Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lilo & Stitch

Startat av Eriksson, 15 februari 2011 kl. 18:50:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Jag identifierade rösterna tillsammans med Oscar Isaksson en gång. Vi är rätt säkra på att den här listan stämmer. (Jag har tagit med huvudrollerna också för helhetens skull)

Stitch - Andreas Nilsson
Lilo - Sandra Kassman
Nani - Anna-Lotta Larsson
Cobra Bubbles - Benke Skogholt
Jumba - Stefan Ljungqvist
Pleakley - Jonas Inde
David - Johan Svensson
Högsta Rådsdamen - Evabritt Strandberg
Kapten Ganto - Ewert Ljusberg
Mertle Edmonds - Blenda Nyman
Instruktören - Roger Storm
Damen i djuraffären - Anna Norberg
Galaktiska kontrollen - Gunnar Uddén, Johan Wilhelmsson, Jenny Wåhlander
Nanis chef - Johan Wilhelmsson
Brunhårig flicka - Amelia Westgaard
Fru Hasagawa - Monica Forsberg
Kafédamen - Lena Persson
Hotellreceptionisten - Peter Kjällström
Livrädderskan - Jenny Wåhlander
Lastbilschaufförer - Christian Jernbro, Ola Norman
Volleybollkillen - Alexander Lundberg
Kille med vattenpistol - Alexander Lundberg
Löjtnant - Stefan Berglund
Piloter - Klara Olander, Roger Storm
Vakt - Peter Kjällström
Datorröst - Monica Forsberg
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

Citat från: Eriksson skrivet 13 april 2020 kl. 16:43:37
Jag identifierade rösterna tillsammans med Oscar Isaksson en gång. Vi är rätt säkra på att den här listan stämmer. (Jag har tagit med huvudrollerna också för helhetens skull)

Stitch - Andreas Nilsson
Lilo - Sandra Kassman
Nani - Anna-Lotta Larsson
Cobra Bubbles - Benke Skogholt
Jumba - Stefan Ljungqvist
Pleakley - Jonas Inde
David - Johan Svensson
Högsta Rådsdamen - Evabritt Strandberg
Kapten Ganto - Ewert Ljusberg
Mertle Edmonds - Blenda Nyman
Instruktören - Roger Storm
Damen i djuraffären - Anna Norberg
Galaktiska kontrollen - Gunnar Uddén, Johan Wilhelmsson, Jenny Wåhlander
Nanis chef - Johan Wilhelmsson
Brunhårig flicka - Amelia Westgaard
Fru Hasagawa - Monica Forsberg
Kafédamen - Lena Persson
Hotellreceptionisten - Peter Kjällström
Livrädderskan - Jenny Wåhlander
Lastbilschaufförer - Christian Jernbro, Ola Norman
Volleybollkillen - Alexander Lundberg
Kille med vattenpistol - Alexander Lundberg
Löjtnant - Stefan Berglund
Piloter - Klara Olander, Roger Storm
Vakt - Peter Kjällström
Datorröst - Monica Forsberg

Tack för infon!  :D (nu var det löst)

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25
PK handlar ju om att vara "Politiskt Korrekt", och används som ett skällsord. Men i själva verket handlar det ju om att zooma ut lite och se det ur ett större perspektiv. Som, för att ta dina gamla som exempel, stanna upp och tänka "det här som jag är uppväxt med och älskat sedan barnsben, finns det något problematiskt i det? Finns det något i det här som kränker, sårar eller nedvärderar andra människor än mig själv?" Ibland är svaret ja, och beroende på hur starkt det är kan det vara läge att ändra, byta ut eller varna framtida generationer, så de slipper gå 20+ år och tro att deras barndomsfilmer är helt fläckfria innan de själva också inser att så inte var fallet.

Scenen med torktumlaren har ju med säkerhet för barn att göra. Att ändra i filmer för att göra det mer inkluderande för minoriteter kallas ju oftast PK men att ändra en scen p.g.a. säkerhet så att Disney inte ska råka få på nosen om de blir stämda, är inte det lite mer moderat över det? ;)


PK är ju ett solklart begrepp på hur folk hänger med en ström på åsikter som andra har. Jag tycker filmerna från förr och jag har växt upp med inte är långt ifrån kränkande på något vis. Men egentligen så känner folk sig kränkta ja då är det ju faktiskt deras problem och inte mitt eller Disney.
Disney kan absolut be om ursäkt och att dem menar inget illa men man behöver ju inte göra en massa kavalkader av det. Som jag sa vad tycker du om att jag sa med den pizzakartongen där får det att istället se ut som en spis? Ännu farligare eller hur?
Vad menar du med moderat?^^

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25

Vänd på det; "Det är ju en så kort sekvens av filmen så vad gör det att torktumlaren byttes ut?"


Jo sant. Men en förändring kan bli fler och sen blir det på fler filmer. Låt det för fan vara som det är.  ;D

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25

Kanske du inte ser ett problem just för att du inte är från en viss etnicitet. Du ser sin avbild överallt och dessutom i ett heroiskt, roligt, sorligt och hjältemodigt stadie och överallt där emellan. Kan då vara nyttigt att veta om hur priviligerad du är och lugna ned dig, kan jag tycka ;) Du har rätt till din åsikt men du har också ett privilegium att låta människor av etnicitet föra sin talan före dig - Låt dem då göra det och lyssna på vad de säger innan du gör din egen röst hörd. Du kanske lär dig något.


Det är ju det jag säger att nej jag har ingen särskild etnicitet. Men vad är det man ska lära sig? Dem kan absolut få tala före mig men jag har aldrig hört någon svart klaga på vissa rasistiska saker om speciella ord för deras hudfärg. Det har BARA varit vita som sagt det. Självklart tror jag dem. Men har aldrig hört dem själva klagat på det. Inte ens på TV. Upp till var och en men jag uppskattar vart du en kommer ifrån. Och nej jag vill inte gå mer in på det utan bara nämner detta och fattar inte varför!?  ???

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25

Som sagt; barn är idioter. De tänker inte så. Hade barn haft sådant konsekvenstänk hade vi levt i en helt annan värld än idag.


Sant. Därför tror jag man borde ha någon form av undervisning redan på dagis!  ::)

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25

Jag är fruktansvärt PK och ganska stolt över det. Talar du om "PK-töntar" så talar du även om mig.


Nej det tycker jag inte då du är mer mogen än andra PK folk.  :P

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25

Det finns skräckhistorier där barn och djur dött genom att hoppa in och gömma sig i just torktumlare där föräldrarna sedan satt igång den. Möjligheten finns.


Skräckhistorier ja. Och hur ofta är dom sanna då? Självklart har det säkerligen hänt men hur ofta är egentligen dessa historier sanna som sagt?^^

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 12:41:25

Som sagt; nostalgi är underbart och en väldigt stark känsla, men låt den inte vara som en dimma för dina ögon. DIN nostalgi kommer alltid finnas och vara värdig, men det betyder inte att vi inte behöver ändra material och tänka annorlunda inför kommande generationer.

Folk som säger "det var bättre förr" har också ofta ett slags filter (eller ibland en jävla järnridå) inför allt som var dåligt förr i tiden. Generellt sett går världen åt ett bättre håll, på så sjukt många plan, men priviligerade människor som växte upp i en tid då de inte behövde oroa sig för att hitta mat för dagen eller diskrimineras dagligen tycker det är jobbigt att se folk som inte har haft det lika bra som de i livet och blir därför arga när denna del av världen kommer in i deras världsbild - Det är därför så många blev arga över tiggare, bl.a.

Du kan ha stor nostalgi för problematiska filmer, det har även jag (en av mina favoritfilmer som barn innehöll en otroligt nedvärderande skildring av romer t.ex.) men du bör ändock veta med dig att det är problematiskt och där igenom också kunna acceptera att detta kan ändras inför framtida generationer. Världen förändras konstant oavsett vad, så varför inte försöka ändra den till något lite bättre än det vi och våra föräldrar växte upp i ;)

(Ber om ursäkt för eventuella stavfel, har precis vaknat)

Det är nog bara dem med den du kallar järnridån som själva vet vad dem menar med att det var bättre förr. Kan vi ju inte direkt veta. Jag kan absolut tänka igenom om en ska vi säga jude blir kräsen över någon framtida scen och säger det till andra judar så klart man kan ta sig an en funderare men inget jag tycker man behöver lägga så jätte stor vikt vid. Försöka vända på det att det inte är så viktigt med en scen sekvens. Nja visst. Kanske inte men det känns ju som en stor poäng ändå om dem vill ändra på det.

(Såg inget stavfel. Brukar själv vara trött och skriva här ibland och blir fel meningar istället. Så störigt faktiskt!)^^

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:38:27
PK är ju ett solklart begrepp på hur folk hänger med en ström på åsikter som andra har.

PK står bokstavligt talat för "politiskt korrekt".

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:38:27
Jag tycker filmerna från förr och jag har växt upp med inte är långt ifrån kränkande på något vis. Men egentligen så känner folk sig kränkta ja då är det ju faktiskt deras problem och inte mitt eller Disney.

"Varför ska jag sluta säga n-ordet? Det är ju du som känner dig kränkt, inte jag". Bra logik där.

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:38:27
Disney kan absolut be om ursäkt och att dem menar inget illa men man behöver ju inte göra en massa kavalkader av det.

... Det gör de ju inte heller, de ändrade en bakgrundsdetalj som varar i några sekunder. Den enda som "gör kavalkader" av det här just nu är du.

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:38:27
Vad menar du med moderat?^^

PK brukar användas som skällsord av högern för de som är väldigt mycket åt vänster. Då kontrade jag med att ändra något för att slippa råka på beskymmer som kan kosta i framtiden (och inte nödvändigtvis p.g.a. att det är för allas bästa) snarare är högerfasoner än vänster.

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:40:40
Jo sant. Men en förändring kan bli fler och sen blir det på fler filmer. Låt det för fan vara som det är.  ;D

Men nej. Du lyssnar uppenbarligen inte ett skit på det jag försöker säga. Låter vi det vara "som det är" kommer vi ju aldrig förändra världen.

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:49:41
Sant. Därför tror jag man borde ha någon form av undervisning redan på dagis!  ::)

Konsekvenstänk kommer med åldern, det är inget som kan "läras ut".

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:51:03
Nej det tycker jag inte då du är mer mogen än andra PK folk.  :P

Tyck som du vill men det är i alla fall sanningen. Snackar du skit om PK-folk så snackar du skit om mig. Var god ta in detta och säg inte "nej du är inte PK" då jag uppenbart är en av de stösta "PK-töntarna" på detta forum.

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 14:52:40
Skräckhistorier ja. Och hur ofta är dom sanna då? Självklart har det säkerligen hänt men hur ofta är egentligen dessa historier sanna som sagt?^^

Du missuppfattar mig. När jag sade "skräckhistorier" menar jag inte myter eller påhittade sagor för att skrämma barn, utan verklighetsbaserade händelser. Därav "skräck".

Citat från: Elios skrivet 15 april 2020 kl. 15:01:17
Det är nog bara dem med den du kallar järnridån som själva vet vad dem menar med att det var bättre förr. Kan vi ju inte direkt veta. Jag kan absolut tänka igenom om en ska vi säga jude blir kräsen över någon framtida scen och säger det till andra judar så klart man kan ta sig an en funderare men inget jag tycker man behöver lägga så jätte stor vikt vid. Försöka vända på det att det inte är så viktigt med en scen sekvens. Nja visst. Kanske inte men det känns ju som en stor poäng ändå om dem vill ändra på det.

Förstår inte riktigt vad du babblar om just nu, och det handlar inte om att en enstaka person är "kräsen" över någon scen i en film utan att aktivt motverka nedvärderande stereotyper.

Vill du prata yttligare föreslår jag att du skiver allt i ett medelande, så du slipper skriva sju gånger i rad.

gstone

Citat från: Eriksson skrivet 13 april 2020 kl. 16:43:37
Jag identifierade rösterna tillsammans med Oscar Isaksson en gång. Vi är rätt säkra på att den här listan stämmer. (Jag har tagit med huvudrollerna också för helhetens skull)

Stitch - Andreas Nilsson
Lilo - Sandra Kassman
Nani - Anna-Lotta Larsson
Cobra Bubbles - Benke Skogholt
Jumba - Stefan Ljungqvist
Pleakley - Jonas Inde
David - Johan Svensson
Högsta Rådsdamen - Evabritt Strandberg
Kapten Ganto - Ewert Ljusberg
Mertle Edmonds - Blenda Nyman
Instruktören - Roger Storm
Damen i djuraffären - Anna Norberg
Galaktiska kontrollen - Gunnar Uddén, Johan Wilhelmsson, Jenny Wåhlander
Nanis chef - Johan Wilhelmsson
Brunhårig flicka - Amelia Westgaard
Fru Hasagawa - Monica Forsberg
Kafédamen - Lena Persson
Hotellreceptionisten - Peter Kjällström
Livrädderskan - Jenny Wåhlander
Lastbilschaufförer - Christian Jernbro, Ola Norman
Volleybollkillen - Alexander Lundberg
Kille med vattenpistol - Alexander Lundberg
Löjtnant - Stefan Berglund
Piloter - Klara Olander, Roger Storm
Vakt - Peter Kjällström
Datorröst - Monica Forsberg

Bra , Jag har ofta undrat vem som var röst åt Fru Hasagawa :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Stämmer det verkligen att Sandra Kassman är född 91? Om hon är det måste hon ju ha varit 11 när hon dubbade Lilo i första filmen vilket jag tycker att hon inte alls låter som.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 december 2021 kl. 21:21:01
Stämmer det verkligen att Sandra Kassman är född 91? Om hon är det måste hon ju ha varit 11 när hon dubbade Lilo i första filmen vilket jag tycker att hon inte alls låter som.
Hur låter hon då?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 december 2021 kl. 21:21:01
Stämmer det verkligen att Sandra Kassman är född 91? Om hon är det måste hon ju ha varit 11 när hon dubbade Lilo i första filmen vilket jag tycker att hon inte alls låter som.
Ja, det stämmer. Det finns faktiskt bara två personer som heter Sandra Kassman i Sverige - jag är faktiskt inte helt säker vem av dem som är den "rätta" Sandra Kassman (d.v.s. skådespelerskan), men båda två är födda 1991 (den ena i juni och den andra i juli det året). :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2021 kl. 21:44:22
Ja, det stämmer. Det finns faktiskt bara två personer som heter Sandra Kassman i Sverige - jag är faktiskt inte helt säker vem av dem som är den "rätta" Sandra Kassman (d.v.s. skådespelerskan), men båda två är födda 1991 (den ena i juni och den andra i juli det året). :)
Skådespelerskan Sandra Kassman är född i juli.