Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Liza Öhman (1951-2022)

Startat av gstone, 18 januari 2022 kl. 17:24:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

E detta bara ett rykte?I så fall borde ämnet raderas

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 19 januari 2022 kl. 21:42:34
E detta bara ett rykte?I så fall borde ämnet raderas
Ett inlägg på Facebook är väl kanske lite mer än ett rykte, men jag hade helt klart velat hitta någon källa till som hade nämnt dödsfallet innan jag litar till fullo på det.

I mina ögon förefaller det osannolikt att inte en enda dagstidning eller kvällstidning skulle ha skrivit en enda liten notis om det, då framförallt Aftonbladet och Expressen ofta har skrivit artiklar på tämligen lösa grunder - artiklar som bara baserat sig på statusinlägg på sociala medier och liknande.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2022 kl. 22:28:42
Ett inlägg på Facebook är väl kanske lite mer än ett rykte, men jag hade helt klart velat hitta någon källa till som hade nämnt dödsfallet innan jag litar till fullo på det.

I mina ögon förefaller det osannolikt att inte en enda dagstidning eller kvällstidning skulle ha skrivit en enda liten notis om det, då framförallt Aftonbladet och Expressen ofta har skrivit artiklar på tämligen lösa grunder - artiklar som bara baserat sig på statusinlägg på sociala medier och liknande.

Kanske om man dubbelkollar med hennes egen son Johan Halldén?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2022 kl. 22:28:42
Ett inlägg på Facebook är väl kanske lite mer än ett rykte, men jag hade helt klart velat hitta någon källa till som hade nämnt dödsfallet innan jag litar till fullo på det.

I mina ögon förefaller det osannolikt att inte en enda dagstidning eller kvällstidning skulle ha skrivit en enda liten notis om det, då framförallt Aftonbladet och Expressen ofta har skrivit artiklar på tämligen lösa grunder - artiklar som bara baserat sig på statusinlägg på sociala medier och liknande.
Hon lever fortfarande enligt Wikipedia & jag hittar inga artiklar där det står att hon har dött

Elios

Citat från: MOA skrivet 19 januari 2022 kl. 23:32:07
Hon lever fortfarande enligt Wikipedia & jag hittar inga artiklar där det står att hon har dött

Men ja då kan detta ju vara en fejkad nyhet.  >:(

TrondM

Citat från: MOA skrivet 19 januari 2022 kl. 23:32:07
Hon lever fortfarande enligt Wikipedia & jag hittar inga artiklar där det står att hon har dött

Vel, det er Sabelöga som har tatt bort informasjonen fra Wikipedia, nettopp på grunn av usikkerheten som diskuteres her i tråden. Så du kan ikke bruke det som en bekreftelse på at hun fremdeles er i live.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 18 januari 2022 kl. 23:49:59Detta verkar inte vara seriöst och med tanke på att inget nyhetsmedium har rapporterat om detta har jag raderat uppgiften.

Sabelöga

Citat från: TrondM skrivet 20 januari 2022 kl. 00:46:14
Vel, det er Sabelöga som har tatt bort informasjonen fra Wikipedia, nettopp på grunn av usikkerheten som diskuteres her i tråden. Så du kan ikke bruke det som en bekreftelse på at hun fremdeles er i live.
Jag frågade även på hennes diskussionssida om någon annan vet något mer om detta och förklarade mitt resonemang. Om konsensus nås att Örjan Englunds inlägg på facebook är tillräckligt ska uppgiften självklart återställas.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2022 kl. 23:00:23
Kanske om man dubbelkollar med hennes egen son Johan Halldén?
Jag gissar att det här borde vara rätt Johan Halldén:
https://www.facebook.com/katatonisk

Av den enkla anledningen att han bor i Örbyhus, och enligt folkbokföringen ska den rätta Johan Halldén bo i Örbyhus.

Han skriver i alla fall inget på sin Facebook-sida om att någon anhörig har gått bort - nu är hans Facebook-sida inte direkt den mest aktiva, men tar man sig tid att lägga till uppgifter om att man har fått ett nytt jobb, så borde man väl också nämna någonting om någon nära anhöriga har gått bort...? Men har det hänt nyligt, så är det förstås möjligt att han inte varit inne på Facebook sedan dess.


Men jag tycker som sagt att någon tidning borde ha nämnt något om det här, även om hon kanske inte är jättekänd för gemene man i dagens läge. I synnerhet Aftonbladet kan man tycka borde ha skrivit någon liten artikel om det, då Liza Öhman en gång i tiden (1980) vann Aftonbladets egna musikpris Rockbjörnen.

Steffan Rudvall

Varför skulle Örjan påstå det om det inte stämmer?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 januari 2022 kl. 04:39:32
Varför skulle Örjan påstå det om det inte stämmer?
Om det nu är den rätta Örjan, så håller jag med dig. Men det är också lite egendomligt varför ingen annan källa bekräftar det.

Jag ska genast ta och maila Aftonbladets nöjesredaktion, och fråga om de kan luska fram något om det här. De borde ha tillgång till fler källor än vi vanligt folk kommer åt, och om det är sant är det ju hursomhelst i deras intresse att skriva en artikel om det. :)

Elios

Det man hade kunnat göra är och åka till hennes adress och knacka på om någon är hemma och kan bekräfta det!?  ???

MOA

Citat från: Elios skrivet 20 januari 2022 kl. 09:06:46
Det man hade kunnat göra är och åka till hennes adress och knacka på om någon är hemma och kan bekräfta det!?  ???
Gör helst int de!För om hon skulle va död skulle de va ett dödsbo


Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2022 kl. 03:29:36

Men jag tycker som sagt att någon tidning borde ha nämnt något om det här, även om hon kanske inte är jättekänd för gemene man i dagens läge. I synnerhet Aftonbladet kan man tycka borde ha skrivit någon liten artikel om det, då Liza Öhman en gång i tiden (1980) vann Aftonbladets egna musikpris Rockbjörnen.

Nu skriver massmedia om det. Att de inte har gjort det tidigare, beror förmodligen på att de anhöriga skulle underrättas först.

Daniel Hofverberg

Citat från: Miikee skrivet 20 januari 2022 kl. 14:16:13
Nu är det bekräftat.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/1O8WxQ/liza-ohman-ar-dod
Ja, tydligen fick det snabb effekt att jag mailade till Aftonbladet och frågade - artikeln publicerades ju bara sex timmar efter att jag mailade dem, så det är garanterat ingen tillfällighet.

Det är också ganska uppenbart att Aftonbladet har använt Dubbningshemsidan som källa till artikeln, säkerligen genom att se avsändaradressen på mitt mail och följa länkar där, då de i artikeln nämner att Liza medverkat i filmer med Smurfarna (utöver Lejonkungen och Den otroliga vandringen som de tre exempel de tar upp på dubbningsinsatser) - de här gamla Europafilm-dubbningarna med Smurfarna från tidigt 1980-tal är ju trots allt tämligen okända i dagens läge, och knappast något som någon journalist skulle känna till på egen hand eller ens sannolikt få fram utan Dubbningshemsidans hjälp...