Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (22.5%)
The Scooby-Doo Show
14 (35%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.5%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.5%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
3 (7.5%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (12.5%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.5%)

Antal personer som röstat: 38

Alexander

#315
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2019 kl. 02:32:02
Nog rimmar det väl hyfsat i mina ögon (sig uttalas förstås "sej").

Motsvarande textrad i Mediadubb Internationals originaldubb rimmar dock verkligen inget vidare... ;)
"Scooby-Doo blir jagad av ett läskigt spöke / Shaggy brukar göra det han alltid gör"
(plus då att första stycket får en stavelse för mycket)

Icke desto mindre är Mediadubbs sångtexter den version jag växt upp med och vant mig vid... Men man kan ju verkligen fråga sig vem som kommit på beslutet att översätta introt så bokstavligt som möjligt, och på kuppen förstöra alla rim...?

Jag hittade två inspelningar på Youtube från TV3 med svenska credits för The Scooby Doo show. Båda credits skiljer sig åt lite med antal skådisar som listas.


https://m.youtube.com/watch?v=512SVgm3tBs


https://m.youtube.com/watch?v=2NUUdQxot-g

Och kollar man på de danska credits så listas olika översättare mellan de två inspelningarna.

Alexander

#316
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 29 oktober 2019 kl. 02:50:49
Jojo, men då kan man väll skriva det ;)

Javisst, men Daniel han visst före mig att svara på din kommentar.

Jag skrev det så att det blev korrekt i skrivform, men uttalar man det inte så är det svårt först att se att grej rimmar med sig
"uttalas sej".

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 29 oktober 2019 kl. 07:27:12
Jag hittade två inspelningar på Youtube från TV3 med svenska credits för The Scooby Doo show. Båda credits skiljer sig åt lite med antal skådisar som listas.


https://m.youtube.com/watch?v=512SVgm3tBs


https://m.youtube.com/watch?v=2NUUdQxot-g

Och kollar man på de danska credits så listas olika översättare mellan de två inspelningarna.
Svårt att säga vilka avsnitt som dessa båda intron kommer ifrån, men jag tror inte någon av dem är representativ för det stora flertalet avsnitt (vad gäller skådespelare och översättare). Jag har merparten av The Scooby-Doo Show inspelad från TV3, och såvitt jag kommer ihåg var Eva Griffith nog bara översättare för ett relativt begränsat avsnitt - gissningsvis huvudsakligen säsong 3 - så hon är förmodligen oskyldig till de svenska sångtexterna.

Om inte mitt minne sviker mig var Peter Sjöquist crediterad som översättare för merparten av säsong 1 och 2, medan Åsa Lekberg och Dick Sundevall (tillsammans) nog översatte några avsnitt. Utifrån det och det faktum att TV3 inte gjorde någon ytterligare creditering för textförfattare är min bästa gissning att det sannolikt var Peter Sjöquist som skrev de svenska sångtexterna till Mediadubbs dubbning (översättaren som översatte det avsnittet som dubbades först skrev förmodligen även sångtexterna). Svårt att säga dock om det var hans beslut att "sabotera" rimmen, eller om det var direktiv från annat håll...

Jag skulle dock i och för sig kunna fråga Peter om det, och höra om det var han som skrev sångtexterna och i så fall om det var hans beslut eller någon annans att strunta i alla rim.

gstone

Jag tycker Shaggy MÅSTE byta röst ! >:(

För Jesper är så jobbiga att lyssna på. >: :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

Någon som vet Freds röst i nya "Scooby Doo och vem tror du?". Jag tycker inte att det låter som Peter Sjöquist längre.

https://m.youtube.com/watch?v=OGiLX93EFhA

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet  3 november 2019 kl. 22:29:51
Någon som vet Freds röst i nya "Scooby Doo och vem tror du?". Jag tycker inte att det låter som Peter Sjöquist längre.

https://m.youtube.com/watch?v=OGiLX93EFhA

Jag håller med om att Peter Sjöquist låter lite annourlunda, men det är defentivit han som fortfarande är Freds röst, det hörs på hur han säger orden. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

GregKat

Citat från: gstone skrivet 29 oktober 2019 kl. 16:16:01
Jag tycker Shaggy MÅSTE byta röst ! >:(

För Jesper är så jobbiga att lyssna på. >: :(

Jag håller med om att Shaggy borde få en ny svensk röst. Jag har visserligen inget emot Jesper som skådespelare, men som Shaggy passar han verkligen inte, och det som gör det extra jobbigt är att han försöker alldeles för hårt. Om han hade dragit ned hesheten och inte talat alltför högt i sitt register, hade han nog fungerat helt ok. Jag tycker faktiskt att han passar riktigt bra som Shaggy i Scooby-Doo! - Nu börjar mysteriet och Scooby Doo! - Sjöodjurets förbannelse. Som tecknade Shaggy, fungerar han dock mindre bra...

Citat från: TonyTonka skrivet  3 november 2019 kl. 23:01:52
Jag håller med om att Peter Sjöquist låter lite annourlunda, men det är defentivit han som fortfarande är Freds röst, det hörs på hur han säger orden. :)

Jag antar att du du menar att det hörs att det definitivt inte är Peter som spelar honom längre! ;)
Precis som Alexander skrev låter det inte alls som Peter Sjöquist, och det är helt enkelt för att det inte är han. Bortsett från att det, enligt mig, tydlig hörs, går det också att se i creditsen som visas efter avsnitten. Den svenska listan har dock skiftats en kolumn så att respektive skådespelare ligger en rad nedanför och vi dessutom saknar Steve Kratz, som ju spelar Scooby.

För tydlighetens skull kan jag också skriva ut att det är Jonas Kruse som spelar Fred i Scooby Doo och vem tror du?. Det är möjligt att han tagit över rollen helt, men jag skulle inte tro det då Peter spelade Fred i alla långfilmer som nyligen dubbades inför visningar på Boomerang.



Daniel Hofverberg

Citat från: GregKat skrivet  4 november 2019 kl. 18:33:28
Bortsett från att det, enligt mig, tydlig hörs, går det också att se i creditsen som visas efter avsnitten. Den svenska listan har dock skiftats en kolumn så att respektive skådespelare ligger en rad nedanför och vi dessutom saknar Steve Kratz, som ju spelar Scooby.
Hur har de egentligen lyckats med det där konststycket...?

Och vem spelar egentligen Robin Rönnbäck, som står överst på listan...?

Alexander

Citat från: GregKat skrivet  4 november 2019 kl. 18:33:28
Jag håller med om att Shaggy borde få en ny svensk röst. Jag har visserligen inget emot Jesper som skådespelare, men som Shaggy passar han verkligen inte, och det som gör det extra jobbigt är att han försöker alldeles för hårt. Om han hade dragit ned hesheten och inte talat alltför högt i sitt register, hade han nog fungerat helt ok. Jag tycker faktiskt att han passar riktigt bra som Shaggy i Scooby-Doo! - Nu börjar mysteriet och Scooby Doo! - Sjöodjurets förbannelse. Som tecknade Shaggy, fungerar han dock mindre bra...

Jag antar att du du menar att det hörs att det definitivt inte är Peter som spelar honom längre! ;)
Precis som Alexander skrev låter det inte alls som Peter Sjöquist, och det är helt enkelt för att det inte är han. Bortsett från att det, enligt mig, tydlig hörs, går det också att se i creditsen som visas efter avsnitten. Den svenska listan har dock skiftats en kolumn så att respektive skådespelare ligger en rad nedanför och vi dessutom saknar Steve Kratz, som ju spelar Scooby.

För tydlighetens skull kan jag också skriva ut att det är Jonas Kruse som spelar Fred i Scooby Doo och vem tror du?. Det är möjligt att han tagit över rollen helt, men jag skulle inte tro det då Peter spelade Fred i alla långfilmer som nyligen dubbades inför visningar på Boomerang.

Tack så mycket för svaret. För jag började kolla på serien och märkte att något inte var som det brukade. Och jag hade inte tillgång till några creditslistor från serien.   :)

TonyTonka

Citat från: GregKat skrivet  4 november 2019 kl. 18:33:28
Jag håller med om att Shaggy borde få en ny svensk röst. Jag har visserligen inget emot Jesper som skådespelare, men som Shaggy passar han verkligen inte, och det som gör det extra jobbigt är att han försöker alldeles för hårt. Om han hade dragit ned hesheten och inte talat alltför högt i sitt register, hade han nog fungerat helt ok. Jag tycker faktiskt att han passar riktigt bra som Shaggy i Scooby-Doo! - Nu börjar mysteriet och Scooby Doo! - Sjöodjurets förbannelse. Som tecknade Shaggy, fungerar han dock mindre bra...

Jag antar att du du menar att det hörs att det definitivt inte är Peter som spelar honom längre! ;)
Precis som Alexander skrev låter det inte alls som Peter Sjöquist, och det är helt enkelt för att det inte är han. Bortsett från att det, enligt mig, tydlig hörs, går det också att se i creditsen som visas efter avsnitten. Den svenska listan har dock skiftats en kolumn så att respektive skådespelare ligger en rad nedanför och vi dessutom saknar Steve Kratz, som ju spelar Scooby.

För tydlighetens skull kan jag också skriva ut att det är Jonas Kruse som spelar Fred i Scooby Doo och vem tror du?. Det är möjligt att han tagit över rollen helt, men jag skulle inte tro det då Peter spelade Fred i alla långfilmer som nyligen dubbades inför visningar på Boomerang.

Nej, jag menar att jag tycker att det fortfarande låter som Peter Sjöquist. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

 Jag föreslår att bra för den nya datoranimerade filmen Shaggy dubas av Hani Arrabi istället.

Här är allt du behöver veta om honom

!https://www.smot.se/medverkande/hani-arrabi/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet  5 november 2019 kl. 07:41:18
Jag föreslår att bra för den nya datoranimerade filmen Shaggy dubas av Hani Arrabi istället.

Här är allt du behöver veta om honom

!https://www.smot.se/medverkande/hani-arrabi/

Intressant ska kolla mer om honom sen.  ;D

Samlaren

Vem har Freds röst i den nyaste serien?

Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet  5 november 2019 kl. 18:43:40
Vem har Freds röst i den nyaste serien?
Som GregKat skrev i den här tråden så sent som igår är det alltså Jonas Kruse.

Gustav Jonsson

Vad är detta för dubbning någon som vet vem som gör rösterna?