Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bättre före ?

Startat av gstone, 31 mars 2023 kl. 10:51:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Tycker ni dubbningar var bättre före ?

Jag såg en tråd som sa att både röstskådespelare och sångtext översättningar var bättre.

Jag undrar om ni håller med ?

I fall ni är intreserad är tråden här 

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/sjaxaw/vill_h%C3%B6ra_folks_%C3%A5sikter_om_svenska_dubbar_av/

Den har många argument.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Christian Hedlund

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2023 kl. 10:51:31Tycker ni dubbningar var bättre före ?

Jag såg en tråd som sa att både röstskådespelare och sångtext översättningar var bättre.

Jag undrar om ni håller med ?

I fall ni är intreserad är tråden här

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/sjaxaw/vill_h%C3%B6ra_folks_%C3%A5sikter_om_svenska_dubbar_av/

Den har många argument.
Nopp, tycker jag inte.
och argumenten i tråden du länkat är tydligt fylld med folk som har rosa glasögon på sig och som (som jag uttryckt en önskan om tidigare) inte tittat på tillräckligt med modern dubb för att kunna avgöra skillnaden.

Låter som flera gamla farbröder diskuterat där 🙃
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Oskar

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2023 kl. 10:51:31Tycker ni dubbningar var bättre före ?

Jag såg en tråd som sa att både röstskådespelare och sångtext översättningar var bättre.

Jag undrar om ni håller med ?

I fall ni är intreserad är tråden här

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/sjaxaw/vill_h%C3%B6ra_folks_%C3%A5sikter_om_svenska_dubbar_av/

Den har många argument.
Tekniskt sett har det blivit bättre. Numera går det fortare att spela in repliker. Man kan flytta repliker som det var förr omöjligt. På den tiden var det ljudband och bandspelare och gick långsamt.

Elios

Ibland var dem bättre förr? 

gstone

Citat från: Christian Hedlund skrivet 31 mars 2023 kl. 10:56:51Nopp, tycker jag inte.
och argumenten i tråden du länkat är tydligt fylld med folk som har rosa glasögon på sig och som (som jag uttryckt en önskan om tidigare) inte tittat på tillräckligt med modern dubb för att kunna avgöra skillnaden.

Låter som flera gamla farbröder diskuterat där 🙃
fast du är ju inte dräkt opartisk ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Så ingen tycker dubbning var bättre före ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 maj 2023 kl. 20:07:31Så ingen tycker dubbning var bättre före ?
Jag skulle nog vilja påstå: både och. Förr i tiden gjordes förstås avsevärt färre dubbningar än i dagens läge, och således är det ju logiskt att de också fick mer tid och en lite större budget än idag.

Delvis kompenseras det av att det finns bättre teknik nuförtiden för att bl.a. flytta runt repliker efter att de spelats in - med dagens digitala teknik går allting helt enkelt fortare - men det finns ju också de inom branschen som hävdar att dubbning nuförtiden inte har samma hantverkskänsla som förut utan lite mer enligt "löpande band"-principen; d.v.s. att det helt enkelt blivit lite mer "fabrik" och inte riktigt samma hantverk som förut. Det är förstås att generalisera och stämmer verkligen inte in på allt, men åtminstone till viss del kan jag nog hålla med om det utifrån ett slutligt tittarperspektiv.

Så kort sagt: jag vill varken säga bu eller bä, utan föredrar att se på varje enskild dubbning istället för att generalisera allting.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 maj 2023 kl. 22:56:48Jag skulle nog vilja påstå: både och. Förr i tiden gjordes förstås avsevärt färre dubbningar än i dagens läge, och således är det ju logiskt att de också fick mer tid och en lite större budget än idag.

Delvis kompenseras det av att det finns bättre teknik nuförtiden för att bl.a. flytta runt repliker efter att de spelats in - med dagens digitala teknik går allting helt enkelt fortare - men det finns ju också de inom branschen som hävdar att dubbning nuförtiden inte har samma hantverkskänsla som förut utan lite mer enligt "löpande band"-principen; d.v.s. att det helt enkelt blivit lite mer "fabrik" och inte riktigt samma hantverk som förut. Det är förstås att generalisera och stämmer verkligen inte in på allt, men åtminstone till viss del kan jag nog hålla med om det utifrån ett slutligt tittarperspektiv.

Så kort sagt: jag vill varken säga bu eller bä, utan föredrar att se på varje enskild dubbning istället för att generalisera allting.
Fast nu Rageniry skriver ju så här !


CitatHar aldrig reflekterat över låttexter, men allmänt om den svenska dubbningen tyckte jag den var top notch fram till typ 80, där någonstans började det gå ner sig men höll rätt bra en bit in på 90talet.

Dubbningarna förr (typ 80-90 och bakåt) gjordes med ensembler av den absoluta gräddan av svensk skådespelarelit, kolla rollistorna på Disneyfilmer förr, det är dramatenskådisar kryddat med genier av sin generation som Beppe Wolgers och John Harrysson.

Kan man argumentera  med Rageniry ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Utan teckan var ju  Beppe Wolgers och John Harrysson genier av sin generation  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  7 maj 2023 kl. 23:22:38Fast nu Rageniry skriver ju så här !


Kan man argumentera  med Rageniry ?
I vilket sammanhang har han utryckt sig så? 

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson


Jabberjaw

Personligen så tycker jag det var bättre tecknade serier förr, ja. Det var livfullt och busigt på ett sätt som jag inte tycker finns längre. Kollar man på en dubbad film idag så är allt så "glatt" och gällt i rösterna och det pratas fort. Jag brukar försöka gå in i en neutral position och sätta på exempelvis Scooby Doo serier eller filmer som är av nyare karaktär. Men den enda humorn jag ser är rösterna :( ...

Inte alls samma känsla och inlevelser. Likaså nyare Bugs Bunny/Snurre Sprätt serier. Där är dom nya rösterna totalt värdelösa i mina ögon.

Enda gången jag verkligen tycker nya dubbningar håller hög klass är när Disney släppt något. Tecknade serier på Cartoon Network och Boomerang idag måste man tvångstitta på för att kunna se mer än 5 minuter av. Sätter jag däremot på något mellan 90-talet och ~2018 så kan jag förvandlas tillbaka till barndomen igen och sitta en bra stund framför tvn. Eftersom det kan vara serier och filmer som jag inte ens växt upp med så kommer jag fördöma allt snack om favorisering och att ALLT var bättre förr. För 100% kan det såklart inte vara. Men mycket känner iallafall jag som tittare låter bättre av den äldre typen. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  8 maj 2023 kl. 00:27:39Personligen så tycker jag det var bättre tecknade serier förr, ja. Det var livfullt och busigt på ett sätt som jag inte tycker finns längre. Kollar man på en dubbad film idag så är allt så "glatt" och gällt i rösterna och det pratas fort. Jag brukar försöka gå in i en neutral position och sätta på exempelvis Scooby Doo serier eller filmer som är av nyare karaktär. Men den enda humorn jag ser är rösterna :( ...
Men nu gällde väl ändå frågan om dubbningar var bättre förr, inte serierna i sig...?

Det är ju två vitt skilda frågor.

Fred

Citat från: Jabberjaw skrivet  8 maj 2023 kl. 00:27:39Personligen så tycker jag det var bättre tecknade serier förr, ja. Det var livfullt och busigt på ett sätt som jag inte tycker finns längre. Kollar man på en dubbad film idag så är allt så "glatt" och gällt i rösterna och det pratas fort. Jag brukar försöka gå in i en neutral position och sätta på exempelvis Scooby Doo serier eller filmer som är av nyare karaktär. Men den enda humorn jag ser är rösterna :( ...

Inte alls samma känsla och inlevelser. Likaså nyare Bugs Bunny/Snurre Sprätt serier. Där är dom nya rösterna totalt värdelösa i mina ögon.

Enda gången jag verkligen tycker nya dubbningar håller hög klass är när Disney släppt något. Tecknade serier på Cartoon Network och Boomerang idag måste man tvångstitta på för att kunna se mer än 5 minuter av. Sätter jag däremot på något mellan 90-talet och ~2018 så kan jag förvandlas tillbaka till barndomen igen och sitta en bra stund framför tvn. Eftersom det kan vara serier och filmer som jag inte ens växt upp med så kommer jag fördöma allt snack om favorisering och att ALLT var bättre förr. För 100% kan det såklart inte vara. Men mycket känner iallafall jag som tittare låter bättre av den äldre typen. :)
Ja, på grund av att replikerna pratas så fort så är det nog på ett sätt svårare att dubba idag. Jag säger inte att de som gör de svenska rösterna till Snurre och Daffy är dåliga, men ibland känns det som de inte hänger med i replikerna. Men det beror främst på hastigheten i talet och inte på röstskådespelarna själva.

Sen är i alla fall replikerna i The Looney Tunes Show i lagom takt, men den serien är ju å andra sidan över tio år vid det här laget.