferens vid 13:30 han pratar bl.a vaccin i Sverige.
Det står på bl.a svd, Göteborgs-Posten, DN, svt, sr m.m

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 20 maj 2020 kl. 21:35:37
Regeringen har tagit fram vaccinprogram. 
Jag har titta presskonferensen på tv idag.
Det står på nyhetersajer t.ex Expressen och Aftonbladet och svt nyheter och sveriges radio.
Nja, snarare en plan för hur man ska gå tillväga för att få vaccin tillgängligt för Sverige och kunna distribuera det tillräckligt snabbt den dag det faktiskt finns. På journalisternas fråga under presskonferensen svarade de ju också att de skulle bli mycket förvånade om något effektivt vaccin finns tillgängligt fortare än tidigast om ett år. Folkhälsomyndighetens generaldirektör sa ju också att det inte finns några garantier för att det någonsin kommer gå att få fram vaccin, även om de var hoppfulla att det skulle gå.

Citat från: gstone skrivet 20 maj 2020 kl. 16:21:08
Hoppas Biograferna har öppnat igen innan den 18.e September  :'( :'( :-\ :-\ :-\ :-\!!!
Det tror jag inte du behöver oroa dig för - vid det laget måste biograferna ha kunnat öppna, om de ska kunna överleva ekonomiskt. Har inte läget lugnat sig innan senast augusti så är risken överhängande att många biografer måste läggas ner... :(

Dessutom behöver ju biografägarna tänka mer långsiktigt också. Om det tar alltför lång tid innan biograferna kan öppna, så är risken överhängande att folk över hela världen vänjer sig vid att se film på annat sätt, och därför inte längre vill gå på bio. Just nu och ett litet tag framåt lär nog många vara väldigt sugna på att gå på bio, som man inte kunnat göra på ett par månader - men efter tillräckligt lång tid hinner folket vänja sig vid att se film via andra metoder (och många kanske skaffar större TV eller liknande, för att det ska bli mer njutbart hemma), så att de därför inte längre känner för att gå på bio när biograferna väl öppnar. Den stora frågan är förstås bara efter hur lång tid som folk börjar vänja av sig...?

Kan biograferna öppna i juli eller senast augusti tror jag inte att gemene man har hunnit vänja sig vid att se film på annat sätt än via bio, men dröjer det mycket längre tid än så finns det faktiskt en risk för det...

Jabberjaw

Tror att ni kan vara lugna ni som oroar er över corona viruset. Jobbar på ett 10 tal sjukhus och över 20 vårdcentraler och inrättningar och har hittils inte sett större förändringar än Att :

Sjukhuspersonal tvingas i omgångar att stå vakter och stanna alla som ska in att uppge vem eller vart dom skall , och frågar om personen är sjuk. En enorm skandal enligt mig och rent slöseri när 4-5 personer vaktar en enda ingång. Även många av dom själva som tycker..

På torgen och uteserveringar kryllar det av äldre personer och unga. På galleriorna likaså och på ICA är det knökfullt med folk. Ullared har väl dessutom haft öppet ett bra tag??? Har dom haft dispans eller hur funkar egentligen det med samhällets restriktioner kan man ju fråga sig  ::) hyckleri på hög nivå.

Så Bio salongerna skulle gott och väl kunnat öppna igen med färre besökare per bio salong. Trams att dom inte gjort det redan.  :(

Och vem är så oerhört naiv och dum så dom frivilligt skulle ta ett vaccin släppt av "Svenska" staten. Hela den här världsepidemin har gått för långt pga av korkade människor i toppen. Hade sverige stängt gränserna och flygen i god tid hade dom äldre besparats att kvävas till döds. Tragiskt är bara förnamnet. Nu kommer regeringen försöka rädda sitt eget skinn så gott det går, och förmodligen med skattehöjningar som påföljd.

Lösningen på ekonomiska problem i detta landet har alltid varit skattehöjningar och nedskärningar i skolan och äldreomsorgen >:( :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 maj 2020 kl. 10:45:19
På torgen och uteserveringar kryllar det av äldre personer och unga. På galleriorna likaså och på ICA är det knökfullt med folk. Ullared har väl dessutom haft öppet ett bra tag??? Har dom haft dispans eller hur funkar egentligen det med samhällets restriktioner kan man ju fråga sig  ::) hyckleri på hög nivå.
Affärer, köpcentrum och liknande räknas inte som offentliga sammankomster, så de påverkas inte av restriktionerna på folkmassor större än 50 personer.

Fortfarande ska man ju hålla avstånd, och åtminstone i kassor är ju de flesta affärer bra på att märka upp det på golvet, men det är ju mer rekommendationer och ingen lag - ingen som kommer straffa någon som inte följer det...

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 maj 2020 kl. 10:45:19
Så Bio salongerna skulle gott och väl kunnat öppna igen med färre besökare per bio salong. Trams att dom inte gjort det redan.  :(
Självklart kan biograferna öppna redan idag om de skulle vilja - till skillnad från de flesta andra länder har ju de flesta biografer i Sverige stängt ned på eget bevåg, utan lagkrav på att göra det. Frågan är ju bara om det är lönsamt att öppna biografer, så länge som:

1. Inte alltför många skulle (förmodligen) våga gå på bio

och

2. Begränsningen på folkmassor större än 50 personer ligger kvar, vilket skulle innebära att många biosalonger på åtminstone lite större orter inte ens skulle få fyllas till en fjärdedel.

Svaret är inte givet, men jag förmodar att Filmstaden och Svenska Bio har gjort någon form av ekonomisk kalkyl kring detta, och inte bara håller stängt utan anledning...

Scoobydoofan1

Är det nån annan som vet om coronavirus har minskat med spridningen i Sverige? Sist jag kollade så var det 30 000 som var sjuka, hur ser det ut nu?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 maj 2020 kl. 22:02:37
Är det nån annan som vet om coronavirus har minskat med spridningen i Sverige? Sist jag kollade så var det 30 000 som var sjuka, hur ser det ut nu?
De data som finns verkar tyda på att smiddspridningen sakta minskar, även om det fortfarande är ansträngt - åtminstone i Sverige som helhet och merparten av regionerna, även om det förstås kan finnas regionala avvikelser.

Dock bör man ju tillägga att vi i Sverige har begränsade data att tillgå, då de flesta regioner/län bara provtar personer som blir inlagda på sjukhus (plus till viss del sjukvårdspersonal); även om ett fåtal regioner även provtar de som tillhör riskgrupper och uppvisar symptom. Då de allra flesta som smittas får en så mild sjukdom att de aldrig är i behov av sjukvård kommer alltså dessa aldrig in i statistiken, varför det inte går att veta hur många som faktiskt är eller har varit smittade. Med andra ord är alltså de 33843 personer som hittills bekräftats vara smittade i Sverige bara toppen av ett isberg, och det är garanterat minst 10 gånger så många (kanske 100 gånger så många) som faktiskt har varit smittade.

Det mest rättvisa sättet att se på hur vi ligger till i Sverige är nog istället antalet patienter som läggs in på intensivvårdsavdelningar, som ju också Folkhälsomyndigheten tycker säger mest under pressträffarna. Det beroende på att även fast det är ytterst få som smittas som behöver intensivvård, så bör förutsättningarna vara lika över alla regioner och sjukhus, och över tid - d.v.s. det borde vara ungefär lika stor andel av de smittade hela tiden som behöver intensivvård, varför det borde vara mer jämförbart än antal "smittade" (som ju beror på hur många som testas i respektive region/län).
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Där ser man ju att antalet nyinlagda patienter på IVA hade en topp i slutet av april, och har sedan dess sakta sjunkit.

Men läget kommer förstås vara ansträngt inom sjukvården ett tag till, men mot juli eller augusti hoppas jag att det värsta har lagt sig så att vi sakta kan återgå till något slags nytt normalläge. Men det betyder förstås inte att viruset lär försvinna - nästan inga virus genom tiderna har ju helt och hållet försvunnit, framförallt inte sådana som spritts över hela världen, utan vi kommer nog få lära oss att leva med Covid-19 i åratal... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2020 kl. 08:54:28
De data som finns verkar tyda på att smiddspridningen sakta minskar, även om det fortfarande är ansträngt - åtminstone i Sverige som helhet och merparten av regionerna, även om det förstås kan finnas regionala avvikelser.

Dock bör man ju tillägga att vi i Sverige har begränsade data att tillgå, då de flesta regioner/län bara provtar personer som blir inlagda på sjukhus (plus till viss del sjukvårdspersonal); även om ett fåtal regioner även provtar de som tillhör riskgrupper och uppvisar symptom. Då de allra flesta som smittas får en så mild sjukdom att de aldrig är i behov av sjukvård kommer alltså dessa aldrig in i statistiken, varför det inte går att veta hur många som faktiskt är eller har varit smittade. Med andra ord är alltså de 33843 personer som hittills bekräftats vara smittade i Sverige bara toppen av ett isberg, och det är garanterat minst 10 gånger så många (kanske 100 gånger så många) som faktiskt har varit smittade.

Det mest rättvisa sättet att se på hur vi ligger till i Sverige är nog istället antalet patienter som läggs in på intensivvårdsavdelningar, som ju också Folkhälsomyndigheten tycker säger mest under pressträffarna. Det beroende på att även fast det är ytterst få som smittas som behöver intensivvård, så bör förutsättningarna vara lika över alla regioner och sjukhus, och över tid - d.v.s. det borde vara ungefär lika stor andel av de smittade hela tiden som behöver intensivvård, varför det borde vara mer jämförbart än antal "smittade" (som ju beror på hur många som testas i respektive region/län).
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Där ser man ju att antalet nyinlagda patienter på IVA hade en topp i slutet av april, och har sedan dess sakta sjunkit.

Men läget kommer förstås vara ansträngt inom sjukvården ett tag till, men mot juli eller augusti hoppas jag att det värsta har lagt sig så att vi sakta kan återgå till något slags nytt normalläge. Men det betyder förstås inte att viruset lär försvinna - nästan inga virus genom tiderna har ju helt och hållet försvunnit, framförallt inte sådana som spritts över hela världen, utan vi kommer nog få lära oss att leva med Covid-19 i åratal... :(
Som dom polio och andra virus som drabbade USA under 40 talet.

Elios

Nu börjar man ju snart nästan att tappa fattningen. Har det någonsin tagit så jävla långtid att fixa ett botemedel?
Jag ser att alla konserter och så har flyttats fram till nästa år så då borde väl det hittas så småningom men herregud alltså.
Ja det kanske bara händer värt hundrade år men vem bryr sig egentligen om det nu när det känns som att det aldrig tar slut.
Kommer det ens att kunna göra det eller?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  7 juni 2020 kl. 22:25:09
Nu börjar man ju snart nästan att tappa fattningen. Har det någonsin tagit så jävla långtid att fixa ett botemedel?
Tvärtom brukar både vaccin och läkemedel ta åtskilliga år att ta fram, och det har faktiskt bara gått några månader sedan det här viruset upptäcktes...

Vaccin lär knappast komma förrän tidigast om ett år - och redan det vore en medicinsk sensation, då det vanliga för att utveckla och framställa vaccin är runt 5 - 10 år. "Botemedel" vet jag heller inte hur realistiskt det är, men det man kan hoppas på är ju någon form av läkemedel som biter på de (förvisso relativt fåtal) som blir svårt sjuka; så att de flesta av dem kan bli friska fortare - och framförallt något sätt att förhindra att kroppens immunförsvar "flippar ut" (som är det som händer för de som blir svårt sjuka). Läkemedel kan ju gå betydligt fortare än vaccin, i och med att det inte är samma krav på säkerhet och få biverkningar för att godkänna läkemedel än vaccin - trots allt ges ju vaccin till friska personer och läkemedel till sjuka personer, vilket är en stor och viktig skillnad.

Men nu ska vi ju som sagt komma ihåg att för de allra flesta är Covid-19 inte alltför allvarligt, utan de flesta kommer känna av det som en förkylning eller åtminstone inte värre än en genomsnittlig influensa; och de flesta blir friska inom max 1 - 2 veckor. Problemet är bara för de procentuellt sett fåtal personer som blir allvarligt sjuka av viruset; eller ännu värre dör.

Richardo

Nu när Sverige börjar öppna upp och till hösten bör alla skolor vara öppna igen, även fast covid-19 inte har markant minskat så vitt jag vet.

Kan man använda kollektivtrafik som vanligt nu utan att ha liemannen hängande över sig (rent bildligt), eller bör man fortfarande hålla sig borta från kollektivtrafik om man kan?

Jabberjaw

Citat från: Richardo skrivet 10 juni 2020 kl. 19:57:22
Nu när Sverige börjar öppna upp och till hösten bör alla skolor vara öppna igen, även fast covid-19 inte har markant minskat så vitt jag vet.

Kan man använda kollektivtrafik som vanligt nu utan att ha liemannen hängande över sig (rent bildligt), eller bör man fortfarande hålla sig borta från kollektivtrafik om man kan?

"Börjar öppna upp"?  ...  lever du under en sten?  :o Kollektivtrafiken har varit igång varje dag, och det åker många med den precis som vanligt.

TonyTonka

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 juni 2020 kl. 20:04:22
Kollektivtrafiken har varit igång varje dag, och det åker många med den precis som vanligt.

Må så vara, men man utsätter sig fortfarande för viss risk genom att åka kollektivtrafik.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 10 juni 2020 kl. 19:57:22
Kan man använda kollektivtrafik som vanligt nu utan att ha liemannen hängande över sig (rent bildligt), eller bör man fortfarande hålla sig borta från kollektivtrafik om man kan?
Det kan nog bara du avgöra, och det beror väl på om du eller någon anhörig (som du träffar regelbundet) tillhör någon riskgrupp, om du har något alternativ, vad du ska göra, i vilket län du bor (och hur stor smittspridningen är där) och vilken slags kollektivtrafik. Om varken du eller någon i din närhet tillhör någon riskgrupp, så är ju risken väldigt liten att du skulle bli svårt sjuk; då de allra flesta får mycket milda symptom av Covid-19 (eller knappt märker av det alls).

Personligen skulle jag undvika kollektivtrafik, om jag hade något val - i synnerhet buss, där det brukar vara omöjligt att hålla avstånd, då alla brukar sitta eller stå som packade sillar... Tåg och tunnelbana har jag begränsad erfarenhet av, då ingetdera finns i närheten av där jag bor, men jag tror inte att det generellt sett brukar vara riktigt lika trångt eller svårt att hålla avstånd där; och således inte riktigt samma risk.

Men ska man på jobbet och inte har möjlighet att jobba hemifrån - alternativt andra viktiga ärenden som inte går att hoppa över (skola, handla mat, o.s.v.) - och man inte har bil/körkort och heller inte bor på så nära avstånd att cykling eller promenad är ett alternativ; så har man ju tyvärr inte så mycket till val...