Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Digitala dagstidningar

Startat av Erik Friman, 2 juli 2017 kl. 20:35:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juli 2017 kl. 22:58:54
Jag har dock en VHS-inspelning från en av de första sändningsdagarna på TV3, och där var det inbränd text (där DuckTales sändes med svenskt tal och inbränd dansk text). Det borde innebära att de inte sände i D2-MAC riktigt från början, utan att de bytte till det senare.
Jag tror att TV3 sände
Citat"DUCK TALES" TV Tablå namnet i uppstarten
; Ducktales med inbränd dansk textning ganska länge. Iallafall fram till cirka Oktober-November 1988.

Daniel Hofverberg

Det är nog mycket möjligt att det dröjde fram till 1989, eller möjligtvis rentav 1990, innan TV3 slutade med inbränd textning; åtminstone för live-actionprogrammen. Troligtvis var det samtidigt de började sända i D2-MAC, för med vanliga analoga PAL-sändningar var ju text-TV det enda sättet att kunna erbjuda valbar textning.

Det jag minns är i alla fall att en tid innan TV3 delades upp slutade de med inbränd text på alla program, och hade istället valbar textning på valfritt skandinaviskt språk. Såvitt jag kunnat läsa mig till verkar det som att det var i september 1990 som TV3 delades upp i separata kanaler för Sverige, Norge och Danmark; så före det var det alltså bara en kanal med ett ljudspår men åtminstone under en tid med valbar textning på både svenska, norska och danska. Jag skulle gissa att det var inom ett halvår eller max ett år efter uppdelningen till separata kanaler som TV3 började om med inbränd textning på utländska program, och så är det ju än idag.

Erik Friman

Det var någongång runt 1-5 februari 1989 som FilmNet, TV3 och de andra kanalerna, lanserades åt första Astra-satelliten och kunde slutligen sända signaler till satellit-TV/parabolantenner. Eftersom Astra 1A var försenade så ville Jan Stenbeck inte vänta och att det var ont om tid innan premiären av TV3. Han köpte därför in en av statliga europeiska satelliter, som redan finns och det var anledningen av att TV3 sändes första året enbart i kabel-TV.

Erik Friman

Har nu upptäckt att det går att titta och läsa helheten på alla gamla dagstidningar digital, som gäller fram till fjolåret. Hoppas att det får fortsätta.  :)
Här är ett exempel:
https://tidningar.kb.se/?q=bj%C3%B6rnes%20magasin