Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tom & Jerry Kids - Toys Will Be Toys/Droopy Delivers/My Pal

Startat av Beck, 18 juni 2023 kl. 14:52:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck


Hej!

Är det någon som har Tom & Jerry Kids och avsnitten Toys Will Be Toys/Droopy Delivers/My Pal med svenskt tal?
Gunnar Ernblad, Hasse Jonsson och Tommy Nilsson medmerkade.


https://www.dailymotion.com/video/x450p03


https://www.dailymotion.com/video/x450qe5


https://www.dailymotion.com/video/x450qmp

Daniel Hofverberg

Jag har alla avsnitt av säsong 3 och 4 av Tom & Jerry Kids, såvitt jag vet med båda dubbningarna, men av säsong 1 har jag tyvärr ingenting; och av säsong 2 bara ett enda avsnitt.

Tyvärr sände ju FilmNet säsong 1 och 2 endast i textad originalversion (och började dubba serien till säsong 3), varför det bara är TV3 som sänt säsong 1 och 2 med svenskt tal. Och den svenska DVD-utgåvan har ju tyvärr bara engelskt ljudspår och nordiska undertexter. :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2023 kl. 18:18:05Jag har alla avsnitt av säsong 3 och 4 av Tom & Jerry Kids, såvitt jag vet med båda dubbningarna, men av säsong 1 har jag tyvärr ingenting; och av säsong 2 bara ett enda avsnitt.

Tyvärr sände ju FilmNet säsong 1 och 2 endast i textad originalversion (och började dubba serien till säsong 3), varför det bara är TV3 som sänt säsong 1 och 2 med svenskt tal. Och den svenska DVD-utgåvan har ju tyvärr bara engelskt ljudspår och nordiska undertexter. :(
Dåligt,varför finns int dubbningen på DVD?Vilket stort misstag av distrubuören eller vem som ni gav ut den,så dåligt

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 18 juni 2023 kl. 18:24:55Dåligt,varför finns int dubbningen på DVD?Vilket stort misstag av distrubuören eller vem som ni gav ut den,så dåligt
Ja, det är en väldigt bra fråga. Kanske ville inte TV3 licensiera ut den, så att Warner Bros. inte kunde få med den...? Det är heller inte helt säkert att TV3 ens har bevarat ljudbanden med den svenska dubben.

Det är heller inte säkert att Warner Home Video var beredd att betala nödvändiga kostnader för en så här pass relativt okänd DVD-release, som släpptes med minimal marknadsföring. Dels är det ju säkerligen TV3/NENT som äger rättigheterna till dubbningen av säsong 1 och 2, och dels har de med största säkerhet bara friköpt TV-rättigheter för den dubbningen - alltså måste man i så fall betala mellanskillnaden mellan de båda lönenivåerna för varje timme som varenda skådespelare befann sig i studion för att utöka rättigheterna för att täcka in VHS/DVD; antagligen en hyfsad slant för en hel säsong...
(Plus att det inte är säkert att TV3 har bevarat dokumentation om hur många timmar som varje skådespelare befann sig i studion - annars krävs förhandlingar med Teaterförbundet, eller Scen & Film som fackförbundet heter numera, och det gissar jag inte står högst upp på Warners önskelista...)

VHS-utgåvorna av Tom & Jerry Kids hade ju för övrigt en helt annan dubbning; som Sun Studio producerade med fem skådespelare - jag är lite osäker på hur många och vilka avsnitt som släpptes på VHS, men de kanske inte släppte hela säsong 1 med den dubben så att det därför inte var aktuellt att använda Sun Studio-dubben...?
(Om den dubben fanns tillgänglig och bevarad var det ju annars en bra kandidat för DVD, för den dubben har förstås redan friköpts nödvändiga rättigheter för Home Entertainment)