Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

#135
Citat från: Adam Larsson skrivet 18 maj 2021 kl. 22:12:13
På vilket sätt är ordet korrigera nytt?
Det är nytt för mig för att jag har aldrig hört det ordet förut.

gstone

Orginal dubbningen är bättre !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2021 kl. 22:35:08
Orginal dubbningen är bättre !

Har inga problem alls med rösterna i omdubbningen, vissa av dem är faktiskt bättre i den nya enligt mig, men originaldubbningen är bättre på det sättet att "de" uttalas "dom" (som det brukar uttalas), i omdubbningen har skådespelarna misstolkat och uttalat "de"...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 21:00:35
Var det här 2002 omslaget?
Ja, givetvis - men det är som sagt bara en liten andel av upplagan från 2002 som hade originaldubben, innan Disney upptäckte sitt misstag, drog in upplagan och ersatte den med en "rättad" version med "rätt" dubbning.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 20:56:48
Ouch, är orginaldubbningen så sällsynt på tradera? Hur mycket betalade du för den dvd utgåvan med den nya dubbningen?
Jag vill minnas att jag betalade några hundra, vilket måste ses som ett ovanligt bra pris för DVD-utgåvan med originaldubben - som tyvärr är väldigt ovanlig och svår att få tag i, då det var en så pass liten upplaga som fick "fel" dubbning.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 maj 2021 kl. 21:04:59
Ja, om man har den minsta kunskap är det lätt att identifiera originaldubbningen. Det finns flera säkra och välkända kännetecken, både när det gäller hur rösterna låter och märkningen av skivan. Det är svårt att tro att någon som säljer omdubbningen som "originaldubbning" verkligen gör det "i god tro".
Jag håller med dig, men helt omöjligt är det ju inte. Jag kan tänka mig att det kan finnas personer som tror att alla exemplar utgivna 2002 hade originaldubben, och därför inte ens har kollat mer noggrant än att det är rätt omslag. Ingen som har kunskap skulle som sagt göra ett sådant misstag, men man kan väl inte utesluta möjligheten att somliga inte är lika insatta som vi är.

Det som gör att jag trots allt är beredd att hellre fria än fälla är det faktum att säljaren faktiskt betalade tillbaka pengarna (inklusive fraktkostnaden) utan att bråka, så att jag fick behålla den "felaktiga" varan (DVD:n med omdubben) och fick tillbaka alla pengar jag lagt ut. Om säljaren avsiktligt hade velat luras, så kan man ju tycka att hen inte borde ha betalat tillbaka pengarna så lättvindigt. Eller så chansade bara säljaren på att jag inte skulle märka något eller inte skulle orka ifrågasätta något, och avsiktligt sålde DVD:n som originaldubb för att tjäna en extra hacka och hoppas på att det skulle gå vägen...

Scoobydoofan1

#139
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2021 kl. 01:21:43
Ja, givetvis - men det är som sagt bara en liten andel av upplagan från 2002 som hade originaldubben, innan Disney upptäckte sitt misstag, drog in upplagan och ersatte den med en "rättad" version med "rätt" dubbning.
Jag vill minnas att jag betalade några hundra, vilket måste ses som ett ovanligt bra pris för DVD-utgåvan med originaldubben - som tyvärr är väldigt ovanlig och svår att få tag i, då det var en så pass liten upplaga som fick "fel" dubbning.
Jag håller med dig, men helt omöjligt är det ju inte. Jag kan tänka mig att det kan finnas personer som tror att alla exemplar utgivna 2002 hade originaldubben, och därför inte ens har kollat mer noggrant än att det är rätt omslag. Ingen som har kunskap skulle som sagt göra ett sådant misstag, men man kan väl inte utesluta möjligheten att somliga inte är lika insatta som vi är.

Det som gör att jag trots allt är beredd att hellre fria än fälla är det faktum att säljaren faktiskt betalade tillbaka pengarna (inklusive fraktkostnaden) utan att bråka, så att jag fick behålla den "felaktiga" varan (DVD:n med omdubben) och fick tillbaka alla pengar jag lagt ut. Om säljaren avsiktligt hade velat luras, så kan man ju tycka att hen inte borde ha betalat tillbaka pengarna så lättvindigt. Eller så chansade bara säljaren på att jag inte skulle märka något eller inte skulle orka ifrågasätta något, och avsiktligt sålde DVD:n som originaldubb för att tjäna en extra hacka och hoppas på att det skulle gå vägen...
Det var tur att jag fick tag på original dubbningen från 2002 utgåvan för minst 80kr med frakt inkluderad. Men jag var väldigt förvånad att den utgåvan med original dubbningen var så sällsynt. Hade trot att utgåvan med original dubbningen var i större mängd.

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet 18 maj 2021 kl. 19:20:49
Hej allihopa!

Väldigt intressant att läsa allt ni skriver om filmen här i trådarna!!! :D :D

Jag blev lurad med att köpa original dubbningen på Tradera för ett par veckor sen!
Jag lade ett bud och vann. Fick den för 670 kr.
Jag betalade direkt för att det inte skulle uppstå några konstigheter.
Hörde av mig och meddelade säljaren om det. Bad då också om att den skulle skickas till c/o adress.
I min exaltering frågade jag om det verkligen var original dubbningen, så som man kan fråga när man är uppe i skyarna av glädje.
Fick inget svar.
Nu i efterhand förstår jag att det var den första varningssignalen. Men jag trodde då att säljaren tyckte att jag var dum som frågade när det så tydligt stod i annonsen.

Säljaren lovade att skicka filmen någon dag senare.
Men det blev trögt att få iväg den där filmen, pga olika omständigheter. Jag fick höra av mig mycket och tjata. Dålig kommunikation och ingen känsla för mig som väntade. Om man får förhinder tycker jag man kan höra av sig och säger det. Jag kan vänta ganska länge bara jag vet hur läget är. Men det var inget sånt. Så det var mycket ovisshet jag gick omkring med.
Tillslut på fredagen den veckan så sades det att den lades på lådan samma dag.
Jag väntade tålmodigt. Men ingen film dök upp veckorna efter det.

Idag var mina föräldrar iväg till min lägenhet och kollade posten och där i brevlådan... låg filmen.  :o :o 
Jag tror den kan ha legat där i 1,5 vecka.
Okej.  >:(

Jag öppnade kuvertet och kollade skivan för att verkligen dubbelkolla – pga all tidigare ovisshet så litade jag inte på någonting. Då jag även varit beredd på att anmäla, för jag trodde verkligen inte att hon hade nån film överhuvudtaget.

Och mycket riktigt, det var inte original dubbningen som låg där. Det var om dubbningen.  >:( >:( >:( >:(

Så nu har jag hela dagen skrivit till Tradera och gjort en till anmälan - då jag igår skrev ihop en anmälan utifrån att jag då inte hade fått nån film och säljaren varit ovillig att betala tillbaka pengarna vilket jag hade gett som ultimatum att hon skulle göra om den inte skulle komma på hela förra veckan.

Tradera har nu skickat ett meddelande till säljaren och uppmanat henne om att betala pengarna tillbaka till mig och att jag ska returnera filmen.

Jag hoppas säljaren har ett samvete. Jag blev ändå av med 694 kronor inklusive frakt.
Känner mig jättedum som gick på det här, men hur skulle jag kunnat veta? Det stod ju att det var original dubbningen och priset var högt.

En intressant grej var att denna säljare samma vecka som jag väntade på min film, hade lagt ut samma film till försäljning, men för ett mycket högre pris.
När jag nämnde detta för säljaren när jag skrev att jag skulle anmäla utebliven film så menade hon att de hade flera ex av filmen som var anledningen till det.
Och om filmen inte skulle komma fram till mig så skulle de skicka en ny. De hade t o m en tredje på gång.
Alltså...  >:( >:( >:( Vem har denna raritet på lager??
Herregud, ingen visste ju 2002 att detta skulle bli en raritet.

Om man dessutom ska ha kommit över dessa rariteter så ska man ha betalt ganska mycket pengar för att sen lägga ut och få tillbaka lika mycket pengar. Man tjänar ingenting på den affären!

Så det var första och sista gången jag handlade på Tradera.  :D :'(
Som tröst har jag idag tittat på original dubbningarna av låtarna på youtube.
Men jag hade ju såklart hellre velat titta på filmen just nu!
Som jag aldrig har sett, bara haft som musiksaga på kassettband under min uppväxt.
Har du lyckats få tillbaka pengarna och skicka tillbaka dvd skivan till säljaren eller?

Quasi

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2021 kl. 20:45:47
Jag har också ganska nyligen köpt en DVD med "originaldubbningen" på Tradera, som även den visade sig vara omdubben. :(

Vet inte om det är samma säljare som du eller någon annan, men när jag kontaktade säljaren var hen i alla fall vänlig nog att betala tillbaka alla pengarna (och jag fick behålla filmen). Hen påstod sig ha trott att det var originaldubben, så att hen inte avsiktligt försökt lura någon; men svårt att säga om det är sant eller bara en ursäkt...

Hej!  :)
Åh men nej  >:( Men tur iallafall att du fick tillbaka dina pengar!!
När jag berättade att det var fel dubbning så hävdade säljaren i mitt fall att det var originaldubben. Men när jag berättade att det var fel dubbning med lite bakgrundsfakta med bifogad bild på att hennes var omdubbningen så fick jag inget svar.
Kan skicka ett pm och berätta vad säljaren heter.

Läste förresten någonstans här att du redan har originaldubbningen men utan omslag ? Var det att du ville ha den med omslag denna gång?


Quasi

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 20:58:37
Låter helt falskt, kan också inte förstå att du höjde priset till 700kr??? Är du säker på att säljaren inte gör det här med flit om kommunikationen är dålig.

Hej! :)
Vet ej hur man citerar alla kommentarer så alla svaren kommer här.

Personen innan mig hade budat 650 kr. Jag försökte då lägga ett bud på 655 :P men jag blev bara rekommenderad att lägga 660 eller om det var 670, jag minns inte. En halvtimme senare hade jag vunnit den för 670 kr. Övriga pengar var porto/frakt.

Nej, men man vet ju aldrig. Men om originaldubben är så sällsynt så känns det svårt att tro.
Jag blev rekommenderad att kolla reviewsen när jag skrev om detta i ett annat forum och när jag kollade så var de flesta positiva... :o
Blev ännu mer förvirrande.

Ja, det stod i titeln att den var originaldubbad. I beskrivningen framgick det även att den var originaldubbad samt sällsynt. Det blir lite svårt att få ihop den informationen med att de hade flera "original-exemplar" av denna.  ???

Men herregud, WOW!! :o :o Var hittade du den? Var det loppis eller butik för begagnat?

Scoobydoofan1

#143
Citat från: Quasi skrivet 19 maj 2021 kl. 19:37:26
Hej! :)
Vet ej hur man citerar alla kommentarer så alla svaren kommer här.

Personen innan mig hade budat 650 kr. Jag försökte då lägga ett bud på 655 :P men jag blev bara rekommenderad att lägga 660 eller om det var 670, jag minns inte. En halvtimme senare hade jag vunnit den för 670 kr. Övriga pengar var porto/frakt.

Nej, men man vet ju aldrig. Men om originaldubben är så sällsynt så känns det svårt att tro.
Jag blev rekommenderad att kolla reviewsen när jag skrev om detta i ett annat forum och när jag kollade så var de flesta positiva... :o
Blev ännu mer förvirrande.

Ja, det stod i titeln att den var originaldubbad. I beskrivningen framgick det även att den var originaldubbad samt sällsynt. Det blir lite svårt att få ihop den informationen med att de hade flera "original-exemplar" av denna.  ???

Men herregud, WOW!! :o :o Var hittade du den? Var det loppis eller butik för begagnat?
Hittade den på tradera det var 2002 utgåvan och jag frågade säljaren och frågade om röstskådespelarna osv, tog chansen och köpte den kopian för 80kr. Det var original dubbningen och jag var nöjd med köpet.

Förstår inte hur man kan va chockad över att hitta den utgåvan med original dubbningen utgiven istället för den nya.

Daniel Hofverberg

Citat från: Quasi skrivet 19 maj 2021 kl. 19:33:08
Kan skicka ett pm och berätta vad säljaren heter.
Gör gärna det, jag är nyfiken på om det är samma eller inte.

Citat från: Quasi skrivet 19 maj 2021 kl. 19:33:08
Läste förresten någonstans här att du redan har originaldubbningen men utan omslag ? Var det att du ville ha den med omslag denna gång?
Jag har en DVD-kopia av originaldubben sen innan (d.v.s. en bränd kopia av DVD-utgåvan), som en "barmhärtig samarit" här på forumet gjort till mig för flertalet år sedan.

Men som alltid vill jag helst ha original av allt, så jag hade velat få tag även i en originalutgåva på DVD. :) Men dock inte till riktigt vilket pris som helst...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2021 kl. 21:02:31
Gör gärna det, jag är nyfiken på om det är samma eller inte.
Jag har en DVD-kopia av originaldubben sen innan (d.v.s. en bränd kopia av DVD-utgåvan), som en "barmhärtig samarit" här på forumet gjort till mig för flertalet år sedan.

Men som alltid vill jag helst ha original av allt, så jag hade velat få tag även i en originalutgåva på DVD. :) Men dock inte till riktigt vilket pris som helst...
Hur mycket gav du till den utgåvan som visade sig vara den nya dubbningen? Vad är skillnaden med 2002 utgåvan av oliver och gänget när det gäller omslaget eller är det samma omslag på dvd utgåvan?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2021 kl. 21:02:31
Gör gärna det, jag är nyfiken på om det är samma eller inte.
Jag har en DVD-kopia av originaldubben sen innan (d.v.s. en bränd kopia av DVD-utgåvan), som en "barmhärtig samarit" här på forumet gjort till mig för flertalet år sedan.

Men som alltid vill jag helst ha original av allt, så jag hade velat få tag även i en originalutgåva på DVD. :) Men dock inte till riktigt vilket pris som helst...
När exakt köpte du dvd utgåvan?

Quasi

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2021 kl. 20:17:37
Hittade den på tradera det var 2002 utgåvan och jag frågade säljaren och frågade om röstskådespelarna osv, tog chansen och köpte den kopian för 80kr. Det var original dubbningen och jag var nöjd med köpet.

Förstår inte hur man kan va chockad över att hitta den utgåvan med original dubbningen utgiven istället för den nya.

Varför är det konstigt att jag är chockad över att hitta originalutgåvan? :o

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet 19 maj 2021 kl. 21:08:03
Varför är det konstigt att jag är chockad över att hitta originalutgåvan? :o
Att du hittar den eller att jag hittade den? Hade från början trott att Disney hade släppt en stor del av dvd utgåvorna från 2002 som hade original dubbningen. Det är därför det är förvånande att det var så få exemplar som har original dubbningen och inte en större mängd från 2002 utgåvan.

Quasi

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2021 kl. 21:08:43
Att du hittar den eller att jag hittade den? Hade från början trott att Disney hade släppt en stor del av dvd utgåvorna från 2002 som hade original dubbningen. Det är därför det är förvånande att det var så få exemplar som har original dubbningen och inte en större mängd från 2002 utgåvan.

Jaha. :) Jag blev både glad och chockad över att du hittade den för så lite pengar då originalet är svår att få tag på. Helt sjukt! Är det verkligen original dubbningen med Tommy Nilsson? För 2002 utgåvans omslag är samma på bägge dubbningarna - de kan därför vara lätta att förväxla.

Men om det sista numret i sidans nav slutar med en 2:a så är det garanterat original dubbningen :)