Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Kommentar till inspelningsprogram:Jag använder Bandicam

Alexander vdp


Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander vdp skrivet 16 september 2021 kl. 06:48:54
Gillar du den serien jag älskar den
Ja, jag är väldigt förtjust i Miraculous: Ladybug och Cat Noir på äventyr. Den nya säsongen har jag inte kunnat börjat se än (då den inte finns på Disney+ än, och Boxer har som bekant slutat sända Disney Channel), men säsong 1 - 3 har jag nog sett alla avsnitt av; och många avsnitt flera gånger om. :)

Förvånansvärt bra dubbning också, trots att den nog är en lågbudgetdubb och trots vissa misstag.

Alexander vdp

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2021 kl. 12:57:55
Ja, jag är väldigt förtjust i Miraculous: Ladybug och Cat Noir på äventyr. Den nya säsongen har jag inte kunnat börjat se än (då den inte finns på Disney+ än, och Boxer har som bekant slutat sända Disney Channel), men säsong 1 - 3 har jag nog sett alla avsnitt av; och många avsnitt flera gånger om. :)

Förvånansvärt bra dubbning också, trots att den nog är en lågbudgetdubb och trots vissa misstag.
Jag älskar säsong fyra av miraculous

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 13 september 2021 kl. 15:51:58
För övrigt kan jag tipsa om skärminspelarprogrammet OBS Studio, som är gratis och väldigt bra, har använt det sedan i somras utan några större skavanker. :)

Jag tror det skulle funka till intervjuerna, om du inte redan har något bättre. ^^
Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 september 2021 kl. 07:36:54
Rent allmänt har jag väldigt dålig erfarenhet av skärminspelningsprogram oavsett om de heter OBS, Audials, PlayOn eller något annat. Man får räkna med att det blir hackigt med tappade och dubblerade bildrutor, så det är inget jag använder annat än i rena nödfall när inget annat fungerar.

Det går säkert bättre ju snabbare dator man har, men jag har aldrig haft behov av några fartvidunder eftersom jag aldrig spelar datorspel. Min nyaste dator är drygt fem år gammal vid det här laget...
Jag har provat mig fram att spela in intervjuer/videosamtal via Skype, Teams eller Zoom, och det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort... :(

Som jag misstänkte verkar min dator inte orka med OBS, utan när jag startar det programmet rekommenderar programmet att spela in i en upplösning på 853x480 pixels för min dator - inte direkt optimalt... Då laptopens inbyggda webbkamera är på 720p (1280x720 pixels), och detsamma förmodligen gäller de flesta inbyggda kameror, vore det ju önskvärt att även kunna publicera de slutliga intervjuerna i 720p. När jag tvingar programmet att spela in i 1280x720 pixels blir det istället ganska ryckigt, och statistiken visar på mellan 5 och 10% överhoppade bildrutor... :(

När jag istället provar att använda Skypes inbyggda inspelningsmöjlighet (som spelas in och lagras i molnet, utan att belasta min dator) får den slutgiltiga filen bara en framerate på 8 bilder per sekund (istället för 25 eller 30, som jag hade förväntat mig)...! :o Plus att bådas webbkameror blir beskurna, för att tvinga in bådas bild i bredd bredvid varandra i en Widescreen-video.

Jag har också tittat på kommersiella program för ändamålet, och hittat Evaer som förvisso kostar en hyfsad slant (30 amerikanska dollar = ca 260 kr) men som verkar perfekt för ändamålet - det programmet påstår sig kunna fånga in och spara ner den orörda videoströmmen från Skype och Teams, utan att behöva ta till skärminspelning, och ska dessutom kunna spara ner separata videofiler för varje persons webbkamera (perfekt för att få bättre redigeringsmöjligheter). Men när jag testar demoversionen lyckas programmet inte att spara ner mottagarens kamera alls, utan bara min egen - vet inte om jag gör något fel, om det finns någon bugg eller om programmet inte är kompatibelt med de senaste versionerna av Skype. Och videofilen med min egen kamera blir, trots att den inte spelat in skärmen, bara på 13 bilder per sekund... :(


Nu är min bärbara dator som sagt inget fartvidunder och har flertalet år på nacken. Egentligen hade jag behövt införskaffa en ny kraftfullare laptop, men sådana är ju inte direkt billiga så det är av förståeliga skäl inget beslut man kan fatta på nolltid... Till eventuella kommande intervjuer flera månader bort är det kanske realistiskt med en ny dator som inte lider av samma prestandaproblem, men de närmaste intervjuerna måste jag som sagt hitta någon annan lösning till som min dator kan klara av.

Anders M Olsson


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2021 kl. 13:37:56
Vet inte om det här kan vara till någon hjälp?

https://www.evaer.com/faq/index.php?action=artikel&cat=4&id=79&artlang=en
Hmm, det ser ut som att den där informationen och skärmdumpen refererar till någon gammal version av Evaer, eller är åtminstone inaktuell, för så där ser det inte alls ut för mig - och inställningarna de refererar till hittar jag inte... :(

Så här ser samma flik ut för mig:

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2021 kl. 13:04:25
Jag har provat mig fram att spela in intervjuer/videosamtal via Skype, Teams eller Zoom, och det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort... :(

Som jag misstänkte verkar min dator inte orka med OBS, utan när jag startar det programmet rekommenderar programmet att spela in i en upplösning på 853x480 pixels för min dator - inte direkt optimalt... Då laptopens inbyggda webbkamera är på 720p (1280x720 pixels), och detsamma förmodligen gäller de flesta inbyggda kameror, vore det ju önskvärt att även kunna publicera de slutliga intervjuerna i 720p. När jag tvingar programmet att spela in i 1280x720 pixels blir det istället ganska ryckigt, och statistiken visar på mellan 5 och 10% överhoppade bildrutor... :(

När jag istället provar att använda Skypes inbyggda inspelningsmöjlighet (som spelas in och lagras i molnet, utan att belasta min dator) får den slutgiltiga filen bara en framerate på 8 bilder per sekund (istället för 25 eller 30, som jag hade förväntat mig)...! :o Plus att bådas webbkameror blir beskurna, för att tvinga in bådas bild i bredd bredvid varandra i en Widescreen-video.

Jag har också tittat på kommersiella program för ändamålet, och hittat Evaer som förvisso kostar en hyfsad slant (30 amerikanska dollar = ca 260 kr) men som verkar perfekt för ändamålet - det programmet påstår sig kunna fånga in och spara ner den orörda videoströmmen från Skype och Teams, utan att behöva ta till skärminspelning, och ska dessutom kunna spara ner separata videofiler för varje persons webbkamera (perfekt för att få bättre redigeringsmöjligheter). Men när jag testar demoversionen lyckas programmet inte att spara ner mottagarens kamera alls, utan bara min egen - vet inte om jag gör något fel, om det finns någon bugg eller om programmet inte är kompatibelt med de senaste versionerna av Skype. Och videofilen med min egen kamera blir, trots att den inte spelat in skärmen, bara på 13 bilder per sekund... :(


Nu är min bärbara dator som sagt inget fartvidunder och har flertalet år på nacken. Egentligen hade jag behövt införskaffa en ny kraftfullare laptop, men sådana är ju inte direkt billiga så det är av förståeliga skäl inget beslut man kan fatta på nolltid... Till eventuella kommande intervjuer flera månader bort är det kanske realistiskt med en ny dator som inte lider av samma prestandaproblem, men de närmaste intervjuerna måste jag som sagt hitta någon annan lösning till som min dator kan klara av.
Daniel,har du provat Bandicam?

Daniel Hofverberg

Jag har nu tittat på webbaserade tjänster, och är framförallt nyfiken på Zencastr; en tjänst som egentligen är avsedd för inspelning av podcasts men som bör fungera även för det här ändamålet. Den tjänsten spelar in video och ljud i bakgrunden hos respektive deltagare via webbläsaren, enligt uppgift utan att belasta datorns prestanda; vilket låter lovande. Det borde alltså möjliggöra att kunna spela in i full upplösning, utan att min långsamma dator sätter käppar i hjulet. Det är vanligtvis en kommersiell tjänst, men i och med pandemin är det för tillfället gratis att spela in obegränsat med video och ljud (även om man utan att betala blir begränsad till MP3 för ljudet istället för okomprimerad WAV, vilket dock ändå borde duga).

Det är alltså en helt oberoende tjänst, som inte går via Skype, Teams eller Zoom, utan där man istället använder sin webbläsare och går till en länk som det här företaget tillhandahåller (där man inte behöver logga in). Problemet är att tjänsten i dagsläget inte stödjer mobiltelefoner, utan bara datorer (stationära eller bärbara). Förmodligen har de skådespelare och översättare som nu är på gång dator med webbkamera, så att det här inte borde vara något stort problem, även om jag förstås måste fråga.

Men problemet är att jag inte kan testa om och hur det fungerar, då ingen annan i min bekantskapskrets har någon dator med webbkamera utan bara mobil eller dator utan kamera. Därför undrar jag om någon här kan tänka sig att hjälpa mig genom att medverka i en testintervju, enbart för att se så att allting fungerar? Vem som helst som har en bärbar eller stationär dator med webbkamera och någon slags mikrofon (inbyggd, separat eller i hörlurar/headset). Det tar bara några minuter av er tid, men jag behöver någon som kan testa att prata med mig i några minuter för att se så att ljud, video och inspelningar fungerar felfritt innan det är dags att använda tjänsten skarpt med de riktiga intervjuoffren. Dessa inspelningar kommer alltså inte användas till något annat än att granska för att se så att kvaliteten är godtagbar, men jag skulle verkligen uppskatta om någon här kunde avvara några minuter vid något tillfälle som vi kommer överens om. Någon frivillig? :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2021 kl. 04:28:10
Jag har nu tittat på webbaserade tjänster, och är framförallt nyfiken på Zencastr; en tjänst som egentligen är avsedd för inspelning av podcasts men som bör fungera även för det här ändamålet. Den tjänsten spelar in video och ljud i bakgrunden hos respektive deltagare via webbläsaren, enligt uppgift utan att belasta datorns prestanda; vilket låter lovande. Det borde alltså möjliggöra att kunna spela in i full upplösning, utan att min långsamma dator sätter käppar i hjulet. Det är vanligtvis en kommersiell tjänst, men i och med pandemin är det för tillfället gratis att spela in obegränsat med video och ljud (även om man utan att betala blir begränsad till MP3 för ljudet istället för okomprimerad WAV, vilket dock ändå borde duga).

Det är alltså en helt oberoende tjänst, som inte går via Skype, Teams eller Zoom, utan där man istället använder sin webbläsare och går till en länk som det här företaget tillhandahåller (där man inte behöver logga in). Problemet är att tjänsten i dagsläget inte stödjer mobiltelefoner, utan bara datorer (stationära eller bärbara). Förmodligen har de skådespelare och översättare som nu är på gång dator med webbkamera, så att det här inte borde vara något stort problem, även om jag förstås måste fråga.

Men problemet är att jag inte kan testa om och hur det fungerar, då ingen annan i min bekantskapskrets har någon dator med webbkamera utan bara mobil eller dator utan kamera. Därför undrar jag om någon här kan tänka sig att hjälpa mig genom att medverka i en testintervju, enbart för att se så att allting fungerar? Vem som helst som har en bärbar eller stationär dator med webbkamera och någon slags mikrofon (inbyggd, separat eller i hörlurar/headset). Det tar bara några minuter av er tid, men jag behöver någon som kan testa att prata med mig i några minuter för att se så att ljud, video och inspelningar fungerar felfritt innan det är dags att använda tjänsten skarpt med de riktiga intervjuoffren. Dessa inspelningar kommer alltså inte användas till något annat än att granska för att se så att kvaliteten är godtagbar, men jag skulle verkligen uppskatta om någon här kunde avvara några minuter vid något tillfälle som vi kommer överens om. Någon frivillig? :)

Visst, jag ställer självklart gärna upp! Jag skickar över mina kontaktuppgifter i PM.

Daniel Hofverberg

Tillsammans med Anders M Olsson har jag gjort ett flertal tester med Zencastr, som alltså är en webbaserad tjänst egentligen avsedd för podcasts. Tjänsten fungerar annorlunda än Skype/Teams/Zoom såtillvida att själva inspelningarna sker på varje deltagares lokala dator per automatik via en webbsida, och blir alltså inte beroende av att föras över via nätet eller på att belasta en enskild dator.
Därför blir kvaliteten man själv ser medan man pratar med någon sämre än kvaliteten som faktiskt kommer att spelas in (allt spelas in i bästa möjliga upplösning för respektive webbkamera, i de flesta fall troligen 720p eller möjligen 1080p, men det som visas är bara SD-upplösning). Överlag har det fungerat bra, och bild- och ljudkvaliteten blir markant bättre än med Skype och Zoom. Däremot finns vissa frågetecken kring bildfrekvensen, då jag testat med två olika datorer och med en av dem blir bildfrekvensen för min video oacceptabelt låg - aldrig mer än 15 bilder per sekund, vilket är för lågt för att få naturliga rörelser.

Så länge det bara rör mig är det ingen större fara, då jag trots allt kan använda en annan dator; plus att jag inte kommer synas i bild lika ofta som de som intervjuas. Däremot är frågetecknet om även intervjuoffren kan drabbas av det här problemet...? Trots allt kan jag ju inte påverka vilka datorer som skådespelare och översättare har...


Därför skulle jag gärna göra fler tester med någon som har en äldre och/eller långsam dator, för att se om problemet för mig även kan uppstå för andra eller om det är isolerade händelser. Finns det någon här som har en äldre och långsam dator med webbkamera, och som har tid att prova prata med mig via Zencastr för att testa inspelningskvaliteten? Det bör helst vara någon som antingen bara har 4 GB RAM på sin dator och/eller har en äldre långsammare processor (max 2 kärnor). Jag misstänker att internminnet kan vara den största flaskhalsen, varför jag gärna vill komma i kontakt med någon som bara har 4 GB RAM på sin dator. Min dator tillhör den kategorin, och det finns kanske en risk att personer som ska intervjuas kan ha det, varför jag gärna vill prova och se om det blir samma problem även för andra personer med så lite RAM-minne.

Finns det sådana personer här, som har webbkamera och som kan avvara några minuter på att prata med mig via datorn? Inspelningarna kommer alltså inte att användas till någonting, utan endast granskas för att se bild- och ljudkvaliteten samt bildfrekvensen. Det vore mycket uppskattat. :)

Det fungerar inte med mobil eller surfplatta, utan det är tyvärr bara dator som gäller - och helst någon som har en dator ungefär i min klass (eller ännu sämre). Som jämförelse kan nämnas att min laptop (som inte har fungerat så bra med Zencastr) har en 4-kärnig AMD-processor på 2,20 GHz samt 4 GB internminne. Jag vet dock inte om mina problem beror på datorns prestanda eller på att den inbyggda webbkameran inte är särskilt bra, eller en kombination av bådadera.

Det är det sista som (helst) återstår att göras innan jag anser att tjänsten är tillräckligt säker för att jag ska kunna börja boka in tider för intervjuerna med Lizette Pålsson, Maria Weisby, Maria Rydberg och Robert Cronholt. Dessutom tar jag förstås också fortsatt emot fler frågor att ställa till alla fyra. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 september 2021 kl. 13:06:31
Louise Raeder har jag försökt kontakta på Facebook ett par gånger, men tyvärr inte fått något svar. Det gällde dock helt andra saker, så jag ska göra ett försök.
Hade ÄLSKAT en intervju med Louise Raeder!😍

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 23 september 2021 kl. 21:39:00
Hade ÄLSKAT en intervju med Louise Raeder!😍
Det hade jag också, och jag ska absolut göra vad jag kan för att få tag i henne och höra om hon ställer upp på intervju. :)

Men som jag skrivit innan får det lov att vänta tills någon av de nuvarande fyra utlovade intervjuerna faktiskt blivit av - att hålla fyra olika intervjuer i skallen på samma gång och hålla isär dessa är redan svårt nog, så börjar man blanda in en femte person är risken för stor att man blandar ihop vilka frågor som ska till respektive person eller att frågor blir avglömda... :(

Så jag kommer avvakta med att kontakta ytterligare fler skådespelare förrän åtminstone något datum är spikat för någon av intervjuerna, och frågorna till vederbörande är sammanställda, nedskrivna och klara (så att man inte längre behöver fundera så mycket på den personen).

MOA

Fråga till alla:Vilken e eran favoritroll?

MOA

Jag hitta telefonnummer till Louise Raeder