Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vilka betaltjänster betalar ni för?

Startat av Jonas9881, 11 februari 2024 kl. 18:51:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken betalar ni för?

Disney+
4 (80%)
Netflix
2 (40%)
Viaplay
2 (40%)
HBO MAX
2 (40%)
TV4 Play+
3 (60%)
SF Anytime
0 (0%)
Discovery+
0 (0%)
Sky Show Time
2 (40%)
Tele 2 Play
0 (0%)
Apple Tv +
1 (20%)
Prime Video
2 (40%)

Antal personer som röstat: 5

Jonas9881

Undrar vilka betaltjänster ni betalar för, själv betalar jag för TV4Play+ och undrar vilken som är populärast enligt dessa som finns i omröstningen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

I nuläget prenumererar/betalar jag inte för någon av tjänsterna. Och det är främst för att jag brukar bara göra det när tjänsten i sig erbjuder något som jag verkligen vill titta, för jag gillar inte tanken av att betala en månadskostnad för något som det inte är säkert att jag kommer använda så mycket.

De tjänster som jag dock har använt är dessa:

* Disney+
* Viaplay (både för streaming och hyrning av filmer)
* TV4 Play+ (mer specifikt Cmore, innan de slogs ihop)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Jag abonnerar i dagsläget på Viaplay, TV4 Play (f.d. C More), Disney+, HBO Max, SkyShowtime och Amazon Prime Video; ibland även Apple TV+ men där brukar jag variera lite sen de började höja priserna (dessutom är ju Apple TV+ så begränsat, som inte erbjuder någon Android-app; så har man inte en iPhone är alltså en smart-TV-app hos vissa TV-leverantörer enda sättet). Och Netflix lånar jag min brors konto av (medan han istället lånar mitt konto på Viaplay, Disney+, TV4 Play och HBO Max).

Sen hyr jag relativt ofta filmer på SF Anytime, oftast runt en film varje eller varannan månad men ibland oftare, av sådant som inte finns på någon streamingtjänst. De fåtal gånger jag köper filmer digitalt (endast när filmerna inte släpps fysiskt) brukar jag däremot köpa dessa i Viaplays butik; detta av den anledningen att SF Anytime åtminstone förut inte har erbjudit 5.1-ljud på sina köpfilmer utan bara stereoljud (vet inte om det är så fortfarande?) - om jag betalar dyra pengar för en köpfilm vill jag åtminstone ha 5.1-ljud i möjligaste mån...

När HBO Max senare i år ska övergå till Max, så är nog risken ganska stor att "halva priset livet ut"-erbjudandet inte längre kommer gälla; då det ju tekniskt sett inte är samma tjänst längre - i så fall kommer nog den tjänsten ryka, så att jag framöver bara kommer abonnera på HBO Max vissa månader när det är någon serie jag vill se. Men just nu kan man ju inte säga upp vare sig HBO Max eller SkyShowtime, då introduktionspriset med halva månadskostnaden inte gäller längre om man säger upp abonnemanget och sedan tecknar nytt.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 21:01:44Men just nu kan man ju inte säga upp vare sig HBO Max eller SkyShowtime, då introduktionspriset med halva månadskostnaden inte gäller längre om man säger upp abonnemanget och sedan tecknar nytt.
Så du får halva priset av betaltjänsten av det egentliga fulla priset? Hur länge får du sådan rabatt?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 21:25:28Så du får halva priset av betaltjänsten av det egentliga fulla priset? Hur länge får du sådan rabatt?
Både HBO Max och SkyShowtime erbjöd ett introduktionserbjudande för de som tecknade abonnemang under den första månaden som respektive tjänst fanns, och gäller halva priset av ordinarie pris. Det ska enligt deras utsago i båda fallen gälla livet ut, men det får man nog ta med en nypa salt.

Om en tjänst byter namn, så är det ju exempelvis tekniskt sett inte samma tjänst längre, varför jag starkt misstänker att HBO Max erbjudande kommer ryka när tjänsten senare i år byter namn till Max (när de går ihop med Discovery+)...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 21:41:01Både HBO Max och SkyShowtime erbjöd ett introduktionserbjudande för de som tecknade abonnemang under den första månaden som respektive tjänst fanns, och gäller halva priset av ordinarie pris. Det ska enligt deras utsago i båda fallen gälla livet ut, men det får man nog ta med en nypa salt.

Om en tjänst byter namn, så är det ju exempelvis tekniskt sett inte samma tjänst längre, varför jag starkt misstänker att HBO Max erbjudande kommer ryka när tjänsten senare i år byter namn till Max (när de går ihop med Discovery+)...
Oj, det visste jag inte att dom ska gå ihop med Discovery+. Men troligtvis vill dom tjäna mer pengar. Discovery+ är väl inte jättebra tjänst egentligen enligt mig så. Samma situation som när Cmore gick ihop med TV4 Play.

Men kommer det bli 2 tjänster då eller en ihopslagen? För du säger att det ska bytta namn till Max och även gå ihop med Discovery+.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 21:45:45Oj, det visste jag inte att dom ska gå ihop med Discovery+. Men troligtvis vill dom tjäna mer pengar. Discovery+ är väl inte jättebra tjänst egentligen enligt mig så. Samma situation som när Cmore gick ihop med TV4 Play.

Men kommer det bli 2 tjänster då eller en ihopslagen? För du säger att det ska bytta namn till Max och även gå ihop med Discovery+.
Eftersom Discovery numera har gått ihop med Warner Bros. och bildat ett gemensamt gigantiskt företag, ska Discovery+ och HBO Max gå ihop; under det nya namnet Max. Den ändringen slog igenom i USA ifjol, men kommer ske under det här året i Europa enligt de senaste uppgifterna.

Det blir säkert ett lyft för de som älskar dokusåpor och realityserier, då ju Discovery+ har väldigt mycket sådant; som just nu kräver abonnemang på två tjänster (Discovery+ och HBO Max) för att komma åt. Men för oss som är måttligt intresserad av realityserier är sammanslagningen betydligt mer tveksam, då risken är överhängande att priset kommer höjas så att vi alla tvingas betala för en massa program vi inte är intresserade av... :(
(Plus då att det ju tekniskt sett är en ny tjänst, så att risken är stor att introduktionserbjudandet med halva priset - som ganska många just nu nyttjar - inte längre kommer gälla)

Och varför det sammanslagna företaget har valt ett så intetsägande namn som Max för den nya tjänsten är bortom mitt förstånd - varför ge upp varumärket HBO, som ju genom den amerikanska kabel-TV-kanalen långt innan streamingtjänsten fanns har blivit världsberömt för sina många kvalitetsserier...?

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2024 kl. 01:40:16Eftersom Discovery numera har gått ihop med Warner Bros. och bildat ett gemensamt gigantiskt företag, ska Discovery+ och HBO Max gå ihop; under det nya namnet Max. Den ändringen slog igenom i USA ifjol, men kommer ske under det här året i Europa enligt de senaste uppgifterna.

Det blir säkert ett lyft för de som älskar dokusåpor och realityserier, då ju Discovery+ har väldigt mycket sådant; som just nu kräver abonnemang på två tjänster (Discovery+ och HBO Max) för att komma åt. Men för oss som är måttligt intresserad av realityserier är sammanslagningen betydligt mer tveksam, då risken är överhängande att priset kommer höjas så att vi alla tvingas betala för en massa program vi inte är intresserade av... :(
(Plus då att det ju tekniskt sett är en ny tjänst, så att risken är stor att introduktionserbjudandet med halva priset - som ganska många just nu nyttjar - inte längre kommer gälla)

Och varför det sammanslagna företaget har valt ett så intetsägande namn som Max för den nya tjänsten är bortom mitt förstånd - varför ge upp varumärket HBO, som ju genom den amerikanska kabel-TV-kanalen långt innan streamingtjänsten fanns har blivit världsberömt för sina många kvalitetsserier...?
Visste inte att det fanns en streamingtjänst som hetter Discovery. Utan kände bara till Doscovery+.

Så det kräver just nu att man betalar för Discovery+ och HBO Max för att få åtkomst till enbart Doscovery+?

För du sa " då ju Discovery+ har väldigt mycket sådant; som just nu kräver abonnemang på två tjänster (Discovery+ och HBO Max) för att komma åt"
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 12 februari 2024 kl. 09:38:17Visste inte att det fanns en streamingtjänst som hetter Discovery. Utan kände bara till Doscovery+.

Så det kräver just nu att man betalar för Discovery+ och HBO Max för att få åtkomst till enbart Doscovery+?

För du sa " då ju Discovery+ har väldigt mycket sådant; som just nu kräver abonnemang på två tjänster (Discovery+ och HBO Max) för att komma åt"
Företaget heter (eller hette) Discovery, medan tjänsten heter Discovery+. Discovery är alltså företaget som äger bl.a. Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, m.fl. (och som alltså numera har gått ihop med Warner Bros).

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt - vad jag menade var att är man intresserad av serier från både Discovery+ och HBO Max, så krävs det ju två olika abonnemang idag; men bara ett i framtiden. Men risken är nog påtaglig att det för oss andra, som är måttligt intresserade av dokusåpor och realityserier, blir en försämring när vi behöver betala mer för material vi inte är intresserade av...
(Okej, Discovery+ har i rättvisans namn lite annat än bara realityserier, men förutom ett fåtal svenska drama-/komediserier från Kanal 5 är det huvudsakligen naturdokumentärer samt TV-filmer från Hallmark och liknande som erbjuds)

Steffan Rudvall

Viaplay, Disney Plus, TV4 Play+/C More men planerar att göra mig av med Viaplay när abonnemanget går ut.