Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hej, eftersom jag är en stor Disney-fantast tänkte jag idag starta en ny tråd där jag personligen recenserar röster som olika Disney-karaktärer haft genom tiderna...
(värt att notera att jag även kommer att inkludera karaktärer som endast haft en svensk röst, bara för helhetens skull och så kommer jag hos många karaktärer nämna skådespelare som jag tror hade passat bra i rollerna)

Jag kommer att dela upp det i olika delar;

(i varje del kommer jag att ta upp mängder av karaktärer, i värsta fall kan jag dock tvingas dela upp de olika delarna i olika delar beroende på hur många karaktärer det rör sig om, jag kommer även att så småningom uppdatera med fler karaktärer och/eller fler röster ifall det tillkommer)

(jag kommer dock att räkna bort barnkaraktärer då deras skådespelare alltid kommer in i målbrottet, samt karaktärer som inte talar)

>Karaktärer från "Musse Piggs Universum" (+ Krigsfilmerna från 1940-talet)

>Karaktärer från "Nalle Puh"

>Karaktärer från "Snövit och De Sju Dvärgarna"

>Karaktärer från "Pinocchio"

>Karaktärer från "Fantasia" & "Fantasia 2000"

>Karaktärer från "Dumbo"

>Karaktärer från "Bambi"

>Karaktärer från "Askungen"

>Karaktärer från "Alice i Underlandet"

>Karaktärer från "Peter Pan"

>Karaktärer från "Lady och Lufsen"

>Karaktärer från "Törnrosa"

>Karaktärer från "Pongo och De 101 Dalmatinerna" (+ Dalmatiner-spelfilmerna)

>Karaktärer från "Svärdet i Stenen"

>Karaktärer från "Mary Poppins"

>Karaktärer från "Djungelboken"

>Karaktärer från "AristoCats"

>Karaktärer från "Sängknoppar och Kvastskaft"

>Karaktärer från "Robin Hood"

>Karaktärer från "Bernard och Bianca"

>Karaktärer från "Peter och Draken Elliot"

>Karaktärer från "Micke och Molle"

>Karaktärer från "Taran och Den Magiska Kitteln"

>Karaktärer från "Mästerdetektiven Basil Mus"

>Karaktärer från "Vem Satte Dit Roger Rabbit"

>Karaktärer från "Oliver och Gänget"

>Karaktärer från "Den Lilla Sjöjungfrun"

>Karaktärer från "Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan"

>Karaktärer från "Bernard och Bianca i Australien"

>Karaktärer från "Skönheten och Odjuret"

>Karaktärer från "Aladdin"

>Karaktärer från "The Nightmare Before Christmas"

>Karaktärer från "Lejonkungen"

>Karaktärer från "Pocahontas"

>Karaktärer från "Toy Story"

>Karaktärer från "Janne Långben The Movie" & "En Extremt Långbent Film"

>Karaktärer från "Ringaren i Notre Dame"

>Karaktärer från "Herkules"

>Karaktärer från "Mulan"

>Karaktärer från "Ett Småkryps Liv"

>Karaktärer från "Tarzan"

>Karaktärer från "Dinosaurier"

>Karaktärer från "Kejsarens Nya Stil"

>Karaktärer från "Atlantis"

>Karaktärer från "Monsters Inc"

>Karaktärer från "Lilo och Stitch"

>Karaktärer från "Skattkammarplaneten"

>Karaktärer från "Hitta Nemo"

>Karaktärer från "Björnbröder"

>Karaktärer från "Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna"

>Karaktärer från "Kogänget"

>Karaktärer från "Superhjältarna"

>Karaktärer från "Bilar"

>Karaktärer från "Råttatouille"

>Karaktärer från "Förtrollad"

>Karaktärer från "Tingeling"

>Karaktärer från "WALLE"

>Karaktärer från "Bolt"

>Karaktärer från "Upp"

>Karaktärer från "Prinsessan och Grodan"

>Karaktärer från "Trassel"

>Karaktärer från "Modig"

>Karaktärer från "Röjar-Ralf"

>Karaktärer från "Monsters University"

>Karaktärer från "Flygplan"

>Karaktärer från "Frost"

>Karaktärer från "Big Hero 6"

>Karaktärer från "Insidan Ut"

>Karaktärer från "Den Gide Dinosaurien"

>Karaktärer från "Zootropolis"

>Karaktärer från "Hitta Doris"

>Karaktärer från "Vaiana"

>Karaktärer från "Coco"

>Karaktärer från "Röjar-Ralf Kraschar Internet"

>Karaktärer från "Framåt"

>Karaktärer från "Själen"

>Karaktärer från "Raya och Den Sista Draken"

>Karaktärer från "Luca"

>Karaktärer från "Encanto"

>Karaktärer från "Disneys TV-serier"

>Karaktärer från "Mupparna"

>Karaktärer från "Spelfilmer"

>Karaktärer från "Kingdom Hearts" & "Disneyland-Parkerna"

(jag har svårt att koppla Marvels och särskilt Star Wars till Disney och kommer därför att medvetet hoppa över dem, jag kommer även att hoppas över serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Highschool Musical, Pepper Ann, 7D, Jake och Piraterna i Landet Ingenstans, m.fl. då jag anser dem vara katastrofala serier som mest känns som Nickelodeon eller Cartoon Network skräp!)

Efter varje dels upptagande mängd med karaktärer kommer jag att säga exakt såhär "Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)"

Kommentera gärna, men helst på ett vänligt sett!  ;)

Imorgon tänkte jag börja med de första karaktärerna!  ;)

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 januari 2019 kl. 23:07:33
Ska bli intressant!  :)

Jag kom på att jag hade glömt "Mupparna", så jag fyllde i med den också!  ;)

Disneyfantasten

Och så en sak till; precis som du gjort på din blogg så tar jag även med röster från musiksagor, LP-skivor, trailers och datorspel, för helhetens skull...  ;)

Disneyfantasten

#4
Hej, nu kör jag igång med karaktärerna och jag börjar med karaktärerna ur Musse Piggs Universum som jag verkar behöva dela upp i massor av delar och först ut är musen som startade allt;

Musse Pigg;

Den berömde Musse Pigg har sammanlagt haft fem svenska röster genom tiderna!

Rune Halvarsson;

Den äldsta svenska rösten jag kunnat hitta är Rune Halvarsson, som gjorde rollen i originaldubbningen av "Musse Pigg och Bönstjälken" från 1950.

Jag har inte hört mycket av insatsen, men av det lilla jag hört är röstlikheten med originalet ganska bra, men det känns som att det är lite off här, vilket drar ner betyget på insatsen... (det är dock värre med Kalle Ankas röst i samma dubbning, som jag kommer till senare)

Ted Åström;

I LP-skivan "Sångpartaj i Ankeborg" från 1980 så är det Ted Åström som gör Musses röst, personligen har jag inte hört denna insats och kan därför inte uttala mig om huruvida den var...

Peter Wanngren;

I musiksagan "Musses Nya Frack" så är det Peter Wanngren som gör Musses röst, och tyvärr är det inte helt lyckat, rösten är alldeles för ljus, pipig, gäll och ansträngd, av alla röster anser jag denna vara den svagaste hittills...

Sven-Erik Vikström;

Under perioden 1983-1990 gjordes Musse av Sven-Erik Vikström, som började i 1983-års originaldubbning av "Musse Piggs Julsaga" och även medverkade i de kortfilmer som förekom på kassetten "Musse Pigg Superstjärnan".

Jag ska villigt erkänna att första gången jag hörde insatsen tyckte jag att det lät lite för konstigt, men idag tycker jag att insatsen är ganska bra, han liknar Rune Halvarsson men passar karaktären något bättre, talar med bättre inlevelse och bibehåller mer rätt röstkaraktär, bäst är han dock inte, men ändå relativt bra, med andra ord en fullt godkänd insats.
(senare blev han utbytt omkring 1990-1991 mot Anders Öjebo, antagligen blev han underkänd eftersom Anders är mer lik originalrösten och karaktärens andemening)

Anders Öjebo;

Sedan omkring 1990-1991 är det ingen mindre än dubbningsveteranen Anders Öjebo som gör Musse Piggs svenska röst i samtliga sammanhang, och här är hans röst omöjlig att känna igen.

Det går inte att förneka att Musse Pigg tillhör Anders bästa rollprestationer, även om det uppenbarligen inte längre är lika lätt för honom att göra Musses röst längre, men jag hoppas iallafall att han fortsätter i åtminstone ett antal år till...

Anders Öjebo är den jag är uppväxt med som Musse och är också den som är mest lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär, så inte helt oväntat ger jag honom förstaplatsen med öppna armar!

Då återstår Hans Lindgren, som Enligt Daniel gjorde Musse vid något tillfälle och som enligt denne också var lik originalrösten...

Såhär blir alltså min lista;
1. Anders Öjebo
2. Sven-Erik Vikström
3. Rune Halvarsson
4. Peter Wanngren
Ej tillämpbart: Ted Åström
Ej tillämpbart: Hans Lindgren

Kalle Anka;

Nästa person är en av Musse Piggs vänner; Kalle Anka, som visserligen kan tappa humöret ibland, men ändå har många bra sidor...

Rune Halvarsson;

Enligt information ska Rune Halvarsson ha gjort rollen i "Chef Donald" dubbad 1942 och är således den första svenska röst som Kalle har haft, men den dubbades om till DVD omkring 2010 eller någonstans där med nuvarande Andreas Nilsson och jag har aldrig hört denna insats och kan därför inte bedöma den...

E.H. Brochmann;

I 1950-års originaldubbning av "Musse Pigg och Bönstjälken" så är det E.H. Brochmann som gör Kalles svenska röst. Jag har inte hört mycket av insatsen, men av det pyttelilla jag hört är insatsen absolut inget vidare och får utan tvekan ses som den sämsta Disney-insats jag någonsin hört, helt enkelt alldeles förskräcklig, hes, ansträngd, elektronisk och obehaglig... (så han får hittills ses som den sämsta av Kalles svenska röster jag hört)

Hans Lindgren;

I några kortfilmsdubbningar så gjordes Kalle av Hans Lindgren, dessa är sällsynta och finns endast på utvalda bibliotek och får ej lånas ut, dubbningen förekommer iallafall på reklamer på köp-VHS-utgåvor utgivna 1989 där Kalle har en ynka replik. Eftersom detta inte är tillräckligt för att ge en rättvis bedömning väljer jag att inte såga honom ännu, men såvitt jag förstått ska han ha pratat utan förställning, vilket inte är att ses som lyckat...

Ted Åström;

I LP-skivan "Sångpartaj från Ankeborg" från 1980 är det Ted Åström som gör Kalle Ankas svenska röst, tyvärr har jag inte hört denna insats och kan därför inte kommentera den...

Per-Erik Hallin;

Nästa svenska Kalle-röst är Per-Erik Hallin, som gjorde rollen 1983-1994 (och möjligen i en del dubbningar gjorda innan), han gjorde rollen i bland annat 1983-års originaldubbning av "Musse Piggs Julsaga", 1994-års originaldubbning av "Prinsen och Tiggarpojken", samt VHS-filmer utgivna 1989-1993. Per-Erik gör en godkänd tolkning, är lik originalrösterna och talar med bra inlevelse, men han låter aningen hes och stundtals kan det vara svårt att höra vad han säger. I allmänheten är det ändå en godtagbar insats.

Andreas Nilsson;

Vid DuckTales 1987 började Andreas Nilsson att göra rollen, men det var först vid VHS-filmen "Grattis Kalle (1994-06-09)" som han tog över permanent och sedan dess har han gjort rollen i samtliga sammanhang.

Utan tvekan är Andreas Nilsson den klart bästa av Kalles svenska röster, inlevelsen är mycket bra, han är lik originalrösterna och talar t.o.m. tydligare än dem och han bibehåller helt rätt röstkaraktär, enligt honom själv har han blivit bättre med åren, så förhoppningsvis fortsätter han i många år till. Det går inte att förneka att Kalle Anka tillhör Andreas Nilssons bästa rollprestationer och där är han omöjlig att känna igen.

Då återstår alltså Bo Maniette, som gjorde Kalles röst vid någon snabbglimt i VHS-filmen "Kul Med Engelska: Skola och Motsatser" (utgiven 1998-08-19)...

Såhär blir alltså min lista;
1. Andreas Nilsson
2. Per-Erik Hallin
3. Hans Lindgren
4. E.H. Brochmann
Ej tillämpbart: Rune Halvarson
Ej tillämpbart: Ted Åström

Långben;

Nästa person är Musse Piggs bästa vän Långben, som till personlighet är både glad och munter, men också ganska klumpig och är inte alltid den smartaste, men han har ändå massor av charm.

Folke Rydberg;

Den första svenska rösten jag kunnat hitta är Folke Rydberg, som gjorde rollen i 1950-års originaldubbning av "Musse Pigg och Bönstjälken". Insatsen är ganska bra, men låter aningen mörk och djup, visserligen är Långben inte den smartaste, men denna insats låter lite dummare än övriga svenska röster, i allmänhet är detta en ganska godkänd insats.

Bernt Dahlbeck;

Enligt information ska Bernt Dahlbeck (aka Lille Johns sångröst i Robin Hood) ha gjort Långben någon gång under 1960-talet. Personligen har jag inte hört denna insats och kan därför inte placera den...

Ted Åström;

I LP-skivan "Sångpartaj i Ankeborg" från 1980 så är det Ted Åström som spelar Långben. Hans tolkning påminner lite om Folke Rydbergs insats, men passar dock något bättre, men jag placerar honom ändå längre ner på listan tillsammans med Folke Rydberg och Jan Modin (se nedan).

Hans Lindgren;

I samtliga dubbningar från 1960-talet fram till VHS-filmen "Musses Galna Sommar (1996-05-22)" så görs Långbens röst av ingen mindre än den legendariske Hans Lindgren, vars tolkning är helt och hållet suverän och rösten passar karaktären, låter lik originalrösten, talar med bra inlevelse och bibehåller rätt röstkaraktär och har massor av charm i sin röst.

Peter Wanngren;

I en del musiksagor och dylikt, däribland "Digga med Kalle & Musse", så är det Peter Wanngren som gör Långbens svenska röst. Det ska poängteras att när jag hörde talas om att Wanngren varit Långben var jag till en början ganska skeptisk, men när jag väl hörde insatsen blev jag faktiskt positivt överraskad och insatsen påminner litegrann om nuvarande Johan Lindqvist (se nedan). Bäst är han dock inte, men här fungerar det klart bättre än hos Musse Pigg iallafall...

Jan Modin;

I "Janne Långben The Movie" (som hade svensk biopremiär exakt samma dag som jag föddes; 1996-07-26), samt VHS-filmerna "Musse Piggs Bästa (1997-12)", "Kalle Ankas Bästa (1997-12)", "Mimmis Bästa (1999-02-17)" & "Plutos Bästa (1999-02-17)" och medverkade även i VHS-filmen "Kul med Engelska: Skola och Motsatser (1998-08-19)", jag har också hört hans insats i kortfilmerna "Klockrent" och "Stora Tvättdagen", som båda förekommer på DVD-filmerna Alla Älskar Musse & Alla Älskar Långben, som båda gavs ut 2004, jag misstänker dock att de sannolikt dubbades för Disneydags på 1990-talet.

Jan Modin är en duktig skådespelare som jag gjort ett flertal bra rollprestationer (däribland som Bärgarn i Bilar), men som Långben passar han inte riktigt, han saknar rätt röstlikhet och röstkaraktär för att riktigt passa karaktären (förutom då att hans Långben-skratt är hyfsat bra) även om han antagligen gjorde sitt bästa. Insatsen är visserligen delvis nostalgisk, men trots det kommer han ganska långt ner på min lista, helt åt skogen är insatsen dock inte och inlevelsen är bra.

Han byttes senare ut av Johan Lindqvist 1999 då han underkändes av Disney för rollen...

Johan Lindqvist;

Sedan "Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul" 1999 är det nuvarande Johan Lindqvist som gjort Långben i samtliga sammanhang.

Denna tolkning av Långben kommer - tillsammans med Hans Lindgren - väldigt högt upp på min lista, han talar med bra inlevelse, är lik originalrösten och bibehåller rätt karaktär, känsla och charm i rösten och precis som Hans Lindgren så är denna insats väldigt nostalgisk och värd att komma upp i toppen.

Såhär blir alltså min lista;
1. Hans Lindgren
2. Johan Lindqvist
3. Peter Wanngren
4. Ted Åström
5. Jan Modin
6. Folke Rydberg
Ej tillämpbart: Bernt Dahlbeck

Mimmi Pigg;

Nästa person blir Musse Piggs flickvän Mimmi Pigg!

Sonja Bojadzijew;

I LP-skivan "Sångpartaj i Ankeborg" från 1980 så är det Sonnja Bojadzijew som gör Mimmis svenska röst och är således den första av Mimmis svenska röster. Då jag inte hört denna insats kan jag hittills inte kommentera den...

Monica Forsberg;

I musiksagan "Musses Nya Frack" är det Monica Forsberg som spelar Mimmi. Hennes insats fungerar över förväntan, och hennes tolkning är godkänd och godtagbar, även om hon låter något mörkare än Mimmis senare röster...

Åsa Bjerkerot;

I dubbningar gjorda 1989-2000 så är det Åsa Bjerkerot som gör Mimmis svenska röst.

Åsas insats är ganska bra och matchar originalrösten någorlunda bra, men låter litegrann hes på enstaka ställen, men i allmänhet är insatsen ändå relativt bra och ljus och har bra inlevelse med.

Att Åsa byttes ut 2001 kan bero på två olika anledningar; antingen blev hon underkänd av Disney för rollen eller så hamnade hon i en konflikt med Disney.

Lizette Pålsson;

I samtliga sammanhang sedan "Hos Musse" 2001 så är det ingen mindre än Lizette Pålsson som gör Mimmis svenska röst i samtliga sammanhang.

Lizette Pålsson är min personliga favorit som Mimmi, hon är den röst som ligger närmast originalrösten och karaktärens andemening, talar med bra inlevelse och låter tillräckligt ljus för att matcha karaktären.

Såhär blir alltså min lista;
1. Lizette Pålsson
2. Åsa Bjerkerot
3. Monica Forsberg
Ej tillämpbart: Sonka Bojadzijew

Kajsa Anka;

Nästa person blir Kalle Ankas flickvän och Mimmis bästa vän Kajsa Anka!

Sonja Bojadzijew;

Den första svenska Kajsa-rösten jag kunnat hitta är Sonja Bojadzijew, som gjorde rollen i LP-skivan "Sångpartaj i Ankeborg" från 1980. Jag har tyvärr inte hört denna insats och kan därför inte ge den en rättvis bedömning...

Gunilla Norling;

I 1983-års originaldubbning av "Musse Piggs Julsaga" är det Gunilla Norling som gör Kajsas röst, och även om insatsen är något för mörk så tycker jag ändå att det är en ganska bra insats överlag...

Birgitta Fernström;

I samtliga dubbningar gjorda 1989-1994 så är det Birgitta Fernström som gör Kajsas svenska röst, hennes insats är helt okej, men ingen av mina favoriter i rollen, även om det inte är något större fel på insatsen i allmänhet...

Marie Kühler-Flack;

Under 1996-2007 så har Kajsa gjorts av Marie Kühler-Flack, hon började i "Quack Pack" och slutade i säsong 1 av "Musses Klubbhus".

Marie är min personliga favorit som Kajsa, hon lyckas få till alla de personligheter som Kajsa har i de olika produkterna hon är med i...

Att Marie blev utbytt kan bero på dels att hon inte tyckte att hon fick tillräckligt betalt och dels att hon inte tyckte att serien hon då dubbade var något att hänga i julgranen...

Åsa Jonsson (numera Bergfalk);

I ett flertal produkter, däribland "Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse" 2002, "Hos Skurkarna" 2003, "Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna", "Musses Jul i Ankeborg", och möjligen fler produkter därtill, så har Åsa fått ta över som Kajsa, antagligen för att Marie vid de tillfällena var sjuk eller hade förhinder under inspelningarna av dessa produkter...

Hennes insats matchar Maries och är i allmänhet väldigt bra...

Anna Engh (f.d. Nordell);

Efter det att Marie lämnade rollen så är det sedan 2008 Anna Engh som gör rollen och hennes insats är väldigt bra och godtagbar och matchar Maries och Åsas insatser och det råder absolut ingen tvekan om att hon är värdig att inneha rösten som Kajsa...

Då återstår Monica Forsberg, som gjorde rollen i VHS-filmen "Kul Med Engelska: Kropp och Kläder" (utgiven 1997-08-20)

Såhär blir alltså min lista;
1. Marie Kühler-Flack
2. Åsa Jonsson Bergfalk
3. Anna Engh
4. Gunilla Norling
5. Birgitta Fernström
Ej tillämpbart: Sonja Bojadzijew

Svartepetter (skurk);

Nästa person blir Musse Piggs ärkefiende Svartepetter (ibland endast kallad "Petter")

Björn Gedda;

Den första svenska Petter-rösten jag kunnat hitta är Björn Gedda, som gjorde rollen i 1983-års originaldubbning av "Musse Piggs Julsaga", i vilken som bör ha varit hans debut för dubbning. I denna version ska Petter låta mörk och skrämmande när han puttar ner Scrooge (Joakim Von Anka) i graven och här fungerar det jättebra.

Carl-Johan Rehbinder;

Petter har gjort ett fåtal framträdanden i DuckTales och i ett av dem spelas han av Carl-Johan Rehbinder, jag ska villigt erkänna att jag till en början var skeptisk, men jag blev faktiskt positivt överraskad och insatsen fungerar över förväntan.

Gunnar Ernblad;

I ett annat DuckTales avsnitt görs Petter av Gunnar Ernblad, som är väldigt bra på att dubba skurkar och även här är han ganska lyckad...

Hasse Jonsson;

I ett annat DuckTales-avsnitt görs Petter av Hasse Jonsson, som i vanliga fall brukar göra bra röster, men som tyvärr inte riktigt passar som Petter och är därmed en av de svagare...

Ulf Källvik;

I en del musiksagor så görs Petter av Ulf Källvik. Denna tolkning passar någorlunda bra ihop med karaktären, helt enkelt en helt okej insats.

Roger Storm;

I åtminstone två kortfilmer görs Petter av Roger Storm och tyvärr är han inte helt lyckad och passar inte karaktären, så tillsammans med Hasse Jonsson är han en av de svagare som Petter...

Hans Gustafsson;

I åtminstone två kortfilmer görs Petter av Hans Gustafsson, som gör en bra tolkning och får till röstkaraktären jättebra.

Anders Lönnbro;

Nästa svenska röst är Anders Lönnbro, som gjorde rollen i "Långbens Galna Gäng" 1993 och även i del del kortfilmer dubbade för VHS samma år. Hans insats fungerar jättebra även om Petter är lite snällare just här.

Stephan Karlsén;

Vid perioden 1994-2004 så är det Stephan Karlsén som gör Petters röst.

Stephan Karlsén är min personliga favorit som Svartepetter, han talar med bra inlevelse, är lik originalrösten Jim Cummings och bibehåller rätt röstkaraktär...

Det är därför synd att Stephan Karlsén lämnade rollen 2004, var han inte längre godkänd av Disney för rollen eller hamnade han i en konflikt med Disney?

Benke Skogholt;

Sedan "Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna" 2004 är det nuvarande Benke Skogholt som är Petters röst, insatsen tycker jag är sådär, han är inte nämnvärt lik originalrösten eller karaktärens andemening, så jag är inte riktigt nöjd med insatsen, helt åt skogen är insatsen inte, men inte alltför imponerande heller, så jag hade hellre sett någon annan göra rösten...

Såhär blir alltså min lista;
1.   Stephan Karlsén
2.   Per Sandborgh
3.   Anders Lönnbro
4.   Björn Gedda
5.   Hans Gustafsson
6.   Gunnar Ernblad
7.   Ulf Källvik
8.   Carl-Johan Rehbinder
9.   Benke Skogholt
10. Hasse Jonsson
11. Roger Storm

Ännu mera kommer senare...

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 22 januari 2019 kl. 22:30:25
Du missade Per Sandborgh som Petter. :)

Det har du rätt i! Jag minns dock inte om jag hört hans insats i den rollen än...

När jag tänker på det är jag också osäker på om Jan Koldenius någonsin gjort Petters röst i någon kortfilm, om någon vet kan de hojta till...
(Jan står felaktigt angiven i "Musse Pigg Åker Tåg", trots att det egentligen är Hans Gustafsson som gör rösten)

Alexander

Jättebra.
Hade du tänkt att ta figurernas röster när de är som barn också, eller det hoppas över?
:)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 23 januari 2019 kl. 08:22:18
Jättebra.
Hade du tänkt att ta figurernas röster när de är som barn också, eller det hoppas över?
:)

Jag tar med dem men utelämnar dem då det inte är rättvist att jämföra...

Disneyfantasten

#9
Efter att ha lyssnat på Per Sandborgh som Svartepetter har jag nu bildat mig en uppfattning om Svartepetter; han är absolut mycket duktig i rollen och talar med bra inlevelse.

Nu har jag alltså uppdaterat min lista med Svartepetters röster;
(jag skriver detta i efterhand då jag inte är säker på om allt får plats i det jättelånga inlägget...)

1.   Stephan Karlsén
2.   Per Sandborgh
3.   Anders Lönnbro
4.   Björn Gedda
5.   Hans Gustafsson
6.   Gunnar Ernblad
7.   Ulf Källvik
8.   Carl-Johan Rehbinder
9.   Benke Skogholt
10. Hasse Jonsson
11. Roger Storm

Tackar till TonyTonka som fixat en tråd med röstprov!  ;)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2019 kl. 16:34:55
Efter att ha lyssnat på Per Sandborgh som Svartepetter har jag nu bildat mig en uppfattning om Svartepetter; han är absolut mycket duktig i rollen och talar med bra inlevelse.

Nu har jag alltså uppdaterat min lista med Svartepetters röster;
(jag skriver detta i efterhand då jag inte är säker på om allt får plats i det jättelånga inlägget...)

1.   Stephan Karlsén
2.   Anders Lönnbro
3.   Björn Gedda
4.   Hans Gustafsson
5.   Per Sandborgh
6.   Gunnar Ernblad
7.   Carl-Johan Rehbinder
8.   Benke Skogholt
9.   Hasse Jonsson
10. Roger Storm

Tackar till TonyTonka som fixat en tråd med röstprov!  ;)

Ingen orsak! :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

#11
Nu kommer fler;

Joakim Von Anka;

Nästa karaktär blir ingen mindre än världens rikaste Anka!

Johannes Brost;

Den tidigaste svenska rösten jag kunnat hitta är Johannes Brost, som gjorde rollen i 1983-års originaldubbning av "Musse Piggs Julsaga" (det var dock inte hans debut för dubbning, han började som Molle i vuxen ålder i "Micke och Molle" och sedan fortsatte han även om han gick bort förra året). Jag ska villigt erkänna att jag till en början tyckte att rösten var för skrikig, men numera tycker jag att rösten är helt okej, han talar med bra inlevelse, är lik originalrösten och bibehåller någorlunda rätt röstkaraktär, även om han låter något ung... Överlag en fullt godkänd insats, om än fortfarande lite malplacerad.

Jag är dock lite kluven här, i en flashback ska han föreställas att vara yngre och där passar han någorlunda bra, men i resten av filmen är han ungefär lika gammal som i övriga projekt han är med i och då passar han inte riktigt lika bra... (på de andra punkterna är dock originaldubbningen utmärkt) Så jag är ändå inte riktigt nöjd med insatsen, hade jag haft med honom i dubbningen hade jag hellre castat honom som Vattenråttan och/eller en av Vesslorna, spontant skulle jag nog vilja ha John Harryson som Joakim i större delen av filmen och Johannes Brost i flashback-scenen... (något större problem är det som sagt inte, men Johannes har absolut gjort bättre roller) Helt åt skogen är dock insatsen inte och överlag är den fullt godkänd...

Peter Wanngren;

I några musiksagor med "DuckTales" så görs Von Anka av Peter Wanngren. Denna röst anser jag vara den svagaste av alla jag hört. Wanngren är en duktig skådespelare, men passar tyvärr inget vidare till denna roll...

John Harryson;

Under perioden 1987-2003 så är det ingen mindre än den suveräna John Harryson som spelar Joakim Von Anka, han började i "DuckTales" 1987, och medverkade även i "Sportfånen Långben som Fotbollsstjärna" (som bör ha dubbats ca 1993-1994 i och med att den gavs ut först på VHS 1994-03-16), samt i "Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul" från 1999, TV-serien "Hos Musse" och 2002-års omdubbning av "Musse Piggs Julsaga". Jag är uppväxt med Joakim Von Anka och är van vid honom och han är helt outstandlig i rollen, absolut min favorit i denna roll och det är därför mycket tråkigt att Harryson inte längre är i livet... (även om röstkaraktären och röstlikheten med Alan Young lyser med sin frånvaro så har han ändå massor av charm i denna roll)

Guy De La Berg;

I "Musses Jul i Ankeborg" 2004 är det Guy De La Berg som gör Joakim Von Ankas röst, antagligen för att John Harryson blev för sjuk för att kunna fortsätta (han blev utbytt fyra år innan han gick bort och har inte dubbat sedan "Hos Musse"). Nu är inte Guy den första jag skulle tänka på som Joakim, men insatsen fungerar någorlunda bra och är överlag fullt godkänd, det är sorgligt att han varit bortgången i några år, jag hade kunnat acceptera honom som ersättare...

Jonas Bergström;

I TV-serien "Musse Pigg" görs Joakim av Jonas Bergström. Hans insats liknar Johannes Brost, men låter något äldre och känns som en godtagbar ersättare, han liknar originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär...

Göran Engman;

I nya "DuckTales" från 2017 görs Joakim av Göran Engman (inom dubbning kanske mest känd som Pelikanen Nigel i Hitta Nemo). Han är ganska bra i rollen och är den röst som är närmast John Harryson, alltså är han acceptabel som ersättare.

Såhär blir alltså min lista;
1. John Harryson
2. Göran Engman
3. Jonas Bergström
4. Guy De La Berg
5. Johannes Brost
6. Peter Wanngren
7. Per-Erik Hallin

Professor Ludwig Von Anka;

Nästa person är den tokige österrikiske vetenskapsankan Professor Ludwig Von Anka!

Hasse Jonsson;

I ett avsnitt av "DuckTales", där karaktären medverkar, så görs Ludwig av Hasse Jonsson, insatsen är överlag godkänd även om han inte använder någon brytning... (i övrigt finns det inget att säga om insatsen)

Andreas Nilsson;

I ett avsnitt av "Bonkers" där Ludwig Von Anka medverkar görs han av Andreas Nilsson, jag har hittills inte röst denna tolkning och kan därför inte kommentera den, men då Andreas brukar göra ypperliga insatser så är jag ändå övertygad att han är bra!

Bertil Engh;

Under perioden 1996-1999 så görs Ludwig av Bertil Engh, han började i VHS-filmen "Sing Along Songs: Färger i En Vind från Pocahontas" 1996-02-21 (som jag i och för sig inte har hört än då jag inte har den till min ägo trots lång tids letande, men enligt vad jag läst så ska han vara med här) och sedan även i "Sing Along Songs: Stort Spektakel från Ringaren i Notre Dame" 1996-11-27 (samma som med "Färger i En Vind"), i TV-serien "Quack Pack" 1996-1997, samt VHS-filmerna "Musse Piggs Bästa", "Kalle Ankas Bästa" (båda utgivna 1997-12), "Mimmis Bästa" & "Plutos Bästa" (båda utgivna 1999-02-17). Bertil gör en mycket bra prestation och liknar såväl originalrösten som karaktärens andemening och får också till brytningen jättebra och är därmed värdig att hamna högt uppe på listan. Bäst är han dock inte, men ändå mycket bra.

Gunnar Uddén;

Under perioden 2001-2015 så gjordes Ludwig av Gunnar Uddén, han gjorde rollen i bl.a. "Hos Musse", "Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse", "Musses Klubbhus" och möjligen även fler produkter. Jag kan inte fastställa exakt när som var sista avsnittet Gunnar gjorde rösten, så om någon vet exakt mer säkert är det bara att säga till!

Nåväl, till saken; Gunnar Uddén är min personliga favorit som Ludwig, han är visserligen inte snarlik originalrösten, men är å andra sidan inte helt olik originalrösten heller, han får till brytningen jättebra och gör samtidigt något eget med rollen, vilket jag uppskattar...

Jakob Nordenson;

Sedan omkring 2015-2016 (eller kanske tidigare) så är det nuvarande Jakob Nordenson som tagit över rollen. Han gör en bra insats även om han inte får till brytningen och överlag ger jag honom fullt godkänt...

(jag är också övertygad att Steve Kratz hade gjort en jättebra tolkning)

Såhär blir alltså min lista;
1. Gunnar Uddén
2. Bertil Engh
3. Jakob Nordenson
4. Hasse Jonsson
Ej tillämpbart: Andreas Nilsson
Ej tillämpbart: Daniel Goldmann

Klarabella Ko;

Nästa person blir skvallerbyttan Klarabella Ko, som trots sitt sätt ändå har flera bra sidor...

Monica Forsberg;

Den första rösten jag kunnat hitta är Monica Forsberg, som gjorde rollen i 1994-års originaldubbning av "Prinsen och Tiggarpojken". Jag har lyssnat noga på insatsen, men tycker inte att rösten passar karaktären något nämnvärt, helt åt skogen är insatsen dock inte och jag har absolut hört värre...

Anna Norberg;

Nästa svenska röst är Anna Norberg, som gjort rollen 2001-2008, hon har gjort rollen i bl.a. "Hos Musse" och säsong 1 av "Musses Klubbhus". Anna Norbergs insats är mycket bra och får till röstkaraktären jättebra, bättre än såhär blir det inte!

Charlotte Ardai Jennefors;

Sedan 2009 är det Charlotte Ardai Jennefors som är Klarabellas officiella röst. Hennes insats är mycket bra och påminner en hel del om företrädaren Anna Norberg, därmed är hon absolut värdig att inneha rösten!

Övrigt; personligen tror jag att Christel Körner hade gjort en bra tolkning, iallafall klart bättre än Monica Forsberg...

Såhär blir alltså min lista;
1. Anna Norberg
2. Charlotte Ardai Jennefors
3. Monica Forsberg

Klasse Häst;

Nästa person blir Klasse Häst, som på ett eller annat sätt är ganska lik Långben, vilket han bland annat bevisar i "Hos Musse"...

Hans Gustafsson;

Den första rösten jag kunnat hitta är Hans Gustafsson, som gjorde rollen i 1994-års originaldubbning av "Prinsen och Tiggarpojken". Hans inlevelse är bra och rösten passar karaktären någorlunda bra, även om han inte direkt är den första jag skulle tänka på i rollen, hans insats är iallafall överlag fullt godkänd! (och han hade fungerat fler roller i denna roll)

Robert Dröse;

I TV-serien "Hos Musse" 2001-2003, samt 2002-års omdubbning av "Prinsen och Tiggarpojken" så görs Klasse av Robert Dröse. Han är min personliga favorit i rollen, då han får till röstkaraktären mycket bra och matchar även karaktärens utseende och personlighet.

Björn Andrésen;

I spelet "Epis Mickey 2 The Power of Two" så är det Björn Andrésen som gör rollen. Personligen tycker jag inte att rösten passar karaktären något nämnvärt, jag tror att han hade passat bättre till Mortimer. Den svagaste jag hört...

Christian Fex;

I TV-serien "Musse och Ravergänget" görs Klasse av Christian Fex. Jag minns inte denna insats direkt, men jag har bra koll på hans röst ändå och att döma av den skulle jag inte ha någonting emot att höra honom som Klasse, även i framtiden...

Såhär blir alltså min lista;
1. Robert Dröse
2. Hans Gustafsson
3. Christian Fex
4. Björn Andrésen

De Tre Små Grisarna;

Nästa omgång blir med en trio, nämligen De Tre Små Grisarna; Bror Hurtig, Bror Lustig & Bror Duktig!

(först av allt vill jag säga att alla tre gjordes av Pearlettes i en musiksaga och det är möjligt att den dubbningen existerat)

>Bror Hurtig;

Det är Gris 1 som spelar på flöjt...

Liza Öhman;

Den första jag kunnat hitta är Liza Öhman, som gjorde rollen i såväl "Stora Stygga Vargen" (dubbad 1991) som "Tre Små Grisar" (dubbad ca 1993-1994), hennes insats är ganska bra och passar karaktären och stämmer överens med originalrösten...

Utöver det vet jag inte om karaktären haft fler röster, men om någon händelsevis känner till någon mer röst är det bara att hojta till!

>Bror Lustig;

Det är Gris 2 som spelar på fiol...

Liza Öhman;

I kortfilmen "Stora Stygga Vargen" (dubbad 1991) så dubbas karaktären av Liza Öhman, som gör en ganska bra insats och är lik originalrösten, även om jag inte skulle kalla henne bäst...

Monica Forsberg;

I kortfilmen "Tre Små Grisar" (dubbad ca 1993-1994) så är det Monica Forsberg som gjort rollen och hon passar bra och är lik originalrösten och karaktärens andemening...

Utöver det vet jag inte om karaktären haft fler röster, men om någon händelsevis känner till någon mer röst är det bara att hojta till!

>Bror Duktig;

Det är Gris 3 som är mer allvarssam och förståndig!

Roger Storm;

Den första rösten jag kunnat hitta är Roger Storm, som gjorde rollen i kortfilmen "Stora Stygga Vargen" (dubbad 1991) och tyvärr är han inte helt lyckad, den svagaste insatsen jag hört, jag tycker inte att rösten passar karaktären något nämnvärt...

Bertil Engh;

Nästa svenska röst blir Bertil Engh, han passar bättre och talar också med bättre inlevelse än Roger Storm och får till karaktärens allvarliga sidor!

Anders Öjebo;

I "Hos Musse" så spelas karaktären av Anders Öjebo, vars insats är hyfsad och klart bättre än Roger Storm, även om jag anser Bertil massor av strån vassare...

Utöver det vet jag inte om karaktären haft fler röster, men om någon händelsevis känner till någon mer röst är det bara att hojta till!

Såhär blir alltså min lista för Bror Lustig;
1. Monica Forsberg
2. Liza Öhman

Såhär blir alltså min lista för Bror Duktig;
1. Bertil Engh
2. Anders Öjebo
3. Roger Storm

Stora Stygga Vargen (skurk);

Nästa person blir De Tre Små Grisarnas ärkefiende; Stora Stygga Vargen!

Hasse Funck;

Hasse Funck gjorde rollen i en musiksaga, det är möjligt att dubbningen existerat... Hasse gör iallafall en ganska bra insats, bäst är han inte, men ändå ganska bra...

Jan Koldenius;

I minst ett par kortfilmer (dubbade på 1990-talet) så görs Stora Stygga Vargen av Jan Koldenius, hans insats är min personliga favorit och får till såväl röstkaraktären som röstlikheten mycket bra och även karaktärens elaka personlighet...

Niklas Ekholm;

I "Hos Musse" så görs Vargen av Niclas Ekholm, som faktiskt fungerar mycket bra i rollen, jag skulle inte säga att han är den bästa rösten, men absolut ganska bra!

(utöver det tror jag även att Bert-Åke Varg, Gunnar Ernblad, Hans Gustafsson, Ingemar Carlehed, Ulf Källvik, Per Sandborgh och Steve Kratz hade gjort bra tolkningar)

Såhär blir alltså min lista;
1. Jan Koldenius
2. Niclas Ekholm
3. Hasse Funck

Ännu mera kommer senare... (och i nästa del tar jag med bland annat Piff & Puff, Knattarna, Max, osv.)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Alexander

#12
Jättetrevligt skrivet.

Jo, De tre små grisarna dyker faktiskt upp också i TV spelet Epic Mickey 2! :)

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-epic-mickey-epic-mickey-2--t-32356360

Bror Hurtig görs av Jennie Jahns,
Bror Lustig av Annica Smedius
och Bror Duktig av Roger Storm.

Sen finns det en gammal musiksaga där grisarna är med. Från en äldre dubbning av kortfilmen har jag för mig.

https://m.youtube.com/watch?v=YKhXaRjtQc4

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 23 januari 2019 kl. 22:16:56
Jättetrevligt skrivet.

Jo, De tre små grisarna dyker faktiskt upp också i TV spelet Epic Mickey 2! :)

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-epic-mickey-epic-mickey-2--t-32356360

Bror Hurtig görs av Jennie Jahns,
Bror Lustig av Annica Smedius
och Bror Duktig av Roger Storm.

Sen finns det en gammal musiksaga där grisarna är med. Från en äldre dubbning av kortfilmen har jag för mig.

https://m.youtube.com/watch?v=YKhXaRjtQc4

Den musiksagan har jag hört! Det är där som Hasse Funck spelar Stora Stygga Vargen och Pearlettes spelar Grisarna!  ;)

Roger Storm står redan med i min omgång!  ;) (han gjorde rollen i kortfilmen "Stora Stygga Vargen" och enligt min åsikt låter han för pipig för att riktigt kunna passa karaktären)

Nu vet jag i och för sig inte hur insatserna till Bror Hurtig och Bror Lustig låter och därför kan jag inte uttala mig om dem, men personligen tror jag ändå att Annica Smedius hade passat som båda!  ;)

Disneyfantasten

#14
Nu kommer mer;

Piff & Puff;

Nästa personer blir den tokiga Jordekorr-duon Piff & Puff!

Piff;

Jordekorren Piff, som har svart nos, har sammanlagt haft följande röster genom tiderna;

Lena Ericsson;

I MediaDubbs version av "Räddningspatrullen" så görs Piff av Lena Ericsson, som i samma dubbning även gör Pärlan, tyvärr har jag inte hört hennes insats i någon utav dessa och kan därför inte uttala mig om dem, det verkar inte finnas något klipp alls på YouTube...

Monica Forsberg;

Under perioden 1990-2007 så var det Monica Forsberg som gjorde rösten till Piff, Monica är den jag är uppväxt med, hon både låter lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär och har pitchat sin röst på ett mycket bra sätt så att det inte går att höra att det faktiskt är hon...

Gunvor Pontén;

I "Musses Klubbhus" så var det Gunvor Pontén (aka Farmor Tala i Vaiana) som gjorde Piffs röst och om jag minns rätt så var rösten ganska bra pitchad, bäst är hon dock inte, men ändå ganska bra...

Annica Smedius;

I "Musse och Racergänget" så är det dubbningsveteranen Annica Smedius som gör rösten till Piff och jag minns att insatsen fungerade jättebra och liksom de andra jag hört så är rösten bra pitchad...

Puff;

Jordekorren Puff, som har röd nos, har sammanlagt haft följande röster genom tiderna;

Steve Kratz;

I MediaDubbs version av "Räddningspatrullen" så görs Puff av dubbningsveteranen Steve Kratz, jag har hört insatsen via ett YouTube-klipp och han låter ganska bra, bäst är han dock inte, men ändå mycket bra...

Bertil Engh;

Under perioden 1990-2007 så var det Bertil Engh som gjorde rösten till Puff, då jag är uppväxt med honom så är även han bäst i sin roll, han låter mycket väl pitchad och passar karaktären jättebra...

Dick Eriksson;

I "Musses Klubbhus" och möjligen något mer sammanhang så var det Dick Eriksson som gjorde rösten till Piff och även här vill jag minnas att rösten var väl pitchad och passade karaktären mycket bra...

Annica Smedius;

I "Musse och Racergänget" så är det dubbningsveteranen Annica Smedius som gör Puffs röst och även gör hans bror Piff (se ovan), liksom i fallet med Piff så lyckas Annics hyfsad fånga karaktärens röst, andemening och annat och är värdig att inneha rösten som båda...

Såhär blir alltså mina listor;

För Piffs röster;
1. Monica Forsberg
2. Annica Smedius
3. Gunvor Pontén

För Puffs röster;
1. Bertil Engh
2. Annica Smedius
3. Dick Eriksson
4. Steve Kratz

Knatte, Fnatte & Tjatte;

Nästa personer blir en trio som alltså är Kalle Ankas brorsöner (och även Joakim Von Ankas brorsöner, även om Joakim är Kalles farbror)

Först och främst vill jag berätta att de här bröderna har en obekant röst som jag hört via ett ljudklipp och som tyvärr inte är särskilt lyckad, dubbningen används på VHS-filmen "Pluto och Hans Kompisar" från 1989!

Ulf Källvik;

Den första bekräftade rösten jag kunnat hitta är Ulf Källvik, som gör Knattarna i en musiksaga och tyvärr låter han inte helt lyckad, han är visserligen rätt så lik Staffan Hallerstam i MediaDubbs version, men han låter aningen maskulin för att kunna passa de här bröderna, så han är en av de svagare i rollen i mitt tycke...

Staffan Hallerstam;

Den första bekräftade rösten på film är Staffan Hallerstam, han gör utan tvekan en bra insats med sin pojkaktiga röst som är väl pitchad, han är både lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär, bäst är han dock inte, men han kommer som god tvåa...

Monica Forsberg;

I samtliga dubbningar gjorda av KM Studio 1990-2004 så är det Monica Forsberg som gör rösten, personligen är jag uppväxt med Forsberg i rollen och därför tycker jag bäst om henne, hon kanske låter något för feminin, men hon fungerar ändå jättebra...

Mariam Wallentin & Maria Kihl;

Det ska tilläggas att i "Quack Pack" så gör Monica endast Knatte, medan Fnatte och Tjatte har helt andra röster!

Fnatte görs av Mariam Wallentin medan Tjatte görs av Maria Kihl, båda är KM Studio veteraner...

Båda Wallentin och Kihl gör mycket bra prestationer och fungerar faktiskt ypperligt...

Adam Portnoff, Oskar Nilsson & Lars Säfsund;

I nya DuckTales-serien så görs Knattarna av Adam Portnoff, Oskar Nilsson och Lars Säfsund, som alla tre är duktiga skådespelare, men tyvärr inte passar särskilt bra i dessa roller, då de låter alldeles för vuxna och maskulina vilket inte alls passar karaktärerna, så detta får absolut ses som de svagaste rösterna någonsin till dessa karaktärer...

Övriga:

Vincent Werner gjorde rollen i omdubbningar av kortfilmer gjorda omkring 2010-2012, det ska tilläggas att han då var barnskådespelare och personligen tycker jag inte alls att Knattarna klär sig i "vanliga" barnröster, men det är dock inte rättvist att jämföra med barnröster och därför så väljer jag att hoppa över dem...

Såhär blir alltså min lista;
1. Monica Forsberg
2. Staffan Hallerstam
3. Mariam Wallentin & Maria Kihl
4. Ulf Källvik
5. Rösten i "Pluto och Hans Kompisar"
6. Adam Portnoff, Oskar Nilsson & Lars Säfsund

Max;

Nästa person blir ingen mindre än Långbens son Max!

Maria Kihl;

I "Långbens Galna Gäng" så görs Max av Maria Kihl, han gör en bra insats och passar karaktären jättebra, i den här versionen är Max dock något yngre, men ändå... Det ska tilläggas att han även gjorde rollen i ett flertal kortfilmer där karaktären medverkade

Nick Atkinson;

I såväl "Janne Långben The Movie" som "En Extremt Långbent Film" och "Musses Jul i Ankeborg" så är det skådespelaren Nick Atkinson som gör rösten och han passar faktiskt jättebra och är min favorit i rollen, han låter precis som en tonåring, vilket Max också är...

Alexander Lundberg;

I "Hos Musse" så är det Alexander Lundberg som gör Max röst (det ska tilläggas att han gjorde rollen redan i "Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul", där han då var barn-röst), i "Hos Musse" så låter han precis som en tonåring som kommit i målbrottet, så det fungerar bra här...

Michael Blomqvist;

Det ska tilläggas att i "Musses Jul i Ankeborg" så sjöng inte Nick Atkinson, utan det var istället Michael Blomqvist, som delvis är sångartist till yrket och därför kunde man inte vänta sig något annat än en bra prestation av honom...

Såhär blir alltså min lista;
1. Nick Atkinson
2. Michael Blomqvist
3. Maria Kihl
4. Alexander Lundberg

Mortimer (skurk);

Nästa person blir Musses taskige rival Mortimer!

Johan Hedenberg;

Den tidigaste rösten jag kunnat hitta är Johan Hedenberg, som gjorde rollen i "Kalle Ankas Bästa" 1997, han fungerar fint och förmedlar karaktärens andemening på ett bra sätt, det ska dock tilläggas att han också gjorde rollen i ett avsnitt av "Musses Klubbhus"

Roger Storm;

Nästa röst är Roger Storm, som gjorde rollen i "Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul" 1999, han fungerar inte riktigt i rollen, rösten är för mörk plus att han också brister i inlevelsen...

Peter Kjellström;

I "Hos Musse" så är det ingen mindre än Peter Kjellström som gör Mortimers röst, Peter Kjellström är min personliga favorit som Mortimer och får till såväl karaktärens andemening som karaktärens personlighet och rösten passar karaktären som handsken...

Peter Sjöquist;

I någon kortfilm ur "Sjung Mig En Saga med Belle" så är det Peter Sjöquist som gör Mortimers röst, hans prestation är någorlunda lik Peter Kjellström men är inte riktigt helt hundra i rollen, helt åt skogen är insatsen dock inte...

Såhär blir alltså min lista;
1. Peter Kjellström
2. Johan Hedenberg
3. Peter Sjöquist
4. Roger Storm

Ännu mera kommer senare...

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)