Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lokal Tid!

Startat av Elios, 25 januari 2019 kl. 23:19:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Om man går in på en av medlemmarna här så ser man att det står lokal tid. Vad menas det med?
Ser att det står samma tid som det typ är nu när man kollar in den men varför är egentligen det så himla viktigt att ha med? ???

Daniel Hofverberg

Det beror på att forumprogram SMF är förberett för att fungera för stora internationella forum, så att man därför kan ställa in vilken tidszon man befinner sig i; vilket inte behöver vara samma tidszon som forumet är ställt in som standard. "Lokal tid" menas alltså helt enkelt vad klockan är just nu för den personen, vilket förstås är av störst intresse för internationella forum där man kanske pratar med någon på andra sidan jordklotet och det kan vara värdefullt att veta vad klockan är där (om man PMar någon i exempelvis Australien är det ju viktigt att veta att tidsskillnaden gör att man inte lär få jättesnabba svar).

Nu tror jag dock inte att Dubbningshemsidan kommer att locka många besökare från andra sidan jorden, så för de allra flesta lär förstås den lokala tiden vara samma som forumets tid. Då Sverige, Norge och Danmark alla har samma tidszon blir det i praktiken i stort sett bara vid medlemmar från Finland som det kommer att stå en annan tid än nuvarande svensk tid när man tittar i profilen (då Finland ligger en timme före Sverige/Norge/Danmark).

Möjligen kan det även finnas någon enstaka medlem här från Storbritannien eller något annat land som inte använder sig av centraleuropeisk tid (CET), men för 99% av medlemmarna kommer förstås Lokal tid alltid att vara samma tid som den som tittar.

Elios

Hörde dem ska ta bort sommartiden eller något. Kommer detta att påverka hur vi har det med den lokala tiden här på forumet!?   ???

Daniel Hofverberg

#3
Nej, det kommer inte påverka något - åtminstone inte för besökare från Sverige. Eller rättare sagt kan det möjligen bli fel tid en kort period vid övergången, men därefter kommer jag givetvis att ställa in servern och forumet så att den rätta tiden visas.

Om och när förslagen att gå över till en enda tid (antingen normaltid eller sommartid) blir av hoppas jag dock innerligt att Sverige, Danmark och Norge kommer att ligga i samma tidszon och ha samma tid hela året, för annars kommer det bli problem för danska och norska besökare. Jag hoppas och tror att Sverige och Danmark kommer att samordna tillräckligt för att välja samma tid (normaltid/sommartid), men Norge är nog tyvärr inte lika givet som inte är medlemmar i EU. Och om Norge fortsätter att byta till sommartid medan Sverige/Danmark inte gör det, så kommer det ställa till med många problem med mycket annat än bara forumet/sajten... :(

Redan nu visas klockslagen fel på bl.a. trådar/inlägg för besökare från Finland (då Finland som bekant ligger en timme före Sverige/Norge/Danmark), men det går att ställa in rätt tidsförskjutning i ens profil om man är inloggad, och så länge Finland och Sverige byter till sommartid/vintertid samtidigt kommer ju tidsskillnaden vara konstant hela året.

Redan nu blir det problem med besökare från länder utanför Europa, som inte nödvändigtvis går över till sommartid/vintertid samtidigt som de europeiska länderna - däribland USA, Kanada och Australien - men jag förutsätter att antalet besökare från länder utanför Europa till Dubbningshemsidan torde vara väldigt få och således knappast kommer vara något nämnvärt problem. Det är väl i stort sett bara om skandinaver flyttat eller är på semester till något land utanför Europa som de kan tänkas besöka sajten, då de flesta amerikaner (eller dylikt) knappast förstår svenska...