Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2022 kl. 11:20:42
Jag håller med dig, och jag tror tyvärr också att alldeles för många stirrar sig blint på resultatet på snabbtester, och går ut om testet visar negativt. Tyvärr krävs ju ganska höga virusnivåer för att snabbtesterna ska ge tillförlitligt resultat, så det bidrar säkerligen en hel del till ökad smittspridning... :(

Nu i efterhand har det framkommit att åtminstone en person på min mosters begravning hade lite ont i halsen innan begravningen, men hade tagit snabbtest som var negativt och därför farit på begravningen. När samma person gjorde ett nytt snabbtest två dagar efter begravningen var det positivt, men då var det ju så dags... :'(

I ärlighetens namn är det ju dock inte helt enkelt att alltid följa rekommendationerna om att stanna hemma vid minsta lilla symptom. Särskilt under vinterhalvåret är det ju inte ovanligt att man känner sig lite småförkyld var och varannan vecka, och om man då inte har ett arbete där man kan jobba hemifrån kommer många förmodligen att känna att det är för pinsamt att sjukanmäla sig igen om man var hemma några dagar för bara 1 - 2 veckor sedan... Då blir det att många envisas och far till jobbet, även om de faktiskt har symptom och egentligen borde vara hemma.

Plus då att karensdagen gör det ganska dyrt att stanna hemma för ofta - nu har ju dessbättre karensdagen tillfälligt tagits bort igen, men det dröjde alldeles för länge. Egentligen borde verkligen karensdagen avskaffas permanent, då den ju bidrar till att halvkrassliga personer far till jobbet och smittar ner andra; vilket är negativt oavsett om det är en pandemi eller inte.
Betyder det att situationen i Sverige är kört?

Lilla My


Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet 28 januari 2022 kl. 20:17:33
Kört som i .. ?
Inte många tar phfizer booster shot, det ser ut som dom vägrar ta vaccinet och mängden som tar det har inte ökat så snabbt jämfört med befolkningen. Det går väldigt långsamt med att ge ut booster shot osv.

gstone

Det är synd om Daniel Hofverberg :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 januari 2022 kl. 19:57:53
Betyder det att situationen i Sverige är kört?
På kort sikt, ja - jag tror inte att några metoder kommer hjälpa för att få ner smittspridningen till låga nivåer nu de närmaste veckorna. Om alla som kan verkligen jobbar hemifrån så kommer det bidra till att smittspridningen inte blir ännu högre, men den kommer inte kunna nå några rimliga nivåer... :(

Däremot verkar ju den nuvarande vågen bli ovanligt kort. I andra länder (bl.a. Norge och Danmark) har ju smittspridningen redan börjat sjunka - nu ligger de flesta andra länder några veckor före Sverige tidsmässigt, men det bör alltså innebära att smittspridningen sannolikt börjar sjunka igen även här inom några veckor.


Med det sagt tycker jag dock det känns oroväckande och för tidigt att börja lätta på restriktioner nu snart - regeringen och Folkhälsomyndigheten har ju sagt att de flesta restriktioner ska kunna tas bort till den 9 februari om inget oförutsett inträffar, men det tycker jag känns alldeles för fort och de borde avvakta tills smittspridningen faktiskt börjar gå ner istället för att preliminärt bestämma sådant här medan smittspridningen är rekordhög... :(

Enstaka restriktioner kan säkert tas bort utan större risk - att restauranger som serverar alkohol måste stänga kl. 23:00 känns ju exempelvis tämligen meningslöst, och bidrar säkert inte mer än marginellt till en lägre smittspridning. Men det mesta annat vore nog klokt om det ligger kvar tills smittspridningen faktiskt börjar sjunka konkret.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2022 kl. 20:47:26
På kort sikt, ja - jag tror inte att några metoder kommer hjälpa för att få ner smittspridningen till låga nivåer nu de närmaste veckorna. Om alla som kan verkligen jobbar hemifrån så kommer det bidra till att smittspridningen inte blir ännu högre, men den kommer inte kunna nå några rimliga nivåer... :(

Däremot verkar ju den nuvarande vågen bli ovanligt kort. I andra länder (bl.a. Norge och Danmark) har ju smittspridningen redan börjat sjunka - nu ligger de flesta andra länder några veckor före Sverige tidsmässigt, men det bör alltså innebära att smittspridningen sannolikt börjar sjunka igen även här inom några veckor.


Med det sagt tycker jag dock det känns oroväckande och för tidigt att börja lätta på restriktioner nu snart - regeringen och Folkhälsomyndigheten har ju sagt att de flesta restriktioner ska kunna tas bort till den 9 februari om inget oförutsett inträffar, men det tycker jag känns alldeles för fort och de borde avvakta tills smittspridningen faktiskt börjar gå ner istället för att preliminärt bestämma sådant här medan smittspridningen är rekordhög... :(

Enstaka restriktioner kan säkert tas bort utan större risk - att restauranger som serverar alkohol måste stänga kl. 23:00 känns ju exempelvis tämligen meningslöst, och bidrar säkert inte mer än marginellt till en lägre smittspridning. Men det mesta annat vore nog klokt om det ligger kvar tills smittspridningen faktiskt börjar sjunka konkret.
Situationen är hopplös, varför kunde inte Sverige ha gjort som dom andra länderna? Landet gick mot fel håll och detta är resultatet. Det var bara en tidsfråga innan 1/5 fick covid. Det är kanske 2/5 beroende på hur många som har fått covid osv. Denna regering och hälsomyndigheternas ansvar för denna situation har varit en mardröm. En urusel mardröm som man inte kan vakna ifrån.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 januari 2022 kl. 22:58:14
Situationen är hopplös, varför kunde inte Sverige ha gjort som dom andra länderna? Landet gick mot fel håll och detta är resultatet. Det var bara en tidsfråga innan 1/5 fick covid. Det är kanske 2/5 beroende på hur många som har fått covid osv. Denna regering och hälsomyndigheternas ansvar för denna situation har varit en mardröm. En urusel mardröm som man inte kan vakna ifrån.
Just nu är ju smittspridningen oerhört hög i nästan alla länder i världen, och det verkar inte spela någon roll vilka restriktioner man inför eller vad man gjort tidigare under pandemin. Omikron-varianten är helt enkelt så oerhört smittsam, så att inga restriktioner eller nedstängningar i världen verkar få mer än en högst marginell effekt. :(

Även tidigare under pandemin går det inte att se något entydigt mönster med hur man "borde" ha gjort, då vissa länder haft långtgående nedstängningar men ändå drabbats väldigt mycket hårdare än Sverige (Italien, Frankrike, Spanien, m.fl.), medan andra länder haft relativt milda restriktioner men ändå klarat sig ganska bra (bl.a. Norge och Island). Kort sagt verkar det alltså inte finnas något tydligt mönster mellan restriktioner/nedstängningar och smittspridning, utan det kan vara så illa att det mest är slumpen som avgör. Eller också är det vissa specifika åtgärder som har fått effekt, men i så fall är det alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser i det här skedet; då ingen ännu har undersökt kopplingar mellan restriktioner och smittspridning.


Det enda vi kan vara ganska säkra på är att det är effektivt om så många som möjligt jobbar hemifrån, i och med att studier har visat att 80% av all smiittspridning i världen skett i hemmen, på arbetsplatser och på privata fester. Vad som sker i hemmen kan man ju inte göra så mycket åt, men om bara de som verkligen måste är på plats på arbetsplatserna - de som har sådana yrken som inte går att utföra på distans - så lär ju det hjälpa mycket.

Tyvärr har det ju i Sverige visat sig att många som kan jobba hemifrån ändå antingen inte har gjort det eller inte ens har fått göra det av arbetsgivaren, och det är helt klart ett problem. Där tror jag att ordvalen hos regeringen och Folkhälsomyndigheten kan ha spelat stor roll - för i Norge har regeringen alltid pratat om att alla som kan ska jobba hemifrån, medan i Sverige har man fram tills häromveckan alltid sagt att alla som kan bör jobba hemifrån. Ur myndighetsperspektiv är det ganska liten skillnad på de två orden, men för gemene man uppfattas det nog väldigt annorlunda - då de flesta kommer tolka ska som en order/befallning, medan bör uppfattas som en rekommendation... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2022 kl. 02:03:54
Just nu är ju smittspridningen oerhört hög i nästan alla länder i världen, och det verkar inte spela någon roll vilka restriktioner man inför eller vad man gjort tidigare under pandemin. Omikron-varianten är helt enkelt så oerhört smittsam, så att inga restriktioner eller nedstängningar i världen verkar få mer än en högst marginell effekt. :(

Även tidigare under pandemin går det inte att se något entydigt mönster med hur man "borde" ha gjort, då vissa länder haft långtgående nedstängningar men ändå drabbats väldigt mycket hårdare än Sverige (Italien, Frankrike, Spanien, m.fl.), medan andra länder haft relativt milda restriktioner men ändå klarat sig ganska bra (bl.a. Norge och Island). Kort sagt verkar det alltså inte finnas något tydligt mönster mellan restriktioner/nedstängningar och smittspridning, utan det kan vara så illa att det mest är slumpen som avgör. Eller också är det vissa specifika åtgärder som har fått effekt, men i så fall är det alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser i det här skedet; då ingen ännu har undersökt kopplingar mellan restriktioner och smittspridning.


Det enda vi kan vara ganska säkra på är att det är effektivt om så många som möjligt jobbar hemifrån, i och med att studier har visat att 80% av all smiittspridning i världen skett i hemmen, på arbetsplatser och på privata fester. Vad som sker i hemmen kan man ju inte göra så mycket åt, men om bara de som verkligen måste är på plats på arbetsplatserna - de som har sådana yrken som inte går att utföra på distans - så lär ju det hjälpa mycket.

Tyvärr har det ju i Sverige visat sig att många som kan jobba hemifrån ändå antingen inte har gjort det eller inte ens har fått göra det av arbetsgivaren, och det är helt klart ett problem. Där tror jag att ordvalen hos regeringen och Folkhälsomyndigheten kan ha spelat stor roll - för i Norge har regeringen alltid pratat om att alla som kan ska jobba hemifrån, medan i Sverige har man fram tills häromveckan alltid sagt att alla som kan bör jobba hemifrån. Ur myndighetsperspektiv är det ganska liten skillnad på de två orden, men för gemene man uppfattas det nog väldigt annorlunda - då de flesta kommer tolka ska som en order/befallning, medan bör uppfattas som en rekommendation... :(
Sverige är ett väldigt förvirrande land när det kommer till regeringen. Folket valde dom här politikerna och myndigheterna som har kontroll över hälsovården är helt bort blåst. Är inte förvånad över situationen sen landet gjorde knappt nånting i början av mars 2020..... tror ej att folk kommer skynda sig till sjukhuset eller andra ställen för att få phfizer eller anda vaccin mot covid. Dos 3 är här och det går väldigt långsamt med mängden som tar den.

Sabelöga

Jag hoppas verkligen masshysterin går över så att vi alla kan återgå till våra normala liv så fort som möjligt :)
Houba !

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 28 januari 2022 kl. 20:17:33
Kört som i .. ?

Som i " Mamma har kört mig till tandläkaren "eller " Pappa har kört mig till godis affären"
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Min syster testade positivt för corona idag, och vi träffades senast i torsdags, hur stor är risken att jag också har det nu tror ni?  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2022 kl. 15:13:39
Min syster testade positivt för corona idag, och vi träffades senast i torsdags, hur stor är risken att jag också har det nu tror ni?  :-\

Har du och din syster tagit era tredje doser ännu?

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Jabberjaw

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2022 kl. 15:13:39
Min syster testade positivt för corona idag, och vi träffades senast i torsdags, hur stor är risken att jag också har det nu tror ni?  :-\

4-5% chans om ens det..  Såvida ni inte satt och hostade på varandra. För då är det kört.  ::) ;D


Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2022 kl. 15:13:39
Min syster testade positivt för corona idag, och vi träffades senast i torsdags, hur stor är risken att jag också har det nu tror ni?  :-\
Under förutsättning att din syster har Omikron-varianten (som ju nästan helt dominerar nu) är nog risken väldigt stor att du är smittad, om du inte hunnit få din tredje vaccindos. Det beror förstås på hur länge och nära som du och din syster träffades, men under förutsättning att ni umgicks inomhus mer än bara en kort stund så är nog risken minst 70% att du blivit smittad. Omikron-varianten är ju tyvärr oerhört mycket mer smittsam än tidigare varianter - till den grad att det är svårt att undvika att bli smittad... :(

Om ni träffades inomhus i någon av era bostäder så räknas du som en hushållskontakt, så i så fall ska du alltså stanna hemma i 5 dagar från det att din syster testade positivt för att se om du får symptom under den tiden. Träffades ni någon annanstans än hemma hos dig eller henne, så räknas du tekniskt sett inte som en hushållskontakt; men det är ändå klokt att du är försiktig och inte träffar fler än nödvändigt tills du vet säkert.

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 februari 2022 kl. 17:42:37
4-5% chans om ens det.. 
Du menar nog snarare 70 - 80% risk, om det är Omikron-varianten...

Såvida man nu inte bara träffades utomhus som hastigast, men de flesta brukar nog inte träffa släktingar på det sättet.