Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bugs Bunny 51th 1/2 Anniversary - svensk dubbning?

Startat av Richardo, 14 april 2017 kl. 19:57:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Vet någon om kortfilmen Bugs Bunny 51th 1/2 Anniversary någonsin dubbades till svenska?


Jabberjaw

Jag tror tyvärr inte att Bugs Bunny 51th 1/2 Anniversary har sänts på svensk tv i dubbad form, men är inte helt säker. Följande "tv-specials" har iallafall visats på tv:

TV3 1990 - 1991 av Media Dubb / Lasse Svensson
Daffy Duck's Thanks-for-Giving Special
Bugs Bunny's Thanksgiving Diet
Bugs Bunny's Easter Special


Kanal Fem 1997 - 1998
The Bugs Bunny / Road Runner Movie av Media Dubb

TV4 / TV1000 - What's Up Doc? / Warnertimmen
Looney Tunes Kortfilmer av Mediadubb International

TV3 1990? + Boomerang nutid
Snurre Sprätts 1001 kaninsagor (Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales) av Media Dubb respektive Sun Studio?



Alexander

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 april 2017 kl. 15:59:13
Jag tror tyvärr inte att Bugs Bunny 51th 1/2 Anniversary har sänts på svensk tv i dubbad form, men är inte helt säker. Följande "tv-specials" har iallafall visats på tv:

TV3 1990 - 1991 av Media Dubb / Lasse Svensson
Daffy Duck's Thanks-for-Giving Special
Bugs Bunny's Thanksgiving Diet
Bugs Bunny's Easter Special


Kanal Fem 1997 - 1998
The Bugs Bunny / Road Runner Movie av Media Dubb

TV4 / TV1000 - What's Up Doc? / Warnertimmen
Looney Tunes Kortfilmer av Mediadubb International

TV3 1990? + Boomerang nutid
Snurre Sprätts 1001 kaninsagor (Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales) av Media Dubb respektive Sun Studio?

När filmen Snure Sprätts 1001 Kaninsagor går på Boomerang så är det med Sun Studios dubbning.

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr är alla nutida sändningar och DVD-utsläpp av Snurre Sprätts 1001 kaninsagor omdubbade av Sun Studio.

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 april 2017 kl. 15:59:13
TV3 1990? + Boomerang nutid
Snurre Sprätts 1001 kaninsagor (Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales) av Media Dubb respektive Sun Studio?
Om jag inte minns helt fel var TV3-dubben av Snurre Sprätts 1001 kaninsagor gjord av Mediadubb International (jag vill minnas att det fanns utsatta dubbcredits på TV3-sändningarna), och i så fall måste den ha sänts tidigast 1992 då Mediadubb International inte fanns före det. Jag minns att jag såg filmen på TV3 någon gång under 1990-talet (troligen runt mitten av 1990-talet), men tyvärr var jag inte efterklok nog att spela in den.

TBT_STR_QR

Finns det någon skilnad mellan Sun Studios and Mediedubbs dubbningar?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TonyTonka

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 19 april 2017 kl. 13:10:18
Finns det någon skilnad mellan Sun Studios and Mediedubbs dubbningar?

I Sun Studios dubbning gör Mikael Roupé merparten av rollerna (precis som Mel Blanc gjorde på sin tid) tillsammans med Kenneth Milldoff och Olli Markenros (medan Gizela Rasch och Anja Schmidt gör tjejroller)  medan i Mediadubbs dubbning så har jag för mig att det är betydligt fler skådespelare som delar på rollerna.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

När det gäller Looney Tunes (både kortfilmer och "långfilmer") finns det ingen som helst likhet mellan Media Dubbs och Sun Studios dubbningar - varken röstmässigt eller översättningsmässigt. Däremot är Media Dubbs och Mediadubb Internationals dubbningar ganska lika, om än med några få utbytta röster.

I det här inlägget har jag sammanfattat Media Dubbs och Mediadubb Internationals röster, och i Sun Studios dubbningar är det som sagt Mikael Roupé som spelar Snurre Sprätt, Daffy, Sylvester och några till.

Richardo


Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 19 april 2017 kl. 18:21:14
Känner någon till huruvida det är Sun Studios Eller Mediadubbs dubbning i det här DVD:n?

Länk: http://www.discshop.se/filmer/dvd/looney_tunes_det_basta_med_snurre_spratt_vol_3/P51344
Samtliga DVD-utgåvor som Warner Bros. gett ut med Looney Tunes innehåller Sun Studios dubb; så även denna.

Jag känner inte till att Media Dubbs eller Mediadubb Internationals dubbningar släppts alls på DVD, utan bara i mindre utsträckning på VHS.

Jabberjaw

Har suttit och letat lite i de gamla TV-tablå arkiven som finns på https://tidningar.kb.se/ gällande Bugs Bunny & Daffy Duck special sändningar på TV3 av Media Dubb. Hittat några sändningar och tydligen sändes fler avsnitt än vad jag visste. Dock verkar det inte som om Gunnar Ernblad översatte alla som jag tidigare trott, såvida han inte glömt anteckna några vilket iof kan hända vem som helst, även den bästa  ;)

Daffy Duck's Easter Egg-citement Daffys påskshow visades tydligen 1991 på TV3
Bugs Bunny's Cupid Capers Snurre Sprätt-special: Alla hjärtans dag 1991-02-14 på TV3
Bugs Bunny's Howl-oween Special Snurre Sprätt-Special: Halloween Det är Allhelgonanatt 1991-10-24 på TV3
Snurre Sprätt Tacksägelsedagens matsedel som jag inte vet vilken orginaltiteln är  :-[

Är det någon som av en ren händelse råkar ha någon Bugs Bunny eller Daffy Duck special inspelad på VHS från TV3? Gärna Halloween-specialen