Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vinski och osynlighetspulvret

Startat av Sabelöga, 22 september 2022 kl. 02:21:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Jag undrar om någon vet om den svenskdubbade version som visades på bio i Sverige är den samma svenska version som producerades i visades i Finland.
Houba !

Elios

Citat från: Sabelöga skrivet 22 september 2022 kl. 02:21:18Jag undrar om någon vet om den svenskdubbade version som visades på bio i Sverige är den samma svenska version som producerades i visades i Finland.
Aldrig hört talas om denna. 

Daniel Hofverberg

Vinski och osynlighetspulvret har tyvärr inte visats på bio i Skellefteå, så jag kan inte veta med säkerhet - men då filmen distribueras i Sverige av Finlandsinstitutet, som i övrigt bara verkar släppa filmer på finska med svensk text, så kan man väl gissa att det sannolikt är den befintliga finlandssvenska dubbningen som visas här.

Men jag kan kontakta distributören och försöka få ett definitivt besked. :)

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 22 september 2022 kl. 08:22:37Aldrig hört talas om denna.
Inte konstigt, det är en finsk film med begränsad svensk release. Dock dubbad till svenska för den finlandssvenska (och svenska) publiken.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2022 kl. 08:35:59Vinski och osynlighetspulvret har tyvärr inte visats på bio i Skellefteå, så jag kan inte veta med säkerhet - men då filmen distribueras i Sverige av Finlandsinstitutet, som i övrigt bara verkar släppa filmer på finska med svensk text, så kan man väl gissa att det sannolikt är den befintliga finlandssvenska dubbningen som visas här.

Men jag kan kontakta distributören och försöka få ett definitivt besked. :)

Ja gör det, jag har också mejlat och frågat dom men kolla om inte du kan få svar också  :)
Houba !

Elios


Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 24 september 2022 kl. 00:18:39Tyckte du den var bra då!?  ;D ;D
Jag har tyvär inte sett den än  ;D Skulle gärna vilja det dock. Hoppas den kommer ut på streaming
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 24 september 2022 kl. 00:25:00Jag har tyvär inte sett den än  ;D Skulle gärna vilja det dock. Hoppas den kommer ut på streaming
Jag tycker också att filmen verkar intressant, och skulle gärna vilja se den. Men Finlandsinstitutets filmer verkar ju bara visas på ett begränsat antal biografer - närmare bestämt 46 biografer på lika många orter i landet, varav Skellefteå inte är en av de orterna - så den lär tyvärr inte komma hit på bio... :(
(Det är alltså de biografer som visar Finlandsinstitutets filmer överhuvudtaget, så inga garantier att alla dessa verkligen visar just Vinski och osynlighetspulvret)

Folkets Bio i Umeå, 13 mil härifrån, visar en del filmer från Finlandsinstitutet; men att döma av deras webbsida inte just den här. Royal Folkets Bio i Luleå (också ungefär 13 mil härifrån) visar tydligen filmen en enda gång den 27 november i år - men det känns inte riktigt berättigat att åka 13 mil bara för en bio...

Så vi får hoppas att filmen släpps på DVD/Blu-Ray, VoD eller streaming inom en inte alltför avlägsen framtid. Men när nu biograferna i landet visar filmen utspritt under hela hösten, så gissar jag att det tyvärr lär dröja...

Dock ser jag att filmen redan nu har släppts på DVD och Blu-Ray i Finland, och den utgåvan ser enligt omslaget ut att ha finskt och svenskt ljudspår samt finsk, svensk och engelsk text. :)
https://cdon.fi/elokuvat/vinski-ja-nakymattomyyspulveri-blu-ray-93311099

Frågan är om det finns någon finsk nätbutik som skickar till Sverige...?
(Det här förutsätter ju dock att det är den finlandssvenska dubben som visas i Sverige, så att filmen inte fått en ny dubbning här - jag har ingen anledning att misstänka det, då det inte verkar ekonomiskt försvarbart för en så liten distributör att beställa ny dubbning, men det vore trevligt att få en hundraprocentig bekräftelse...)

Citat från: Sabelöga skrivet 22 september 2022 kl. 14:33:00Ja gör det, jag har också mejlat och frågat dom men kolla om inte du kan få svar också  :)
Jag har tyvärr inte fått något svar än av Finlandsinstitutet - har du det?

Har du förresten lyckats hitta åt någon komplett creditlista till den finlandssvenska dubben på nätet? En del röster står utsatt på Wikipedia, men mer än så lyckas jag tyvärr inte hitta åt...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2022 kl. 02:21:23Jag har tyvärr inte fått något svar än av Finlandsinstitutet - har du det?
Tyvär inte. Jag mejlade Zita också (en biograf i Stockholm som visar filmen), inget svar där heller.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2022 kl. 02:21:23Har du förresten lyckats hitta åt någon komplett creditlista till den finlandssvenska dubben på nätet? En del röster står utsatt på Wikipedia, men mer än så lyckas jag tyvärr inte hitta åt...
När jag skrev artikeln på Wikipedia var det där (tyvär?) den mest fullständiga informationen jag kunde hitta. Saknar ju lite regissör och dubbningsbolag, annars tror jag inte det är så många fler roller som saknas.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2022 kl. 02:21:23Dock ser jag att filmen redan nu har släppts på DVD och Blu-Ray i Finland, och den utgåvan ser enligt omslaget ut att ha finskt och svenskt ljudspår samt finsk, svensk och engelsk text. :)
https://cdon.fi/elokuvat/vinski-ja-nakymattomyyspulveri-blu-ray-93311099

Frågan är om det finns någon finsk nätbutik som skickar till Sverige...?
Ja, jag skulle också gärna vilja veta om det finns något finskt säljställe som skickar till Sverige. Man tycker att det generellt inte borde vara några problem, eftersom både Sverige och Finland är inom EU. Så varför nätbutiker ändå konstrar ibland, och vägrar leverera utanför sitt eget land, är svårt att förstå. Inom EU borde det inte få finnas spärrar.

Men jag har nu lagt ett ärende till CDONs kundtjänst här i Sverige och frågat om de inte kan lägga upp filmen även i sin svenska nätbutik. Vi får se vad de svarar. De säljer ju en del importfilmer från andra länder, så varför inte från Finland där de t.o.m. har egen verksamhet?

För några år sen var jag sugen på att beställa en annan film på DVD från Finland och skrev en liknande fråga till Discshop som då också hade en egen nätbutik i Finland. Men de svarade att de inte kunde ta in filmer från Finland. Det är svårt att förstå att man har så täta skott mellan avdelningar inom samma företag.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2022 kl. 02:21:23Jag har tyvärr inte fått något svar än av Finlandsinstitutet - har du det?
Jag har nu fått svar från Finlandsinstitutet som bekräftar det som jag hoppades på och anade, nämligen att den svenskspråkiga version som visades på bio i Sverige är samma finlandssvenska version som producerades i Finland.  :)
Houba !

Anders M Olsson

Jag har fått ett preliminärt svar från CDON. De ska undersöka om det går att lägga upp filmen i deras svenska butik, och de lovar att återkomma med besked.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 september 2022 kl. 21:13:51Jag har fått ett preliminärt svar från CDON. De ska undersöka om det går att lägga upp filmen i deras svenska butik, och de lovar att återkomma med besked.
Det låter ju lite hoppfullt i alla fall - jag hoppas att de kan göra det, så vi slipper tjafsa med att försöka leta rätt på butiker i Finland som skickar till Sverige...

Det är ju heller inte så lätt att läsa sig till om någon eventuellt skickar till Sverige, då de flesta finländska nätbutiker bara är på finska; som jag inte förstår ett ord av - det faktum att Finland är ett tvåspråkigt land med svenska som officiellt språk verkar de flesta företag i Finland ha glömt bort...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 september 2022 kl. 21:13:51Jag har fått ett preliminärt svar från CDON. De ska undersöka om det går att lägga upp filmen i deras svenska butik, och de lovar att återkomma med besked.
Jag ser att CDON nu faktiskt har lagt till den finska Blu-Ray-utgåvan (men inte DVD-utgåvan) i deras svenska butik. :)
https://cdon.se/film/vinski-ja-nakymattomyyspulveri-blu-ray-93311099
(Men den svenska titeln nämns överhuvudtaget aldrig, så sannolikheten att gemene man ska hitta åt den på CDON lär ju inte vara jättestor...)

179 kr känns som ett helt okej pris - tillräckligt billigt så att det inte ska löna sig att försöka leta efter någon finsk nätbutik som skickar hit. Och mycket enklare och smidigare än att försöka pricka in filmen på bio, i och med att Finlandsinstitutets filmer oftast bara visas enskilda dagar på de flesta biografer. :)

Om man i likhet med mig har CDON+ får man den som vanligt också med gratis frakt, så blir det ännu mer prisvärt (jag tecknade CDON+ i julas, när de hade halva priset på det - och nu när Discshop är borta, så har det lönat sig med råge då jag handlat mycket från CDON de senaste nio månaderna).

Så jag har köpt den nu, men det verkar som att det kommer ta ett tag då det ju står leveranstid 5 - 15 arbetsdagar - det borde inte behöva ta riktigt så lång tid att beställa in en vara från Finland, kan man tycka...

Gustav Jonsson

Tror ni det de skulle addera andra saker från deras finska sida i Sverige om man frågade?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  6 oktober 2022 kl. 02:24:45Tror ni det de skulle addera andra saker från deras finska sida i Sverige om man frågade?
Det borde väl finnas en hyfsad chans, när de nu kunde lägga till den här. Är det något mer som kan vara intressant från finska CDON...?