Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tecknat barnprogram om djur i början av 90-talet

Startat av JohanT, 16 juni 2007 kl. 20:08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JohanT

I början av 90-talet gick en tecknad serie på söndagmornarna. Den handlade om djur som var på flykt, bl.a. var det en vessla som var med, sen var det rävar, både röda och gråa. De gråa var onda och de röda goda tror jag. Tror också att det kanske fanns med en uggla eller någon annan fågel, plus en del andra djur.

Om någon minns denna seriens namn och/eller seriens dubbröster, skulle jag vara tacksam för svar.

JohanT


Daniel Hofverberg

Kan det tänkas vara den brittisk-tyska serien De vilda djurens flykt (The Animals of Farthing Wood) från 1993? Den gick på SVT, och även om jag inte minns så mycket om den, så låter det likt det du beskriver.

I så fall, så medverkade bl.a. följande skådisar:
Grävling - Svante Thuresson
Räv - Totte Wallin
Padda - Bo Maniette
Mullvad - Michael B Tretow
Huggorm - Christel Körner
Vessla - Meta Roos

Serien dubbades av KM Studio i Karlskoga. Tyvärr har jag inte mer detaljerade credits än så, så jag vet inget om övriga röster.

Mysan

Åh den här serien minns jag, skitbra! vet att barnkanalen har repriserat för något år sedan

Mysan

minns ej namnet på figuren, men efter några avsnitt är det två rävar med i serien. Totte Wallin och så tror jag det är Monica Forsberg som den andra räven

JohanT

Tack för hjälpen!!

Någon som minns vem som sjunger intromelodin och vad den heter? Minns melodin men inget mer.

Mysan

det här är bara en gissning, svante thureson. tycker det låter likt. men vet att det är några stycken som sjunger, inte bara en person

Mysan

#7
vet inte om den har något namn men de sjunger i stil med

när solen sakta går ner och vi börjar på vår långa färd vi söker det ljus som vi inte ser och en ny och bättre värld, vi står sida vid sida vi måste våga lite på varandra det finns inga andra...

(refr)vi är på väg, vi ska gå tillsammans du och jag, vi har en dröm, om en bättre morgon dag, bit för bit...

hela rolllistan kommer på löpande band på slutet av varje avsnitt då musiken spelas. barnkanalen kanske sänder repris snart igen.

skulle tro det är skådisarna som dubbar som sjunger intromelodin,men vet inte...

Erika

#8
Jag minns att bl.a. Myrra Malmberg, Peter Wanngren, Kerstin Andeby, Anders Öjebo, Ulf Peder Johansson, Roger Storm, Ulf Källvik, Hasse Andersson och Bertil Engh medverkade också. Tyvärr minns jag inte vad för roller de spelade.  :-\

Översättare för omgång ett var Per-Arne Ehlin och översättare för omgång två var Lasse Torefeldt (om jag minns rätt), vet någon om omgång tre någonsin dubbades till svenska?

Daniel Hofverberg

Nej, säsong 3 har aldrig visats på svensk TV, så följaktligen kan man vara ganska säker på att den heller aldrig dubbats.

Men tack för de kompletterande rösterna - jag ska ta och skriva upp dem och lägga till den här serien i Svenska röster och credits.

Om jag inte minns helt fel, så tror jag att det är alla skådisarna som tillsammans sjunger ledmotivet - åtminstone lät det så, vill jag minnas. Det var dock länge sen jag såg serien, så mitt minne kan ju vara felaktigt...

Mysan

det är nog skådisarna som sjunger, tycker det låter likt svante thureson (de första meningarna i låten) i allafall, fast refrängen är det fler som sjunger

Elios

Kom ihåg att jag älskade de avsnitten jag han se av serien och undrade länge vad den hette men tog reda på det här.
Ett avsnitt jag särskilt minns lite extra var att det var en stor brand och att både en grävling och en mullvad tror jag räddades av en räv och kanske någon kanin. Den som Svante Thuresson spelade någon av dem.
Konstigt att det inte verkade som att dem fick några utdelade namn på djuren.