Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Madagaskar vs Vilddjuren

Startat av Adam Larsson, 28 mars 2021 kl. 17:20:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken föredrar ni Madagaskar eller Vilddjuren?

Madagaskar
7 (63.6%)
Vilddjuren
4 (36.4%)
Lika bra
0 (0%)

Antal personer som röstat: 11

Adam Larsson

Madagaskar vs Vilddjuren Vilken föredrar ni?

MOA


Disneyfantasten

Madagaskar utan tvekan!

Visserligen brukar Disney hålla bättre kvalitet jämfört med andra bolag, men i detta fall vinner Madagaskar lång väg...

Tyckte faktiskt om Vilddjuren när jag var mindre, även om filmen emellertid började pendla för mig och tyvärr så måste jag konstatera att denna film inte har klarat tidens tand speciellt väl... (samma med Lilla Kycklingen, men det kan jag förklara vidare i ett annat ämne)

Adam Larsson

Vilddjuren är en väldigt dålig Disneyklassiker oftast är det Disneyfilmer som blivit kopierade men i detta fallet har Disney gått så lågt.


Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 mars 2021 kl. 18:40:11
Vilddjuren är en väldigt dålig Disneyklassiker oftast är det Disneyfilmer som blivit kopierade men i detta fallet har Disney gått så lågt.
Vilddjuren är ju dock ingen Disneyklassiker den är inte ens animerad av Disney dock så räknas den som en Disneyklassiker här i Sverige.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2021 kl. 18:41:09
Vilddjuren är ju dock ingen Disneyklassiker den är inte ens animerad av Disney dock så räknas den som en Disneyklassiker här i Sverige.

Exakt!

Och anledningen till det är att varje världsdels Disney-kontor har sina särskilda regler för vilka filmer som får platsa i klassiker-listan!

Innan 2005 var länge ett av kraven att alla filmer skulle vara handritade, Dinosaurier (2000) som var datoranimerade uppfyllde då inte listans krav och blev därför utesluten, men detta kraven från dem försvann 2005 när studion berättade att de inte längre skulle producera fler handritade långfilmer vilket gjorde att huvudkontoret i USA snabbt behövde hitta en ersättare så att antalet numrerade filmer kunde vara detsamma som i USA, att sätta tillbaka Dinosaurier visste de var omöjligt eftersom de hade listans numrering förstörts och beslöt då istället att den kommande filmen Vilddjuren (2006) fick bli den bästa lösningen på problemet!

Personligen tycker jag dock att Dinosaurier är betydligt bättre än både Lilla Kycklingen och Vilddjuren!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2021 kl. 19:00:36
Exakt!

Och anledningen till det är att varje världsdels Disney-kontor har sina särskilda regler för vilka filmer som får platsa i klassiker-listan!

Innan 2005 var länge ett av kraven att alla filmer skulle vara handritade, Dinosaurier (2000) som var datoranimerade uppfyllde då inte listans krav och blev därför utesluten, men detta kraven från dem försvann 2005 när studion berättade att de inte längre skulle producera fler handritade långfilmer vilket gjorde att huvudkontoret i USA snabbt behövde hitta en ersättare så att antalet numrerade filmer kunde vara detsamma som i USA, att sätta tillbaka Dinosaurier visste de var omöjligt eftersom de hade listans numrering förstörts och beslöt då istället att den kommande filmen Vilddjuren (2006) fick bli den bästa lösningen på problemet!

Personligen tycker jag dock att Dinosaurier är betydligt bättre än både Lilla Kycklingen och Vilddjuren!
Det är väl inte samma nummer som i USA nu då Frost 2 inte räknas som en Disneyklassiker här...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2021 kl. 19:26:08
Det är väl inte samma nummer som i USA nu då Frost 2 inte räknas som en Disneyklassiker här...

Vilket inte heller Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen gör...

Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011) blev en stor flopp över hela världen vilket gjorde att huvudkontoret i Storbritannien inte längre ansåg att filmens marknadsföring som en "klassiker" i Europa var lönsamma och hoppade därför över den...

I fallet med Frost 2 så beror det på att Disney har som krav att inte räkna uppföljare som numrerade "Klassiker"...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2021 kl. 19:54:27
Vilket inte heller Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen gör...

Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011) blev en stor flopp över hela världen vilket gjorde att huvudkontoret i Storbritannien inte längre ansåg att filmens marknadsföring som en "klassiker" i Europa var lönsamma och hoppade därför över den...

I fallet med Frost 2 så beror det på att Disney har som krav att inte räkna uppföljare som numrerade "Klassiker"...
Om det är ett krav så undrar jag hur Bernard och Bianca i Australien och Röjar-Ralf Kraschar internet räknas som klassiker.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2021 kl. 19:56:41
Om det är ett krav så undrar jag hur Bernard och Bianca i Australien och Röjar-Ralf Kraschar internet räknas som klassiker.

Därför att bägge dessa filmer är helt egna produktioner som kan stå på egna ben och ha väldigt lite att göra med sina föregångare!  ;) (i synnerhet Bernard och Bianca i Australien)

FabulousSloth

#10
Citat från: Adam Larsson skrivet 28 mars 2021 kl. 18:40:11Vilddjuren är en väldigt dålig Disneyklassiker oftast är det Disneyfilmer som blivit kopierade men i detta fallet har Disney gått så lågt.
Tänkte starta en tråd med ämnet, men såg att det redan fanns här.
(Som liten föredrog jag "Vilddjuren" pga att jag inte gillade karaktärsdesignen i "Madagaskar", speciellt inte Alex. Idag känns de lika dåliga. 
Enda delen där jag inte gillar designen i "Vilddjuren" är i början när Samson berättar sin historia. Han ser ut som att han är gjord av lera, speciellt manen och tassarna.)

"Vilddjuren" känns som en kopia av "Hitta Nemo" kombinerat med "Madagaskar".
Kändes lite som en tävling vem som kunde göra "bäst" film om ungefär samma historia. :P
Inte min typ av humor i de filmerna.
Profilbild av SundaysPlayzone.

Disneyfantasten

Citat från: FabulousSloth skrivet 17 augusti 2023 kl. 12:12:20Tänkte starta en tråd med ämnet, men såg att det redan fanns här.
(Som liten föredrog jag "Vilddjuren" pga att jag inte gillade designen av karaktärerna i "Madagaskar", speciellt inte Alex. Idag känns de lika dåliga.)
"Vilddjuren" känns som en kopia av "Hitta Nemo" kombinerat med "Madagaskar".
Kändes lite som en tävling vem som kunde göra "bäst" film om ungefär samma historia. :P
Innan jag hade sett Madagaskar hade jag blandade känslor, men jag efter att sett hela filmen första gången så har den enligt mig blivit en av DreamWorks bästa filmer och jag finner den värd att ses flera gånger om.

Håller dock med att Vilddjuren känns som en rip-off av både Madagaskar och Hitta Nemo, likaså även Lejonkungen, och enligt mig fungerar dessa filmer mycket bättre än den.

Grimner

Både som barn och nu som vuxen är jag av samma åsikt.
Jag ogillar starkt Madagaskars karaktärsdesign, och dess humor tilltalar mig inte överhuvudtaget (tror att jag kan räkna på en hand de gånger som den filmen lyckades få mig att dra på munnen).
Nu är inte Vilddjuren något mästerverk - långt ifrån - men i dessa två mycket relevanta faktorer är den överlägsen Madagaskar i min mening.
Att jämföra handlingen i de två filmerna är kanske meningslöst, då de är ganska identiska, men om minnet inte sviker så hade Vilddjuren åtminstone stundligen en mer seriös handling och mer hotfulla antagonister (hade Madagaskar ens en central huvudantagonist?), vilket såklart väger tungt för filmens värde. Överlag föredrar jag karaktärernas personligheter och motivationer i Vilddjuren, då de ändå gick att ta någorlunda på allvar och kändes som faktiska personer, medan somliga i Madagaskar bokstavligen bara existerade som vandrande skämt.
Tror att det hela bottnar i att Madagaskar - genom en kombination av karaktärernas utseende, sättet de är animerade på och de situationer som uppstår - är... fånig. Och inte på ett bra sätt. Jag har aldrig, inte ens som barn, tyckt om tecknade filmer som är så "cartoony" (vet inte om det finns något motsvarande ord i svenskan?), framförallt inte i 3D-animation. Då som nu föredrar jag att uppleva animation som eftersträvar antingen realism eller mer stilistiska men ändå estetiskt tilltalande former.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

FabulousSloth

Citat från: Grimner skrivet 18 augusti 2023 kl. 00:27:02Både som barn och nu som vuxen är jag av samma åsikt.
Jag ogillar starkt Madagaskars karaktärsdesign, och dess humor tilltalar mig inte överhuvudtaget (tror att jag kan räkna på en hand de gånger som den filmen lyckades få mig att dra på munnen).
Nu är inte Vilddjuren något mästerverk - långt ifrån - men i dessa två mycket relevanta faktorer är den överlägsen Madagaskar i min mening.
Att jämföra handlingen i de två filmerna är kanske meningslöst, då de är ganska identiska, men om minnet inte sviker så hade Vilddjuren åtminstone stundligen en mer seriös handling och mer hotfulla antagonister (hade Madagaskar ens en central huvudantagonist?), vilket såklart väger tungt för filmens värde. Överlag föredrar jag karaktärernas personligheter och motivationer i Vilddjuren, då de ändå gick att ta någorlunda på allvar och kändes som faktiska personer, medan somliga i Madagaskar bokstavligen bara existerade som vandrande skämt.
Tror att det hela bottnar i att Madagaskar - genom en kombination av karaktärernas utseende, sättet de är animerade på och de situationer som uppstår - är... fånig. Och inte på ett bra sätt. Jag har aldrig, inte ens som barn, tyckt om tecknade filmer som är så "cartoony" (vet inte om det finns något motsvarande ord i svenskan?), framförallt inte i 3D-animation. Då som nu föredrar jag att uppleva animation som eftersträvar antingen realism eller mer stilistiska men ändå estetiskt tilltalande former.
Precis vad jag menade.
Profilbild av SundaysPlayzone.

Disneyfantasten

#14
Citat från: Grimner skrivet 18 augusti 2023 kl. 00:27:02...men i dessa två mycket relevanta faktorer är den överlägsen Madagaskar i min mening.
Här är jag beredd att säga raka motsatsen, enligt min mening så är Madagaskar - i likhet med många andra filmer från samma företag - en film som har en given plats i både DreamWorks-katalogen och amerikanska filmindustrins historia och animationen är snygg.

Vilddjuren å andra sidan är en Disneyfilm som inte ens är en Disneyfilm överhuvudtaget, utan den är egentligen gjord av ett helt annat företag som heter C.O.R.E. Feature Animation, Disney hjälpte endast till med att distribuera filmen och har ingenting med filmens utveckling att göra, och ändå så har den i Europa satts som numrerad "Klassiker" (som nr 46 i kronologisk ordning), (även om Lilla Kycklingen inte heller känns som någon "Disneyfilm" så är den - till skillnad från Vilddjuren - producerad av Disneys företag OCH animationsstudio, och enligt mig är både Lilla Kycklingen och Vilddjuren i ungefärlig nivå med varandra, men där är Vilddjuren snäppet bättre än Lilla Kycklingen även om jag fortfarande tycker att båda är "inga särskilda mästerverk", förövrigt kom Madagaskar ut samma år som Lilla Kycklingen, och enligt min mening är Madagaskar vida överlägsen både Lilla Kycklingen och Vilddjuren).

Dessutom känns Kazar som en väldigt endimensionell och klyschad antagonist, om ni förstår vad jag menar.