Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 11 augusti 2022 kl. 16:12:25Jag vill gnälla på Ovanliga dubbningar .
Gnäll i gnälltråden,här klagar vi int på nån

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 12 augusti 2022 kl. 12:41:02Gnäll i gnälltråden,här klagar vi int på nån
Det beror väl på vad man menar med "gnälla". Är det konstruktiv kritik, som någon som lägger upp material faktiskt kan ta till sig, så tycker jag att det gott kan höra hemma i den här tråden.

Men givetvis inte att gnälla bara för gnällandets skull, och givetvis heller inte att klaga på om något tar tid - det är trots allt inget yrke att lägga upp material på Archive.org på heltid, och vi kan inte veta vad som händer i någon annans privatliv... Då Gstone inte har skrivit något mer, kan vi ju inte veta vilken slags kritik/gnällande han faktiskt haft i åtanke.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2022 kl. 15:29:38Då Gstone inte har skrivit något mer, kan vi ju inte veta vilken slags kritik/gnällande han faktiskt haft i åtanke.
Å då är det väl att gnälla för gnällas skull?
Houba !

Marcusen


Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 12 augusti 2022 kl. 23:47:25Vad menas med en mild restaurering?
Det innebär kort sagt att jag har kört igenom VHS-ripparna genom enkla Avisynth-filter för brusreducering och liknande, plus tagit bort de nedersta pixlarna som ju alltid bara innehåller skräp när det kommer från VHS.

Men jag har inte gjort någon ordentlig restaurering för att kolla upp bästa möjliga inställningar för alla filter och försöka få det allra bästa möjliga resultatet från VHS-banden, utan jag har nöjt mig med när det ser "good enough" ut och lite bättre än originalbanden.
(Restaurering är ju en stor vetenskap, och ska man få det att se riktigt bra ut lär man nog få ägna hundratals timmar åt att justera alla inställningar och filter scen för scen - och det har jag varken tid eller tålamod med)

Steffan Rudvall

Nu har personen laddat upp Münchhausen fantastiska äventyr även den tagen från archive.org.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 augusti 2022 kl. 17:57:52Nu har personen laddat upp Münchhausen fantastiska äventyr även den tagen från archive.org.
Nog är det Daniels uppladdning allt, samma artefakter på samma ställen.

Suck, frågan är om det ens är värt att påpeka faktum för hen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 13 augusti 2022 kl. 18:12:12Nog är det Daniels uppladdning allt, samma artefakter på samma ställen.

Suck, frågan är om det ens är värt att påpeka faktum för hen.
Jag mailade till personen ifråga, på adressen som stod på YouTube-kanalen, och påpekade artigt om det för ett par dagar sedan - men när hen inte svarat på mitt mail och fortsatt även efter att jag skickade mailet, så känns det ju inte särskilt förtroendeingivande... :(


Nu är i alla fall min uppladdning av alla avsnitt av All-New Dennis the Menace/The Incredible Dennis the Menace med FilmNets TV-dubb färdig, men det är fortfarande bara 5 avsnitt som går att spela online:
https://archive.org/details/the-incredible-dennis-the-menace-tvdubb

Jag hoppas att den här videon får ligga kvar. Den här fransk-amerikansk-italienska serien (men förstås inte den svenska dubbningen) borde det vara WildBrain i Kanada som äger nuförtiden (som köpte upp gamla DIC Entertainment), och jag gissar att ett sådant lite mindre företag inte bör vara lika nitiska som Warner Bros. Och vem som äger rättigheterna till FilmNets dubbningar idag är det mig veterligen fortfarande ingen som vet...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2022 kl. 19:06:29Jag mailade till personen ifråga, på adressen som stod på YouTube-kanalen, och påpekade artigt om det för ett par dagar sedan - men när hen inte svarat på mitt mail och fortsatt även efter att jag skickade mailet, så känns det ju inte särskilt förtroendeingivande... :(


Nu är i alla fall min uppladdning av alla avsnitt av All-New Dennis the Menace/The Incredible Dennis the Menace med FilmNets TV-dubb färdig, men det är fortfarande bara 5 avsnitt som går att spela online:
https://archive.org/details/the-incredible-dennis-the-menace-tvdubb

Jag hoppas att den här videon får ligga kvar. Den här fransk-amerikansk-italienska serien (men förstås inte den svenska dubbningen) borde det vara WildBrain i Kanada som äger nuförtiden (som köpte upp gamla DIC Entertainment), och jag gissar att ett sådant lite mindre företag inte bör vara lika nitiska som Warner Bros. Och vem som äger rättigheterna till FilmNets dubbningar idag är det mig veterligen fortfarande ingen som vet...
1. Ja du, då känns det ganska lönlöst att prata med det. De kan såklart vara upptagna med annat, men samtidigt känns det konstigt att de skulle ha mer tid att ladda upp andras synkningar/videor än att svara på ett meddelande.

2. Nice nice, jag har haft koll på sidan för din Dennis-uppladdning och spännande sett fler avsnitt bli tillgängliga. Kvalitetsskillnaden på Eurotrolls dubbning är så stor att det knappt går att beskriva.

3. Jag hoppas lika mycket som du att den får vara kvar. Förhoppningsvis är det bara Disney och Warner Bros som är så selektivt nitiska med material.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 13 augusti 2022 kl. 20:51:232. Nice nice, jag har haft koll på sidan för din Dennis-uppladdning och spännande sett fler avsnitt bli tillgängliga. Kvalitetsskillnaden på Eurotrolls dubbning är så stor att det knappt går att beskriva.
Nu är alla avsnitt utom avsnitt 8 färdigbehandlade och spelbara i webbläsaren, så förhoppningsvis blir den också klar snart. :)

Som parentes kan jag tillägga att digitaliseringen och restaureringen gjordes för DVD-skivor som jag gjorde. Den extra videofilen med dubbcredits användes därför som programmerat uthopp efter att varje avsnitt spelats på skivorna, men då det inte verkade gå att sammanfoga den med varje avsnitt som MKV-filer (för att få dubbcreditsen att spelas direkt efter avsnitten), så fick det bli en separat fil med dubbcreditsen på Archive.org...

Ja, det är helt klart en enorm skillnad gentemot DVD-dubben, och det här är en väldigt välgjord dubb (liksom det mesta som Eurotroll gjort).

Tråkigt att i stort sett allt som FilmNet beställde råder rättighetsproblem med, då ingen tycks veta var dubbrättigheterna tog vägen när franska Canal+ köpte upp FilmNet... Å andra sidan lär väl dock även DVD-dubben vara rättighetsproblem med idag, nu när distributören Film-Factory gått i konkurs - så oklart var deras rättigheter tagit vägen vid konkursen...

om den här serien sänds eller släpps någonstans framöver är det kanske mest sannolikt att det blir ännu en omdubb, så att serien får en tredje dubbning.

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 01:57:11Nu är alla avsnitt utom avsnitt 8 färdigbehandlade och spelbara i webbläsaren, så förhoppningsvis blir den också klar snart. :)

Som parentes kan jag tillägga att digitaliseringen och restaureringen gjordes för DVD-skivor som jag gjorde. Den extra videofilen med dubbcredits användes därför som programmerat uthopp efter att varje avsnitt spelats på skivorna, men då det inte verkade gå att sammanfoga den med varje avsnitt som MKV-filer (för att få dubbcreditsen att spelas direkt efter avsnitten), så fick det bli en separat fil med dubbcreditsen på Archive.org...

Ja, det är helt klart en enorm skillnad gentemot DVD-dubben, och det här är en väldigt välgjord dubb (liksom det mesta som Eurotroll gjort).

Tråkigt att i stort sett allt som FilmNet beställde råder rättighetsproblem med, då ingen tycks veta var dubbrättigheterna tog vägen när franska Canal+ köpte upp FilmNet... Å andra sidan lär väl dock även DVD-dubben vara rättighetsproblem med idag, nu när distributören Film-Factory gått i konkurs - så oklart var deras rättigheter tagit vägen vid konkursen...

om den här serien sänds eller släpps någonstans framöver är det kanske mest sannolikt att det blir ännu en omdubb, så att serien får en tredje dubbning.
Om ingen vet vem som äger rättigheterna till deras dubbningar, Hur kan Lucky Luke säsong 2 har släppts på DVD och VHS med samma dubbning som på Filmnet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar skrivet 14 augusti 2022 kl. 02:01:53Om ingen vet vem som äger rättigheterna till deras dubbningar, Hur kan Lucky Luke säsong 2 har släppts på DVD och VHS med samma dubbning som på Filmnet?
Ja, det är en mycket bra fråga. Jag kan bara gissa att distributören antingen köpte loss rättigheterna från FilmNet medan kanalen fortfarande fanns, eller licensierade dubben för en tillräckligt lång period för att innefatta releaserna. Det är heller inte helt omöjligt att det faktiskt inte var FilmNet som beställde dubben, utan att det var någon distributör som beställde dubben och som FilmNet visade - så var ju exempelvis fallet med Denver, den siste dinosaurien, som sändes först på FilmNet men som de inte själva beställde.

Men har verkligen säsong 2 av Lucky Luke släppts även på VHS, och i så fall när då...? På DVD vet jag däremot att den har släppts - det var väl Atlantic Film som distribuerade de utgåvorna, om inte mitt minne sviker mig...?

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 02:11:49Ja, det är en mycket bra fråga. Jag kan bara gissa att distributören antingen köpte loss rättigheterna från FilmNet medan kanalen fortfarande fanns, eller licensierade dubben för en tillräckligt lång period för att innefatta releaserna. Det är heller inte helt omöjligt att det faktiskt inte var FilmNet som beställde dubben, utan att det var någon distributör som beställde dubben och som FilmNet visade - så var ju exempelvis fallet med Denver, den siste dinosaurien, som sändes först på FilmNet men som de inte själva beställde.

Men har verkligen säsong 2 av Lucky Luke släppts även på VHS, och i så fall när då...? På DVD vet jag däremot att den har släppts - det var väl Atlantic Film som distribuerade de utgåvorna, om inte mitt minne sviker mig...?
Ja det finns VHS utgivna samtidigt som DVD utgåvorna.493250732_c08d65e1-11ba-4a0d-ab71-75ed82dfd2a0.jpg

Racnar

Citat från: Racnar skrivet 14 augusti 2022 kl. 02:15:55Ja det finns VHS utgivna samtidigt som DVD utgåvorna.493250732_c08d65e1-11ba-4a0d-ab71-75ed82dfd2a0.jpg
Även Håkan Mohedes lektorsdubbning är på VHS och är avsnitt från säsong 2

Zebastian

Jag hittar ingen serie som heter The Incredible Dennis the Menace är det en svensk titel?