Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Förslag: Skapa ett underforum för Disney

Startat av Varsågod, 21 januari 2019 kl. 15:19:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Varsågod


Jabberjaw

Förstår inte riktigt varför folk dyrkar Disney?  ???

Dom bryr sig inte om sina fans och köper upp helt överflödiga programbibliotek för att sedan låsa in dom i fara för sina egna produktioners namn. Dom släpper aldrig DVD Boxar och vägrar släppa vissa serier på DVD. Vilket i sin tur endå gör att dom förlorar på det hela när alla gör bootlegs och säljer helt öppet.. Ibland undrar man verkligen hur Disney tänker, eller inte alls tänker kanske är rätta begreppet  :D

Tycker Disney kan få en egen underkategori längst ner, allra helst på en helt egen sida www.dubbningshemsidan.se/Disney_forum.

Daniel Hofverberg

Det har tagits upp förut, och jag måste nog säga samma sak som då.

Det är absolut en bra idé med undertavlor, men jag är inte säker på att en separat tavla om just Disney vore det bästa valet, då jag inte alls är säker på att alla verkligen vet exakt vilka filmer och TV-serier som kommer från Disney. Du anar inte hur många mail jag får från personer som exempelvis tror att Ferngully - Den sista regnskogen kommer från Disney... Många i min bekantskapskrets är också övertygade om att Tom & Jerry är gjort av Disney, hur mycket jag än försöker övertala dem om motsatsen.

Dessutom vore det svårt att dra gränser för vad man skulle räkna in till kategorin Disney... Vill man diskutera exempelvis Snövit och de sju dvärgarna råder det ju ingen tvekan om att det är Disney, men det finns ju många andra lite mer tveksamma fall. Hur gör man med exempelvis samproduktioner som Disney varit inblandad i men inte producerat ensamma, serier som sänds på Disney Channel/Disney XD men som inte Disney själva har producerat eller serier som Disney äger rättigheterna till och/eller distribuerar men inte själva har varit inblandad i produktionsmässigt...? Det finns liksom många sådana gråzoner, som vore svåra för vem som helst att kategorisera...

Och hur gör man om det faktiskt dyker upp ett ämne, så att man behöver diskutera både Disney och icke Disney i samma tråd...? Det är ju visserligen ofta inte en jättebra idé att diskutera alltför många olika ämnen i samma tråd, men ibland kan det ju faktiskt finnas kopplingar mellan filmer även om de inte kommer från samma filmbolag. Exempelvis jobbade ju Don Bluth först hos Disney innan man startade eget, så för hans filmer finns det ju kanske en logik i att diskutera både Disney- och icke-Disney-produktioner i samma trådar.

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 januari 2019 kl. 21:06:10
Förstår inte riktigt varför folk dyrkar Disney?  ???

Dom bryr sig inte om sina fans och köper upp helt överflödiga programbibliotek för att sedan låsa in dom i fara för sina egna produktioners namn. Dom släpper aldrig DVD Boxar och vägrar släppa vissa serier på DVD. Vilket i sin tur endå gör att dom förlorar på det hela när alla gör bootlegs och säljer helt öppet.. Ibland undrar man verkligen hur Disney tänker, eller inte alls tänker kanske är rätta begreppet  :D
Men detsamma kan väl i ärlighetens namn också sägas om bl.a. Warner Bros./Time Warner, och det finns ju många serier de äger (bl.a. Hanna-Barbera) som inte heller släpps på DVD...

Och man behöver väl inte dyrka Disney för att vilja diskutera deras produktioner...?

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2019 kl. 21:09:41
Men detsamma kan väl i ärlighetens namn också sägas om bl.a. Warner Bros./Time Warner, och det finns ju många serier de äger (bl.a. Hanna-Barbera) som inte heller släpps på DVD...

Och man behöver väl inte dyrka Disney för att vilja diskutera deras produktioner...?

Disney har ju till skillnad från Warner Bros alla krångliga programbibliotek och arkiv förmodligen bättre koll på sina produktioner och dubbningar, och därför finns det ingen riktig bortförklaring till varför dom inte har släppt ex

Bumbibjörnarna
Darkwing Duck
Aladdin
Lilla Sjöjungfrun
Bonkers
m.f på DVD vid det här laget  :-[

Eller för den delen inkludera fler spår på sina boxar, men där är ju dom allra flesta distributörerna totalt värdelösa jämtemot konsumenterna. Men jag tycker endå att Disney är väldigt själviska med tanke på den stora fanbasen som faktiskt finns. Så det bästa i mina ögon vore om dom bara gick i graven. Finns andra sjukt kreativa animations bolag vid det här laget som inte gör live-action filmer och tjänar stora pengar endast på sina animerade filmers nostalgiska titlar.. vilket är fult och som iof även Marvel gör just nu. Men det skulle ju trots allt diskuteras Disney  ;)


TonyTonka

#4
Citat från: Jabberjaw skrivet 21 januari 2019 kl. 21:28:46
Disney har ju till skillnad från Warner Bros alla krångliga programbibliotek och arkiv förmodligen bättre koll på sina produktioner och dubbningar, och därför finns det ingen riktig bortförklaring till varför dom inte har släppt ex

Bumbibjörnarna
Darkwing Duck
Aladdin
Lilla Sjöjungfrun
Bonkers
m.f på DVD vid det här laget  :-[

Eller för den delen inkludera fler spår på sina boxar, men där är ju dom allra flesta distributörerna totalt värdelösa jämtemot konsumenterna. Men jag tycker endå att Disney är väldigt själviska med tanke på den stora fanbasen som faktiskt finns. Så det bästa i mina ögon vore om dom bara gick i graven. Finns andra sjukt kreativa animations bolag vid det här laget som inte gör live-action filmer och tjänar stora pengar endast på sina animerade filmers nostalgiska titlar.. vilket är fult och som iof även Marvel gör just nu. Men det skulle ju trots allt diskuteras Disney  ;)


Några av dem har väl släppts på DVD, även om de inte blivit släppta i Sverige? Sedan finns en hel av dem på till exempel iTunes och dylikt.

Jag håller visserligen med om att det är irriterande att det inte har släppts, men fortfarande kommer det många bra filmer från Disney och Pixar. Häromåret kom ju Coco, en raktigenom lysande film med utmärkt svensk dubbning, och de senaste Disneyklassikerna Frost, Big Hero 6, Zootropolis och Vaiana har alla varit av hög kvalité.

DreamWorks och BlueSky och andra filmstudios gör också bra filmer, men inga av dem är (i mina ögon) i närheten av Disney. Disney är dessutom så mycket mer än bara filmer och tv-serier, de är tv-spel, temaparker, musik, evenemang, och mycket mer. Oavsett vad du hoppas på så kommer Disney troligen alltid finnas kvar.

Att folk avgudar Disney är för att deras filmer verkligen är för alla. När man ser dem som barn njuter man (nåja, för det mesta i alla fall) av filmerna utan att tänka på röster och översättningar, man sjunger sångerna, skrattar åt karaktärerna, och så vidare. Som äldre kan man beundra animationen och rösterna, och förstå djupare saker i filmerna som man som barn missar lätt.

Och förresten, om du fick uppdraget att sköta Disney så skulle du nog bli varse om att det inte bara är att slänga ut tv-serier och dylikt på DVD hit och dit. Det kostar faktiskt pengar för dem också. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 januari 2019 kl. 21:28:46
Disney har ju till skillnad från Warner Bros alla krångliga programbibliotek och arkiv förmodligen bättre koll på sina produktioner och dubbningar, och därför finns det ingen riktig bortförklaring till varför dom inte har släppt ex

Bumbibjörnarna
Darkwing Duck
Aladdin
Lilla Sjöjungfrun
Bonkers
m.f på DVD vid det här laget  :-[
Darkwing Duck har ju faktiskt släppts på DVD i USA, om än inte i sin helhet. Och Bumbibjörnarna har även släppts i bl.a. Australien (mig veterligen i sin helhet) Och fler serier än så har släppts digitalt via bl.a. iTunes i USA. Syftar man på Sverige är väl ärligt talat i stort sett alla filmbolag lika dåliga på att släppa äldre TV-serier, och ser man till exempelvis Time Warner har ju knappt någon Hanna-Barbera-serie släppts på DVD i Skandinavien...

Ser man specifikt på USA har ju dock många Hanna-Barbera-serier släppts på DVD, så just på den fronten har Warner Bros. skött sig bra; men utanför USA är det ett betydligt sorgligare kapitel. Och även i Nordamerika finns luckor - exempelvis har Hanna-Barberas Amigo and Friends/Cantinflas y sus Amigos mig veterligen bara släppts på DVD i Mexiko och Spanien; och alla de utgåvorna har endast spanskt ljudspår (det amerikanska originalljudet verkar vara som bortblåst nuförtiden, som mig veterligen inte släppts via någon streamingtjänst eller digital köptjänst heller).

Jag håller med att det är väldigt tråkigt att Bonkers aldrig släppts på DVD någonstans i världen, och verkar väl heller inte finnas via någon streamingtjänst eller digital köptjänst (såsom iTunes) i världen såvitt jag kunnat hitta åt - en så bra serie hade förtjänat mer än så.

Men om man ska generalisera lite brukar väl i stort sett alla filmbolag i världen hantera sin backkatalog (äldre titlar) mer eller mindre styvmoderligt, för att huvudsakligen fokusera på nyare produktioner. Olyckligt för kunder, men jag är ingen ekonom så det är inte omöjligt att det ändå är ett affärsmässigt riktigt beslut... :(

Oavsett vilket känns det i alla fall inte rätt att kritisera specifikt Disney för något där de flesta företag gör på liknande sätt...

Varsågod

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2019 kl. 21:09:41

Dessutom vore det svårt att dra gränser för vad man skulle räkna in till kategorin Disney... Vill man diskutera exempelvis Snövit och de sju dvärgarna råder det ju ingen tvekan om att det är Disney, men det finns ju många andra lite mer tveksamma fall. Hur gör man med exempelvis samproduktioner som Disney varit inblandad i men inte producerat ensamma, serier som sänds på Disney Channel/Disney XD men som inte Disney själva har producerat eller serier som Disney äger rättigheterna till och/eller distribuerar men inte själva har varit inblandad i produktionsmässigt...? Det finns liksom många sådana gråzoner, som vore svåra för vem som helst att kategorisera...

Och hur gör man om det faktiskt dyker upp ett ämne, så att man behöver diskutera både Disney och icke Disney i samma tråd...?

Vad gäller trådarna som finns på första forumsidan i skrivande stund tycker jag inte de vållar särskilt mycket huvudbry i form av bedömningsfråga:

   
Nalle Puh-dubbningar
Röster i Disneyland-teaser på VHS
Frost 2
Toy Story 4
Mary Poppins Kommer Tillbaka
Röjar-Ralf kraschar internet
Den lilla sjöjungfrun (Disney)
Speakers i Disneyreklam på gamla vhs-er?
Svärdet i stenen (skildnad på två dvd'er?)
Bilder från Walt Disney dubbings
Sofia den första

Bara det faktum att så många trådar (mer än 50%) finns på första sidan är i sig ett tydligt argument för en uppdelning.
Om något inte avhandlar enbart Disney - lägg det utanför Disneyavdelningen- Det kommer finnas tillräckligt med renodlade Disneytrådar att gott och väl fylla ett forum ändå.

Just exemplet med Tom & Jerry är ett argument för en dylik uppdelning. Många idag tycker att allt hör till Disney; de har blivit närmast normgivande till följd av sin marknadsposition, och väldigt många här tycks finna det är oerhört intresserant att skapa små tangenttrådar om Disney som kunde postats i en större redan existerande tråd redan från början. Det gör forumet svåröverskådligt och innehållet ganska enahanda.
Dubbningshemsidan som sådan och forumet i synnerhet skulle tjäna väldigt på att andra produktioner och deras trådar inte dränks i alla trådar och inlägg om Disney.

Det tog ju bara ett fåtal inlägg i den tråden innan någon började diskutera Disney på ett sätt som är utanför trådens egentliga ämne, i sin iver att få prata ännu mer Disney på ett sätt som inte tillför ämnet någonting. Om alla kommer in och pratar Disney på det här sättet i andra trådar, tappar de i och med det mycket av sitt  egenvärde och sin potential, och på något sätt känns det som att man aldrig är off-topic, eftersom alla (åtminstone i den relativt mig yngre generationen) vill prata Disney hela tiden. Det kan man ha olika åsikter om, men särskilt rättvist och rättvisande blir det inte.

TonyTonka

Citat från: Varsågod skrivet 22 januari 2019 kl. 01:19:15
Vad gäller trådarna som finns på första forumsidan i skrivande stund tycker jag inte de vållar särskilt mycket huvudbry i form av bedömningsfråga:

   
Nalle Puh-dubbningar
Röster i Disneyland-teaser på VHS
Frost 2
Toy Story 4
Mary Poppins Kommer Tillbaka
Röjar-Ralf kraschar internet
Den lilla sjöjungfrun (Disney)
Speakers i Disneyreklam på gamla vhs-er?
Svärdet i stenen (skildnad på två dvd'er?)
Bilder från Walt Disney dubbings
Sofia den första

Bara det faktum att så många trådar (mer än 50%) finns på första sidan är i sig ett tydligt argument för en uppdelning.
Om något inte avhandlar enbart Disney - lägg det utanför Disneyavdelningen- Det kommer finnas tillräckligt med renodlade Disneytrådar att gott och väl fylla ett forum ändå.

Just exemplet med Tom & Jerry är ett argument för en dylik uppdelning. Många idag tycker att allt hör till Disney; de har blivit närmast normgivande till följd av sin marknadsposition, och väldigt många här tycks finna det är oerhört intresserant att skapa små tangenttrådar om Disney som kunde postats i en större redan existerande tråd redan från början. Det gör forumet svåröverskådligt och innehållet ganska enahanda.
Dubbningshemsidan som sådan och forumet i synnerhet skulle tjäna väldigt på att andra produktioner och deras trådar inte dränks i alla trådar och inlägg om Disney.

Det tog ju bara ett fåtal inlägg i den tråden innan någon började diskutera Disney på ett sätt som är utanför trådens egentliga ämne, i sin iver att få prata ännu mer Disney på ett sätt som inte tillför ämnet någonting. Om alla kommer in och pratar Disney på det här sättet i andra trådar, tappar de i och med det mycket av sitt  egenvärde och sin potential, och på något sätt känns det som att man aldrig är off-topic, eftersom alla (åtminstone i den relativt mig yngre generationen) vill prata Disney hela tiden. Det kan man ha olika åsikter om, men särskilt rättvist och rättvisande blir det inte.

Eftersom att din tråd handlar om Disney så var det du som började diskutera det.  :P
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Varsågod

Case in point. Jag får ju åtminstone lite vatten på min kvarn.
Med det sagt så är det just sådana här inlägg som får mig att ta längre pauser från forumet.


Daniel Hofverberg

#9
Citat från: Varsågod skrivet 22 januari 2019 kl. 01:19:15
Vad gäller trådarna som finns på första forumsidan i skrivande stund tycker jag inte de vållar särskilt mycket huvudbry i form av bedömningsfråga:

   
Nalle Puh-dubbningar
Röster i Disneyland-teaser på VHS
Frost 2
Toy Story 4
Mary Poppins Kommer Tillbaka
Röjar-Ralf kraschar internet
Den lilla sjöjungfrun (Disney)
Speakers i Disneyreklam på gamla vhs-er?
Svärdet i stenen (skildnad på två dvd'er?)
Bilder från Walt Disney dubbings
Sofia den första

Bara det faktum att så många trådar (mer än 50%) finns på första sidan är i sig ett tydligt argument för en uppdelning.
Om något inte avhandlar enbart Disney - lägg det utanför Disneyavdelningen- Det kommer finnas tillräckligt med renodlade Disneytrådar att gott och väl fylla ett forum ändå.
Just dessa är onekligen ganska solklara, ja.

Men hur gör man med exempelvis diskussioner om serier som Miraculous: Ladybug och Cat Noir på äventyr (sänds på Disney Channel och är medproducerad av Disney, men är huvudsakligen en fransk-japansk-sydkoreansk serie), Pyjamashjältarna (sänds bl.a. på Disney Junior och Disney har varit med på ett litet hörn), Space Chickens in Space (sänds på Disney XD och är medproducerad av Disney Channel Europa, men är huvudsakligen en mexikansk-australiensisk-norsk serie), alla serier som producerats av independentstudior i uppdrag av Disney Channel, o.s.v.? För att inte tala om serier som sänds på Disney Channel, men som inte Disney varit inblandad i alls... Plus filmer/serier från dotterbolag till Disney, såsom exempelvis Lucasfilm och Marvel; som i vissa fall distribueras av Disney och i vissa fall inte.

Var ska gränsen gå...? Det finns kort sagt många svåra gränsdragningar att göra, och administrationen/modereringen lär dessutom öka då jag skulle gissa på att 80% av alla nya trådar kommer att läggas fel...

Citat från: Varsågod skrivet 22 januari 2019 kl. 01:19:15
Många idag tycker att allt hör till Disney; de har blivit närmast normgivande till följd av sin marknadsposition, och väldigt många här tycks finna det är oerhört intresserant att skapa små tangenttrådar om Disney som kunde postats i en större redan existerande tråd redan från början. Det gör forumet svåröverskådligt och innehållet ganska enahanda.
Det håller jag i och för sig med om, och likaså har det blivit ett problem med inlägg och trådar som inte tillför så mycket; exempelvis en del upprabblingar och femtioelva stycken "Vem är bäst som XXX?"-trådar.

Men jag kan inte se att något av det har ett direkt samband med Disney, och att trådar om Disney-relaterade ämnen måhända kanske generellt sett håller något lägre kvalitet än övriga trådar är knappast ett bra argument för att dela upp det till en separat tavla - då har man ju bara flyttat problemet, och inte löst det...

Varsågod

Jag är inte ute efter att någon (läs: Daniel) ska slita sitt hår i ambitionen att fånga upp varje litet spår av Disney för att göra en enskild bedömning och därefter eventuellt förpassa ämnet till en underkategori.

Jag tror att det skulle göra en oerhörd skillnad bara att lägga, säg, trådar om de numrerade Disney-klassikerna och Pixarfilmerna i ett eget forum. Relaterade trådar som handlar om dubbningar av desamma skulle också kunna läggas dit.
Det är en distinktion som torde vara ganska lätt att förstå och förhålla sig till. Jag tror också att det ger ett mervärde att söka samla dessa i form av en bank, så att det blir mer överskådligt och lättåtkomligt. Med tanke på hur det sett ut tidigare är det måhända en smula naivt att vänta sig att det leder till färre onödiga trådstarter, men då har man åtminstone vidtagit någon form av åtgärd därför.

Daniel Hofverberg

Jag ska fundera på saken, och se hur man lättast och smidigast löser det här.

En sorts inlägg/trådar som jag inte heller är helt förtjust i är alla typer av "Vill byta material", "Har någon spelat in XXX...", "Söker inspelade VHS-band", etc., som det bitvis förekommit ganska många av på forumet. Det är i och för sig inte nödvändigtvis något fel med det, och inte heller jag är oskyldig till sådana inlägg. Men periodvis har det blivit så pass många sådana trådar/inlägg, så att de tar överhanden från diskussioner om filmer/serier och blir lite väl synliga/exponerade. Dessutom finns det förstås en juridisk risk med sådana inlägg, eftersom det är en juridisk gråzon, och jag vill inte att jag eller Dubbningshemsidan (eller trådskaparna för den delen) ska råka illa ut. Vid ett par tillfällen har t.o.m. personer krävt betalning för inspelningar, och då har man passerat gråzonen och det är definitivt olagligt (men sådana inlägg har jag givetvis raderat eller redigerat, om jag upptäckt det).