Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vad tycker ni om att Bäst i test lämnar Sveriges Television?

Startat av Zebastian, 24 mars 2023 kl. 18:38:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Vad tycker ni om att Bäst i test lämnar Sveriges Television och övergår till flumkanalen TV4?

Fred

Bra eftersom Bäst i test inte är folkbildande och därmed inte bör betalas med skattemedel.

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet 24 mars 2023 kl. 22:00:09Bra eftersom Bäst i test inte är folkbildande och därmed inte bör betalas med skattemedel.
Fast public service finns ju inte bara till för folkbildande då skulle ju både SVT och TV4 bara ha faktaprogram...

Daniel Hofverberg

Jag tycker inte det vore rimligt att enbart folkbildande program skulle sändas i public service, då det skulle begränsa deras uppdrag alldeles för mycket. Men däremot tycker jag det är klokt att SVT inte slösar skattemedel hur mycket som helst, så har verkligen rättigheterna blivit mycket dyrare känns det förnuftigt att de lämnar walk-over.

För tittarna gör det ju ingen avgörande skillnad när nu TV4 kommer ta över, som trots allt nästan hela landet kan se. Det vore värre om det hade hamnat på någon kanal som långt ifrån alla verkligen har tillgång till.
(Okej, det finns förvisso fortfarande någon procent av befolkningen som bor så avlägset till att de inte kan se TV4 linjärt via etern - men att dessa fåtal individer dessutom inte har tillgång till internet för att kunna se det på TV4 Play är väl inte alltför sannolikt...)

Däremot kan man ju undra hur TV4 kommer att göra med längden, när de nu måste hinna med reklam också...? Ska de korta ned programmet med en kvart för att hinna med reklamen, eller ska de förlänga sändningstiden till 1 timme 15 minuter? Jag gissar på det förstnämnda, men den som lever får se...

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2023 kl. 22:11:32Fast public service finns ju inte bara till för folkbildande då skulle ju både SVT och TV4 bara ha faktaprogram...
TV4 är inte public service dock

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 mars 2023 kl. 22:13:55Men däremot tycker jag det är klokt att SVT inte slösar skattemedel hur mycket som helst

Liksom med alla andra former av företag, och även "vanliga" vardagspersoner.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2023 kl. 22:16:47TV4 är en så kallad kommersiell public service kanal.
Precis, TV4 klassas som kommersiell public service - vilket innebär att de inte får del av skattepengar och är helt och hållet reklamfinansierad, men har vissa särskilda krav på bredd och annat mot att kanalen istället måste ingå i alla kabel-TV-nät och alla TV-leverantörer (ingen får alltså ta extra betalt för TV4, till skillnad från TV3 och Kanal 5).

Zebastian

Citat från: Zebastian skrivet 24 mars 2023 kl. 18:38:17Vad tycker ni om att Bäst i test lämnar Sveriges Television och övergår till flumkanalen TV4?
Jag tror att det kommer gå ut för nu när det flyttar till TV4 och förlora sin kvalitet och sin folklighet istället kommer det bara bli ramberättelse för reklamavbrott

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 25 mars 2023 kl. 16:25:20Jag tror att det kommer gå ut för nu när det flyttar till TV4 och förlora sin kvalitet och sin folklighet istället kommer det bara bli ramberättelse för reklamavbrott
Det är ju TV4 så reklamavbrott är ju en självklarhet för att de ens ska kunna producera programmet. Det är ju dock samma produktionsbolag som ska fortsätta så det blir nog ingen stor kvalitetsminskning tror jag. Dock kanske programmet som Daniel nämnde blir kortare för att få in reklamen.

Daniel Hofverberg


Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 mars 2023 kl. 16:34:56Det är ju TV4 så reklamavbrott är ju en självklarhet för att de ens ska kunna producera programmet. Det är ju dock samma produktionsbolag som ska fortsätta så det blir nog ingen stor kvalitetsminskning tror jag. Dock kanske programmet som Daniel nämnde blir kortare för att få in reklamen.
Jag har också förstått det som att samma produktionsbolag ska fortsätta producera programmet med samma programledare, och i så fall troligtvis också samma producenter. Således borde inte kvaliteten påverkas alls av om uppdragsgivaren råkar heta SVT eller TV4 - det är ju trots allt inte SVT själva som har producerat programmet, och sannolikheten att TV4 skulle kompromissa med kvaliteten genom budgeten till produktionsbolaget, när man har betalat så mycket pengar för rättigheterna, lär vara liten.

Men som sagt, det finns en viss risk att programmet kan bli runt 15 minuter kortare för att få in reklamen, om inte TV4 väljer att förlänga programtiden istället. Det är förmodligen inte klart än, och det beror väl mycket på var och när programmet ska sändas, vilka andra program som finns i närheten och vilken konkurrensen blir från andra kanaler. Men det är heller inte omöjligt att TV4 förlänger programmet, och gör som med Fångarna på fortet att det får dras ut till en och en halv timme i tablåerna (vilket skulle innebära ungefär 1 timme 8 minuter effektiv tid).

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2023 kl. 22:17:01Liksom med alla andra former av företag, och även "vanliga" vardagspersoner.
Förvisso sant, men det är inte riktigt jämförbart. "Vanliga" vinstdrivande företag fattar ju själva beslut vad de ska "slösa" pengar på, och om de anser att det ändå kan bli lönsamt i längden. Men public service får ju sina pengar från skattebetalarna, vilket gör att de får exakt lika mycket pengar oavsett hur många eller få som tittar - därav att det är klokt att de inte slösar skattemedel hur som helst. Som parentes kan man väl dock inflika att sannolikheten att SVT hade haft råd att fortsätta betala rättigheterna hade varit lite större om de inte precis satsat väldigt mycket pengar på rättigheter till OS framöver...

Om nu verkligen rättigheterna blivit flera hundra procent dyrare kan man ju med all rätt tycka att det är slöseri även för TV4 att köpa rättigheterna. Men de måste väl ha gjort någon slags kalkyl att de ändå tror att de kommer kunna tjäna på det genom reklamen. Och det får vi ju vara tacksamma över, då det vore tråkigt för alla som tycker om programmet om det skulle läggas ner helt...
(Mig gör det dock inte så mycket - jag är ärligt talat inte jätteförtjust i Bäst i test, och ser det inte regelbundet utan bara någon gång då och då)

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2023 kl. 19:09:27Således borde inte kvaliteten påverkas alls av om uppdragsgivaren råkar heta SVT eller TV4 - det är ju trots allt inte SVT själva som har producerat programmet, och sannolikheten att TV4 skulle kompromissa med kvaliteten genom budgeten till produktionsbolaget, när man har betalat så mycket pengar för rättigheterna, lär vara liten.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 mars 2023 kl. 16:34:56Det är ju dock samma produktionsbolag som ska fortsätta så det blir nog ingen stor kvalitetsminskning tror jag. 
Jo den kommer visst påverkas! För de ska ha två säsonger per år inte bara en så det blir säkert rullande band!

Lilla My

Citat från: Fred skrivet 24 mars 2023 kl. 22:00:09Bra eftersom Bäst i test inte är folkbildande och därmed inte bör betalas med skattemedel.
Det här var en väldigt fyrkantig kommentar tycker jag.

Tycker det är synd att programmet flyttar, men är fortfarande bättre än att lägga ned det! Så är glad för det :)

Gustav Jonsson

Jag tycker det här kan vara en bra utveckling och nystart. Vi kan ju inte sticka undan med att TV4 har mer pengar att lägga på sina program.

Förresten i alla säsonger av Bäst i test så finns det ju alltid ett bonusavsnitt med tester som inte fick plats i de vanliga programmen så då borde det väl vara ganska enkelt att förlänga programmet så att det inklusive reklam blir 1 och en halvtimme.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 25 mars 2023 kl. 19:13:43Jo den kommer visst påverkas! För de ska ha två säsonger per år inte bara en så det blir säkert rullande band!
Det må så vara, men budgeten per avsnitt kommer säkerligen inte bli nämnvärt lägre än idag, så det borde bli ganska jämförbart. Tvärtom finns det en chans att TV4 kommer att satsa mer pengar, i och med att de ju är beroende av tittarna - de har med andra ord incitament att se till att programmet håller en hög klass, så att så många som möjligt tittar; för annars får de ju inga pengar (annonsörer betalar per tittare som ser reklamen, som är TV4s enda inkomstkälla). SVT däremot får ju exakt lika mycket pengar vare sig 5 miljoner tittar eller inte en enda människa...

Har TV4 betalat så vansinnigt mycket pengar för rättigheterna lär de knappast vilja satsa mycket mindre pengar på produktionen, för då ökar risken kraftigt att de inte kommer att tjäna in pengarna de lagt ner på rättigheterna. Och jag tror inte att TV4 är så sugna på att kasta så mycket pengar i sjön...

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 25 mars 2023 kl. 19:35:03Förresten i alla säsonger av Bäst i test så finns det ju alltid ett bonusavsnitt med tester som inte fick plats i de vanliga programmen så då borde det väl vara ganska enkelt att förlänga programmet så att det inklusive reklam blir 1 och en halvtimme.
Det vore nog enkelt att förlänga, ja. Men det avgörs nog av vad andra kanaler kommer med under den återstående halvtimmen, och om det är konkurrensmässigt sunt. Om vi förmodar att TV4 kommer att fortsätta sända programmet 20:00 som idag, så är alltså frågan vad övriga kanaler hittar på kl. 21:00 - om de börjar med någon storsatsning kl. 21:00 som lär locka många tittare, så lär ju inte TV4 vilja låta programmet hålla på till 21:30, för då är risken överhängande att alla byter kanal kl. 21...

Nåja, den som lever får se...


Vi får i alla fall vara tacksamma att TV4 var beredd att satsa de pengar som krävdes för rättigheterna, när det nu tydligen var för mycket pengar för SVT. Det vore ju mycket värre om programmet skulle läggas ner helt för att SVT inte haft råd med rättigheterna.

Däremot kan man ju undra vad det brittiska förlaget som äger rättigheterna egentligen håller på med, om de nu enligt SVTs utsago plötsligt har höjt priserna med flera hundra procent jämfört med ifjol - även om allt i samhället blir dyrare, så känns ju en så kraftig höjning som att skjuta sig själva i foten... Även om det i Sverige fanns en annan aktör som var beredd att betala de högre priserna, så kan vi nog vara ganska säkra på att det i vissa länder i världen inte kommer att finnas någon som vill betala, så att programmet helt läggs ner i en del andra länder.