Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson



Daniel Hofverberg

Citat från: Viktor skrivet 13 september 2022 kl. 22:53:19Skulle någon kunna ladda upp Race for Your Life, Charlie Brown?
Jag har försökt få tag i originaldubben av Kör hårt, Snobben!, men har tyvärr inte haft någon framgång än. :(

Men jag försöker hålla ögonen öppna på Tradera, och kollar lite då och då på second hand-affärer i Skellefteå - och så kollade jag på de flesta loppisar som funnits i närheten av Skellefteå under sommaren. Men den verkar tyvärr inte vara lätt att få tag i...

Ovanliga dubbningar

Citat från: Viktor skrivet 13 september 2022 kl. 22:53:19Skulle någon kunna ladda upp Race for Your Life, Charlie Brown?
Jag tror att jag ska ha den ursprungliga svenska dubbningen av Race For Your Life, Charlie Brown i min samling. Jag kan självfallet lägga till den till min redan ganska långa "att göra"-lista, såvida ingen annan redan har den. :)

Zebastian


Ovanliga dubbningar

Citat från: Zebastian skrivet 14 september 2022 kl. 16:28:36Så datorproblemen är lösta?
Svårt att säga. Efter 118 omstarter fungerar plötsligt datorn igen, men det tog 20 minuter att starta Windows trots en snabb SSD-disk.

Så jag vet inte riktigt om datorn fungerar eller om det bara är ett sista dödsryck innan den dör helt, även om jag nog misstänker det senare. Så jag kommer nu att säkerhetskopiera allt viktigt från C: som en försiktighetsåtgärd, innan jag gör någonting annat, så att inget går förlorat om datorn snart skulle lägga av helt.

Lillefot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 14 september 2022 kl. 16:33:16Svårt att säga. Efter 118 omstarter fungerar plötsligt datorn igen, men det tog 20 minuter att starta Windows trots en snabb SSD-disk.

Så jag vet inte riktigt om datorn fungerar eller om det bara är ett sista dödsryck innan den dör helt, även om jag nog misstänker det senare. Så jag kommer nu att säkerhetskopiera allt viktigt från C: som en försiktighetsåtgärd, innan jag gör någonting annat, så att inget går förlorat om datorn snart skulle lägga av helt.
Det är definitivt någon komponent i datorn som håller på att fallera helt. Möjligen kan det vara SSDn, om det tog så många försök och lång tid att bara boota in i operativsystemet.

Eller så kan det vara nätagget som sjunger på sista visan och inte längre kan leverera jämn ström till datorn, någon längre period.

Oavsett vad det är så är det bra att du kopierar över det du kan få med. Med tanke på hur mycket tid du har lagt ner på dina projekt så kan jag inte ens tänka mig storleken på förlusten, om något av dina resurser skulle bli otillgängliga.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Ovanliga dubbningar

Citat från: Lillefot skrivet 14 september 2022 kl. 17:41:47Det är definitivt någon komponent i datorn som håller på att fallera helt. Möjligen kan det vara SSDn, om det tog så många försök och lång tid att bara boota in i operativsystemet.

Eller så kan det vara nätagget som sjunger på sista visan och inte längre kan leverera jämn ström till datorn, någon längre period.

Oavsett vad det är så är det bra att du kopierar över det du kan få med. Med tanke på hur mycket tid du har lagt ner på dina projekt så kan jag inte ens tänka mig storleken på förlusten, om något av dina resurser skulle bli otillgängliga.
Ja, det är ungefär vad jag också kommit fram till. Jag tänker att min andra större hårddisk sannolikt är fräsch - den bör i alla fall inte vara orsaken till problemen - så att det mest angelägna är att säkerhetskopiera innehållet på SSD-disken. Just nu står kopieringen på 20 timmar återstående tid, vilket ju även det är ett orostecken, men förhoppningsvis håller sig datorn igång utan att fallera under den tiden.

Jabberjaw

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 september 2022 kl. 01:39:28Ja, det är ungefär vad jag också kommit fram till. Jag tänker att min andra större hårddisk sannolikt är fräsch - den bör i alla fall inte vara orsaken till problemen - så att det mest angelägna är att säkerhetskopiera innehållet på SSD-disken. Just nu står kopieringen på 20 timmar återstående tid, vilket ju även det är ett orostecken, men förhoppningsvis håller sig datorn igång utan att fallera under den tiden.
CrystalDisk brukar jag köra emellanåt för titta hälsan på mina Samsung SSD diskar, ett tips.

Och windows är mästare på att konstant försöka skriva data på dina diskar om du inte stänger av Scheduled Tasks... Så har du datorn på konstant över natten blir detta en del onödigt skrivande i och med att Microsoft älskar när du är idle, då kan ju dom köra sina telemetri tasks och annat på din enhet.

Sist jag räddade data från en disk fick jag mycket stabilare överföring med ett bootbart minne som körs i RAM och sedan mountar disken och en exten disk som du lägger över allt på. :)

Tintin

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 14 september 2022 kl. 16:33:16Svårt att säga. Efter 118 omstarter fungerar plötsligt datorn igen, men det tog 20 minuter att starta Windows trots en snabb SSD-disk.

Så jag vet inte riktigt om datorn fungerar eller om det bara är ett sista dödsryck innan den dör helt, även om jag nog misstänker det senare. Så jag kommer nu att säkerhetskopiera allt viktigt från C: som en försiktighetsåtgärd, innan jag gör någonting annat, så att inget går förlorat om datorn snart skulle lägga av helt.
Bra att säkerskopiera.

En annan sak som du skulle kunna kolla är CMOS-batteriet. Jag hade själv det problemet med en dator förra hösten som vägrade starta vissa dagar. Efter 3 misslyckade startförsök kom man till advancerade startalternativ, där det ofta fungerade att antingen logga in som vanligt eller stänga av och starta om igen.

I efterhand visade det sig vara just CMOS-batteriet i kombination med en misslyckad uppdatering från Windows som spökade. Sedan dess har datorn fungerat felfritt. Bootar snabbt och utan problem varje dag.

Jag trodde också, likt Lillefot, att felet med min dator var nätagget eller HD:n som var på väg att ge upp. Som tur hade jag nya batterier hemma när det väl blev uppenbart. Om man vill testköra datorn efteråt så är Jabberjaws förslag om ett bootbart minne bra. Det finns många Linux-varianter som man kan prova med. Om man kopplar bort hårddisken så borde det iallafall gå att utesluta övrig hårdvara om man får Linux att starta.

Lite mycket information på en gång kanske, men Daniel Hofverberg har ju också problem med sin dator.

Homer

Kunde inte hitta i tråden att det uppmärksammats att originaldubben av Taran och den magiska kitteln finns? https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln-svensk-originaldubb

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Jag vet inte om jag eller någon annan nämnt detta i tråden förut, men kanske om det finns möjlighet att framöver lägga upp samtliga volymer av Sing Along Songs och Kul Med Engelska på Archive.org, likaså också Musse Piggs Bästa, Kalle Ankas Bästa, Mimmis Bästa och Plutos Bästa med sina ramberättelser, och också som jag nämnde förut; Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri, Lilla Djungelboken: Det Var En Gång i Djungeln och Lilla Djungelboken: Monkey Business med sina ramberättelser.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2022 kl. 08:04:39Jag vet inte om jag eller någon annan nämnt detta i tråden förut, men kanske om det finns möjlighet att framöver lägga upp samtliga volymer av Sing Along Songs och Kul Med Engelska på Archive.org, likaså också Musse Piggs Bästa, Kalle Ankas Bästa, Mimmis Bästa och Plutos Bästa med sina ramberättelser, och också som jag nämnde förut; Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri, Lilla Djungelboken: Det Var En Gång i Djungeln och Lilla Djungelboken: Monkey Business med sina ramberättelser.
Jag vet inte hur många volymer som släpptes av Sing-Along Songs i Sverige (det kanske du har bättre koll på?), men jag har i alla fall två eller tre volymer på VHS. Och så har jag tre av de fyra volymerna av Kul med engelska (en har jag fortfarande inte lyckats få tag i, trots intensivt letande i fem års tid). Och givetvis har jag Musse Piggs bästa, Kalle Ankas bästa, Mimmis bästa och Plutos bästa på VHS. Just nu har jag som tidigare nämnts svårt att digitalisera någonting, men när jag får möjlighet digitaliserar jag gärna alla dessa och lägger upp. :)

Som parentes tror jag också att jag har de norska och danska VHS-utgåvorna av Musse Piggs bästa, Kalle Ankas bästa, Mimmis bästa och Plutos bästa, eller åtminstone merparten av dem.
(Nuförtiden är det ju inte så lockande att köpa från Norge längre, i och med PostNords moms- och ockeravgifter, men under lång tid gick det ju bra)

Tyvärr tror jag dock inte att jag har VHS-volymerna med Lilla Djungelboken, utan "bara" TV-serien inspelad från TV (d.v.s. utan de nyproducerade ramberättelserna).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2022 kl. 08:48:01Jag vet inte hur många volymer som släpptes av Sing-Along Songs i Sverige (det kanske du har bättre koll på?), men jag har i alla fall två eller tre volymer på VHS. Och så har jag tre av de fyra volymerna av Kul med engelska (en har jag fortfarande inte lyckats få tag i, trots intensivt letande i fem års tid). Och givetvis har jag Musse Piggs bästa, Kalle Ankas bästa, Mimmis bästa och Plutos bästa på VHS. Just nu har jag som tidigare nämnts svårt att digitalisera någonting, men när jag får möjlighet digitaliserar jag gärna alla dessa och lägger upp. :)

Som parentes tror jag också att jag har de norska och danska VHS-utgåvorna av Musse Piggs bästa, Kalle Ankas bästa, Mimmis bästa och Plutos bästa, eller åtminstone merparten av dem.
(Nuförtiden är det ju inte så lockande att köpa från Norge längre, i och med PostNords moms- och ockeravgifter, men under lång tid gick det ju bra)

Tyvärr tror jag dock inte att jag har VHS-volymerna med Lilla Djungelboken, utan "bara" TV-serien inspelad från TV (d.v.s. utan de nyproducerade ramberättelserna).
De volymer av Sing Along Songs som släppts i Sverige är följande;

- Sing Along Songs: En Helt Ny Värld (Sing Along Songs: Friend Like Me) = utgiven i Sverige 1994-04-13

- Sing Along Songs: Hej Hå (Sing Along Songs: Heigh Ho) = utgiven i Sverige 1994-04-13

- Sing Along Songs: Färger i En Vind (Sing Along Songs: Colors of The Wind) = utgiven i Sverige 1996-02-21

- Sing Along Songs: Ringaren i Notre Dame (Sing Along Songs: The Hunchback of Notre Dame) = utgiven i Sverige 1996-11-27

Dessa fyra är såvitt jag vet de enda som givits ut i Sverige, men det finns jättelånga volymer som getts ut utomlands.

Just det, kanske också Grattis Kalle, där samtliga kortfilms-dubbningar inte använts någon annanstans än på kassetten.